Toon posts:

Radio/TV abo dumpen, internet abo behouden. Chello wil niet!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Radio/TV opzeggen, internet behouden. Hoe doe ik dat?
Zijn het Internet-signaal en Radio/TV-signaal niet te scheiden in Chello-kabel?

Heb al jaren geen TV meer en ben sinds tijdje ook andere kapstok voor reclame, de radio dus, hartstikke zat.
Tijd dus om Kabel-TV/Radio abo definitief op te zeggen.
Ik wil echter wel Chello-internet via diezelfde kabel behouden!

Paar weken geleden gebeld naar UPC waar iemand me verzekerde dat dit mogelijk was,
en kreeg 'n opzegadres door.
Adres vergeten, nog maar 's gebeld. Een norse dame was dit keer stellig:
"Nee meneer, dat kan helemaal niet, wél internet maar géén Radio/TV.
Is basis-kabelpakket wat niet te scheiden is. Niet technisch en niet administratief"

Ik zei dat ik er niets van geloofde maar ze bleef onvermurwbaar.
Zo blijf ik dus mooi 120 Euro per jaar betalen voor de kat zijn kut.

Vind ik allemaal toch vreemd want ooit kwam er internet bij op mijn kabel.
En hoe zit dat met mensen die geen Radio/TV abo hebben maar wel een Chello-kabel willen alleen voor het internet?
Als ik Radio/TV ga opzeggen moet ik natuurlijk 100% zeker weten dat ik mijn internet niet verlies!
Vraag is dus:
Hoe kom ik van die kosten af, met behoud van internet?
Zou ik alles kunnen opzeggen en dan weer gewoon een nieuw vers Chello-kabel-alleen internet abo kunnen nemen? Een hoop gedoe natuurlijk maar ja..

Zijn het Radio/TV signaal en internet signaal echt onlosmakelijk met elkaar verbonden?
Weet een (chello) ingewijde of technische tweaker hier meer van?

Verwijderd

lijkt me inderdaad een beetje onwaarschijnlijk dat je niet je abbo's gescheiden van elkaar kan opzeggen ..
kun je het niet een beetje hogerop zoeken?

Verwijderd

hey kerel

ik ga dat even voor je navragen een kennis van me werkt bij upc laat het je snel weten

• RDX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01-2025

RDX

Dit is een lange discussie tussen o.a. de consumentenbond en UPC.

Volgens Europese wetgeving is dit koppelverkoop, iets wat niet mag. Echter UPC zegt dat het technisch niet mogelijk is. (Administratief is onzin, dat is hun probleem, daar heb je als klant niks mee te maken.)

Technisch zegt UPC dat ze filters moeten gaan plaatsen om het radio en tv signaal niet meer naar jou te sturen. Deze filters zouden echter weggehaald kunnen worden door een klant. Plaats ze dan in zo'n grijs verdeelkastje zou ik zeggen.

Anyway, als je een keer iets aan de NMa en de consumentenbond moet overlaten doen ze niks. In je eentje sta je niet sterk, alhoewel iedereen het recht heeft om een zaak aan te kaarten bij het Europees rechtshof. Als ik in de vakantie een keer tijd heb, ga ik het misschien eens uitzoeken.

Ik wil nl. ook een satelliet om tv te kijken en chello via de kabel.
o.a. deze link:
http://www.consumentenbon...ieuws/Archief/2002/204978

[ Voor 5% gewijzigd door RDX op 25-06-2003 19:31 . Reden: url toegevoegd ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mmmzzzz

lijkt me wel mogelijk .. zegel op het filter en klaar.
wat is er anders dan in de meter kast ?

strrom kun je ook aftappen maar is domweg verboden (voor de meter)

stel nu is de meter een filter .. waarom kan dit dan niet ...
net zo fraude gevoelig toch ? niet dan ? ...

klink naar mij als een kutsmoes van UPC om een klant met internet ook te moeten laten betalen voor tv. (en dus ook min of meer verplichten kijk en luistergeld te betalen) Toon maar eens aan dat je geen tv kijkt met een kabel abbo

ennuh idd in het filter in het grijze kastje plaatsen is een hardstike mooie oplossing

Iperf

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RDX schreef op 25 June 2003 @ 19:27:
Dit is een lange discussie tussen o.a. de consumentenbond en UPC.

Volgens Europese wetgeving is dit koppelverkoop, iets wat niet mag. Echter UPC zegt dat het technisch niet mogelijk is. (Administratief is onzin, dat is hun probleem, daar heb je als klant niks mee te maken.)

Technisch zegt UPC dat ze filters moeten gaan plaatsen om het radio en tv signaal niet meer naar jou te sturen. Deze filters zouden echter weggehaald kunnen worden door een klant. Plaats ze dan in zo'n grijs verdeelkastje zou ik zeggen.

Anyway, als je een keer iets aan de NMa en de consumentenbond moet overlaten doen ze niks. In je eentje sta je niet sterk, alhoewel iedereen het recht heeft om een zaak aan te kaarten bij het Europees rechtshof. Als ik in de vakantie een keer tijd heb, ga ik het misschien eens uitzoeken.

Ik wil nl. ook een satelliet om tv te kijken en chello via de kabel.
o.a. deze link:
http://www.consumentenbon...ieuws/Archief/2002/204978
Je moet niet vergeten dat niet alles wat de consumentenbond wil of zegt ook meteen waar is.

Ik vindt het opzich wel terecht dat je beide moet hebben. Immer bij Chello betaal je alleen voor de internet toegang, bij de CATV ook voor de aansluiting op het netwerk.

De voorwaarden heten niets voor niets: ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR EEN INDIVIDUEEL ABONNEMENT OP LEVERING VAN SIGNALEN VIA
EEN CENTRALE ANTENNE-INRICHTING VAN UPC NEDERLAND B.V.

En Algemene Voorwaarden voor levering van internetdiensten

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14

slaay

Natuurbeleven.com

Is dit ook niet het geval met KPN; verplicht telefoonabonnement bij ADSL
Essent; verplicht Radio/TV abonnement bij @home

Dich bis echt unne foëzen haas

Verwijderd

Inderdaad, bij KPN ADSL moet je ook een Telefoon abbonement hebben...echter is dit absoluut mogelijk om te scheiden. Heb je namelijk ADSL via BBNed of BaByXL dan kan je na aansluiting je telefoonlijn er gewoon uit doen. Zonder het internet signaal te verliezen...KPN zegt dat dit met hun ADSL-variant niet mogelijk is....gelul natuurlijk...maar ja wie doet er wat tegen zo'n enorm concern...!?!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 21:28

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Weet je wat, maak ze helemaal gek daar bij chello en zeg dat je alleen radio wil ontvangen, geen TV

Beste film ooit

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-04 16:06

BKJ

Volgens mij is het zo omdat tv gewoon overal opgeknald wordt en niet met een instelling in een pc ergens in een hoofdkantoor kan worden afgesloten. Daarvoor moet je fysiek de kabel eruit trekken door zo'n manneke die dan de kast in je straat openschroeft.

Internet daarintegen kun je wél via een hoofdpc afsluiten. Gewoon heel simpel dat ip blokken oid.

Ik denk dat daar het probleem zit. Maar het blijft niet handig.....

Kamer huren

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik heb hier ooit eens onderzoek naar gedaan.

Wettelijk gezien vallen alle diensten die via de "omroepkabel" worden aangeboden (zo staat het in die wet omschreven) onder 1 wet. Dus zowel Internet, Televisie, Radio.

Deze wet verplicht de kabelexploitant om bij het leveren van een of meerdere diensten middels de omroepkabel altijd het minimale pakket moet worden geleverd. Het minimale pakket bestaat dan uit de Nederlandse publieke omroepen, de Vlaamse publieke omroepen en de lokale televisie.

Het is dus geen koppelverkoop. Sterker nog, het is de kabelexploitant dus VERPLICHT om het minimale aantal zenders mee te leveren als er Internet via de kabel wordt geleverd.

Nu kun je van de kabelmaatschappij eissen dat je alleen het minimale pakket wil afnemen, en daar zit em nu net het probleem. Vroeger was het zo dat de zenders uit het minimale pakket altijd op lage instelkanalen zaten, tot en met kanaal 15 ofzo. Zegmaar Nederland 1 zit op 9, Nederland 2 zit op 7, Nederland 3 op 11, etc etc.... Er wordt dan een filter geplaatst die simpelweg alle hogere frequenties uitfilterd. Kabelinternet zit op een lage frequentie (zegmaar kanaal 1 ofzo) dus dat moet geen probleem zijn. Tegenwoordig echter hebben veel kabelmaatschappijen (o.a. om meer frequentieruimte te maken voor Internet, zakelijke digitale diensten, en digitale televisie) het kabelnet zo omgegooid dat een simpele filterplaatsing niet meer kan.

Vaak is het ook nog eens zo dat er 1 hoofdaansluiting een pand binnenkomt, en in veel oudere binnensteden zijn bijvoorbeeld oudere panden verdeeld in bijv. 3 woningingen. Schiedamsestraat 19a, 19b, en 19c ofzo. Voor de kabelmaatschappij gaat er slechts 1 groene kabel bij Schiedamsestraat 19 naar binnen. Gevolg: een filter plaatsen kan dus meerdere mensen van kabel TV afsluiten.

Als laatste is het vaak ook nog eens zo dat de maximale prijs die wettelijk is vastgesteld voor het minimale pakket al gelijk is aan de prijs van het complete basispakket. Het verweer van de kabelmaatschappij kan dan zijn dat alle andere kanalen "gratis" bij het minimale pakket geleverd worden.

Kortom: Dilemma!

Het komt er voor de gemiddelde gebruiker dus gewoon op neer dat je dus een kabeltelevisieabbonement moet houden wil je gebruik maken van kabelinternet. En inderdaad.... daar valt geen flikker aan te doen.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• maartena
RDX schreef op 25 juni 2003 @ 19:27:
Dat is inderdaad 1 van de technische problemen waarmee men zit. Je kunt 1 "huis" of "aansluiting" makkelijk gaan filteren, maar helaas is het zo dat er heel veel huizen zijn die verbouwd zijn tot meerdere apartementen, en zelfs in nieuwbouwwijken waar er 2 woningen boven elkaar gebouwd zijn komt er soms maar 1 dikke groene kabel uit de fundering. Er komt een sterk genoeg signaal doorheen om allerlei diensten te kunnen aanbieden aan beide woningen, maar je kunt maar 1 blokkade zetten.

Ik kan me voorstellen dat het nogal een administratieve rompslomp is.... Kun je nagaan wat voor ellende het is als de huisbaas de kabel opzegt, en de twee studenten die daar een kamer huren allebei UPC bellen dat ze graag kabel willen :)

Proud to be an American.
Hier woon ik

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 23:49

ThaHandy

Discovery Channel

als je je tv kabel op zegt word er in de groepkast (ergens in je straat) jouw kabel er uit gehaalt, zodat je kompleet geen signaal meer hebt

kan je niet de kabel op zeggen en de internet bij de buurman aanmelden? (modem bij de buurman, UTP naar jou)

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen voor het meedenken en de research.
Mooi veel ter zake doende info!
Tis me wel duidelijk nu dat ik vast blijf zitten aan m'n koppel-abo. :'(
Niks aan te doen vooralsnog. Ik blijf wél zoeken naar truc.
In augustus krijgen we hier in de omgeving van Helmond écht snelle DSL lijnen.
Kan ik sowieso álles van UPC opzeggen. :)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35

qless

...vraag maar...

Idd wachten op DSL via Tiscali Wholesale/BBned/Versatel, dan hoef je geen telefoonabo nemen, heb je wel internet, en kun je de UPC firma helemaal buitensluiten

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600|Laowa25f2.8-2.5x-5x-macro

Verwijderd

Topicstarter
Hier nog de zojuist ontvangen reactie op mijn brief naar http://www.coax.nl/

Wij zijn voortdurend bezig om bij te houden hoe de stuatie is aangaande dit
probleem, maar helaas is er nog geen duidelijkheid te verkrijgen.

In januari van dit jaar stelden wij in
http://www.coax.nl/news/index.php?NewsID=515 naar aanleiding van een
klacht van Rits Telecom tegen KPN over de vergelijkbare koppeling
tussen ADSL en spraaktelefonie dat wij deze zaak volgen, maar helaas
is er nog geen uitspraak bekend. De OPTA is momenteel bezig te
bekijken of het verzoek van Rits Telecom in de jaarlijkse
tariefbeoordeling voor de wholesale diensten van KPN past die ze per 1
juli in een oordeel kenbaar willen maken.

In Nederland is niet zozeer koppelverkoop verboden, maar misbruik van
een economische machtspositie is verboden in de Mededingingswet om
gevolg te geven aan het EG-verdrag.
Koppelverkoop kan een kenmerk van misbruik zijn, maar alleen als er
eerst is aangetoond dat er sprake is van een economische
machtspositie.
Er is volgens de toelichting bij het EG-verdrag sprake van
koppelverkoop als het gaat om diensten die naar hun aard of volgens
het handelsgebruik geen verband met elkaar houden.

Ik ben geen jurist, maar we kunnen denk ik niet bestrijden dat het
bundelen van Internet met radio/TV handelsgebruik is.
Over de aard van de diensten zijn ook twee dingen op te merken:

Er wordt gesteld, en niet genoegzaam bestreden, dat het technisch
onmogelijk is Internet en radio/TV te ontkoppelen.
Natuurlijk wordt hiermee bedoeld dat het te duur is om het mogelijk te
maken, vooral als je er rekening mee houdt dat het doorgeven van
analoge signalen op zijn eind loopt.

Omdat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen radio/TV enerzijds en
Internet anderzijds, zou een kabelaanbieder zich kunnen verschuilen
achter de verplichte doorgifte van het standaardpakket radio/TV.

Nu Digitenne op de markt komt, vooralsnog alleen op de radio/TV markt,
doet zich misschien een interessante nieuwe situatie voor.
Ik citeer uit een rapport van de OPTA-NMa
http://www.nmanet.nl/nl/images/11_3933.pdf
Van koppelverkoop is sprake wanneer een onderneming de verkoop van
goederen en/of diensten waarvoor deze
onderneming een machtspositie heeft, koppelt aan goederen en/of
diensten waarvoor zij geen machtspositie heeft.
Deze onderneming is hierdoor in staat concurrerende aanbieders van de
"gekoppelde" goederen of diensten uit de
niet-gedomineerde markt te verdrijven, aangezien afnemers worden
aangespoord of gedwongen beide producten
en/of diensten bij de dominerende onderneming te betrekken. Dit is met
name het geval wanneer de afnemers
behoefte hebben aan beide producten en/of diensten.
[einde citaat]

De vraag is natuurlijk of een machtspositie op de kabelinternet markt
ook een machtspositie op de (breedband)internetmarkt betekent. Deze
vraag wordt klaarblijkelijk door de politiek negatief beantwoord. We
moeten hier afwachten hoe de nieuwe Europese richtlijn uit gaat
werken, zie
http://www.coax.nl/news/index.php?NewsID=538

Zie ook het eindrapport van een Onderzoek voor het ministerie van
Economische Zaken: Marktwerking en ICT, Is de mededingingswet
ICT-proof?
http://www.ivir.nl/public...n/evaluatieMw&ICT-SEO.pdf

Groetjes,
Theo Verhoeven. (http://www.coax.nl/)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Gevonden op de site van UPC:
Vraag: Wat is het verschil tussen een kabelabonnement en het kijk- en luistergeld?

Antwoord: Kijk- en luistergeld was voor iedereen een verplichte bijdrage aan de Dienst Omroep Bijdragen. Hiermee financierde de overheid de publieke omroep. Het kijk- en luistergeld is per 1 januari 2000 afgeschaft en wordt tegenwoordig bij de algemene belasting gerekend.
Een kabelabonnement betaalt u aan de kabelexploitant voor een aansluiting op de kabel. Via die aansluiting krijgt u een standaardpakket van radio- en televisiezenders.

Je abbonnement is dus een abbonnement op de aansluiting - met daarbij een standaardpakket zenders.
Kabelaars willen dat verder gaan differentiëren (en zo meer inkomsten genereren uiteraard).
Als extra diensten over die aansluiting kun je dus geleverd krijgen: Canal+, Chello.

Vergelijk deze diensten maar eens met gas en licht:
je hebt ook daar een vast recht voor de aansluiting, met daarnaast een variabel bedrag voor de (hoeveelheid) afgenomen (en geleverde) gas en electriciteit.

eagle

Verwijderd

Is deze situatie inmiddels al veranderd?

Ik ben namelijk aan het overwegen om over te stappen naar digitenne. En dan moet het niet zo zijn dat ik naast mn chello internet ook nog voor rtv aan UPC moet betalen.

Aangezien er in mijn woonplaats zowel digitenne als kabelteleviesie wordt aangeboden, heb ik als consument rechtop een vrije keuze. En kan een bedrijf mij niet dwingen om naast internet verplicht rtv af te nemen.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:52
Volgens mij is deze situatie nog exact hetzelfde, als UPC jou internetsignaal doorgeeft krijg je ook gewoon TV signaal binnen. Anders zou ierdereen die Chello heeft z'n TV abbo wel kunnen opzeggen, ze kunnen toch niet controleren of je wel of geen TV kijkt via de kabel. Vandaar dus dat je het niet kan opzeggen.

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Persoonlijk vind ik het ook uiterst vervelend dat ik een kpn telefoon abo moet hebben voor adsl. Beetje hetzelfde idee. Ik wil nl. geen telefoon maar wel adsl :(
Succes met je strijd!

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:45

Wallie

Herr

Disciplus-Simplex schreef op 15 december 2003 @ 17:53:
Persoonlijk vind ik het ook uiterst vervelend dat ik een kpn telefoon abo moet hebben voor adsl. Beetje hetzelfde idee. Ik wil nl. geen telefoon maar wel adsl :(
Succes met je strijd!
Moet je adsl via BBnet nemen, kan je na aansluiting je KPN telefoon abbo opzeggen :)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 23:49

ThaHandy

Discovery Channel

Pc123 schreef op 15 december 2003 @ 17:43:
Volgens mij is deze situatie nog exact hetzelfde, als UPC jou internetsignaal doorgeeft krijg je ook gewoon TV signaal binnen. Anders zou ierdereen die Chello heeft z'n TV abbo wel kunnen opzeggen, ze kunnen toch niet controleren of je wel of geen TV kijkt via de kabel. Vandaar dus dat je het niet kan opzeggen.
inpreciepe zouden er filters moeten komen die de TV/radio frequenties tegen houd en de "internet" frequenties doorlaat :)
zoals ook de TV en de Radio frequenties ook worden "gesplit" van de overige frequenties

[ Voor 5% gewijzigd door ThaHandy op 16-12-2003 02:22 ]

• maartena
Ik heb ooit van een expert begrepen dat het tevens een wettelijk probleem is. Hij legde mij uit dat ergens in de jaren 80 de "wet op de omroepkabel" zoals het destijds zo mooi beschreven werd is geschreven.

Deze wet stelt, (is dus nog steeds actief) dat bij elke dienst (lees goed: elke dienst die door de omroepkabel beschikbaar wordt gesteld minimaal een aantal zenders dient te bevatten. Dit zijn Nederland 1, 2, 3, alle VRT zenders (nu 2, binnenkort 3) en een lokale omroep indien aanwezig. Nu is deze wet in de jaren 80 geschreven, toen er al wel twee-weg verkeer mogelijk was voor zeer beperkte toepassingen (stil alarm o.a., en noodbel voor ouderen) maar er niemand nog ooit van Internet gehoord had, laat staan Internet via de kabel.

Deze wet stelt tevens dat er voor de doorgifte van deze minimale zenders een bedrag mag worden gevraagd, dat "redelijkerwijs een normaal bedrag is". Tussen aanhalingstekens, want er wordt niet echt gesteld wat dit bedrag nu eigenlijk is.

Je kunt van UPC dus WETTELIJK EISEN dat zij alleen het minimale pakket doorgeven, maar daar zit tevens het addertje. UPC zal (via haar advocaat) laten weten dat ze de overige 25 zenders uit het basispakket (commercielen, duitsers, bbc, etc etc) er "gratis" bij doen, en dat de totale prijs onder "enigzins redelijkerwijs een normaal bedrag" valt.

Gezien het feit dat Nederland het laagste bedrag in Europa betaald voor kabeltelevisie zal een rechter hier UPC gelijk in moeten geven.

De consumentenbond vindt (terecht) dat Internet via de kabel moet worden losgekoppeld van de Omroepwet. Terecht natuurlijk, maar op dit moment kun je zelfs met Mr. Moscovic deze zaak niet winnen tegen UPC....

Proud to be an American.
Hier woon ik

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Kan dat dan wel bij bijvoorbeeld Essent/@Home?

Verwijderd

Dus er zijn al mensen met dit vraagstuk bezig. Das een goed bericht. Maar als zlfs moscofiets het zelfs niet kan winnen zit er weinig anders op dan maar rtv en say hello bij oepsie te houden
Pagina: 1