vraag over bedrijf's toekomst plannen

Pagina: 1
Acties:

• kwtemp874
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 19:44
Ik werk nu een maand of anderhalf bij een middelgroot bedrijf.

Heb jaren in de detachering gezeten, ik ben mcse enz. Heb redelijk verstand van pc's. netwerken enzovoort.

Nu is mij gevraagd een opzetje te maken over toekomst perspectieven qua workstations en servers waar ik nu werk.

Gezien de huidige Microsoft licenties kosten lijkt linux geen gek idee, ik vraag me alleen af of het haalbaar is.

Momenteel werk ik bij een installatie bedrijf en ze gebruiken vooral Autocad en Stabicad.

Vanuit de directie gezien is qua kosten Linux ideaal, maar ik zie stabicad hier nog niet op draaien.

Ik heb dus geen ervaring met linux, een Freesco router is het enige wat ik hier ooit mee opgezet heb. (werkt nog geweldig).

Mijn vraag is dus (voordat ik er uren tijd aan spendeer die ik eigenlijk niet heb) is dit haalbaar of niet?

Haalbaar is Autocad en Stabicad onder linux aan de praat krijgen

Verwijderd

Ik zou er niet aan beginnen. AutoCAD draait niet op GNU/Linux en google heeft nog nooit gehoord van de zoekterm GNU/Linux StabiCAD. Bovendien heb je geen ervaring met GNU/Linux, hetgeen me wel wenselijk lijkt in deze situatie.

////Edit: als je niet per se aan AutoDesk software gebonden bent, kun je hier eens kijken.

[ Voor 207% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 22:30 ]

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 00:23

Zym0tiC

^_^

volgens mij moet je dan zowieso met Wine gaan klooien

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• TimDJ
  • Laatst online: 03:45
Ik denk dat je op werkstations sowieso niet met linux moet beginnen ook omdat waarschijnlijk de gebruikers weinig ervaring daarmee hebben.
Voor de servers is het een ander verhaal: Fileservers, webservers en prinserver zou je wel met linux kunnen doen mits er iemand in huis met de kennis daarvoor!?

[ Voor 4% gewijzigd door TimDJ op 25-06-2003 22:32 ]

Send encrypted messages - Freelance Drupal Developer

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Ja ik denk ook dat je voor de servers zoals FAD al beschrijft linux kunt gebruiken, autocad en stabicad, ik denk dat je voor deze programma's het beste in windows kunt blijven werken.

Verwijderd

FAD schreef op 25 juni 2003 @ 22:32:
Ik denk dat je op werkstations sowieso niet met linux moet beginnen ook omdat waarschijnlijk de gebruikers weinig ervaring daarmee hebben.
De gemiddelde secretaresse heeft ook geen ervaring met Windows en zal het verschil met een GNU/Linux niet eens kunnen zien. Gebruikers krijgen nu in de plaats van een Windows cursus, een GNU/Linux cursus.

• TimDJ
  • Laatst online: 03:45
Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 22:44:
[...]
De gemiddelde secretaresse heeft ook geen ervaring met Windows en zal het verschil met een GNU/Linux niet eens kunnen zien. Gebruikers krijgen nu in de plaats van een Windows cursus, een GNU/Linux cursus.
Maar reken daarbij het probleem van stabicad en autocad. Voordat je dat werkend hebt of alternatief onder linux moet je toch heel wat problemen overwinnen en als je het al werkend krijgt onder wine dan is het nog de vraag of een toekomstige update nog wel werkt onder wine.
Voor mensen die niet met die pakketten hoeven te werken en alleen met tekstverwerking zou je wel linux kunnen gebruiken.
Maar als je dan toch het merendeel windows laat draaien is het weer een beetje inconsequent om niet iedereen met windows te laten werken.

Send encrypted messages - Freelance Drupal Developer

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Aangezien deze software het belangrijkste is wat jullie draaien (denk ik?), lijkt het me geen goed idee om op de desktop over te stappen naar Linux als het pakket geen door de fabrikant ondersteunde Linux-versie kent; al helemaal niet als er niemand is in het bedrijf die hier serieus verstand van heeft en weet waar hij/zij mee bezig is.

Aangezien je zelf MCSE bent kan ik me ook voorstellen dat, als je zelf het systeembeheer moet doen en MS systemen goed kent, je daar bij blijft. Moet je zelf weten natuurlijk :)

Maar als je denkt op licentiekosten en hardware veel te kunnen besparen: file en print-services, firewalls, internet gateways/routers etc. etc., daarvoor is Linux ook in jullie bedrijfsomgeving waarschijnlijk zeer geschikt. Echt moeilijk om te leren hoe dat allemaal moet is het ook niet, maar reken er op dat er wel tijd in gaat zitten als je nu nog weinig tot niets van Linux weet. Is het je die moeite waard, is dan de vraag...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je zou kunnen overwegen is eens kijken of NTrigue ook voor linux verkrijgbaar is in een 4.0 versie...da's de afbeelding van Windows NT op UNIX. Office 97 schijnt er prima op te draaien...maar kost wel een aardige duit gok ik zo
Maar tis maar een schot voor de boeg...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Qua CAD software zou je de de fabrikant erop kunnen attenderen dat je een overstap naar Linux overweegt en dat je graag Linux-versies van hun software zou zien. ;).

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 18:32
De meeste licenties voor CAD- pakketten zijn behoorlijk prijzig. Ik denk denk dat die windowslicentie die erbij komt nu niet echt voor een hele grote kostenbesparing zorgt.

Verder is Autocad wel de standaard. Mensen over laten stappen op een ander pakket is wel wat rigoreus.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Pagina: 1