S-Ata Controller Probleem

Pagina: 1
Acties:

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-03 23:13
Hallo

Ik heb een Promise SAta controller TX2plus gekocht en die in mn PCI slot gedaan hij start goed op. Maar als hij de MBR op mn C:/ schijf moet vinden gaat hij niet verder.

De C:/ is een Raid-0 config ook met een Promise controller die geintregeerd zit om mn moederbord.

Mn Moederbord is een GA-8IHXP(3.0) van Gigabyte, met een P4 2.4gig

de Raid-config = 2x Maxtor 15gig

Wie kan me helpen.

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Verwijderd

Heb je de schijf aangemeld in het (S-ata RAID) Bios ?
Daarna ingesteld en gepartioneerd als Raid0 ?
(bootable)Geformateerd?
Driver bij de hand voor als het OS erom vraagt bij setup?

• Erw
Het is geen S-Ata Raid, er hangt geen eens een schijf aan. Hij start met de nieuwe controller er in niet door naar WIndows XP (mbr)

Ik heb ook al bijna alle PCI sloten geprobeerd

[ Voor 52% gewijzigd door Erw op 25-06-2003 22:02 ]

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik had pas zelf zoiets na een bios reset...
In de BIOS moet je ff kijken of hij bij Boot Devices niet toevallig de pci kaart heeft ingesteld om van te booten ipv je onboard Raid... (Dat was ik toen vergeten)

(begrijp ik het goed dat je die PCI kaart niet wilt gebruiken op dit moment?)

[ Voor 17% gewijzigd door Laurenz op 25-06-2003 22:04 ]

Leave only footprints, take only memories

• Erw
laurensvliegen schreef op 25 juni 2003 @ 22:03:
Ik had pas zelf zoiets na een bios reset...
In de BIOS moet je ff kijken of hij bij Boot Devices niet toevallig de pci kaart heeft ingesteld om van te booten ipv je onboard Raid... (Dat was ik toen vergeten)

(begrijp ik het goed dat je die PCI kaart niet wilt gebruiken op dit moment?)
Ook dit staat goed.

• Laurenz
Nog ff een keer (voor het geval je daar niet naar hebt gekeken)
Staan die bootdevices ook in de goede volgorde?
Floppy - CD/DVD - RAID Device en dan die PCI Raid kaart als laatste (als je die tenminste niet wil gebruiken om van te booten)

Edit:
***Eureka*** (?)
In je BIOS naar Onboard Peripherals en dan Onboard Raid Enabled zetten, de kans bestaat dat die disabled is toen je die kaart erin drukte...
Aangezien PCI e.d. vaak als standaard ingesteld worden, en de onboard dan maar uit gezet...

[ Voor 36% gewijzigd door Laurenz op 25-06-2003 22:13 ]

• Erw
laurensvliegen schreef op 25 juni 2003 @ 22:10:
Nog ff een keer (voor het geval je daar niet naar hebt gekeken)
Staan die bootdevices ook in de goede volgorde?
Floppy - CD/DVD - RAID Device en dan die PCI Raid kaart als laatste (als je die tenminste niet wil gebruiken om van te booten)

Edit:
***Eureka*** (?)
In je BIOS naar Onboard Peripherals en dan Onboard Raid Enabled zetten, de kans bestaat dat die disabled is toen je die kaart erin drukte...
Aangezien PCI e.d. vaak als standaard ingesteld worden, en de onboard dan maar uit gezet...
Ook dit is het niet ik heb alle instellingen staan zoals ik ze had staan, voordat de kaart er ingestokken werd, heb ik de kaart er in gebeurd er niets, haal ik hem er uit dan kan ik in Win Xp

• Laurenz
hmmmm, begin het een beetje vaag te vinden...!
even een loos ideetje: (weet niet of het allemaal klopt hoor...)

Als je bijv. een nieuw mobo inbouwd, dan moet je altijd Win XP opnieuw installeren...
Misschien dat Win XP er vanuit gaat dat hij de nieuwe kaart nodig heeft om te kunnen starten enzo... Alleen moet je dan wel een backup maken, en win XP opnieuw installeren...

Ik zou daar iig even mee wachten tot er wat meer mensen hunnen ideeën hebben verteld..
ZIJN ER HIER NIET MEER TWEAKERS?????

[ Voor 7% gewijzigd door Laurenz op 25-06-2003 22:38 ]

• Erw
laurensvliegen schreef op 25 juni 2003 @ 22:36:
hmmmm, begin het een beetje vaag te vinden...!
even een loos ideetje: (weet niet of het allemaal klopt hoor...)

Als je bijv. een nieuw mobo inbouwd, dan moet je altijd Win XP opnieuw installeren...
Misschien dat Win XP er vanuit gaat dat hij de nieuwe kaart nodig heeft om te kunnen starten enzo... Alleen moet je dan wel een backup maken, en win XP opnieuw installeren...

Ik zou daar iig even mee wachten tot er wat meer mensen hunnen ideeën hebben verteld..
ZIJN ER HIER NIET MEER TWEAKERS?????
Dat is absoluut mn laatste red middel.

• Laurenz
Hey wat je eens kan proberen he:
Installeer de driver(s) die bij je pci kaart horen, terwijl de kaart er niet in zit,
vervolgens de pc uit: Kaart erin, en booten, misschien dat dat werkt...
(zoiets las ik net in de User Manual van www.promise.com,
zie: http://www.promise.com/su...TX2plus%20user%20v1.3.pdf

• Erw
laurensvliegen schreef op 25 juni 2003 @ 22:58:
Hey wat je eens kan proberen he:
Installeer de driver(s) die bij je pci kaart horen, terwijl de kaart er niet in zit,
vervolgens de pc uit: Kaart erin, en booten, misschien dat dat werkt...
(zoiets las ik net in de User Manual van www.promise.com,
zie: http://www.promise.com/su...TX2plus%20user%20v1.3.pdf
Hoe doe je dit?

• Laurenz
Ik weet niet of dat gaat lukken eigenlijk, die drivers installeren terwijl de kaart er niet in zit.... eerlijk gezegd (heb er ff goed over nagedacht) ga ik er niet vanuit dat dat lukt... Ik bedoel een soundcard driver installeren terwijl de kaart er niet in zit werkt vaak ook niet.
Hoe (als je het toch wilt proberen): Gewoon de cd / flopje met de driver van je PCI kaart erin stoppen onder windows, en dan setup runnen / autorun.
Dan afsluiten -> kaart erin -> opstarten en hopen dat het werkt.

Maar las net nog iets:
http://www.promise.com/su...TX2plus%20user%20v1.3.pdf
Pagina nr 57, daar staat bij Motherboard Issues dat het kan dat de kaart het zelfde IRQ kan gaan gebruiken als een andere PCI kaart! Onboard RAID is in principe ook PCI...
Je zou eens bij de eigenschappen van Deze Computer -> Hardware moeten kijken welk IRQ die Onboard RAID gebruikt, dat is wel ergens onder Hardware te vinden dacht ik.

Als je daarna opstart met die kaart er wel in, moet je eens kijken welk IRQ die gebruikt...

Waar je dat ziet in de BIOS ed? Geen idee, maar het kan wel, moet je maar eens opzoeken in de Manual van je moederbord, daar staat dat wel in.

Dit lijkt me een vrij logische verklaring voor het probleem, want dat zou er namelijk voor zorgen dat je BIOS de weg een beetje kwijt raakt met een SATA controller en een Onboard RAID controller op hetzelfde adres.

FF een samenvatting van mogelijke oplossingen:

- Drivers installeren zonder de kaart erin te hebben, dan rebooten met de kaart erin, en hopen dat het gewerkt heeft.

- Windows XP opnieuw installeren, en dan tijdens de INstallatie (met F6 geloof ik) de drivers voor je ONboard RAID installeren EN voor je PCI kaart

- Dat verhaal over die IRQ's eerst maar eens proberen / bekijken, want daarvoor hoef je niet te gaan klooien aan drivers / je windows installatie

[ Voor 31% gewijzigd door Laurenz op 25-06-2003 23:17 ]

• Laurenz
Ik weet dat alle mogelijke oplosingen zo bij elkaar een beetje onoverzichtelijk worden...maar ik heb alweer iets interessants gelezen:
En dan Pagina 58: USING AN ONBOARD IDE CARD WITH THE FASTTRAKS150 TX2 PLUS

Edit:
Volgens mij moet je dat maar eens als eerste doen:
Moederbord BIOS -> Standard CMOS setup, en dan daar ergens de ondersteuning voor de Onboard (da's dus ook RAID, niet alleen onboard IDE) schijven instellen...
kweet alleen niet waar, want ik heb dit zelf (gelukkig) nog niet meegemaakt

[ Voor 34% gewijzigd door Laurenz op 25-06-2003 23:29 ]

• Erw
de controller deelt IRQ 4 met een USB controller, hoeverander ik de IRQ van de USB controller?

• Erw
Erw schreef op 25 juni 2003 @ 23:47:
de controller deelt IRQ 4 met een USB controller, hoeverander ik de IRQ van de USB controller?
Dit zie ik in het Bios in WinXp apparaat behaar kan ik niets vinden over IRQ 4

• Laurenz
Oh joh, dat ie dat deelt met een USB controller boeit niet, er zijn zoveel IRQ's die gedeeld worden. Simpelweg omdat er een tekort is aan die dingen.
Het gaat erom of hij hem deelt met die PCI kaart van je...
Maar ik zou zeggen: Probeer eerst dat uit mijn vorige post ff, en als dat niet lukt kan je de rest overwegen... (Lees pagina 57 en 58 van die manual ook even door, misschien dat je daar iets wijzer uit wordt, dan al mijn verhalen)

Ik ga mn bed maar eens opzoeken... Post ff wat er wel / niet gelukt is, dan weten we welke opties we uit kunnen sluiten. (ook posten als het werkt natuurlijk he)

succes dr mee, ik ga morgen wel weer verder

En dan dit:
Kom op mensen!!!! Ik weet 100% zeker dat er meer mensen zijn die ook mogelijke oplossingen hebben, post die gewoon, want mijn ideeën zijn nu wel zo'n beetje uitgeput!

Edit:
Hmmm, anders hier: Deze Computer, eigenschappen van C:\, en dan het meest rechtse tabblad, daar staat ook het een en ander...

[ Voor 9% gewijzigd door Laurenz op 26-06-2003 00:01 ]

• Erw
laurensvliegen schreef op 25 juni 2003 @ 23:25:
Ik weet dat alle mogelijke oplosingen zo bij elkaar een beetje onoverzichtelijk worden...maar ik heb alweer iets interessants gelezen:
En dan Pagina 58: USING AN ONBOARD IDE CARD WITH THE FASTTRAKS150 TX2 PLUS

Edit:
Volgens mij moet je dat maar eens als eerste doen:
Moederbord BIOS -> Standard CMOS setup, en dan daar ergens de ondersteuning voor de Onboard (da's dus ook RAID, niet alleen onboard IDE) schijven instellen...
kweet alleen niet waar, want ik heb dit zelf (gelukkig) nog niet meegemaakt
In de Standard CMOS setup staan geen HDD omdat die op de Onboard RAID controller aan gesloten zitten

• Laurenz
Ja, sorry, even niet aan gedacht..
Maar even iets anders:
Waarom moet die kaart erin als je hem niet gebruikt?
Als je nl binnenkort wil gaan booten vanaf een Raid Device op je PCI kaart, kan je misschien beter wachten met die kaart erin te stoppen. En dan als je SATA Harde Schijven hebt die aansluiten en Windows daarop installeren. Dan moet alles warschijnlijk gewoon werken.
Want het probleem is gewoon dat hij wil booten vanaf je PCI kaart waar geen Schijven aan hangen. Maar meer oplossingen daarvoor weet ik echt niet meer.

Kun je even vertellen wat precies de bedoeling is met die PCI kaart?

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-03 20:56
Volgens mij is het probleem dat wanneer je onboard raid hebt + een pci raidcontroller de pc eerst wil booten van de pci waar dus geen schijven aan hangen. Stuur anders ff een plaatje van je bios. Misschien kunnen we je dan beter helpen.

• Laurenz
offtopic:
Ook goeiemorgen Oguz

Hartstikke leuk natuurlijk maar dat eerste zei ik al, en van welk deel van zn BIOS???
Die heeft nogal wat schermpjes namelijk

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-03 20:56
nou bijv. zijn boot sequence scherm en periphals zou niet slecht zijn... :D

• Erw
Nou met de Controller er in(zonder hdd aangesloten), is de bootsequense = Floppy = CDROM= Raid133 (geintreggeerd op het MB) maar dan stopt hij gewoon,windows start niet op.

Haal ik hem eruit dan is de sequence gewoon het zelfde maar dan start hij wel op.

Ik heb windows XP

• Erw
Dus ik kan proberen om windows opnieuw teinstalleren zonder de AtaRaid-0 Controller?

• Laurenz
Persoonlijk zou ik gewoon het volgende doen:
Die PCI kaart erin, en je Ata schijven gewoon net als nu aangesloten op je onboard Raid.
Dan booten vanaf CD, en aan het begin van de installatie met F6 (geloof ik) de driver voor je ONboard RAID installeren, EN de driver voor je PCI kaart. (ik zou daar dan geen schijven op aansluiten, aangezien de kans groot is dat windows zichzelf dan daarop gaat installeren, wat volgens mij de bedoelign niet is)
Dan gewoon de windows setup afmaken...
In Theorie zou het dan wel moeten werken... (Helaas weet je het nooit zeker)

Maar hoe bedoel je:
Dus ik kan proberen om windows opnieuw teinstalleren zonder de AtaRaid-0 Controller?
Waar wil je je schijven dan op aansluiten? Ik had begrepen dat je op dit moment geen SATA schijven hebt, maar wel die PCI kaart er alvast in wilt hebben....

Wil je even uitleggen wat precies de bedoeling is met die PCI kaart en hoe je wat voor Harde Schijven aan wilt gaan sluiten? Want uit je laatste post begrijp ik dat je juist wel SATA schijven hebt

[ Voor 10% gewijzigd door Laurenz op 26-06-2003 20:10 ]

• Erw
laurensvliegen schreef op 26 June 2003 @ 20:06:
Persoonlijk zou ik gewoon het volgende doen:
Die PCI kaart erin, en je Ata schijven gewoon net als nu aangesloten op je onboard Raid.
Dan booten vanaf CD, en aan het begin van de installatie met F6 (geloof ik) de driver voor je ONboard RAID installeren, EN de driver voor je PCI kaart. (ik zou daar dan geen schijven op aansluiten, aangezien de kans groot is dat windows zichzelf dan daarop gaat installeren, wat volgens mij de bedoelign niet is)
Dan gewoon de windows setup afmaken...
In Theorie zou het dan wel moeten werken... (Helaas weet je het nooit zeker)

Maar hoe bedoel je:
Waar wil je je schijven dan op aansluiten? Ik had begrepen dat je op dit moment geen SATA schijven hebt, maar wel die PCI kaart er alvast in wilt hebben....

Wil je even uitleggen wat precies de bedoeling is met die PCI kaart en hoe je wat voor Harde Schijven aan wilt gaan sluiten? Want uit je laatste post begrijp ik dat je juist wel SATA schijven hebt
Ik bedoel dus helemaal geen IDE Raid-config meer hebben.

Ik ga de Sata schijf gebruiken voor meer opslag ruimte.

Krijg ik bij de windows install wel de kans om 2 controllers teconfiggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Erw op 26-06-2003 22:56 ]

• Laurenz
Ja die krijg je, nadat je op F6 gedrukt hebt en de driver in het geheugen is geladen, krijg je zoiets te zien:
Windows XP Setup heeft de Divers voor Promise Fasttrak xxxxxxxx (je onboard geval) geinstalleerd, wilt u extra bijgeleverde drivers voor SCSI ed installeren?
(dus gewoon de vraag opnieuw)
Dan moet je op "E" drukken dacht ik voor nog een keer, en voor enter om verder te gaan naar de opties om te formatteren ed.
Dus dan druk je op "E" en stop je de floppy voor je PCI kaart erin, als die ook geladen zijn formatteer je je harde schijf, en installeer je windows.
(Ik weet niet of je Windows XP eerder zelf hebt geinstalleerd, maar dat is echt heel makkelijk hoor, gewoon "De aanwijzingen op het scherm volgen")

Je kan idd ook je Raid config verwijderen, MAAR:
- Nogal snelheidsverlies (dat zul je zelf ook wel snappen, aangezien je zelf voor Raid hebt gekozen)
- Aangezien je 2 schijven hebt, krijg je dus ook twee schijven in Windows van 15GB.
Misschien dat jij daar geen problemen mee hebt, ik vind het iig heel irritant als ik twee schijven heb, partities vindik niet erg, want dan kan je zelf regelen hoe groot ze zijn e.d.

offtopic:
(zelf heb ik C:\ van 105GB, die gebruik ik gewoon voor alles, en D:\ van 15GB, en die gebruik ik als backup partitie voor Muziek/Schooltroep ed voor als ik windows er weer eens opnieuw op zet)

Wat ik zou doen:
Eerst gewoon eens kijken of het werkt met je ONboard Raid en PCI kaart (dus herinstallatie).
Als dat niet lukt lijkt het me idd verstandig, of in ieder geval makkelijk, om die Raid Array eraf te gooien.
Je zou natuurlijk ook nog even kunnen mailen naar Promise over je probleem, die hebben vast ook wel een oplossing.

Edit:
Denk er wel aan dat als je besluit die Raid Array weg te halen, je je HDD's op de gewone IDE poorten moet gaan zetten, en dat je dus ff moet bedenken welke apparaten je op welke IDE poort aansluit. (en de Master / Slave instellingen + de Boot Devices natuurlijk)

[ Voor 20% gewijzigd door Laurenz op 26-06-2003 23:57 ]

Verwijderd

Het is niet mogelijk TWEE Promise RAID kaarten in een systeem te gebruiken.

• Laurenz
aha, kijk, nou dan weet je dus dat je je onboard RAID array eraf moet gooien...
Succes dr mee

• Erw
Ik ben er ook uit!! een email aan Promise doet wonderen:
Geachte heer/mevrouw,

Zoals bekend ondersteunt Promise slechts EEN RAID controller per system. Als men meerdere RAID controllers, hetzij onboard hetzy PCI gebruikt, kunnen wij niet garanderen dat dit werkt.

With kind regards, Mit freundlichen grussen, Met vriendelijke groet,

Stefan Zegers
Technical Support Engineer
Promise Technology EMEA
European Business Centre
Luchthavenweg 81-125
5657 EA Eindhoven
The Netherlands

Tel.nr : 040 - 235 2600
Fax nr : 040 - 256 9463
Website : www.promise.com
Support : support@promise.nl

Iedereen die heeft geprobeerd me tehelpen Bedankt!!

Pagina: 1