Toon posts:

SCSI probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje moeilijkheden met het in elkaar schroeven van een SCSI-2 systeem.
In het systeem zit een Dawicontrol DC93 Mach1 ISA SCSI-2 host adapter, een cd-rom speler, een 2gb hd en een dat streamer (alles SCSI-2).

De id's zijn 0=hd, 4=tape, 5=cd en 7=host.
Alles is met elkaar verbonden via een SCSI-2 kabel met 7 connectoren. De kabel begint bij de hostadapter, daarna komt de hd, daarna de dat streamer en als laatste (connector) de cd-rom speler. De cd-rom speler is geterminate, de host adapter ook en de rest niet.

Bij het booten zoekt de adapter naar de apparaten, vind de hd en de streamer en vervolgens doet de pc niks meer behalve het verder zoeken naar scsi apparaten (die hij kennelijk niet vindt).

Ik heb op scsi.org gekeken naar de scsi faq en als ik die goed begrijp moet alles netjes geconfigureerd zijn.

Iemand enig idee wat ik fout doe?

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Per ongeluk de tape ook geterminate ???
Verder zou ik het niet weten, ziet er allemaal netjes uit , probeer de tape en cdrom eens om te wisselen ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Dit lijkt inderdaad op een termination probleem. Check nog een heel goed welke devices terminated zijn.
Zitten de devices in de juiste volgorde op de kabel?
Probeer eens een andere kabel.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Kijk eens in de BIOS van je SCSI-kaart of die niet per ongeluk op automatische terminatie staat. Als dat zo is, hoef je de laatste device niet te terminaten.
Kijk ook (sorry, open deur, maar toch) of niet je kabel zelf geterminate is of dat er jumpers op je SCSI-kaart zitten waarmee je termination moet aangeven.

Ga ook de mogelijke problemen elimineren:

- doen alle apparaten het onafhankelijk van elkaar wel gewoon?

- andere kabel proberen

- nieuwe BIOS voor moederboard en SCSI-kaart (een voor een, anders weet je niet wat het probleem was als het daarmee opgelost is)

Succes!

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zitten de apparaten als volgt verdeeld over de kabel:
7 (host) -- 0 (hd) -- 4(tape) -- 5(cd, terminated)

moeten de apparaten in aflopende volgorde geplaatst worden, dus:
7 -- 5 -- 4 -- 0
of maakt dat niet uit?

(overigens doet of alleen de cd of de hd en de tape bij elkaar het wel gewoon goed)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Even ter verduidelijking, de automatische termination heeft niets te maken met de terminering "aan de andere kant van de kabel", die moet er nog steeds op. Het automatische is nuttig als je bijvoorbeeld intern een aantal devices hebt, en soms extern nog iets aansluit, dan zorgt de automatiek ervoor dat je niet zelf steeds een losse terminator klaar moet hebben liggen om de externe connector af te sluiten.

De volgorde van devices op de bus is volkomen onafhankelijk van de SCSI-id's, dat mag kris-kras door elkaar.

Het lijkt niet echt een terminering-probleem, want dan zou de hele bus niet werken in plaats van een enkel device niet.

Ik krijg even het gevoel dat ondanks de jumpers van je CD die op 4 zou kunnen zitten (jumper waar het koper uit is gevallen ?). Zie je hem in zijn eentje echt op 5 zitten ?

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Heb je al geprobeerd de volgorde van de devices op de kabel te veranderen? Misschien is een van de connectors niet helemaal lekker.
Als je de volgorde veranderd werkt dat een ander apparaat niet meer?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe SCSI-2 kabel gehaald en een actieve terminator.
Vervolgens de termination van de CD-rom speler verwijderd.
Nu doet alles het prima.... waarschijnlijk was er iets in die andere kabel niet goed... denk ik

In ieder geval iedereen bedankt voor de suggesties en tips etc!

Verwijderd

[b]Op maandag 27 november 2000 10:03 Zitten de devices in de juiste volgorde op de kabel?
Probeer eens een andere kabel.
[opschepmodus]
Dat zeg ik >:)
[/opschepmodus]

Okay, ik was niet de enige die dit advies gaf ;)
Goed om te horen dat het zo snel opgelost is.
Pagina: 1