Dell Dimension 8300

Pagina: 1
Acties:

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 21:55
Met PC-Prive ben ik gebonden aan Dell. NU gaat de voorkeur uit naar de Dimension 8300 met 3.0/800 MHz 875 chipset (deze is standaard) en 120 gig schijf.
Hoe is de ervaring met dit systeem?

Zijn er overklok mogelijkheden? Weet iemand welk merk en type mobo erin zit?

Welk merk geheugen en als ik een 9800pro neem is dit dan ook een merk of is dat net als Compaq vroeger? Allemaal specifiek Dell en met niets uitwisselbaar?

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:09

Piggen

Lekker bakkie

Geen overclockmogelijkheden afaik
Uitwisselen kan wel, dacht ik

[ Voor 32% gewijzigd door Piggen op 25-06-2003 18:20 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dell maakt prima bakken, imo een van de beste OEM leveranciers :)

Tweaken op Dell bakken raad ik je af, de mogelijkheden zijn vrijwel nihil en je verspeelt ermee je garantie. Als je zo nodig wil Tweaken/OC'en/kaartendans wil doen, dan ben je altijd het beste af met zelfbouw :)

Verwijderd

Dell heeft speciale biossen, onoverklokbaar. Achterhalen wat voor moederbord er echt in zit word al moeilijk, programma's als SIsoft Sandra geven aan Dell COmputer manufacturer. Visueel zijn de moederborden soms wel te herkennen, post hier een foto ofzo indien je hem koopt. Wil je toch overklokken zal je een Dell hacked bios moeten vinden, aardig risico natuurlijk want je bent je garantie dan kwijt.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:16
DELL maakt echt goede PC'S en de service is ook goed. Ze doen niet moeilijk als iets kapuut is.

Met dit systeem is het niet echt nodig om over te clocken :P O-).

Als je na een tijdje wilt overclocken moet je een unlockable bios vinden of een nieuwe mobotje erin pleuren. Die zullen tegen die tijd dat je PC weer achterloopt niet al te duur meer zijn.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-08 07:20
Had Dell niet MSI moederborden erin zitten?

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 10:16
Heb gisteren gewoon exact dat systeem (3GHz 800FSB, 1GB intern, 120GB SATA, Radeon 9800 Pro) binnen gekregen. Alleen hebben die prutsers 'em op werk afgeleverd i.p.v. op m'n huisadres, dus mag ik 'em nu zelf gaan vervoeren :(

Vanmiddag op m'n werk ff 3DMark03 gedraaid, haalde 5800 3D Marks, niet slecht ongetweaked. Best stoer, de snelste machine op kantoor, en helemaal van mij mij mij }) Aantal collegae, ook gamers, zagen groen-geel van jaloezie :D

Morgen neem ik 'em mee naar huis, ga ik 'em wat beter aan de tand voelen :) Groot voordeel aan die Dell: Hij is _stil_, je gaat 'em horen als de CPU erg wordt belast, maar verder hoor je 'em eigenlijk niet. Ook een nadeel, op kantoor hebben wel allemaal Dells, en ik heb de mijne al een paar keer uitgezet terwijl ik 'em juist aan wou hebben, alleen maar omdat je niet hoort dat 'ie aanstaat.

https://niels.nu

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 11:46

DUX

blijft ook nu voor Oranje

De videokaarten zijn gewoon AGP-videokaarten en zijn vrij uitwisselbaar. Ik heb Dells besteld met een TNT erin en een ander had een GeForce2 Ultra. Van de TNT weet ik het niet, maar de GF2 was een reference model van nVidia.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Ikzelf nben bevoorrecht om eens in de 3 jaar een nieuw systeempje bij hun uit te kiezen *alhoewel mijn systeem in mijn sig zelf betaald is.. dell was 2 jaar oud, kan niet nog een jaar wachten :P*.

Voordelen van dell:

*service, dvdrom stuk na 2,nogwat jaar... 2 dagen later een nieuwe, en dat terwijl ze erbij zeiden dat er geen gerantie opzit.
*kwaliteits onderdelen, alles op elkaar afgestemt, gegarandeerd turbo stabiel zonder gekut met 4in1drivers, patches en updates.
*Stil + mooi (persoonlijk).

Nadelen:
*overklokken? never mind, koop een compaq, die kunnen beter overklokken ;)
*als je iets zelfs verkloot kost het je €€€... 800 euro voor een tnt 2 vervangen die ik kapot geflashed had, (ze komen ophalen, installeren en alles..) maar uiteindelijk toch een nieuwe videokaart gehaald voor 1 8e van dat geld ;).

Nadeel is dat ze vaak wat duuder zijn... ookal zeggen ze goedkoper te zijn door het uitschakelen van de tussenhandel, ze blijven duur, maar daarvoor krijg je service/helpdesk en onderdelen waar mening winkel niet aan kan tippen!

• Icey
Nog een nadeel, ze maken soms achterlijke combinaties :P

Zo staat hier naast me een dell 866mhz P3. (pcprive 2 jaar geleden december).

Leuk ding, werkt super lekker al bijna 3 jaar, geen problemen mee. Er zat 128 mb ram in, upgrade natuurlijk wat dat is te weinig. Proppen ze er RDRAM In, wat enorm duur is om te upgrade :/, gelukkig is het nu bijna allemaal DDR, dat is goedkoper. En dat terwijl we weten dat de 133mhz bus van de P3 helemaal niks aan het snelle rdram heeft :|

Slimme tip, als je je pcs wilt upgrade, stop er dan geen 'goedkope' b-merk onderdelen in, hier krijg je spijt van, spaar door voor goede onderdelen ;)

Verwijderd

Icey schreef op 25 June 2003 @ 20:59:Nadeel is dat ze vaak wat duuder zijn... ookal zeggen ze goedkoper te zijn door het uitschakelen van de tussenhandel, ze blijven duur, maar daarvoor krijg je service/helpdesk en onderdelen waar mening winkel niet aan kan tippen!
Nah... duur, duur. Zelfbouw is goedkoper ja, maar als ik hier in de plaatstelijke puterboer een volledig systeem koop met garantie enzo ben ik wel degelijk een heel stukje duurder uit in de meeste gevallen. Bepaalde aanbiedingen enzo kunnen uitzonderingen zijn, maar in 90% van de gevallen klopt dat wel. Dat bedoeld dell dus met tussenhandel :) Niet die zelfbouw dingen zonder serviceshit enzo.

• DUX

DUX

Icey schreef op 25 June 2003 @ 21:04:
Nog een nadeel, ze maken soms achterlijke combinaties :P

Zo staat hier naast me een dell 866mhz P3. (pcprive 2 jaar geleden december).

Leuk ding, werkt super lekker al bijna 3 jaar, geen problemen mee. Er zat 128 mb ram in, upgrade natuurlijk wat dat is te weinig. Proppen ze er RDRAM In, wat enorm duur is om te upgrade :/, gelukkig is het nu bijna allemaal DDR, dat is goedkoper. En dat terwijl we weten dat de 133mhz bus van de P3 helemaal niks aan het snelle rdram heeft :|
Ik vind dat (persoonlijk) een foute opmerking. De toekomst van het geheugen stond op dat moment nog niet vast. De keuze was óf RDRAM óf DDR. Zij hebben voor RDRAM gekozen (wij hebben er hier ook eentje staan) en daarmee helaas een inschattingsfout gemaakt. Maar zo zijn er meer van dat soort dingen. Kijk bijvoorbeeld naar de DVD-branders van nu: stel je voor dat DVD+RW de standaard wordt dan lach over een paar jaar in je vuistje om de DVD-RW bezitters. Je ziet het gewoon niet duidelijk genoeg aankomen.

Wat mij betreft kan de TS deze opmerking van Icey dan ook verwaarlozen :)

[ Voor 9% gewijzigd door DUX op 25-06-2003 21:09 ]

• dion_b
  • Laatst online: 22:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt OCen:

Vergeet het idd in BIOS, maar via CPUFSB en consorten gaat het prima. Of je kunt OCen gaat in de grond van de zaak om wat voor PLL je op het mobo hebt, en Dell mobo's zijn meestal licht aangepaste MSI borden met exact dezelfde PLL als op de retail versies met alle OC functies.

Voor het OCen maakt het geen steek uit of je de FSB verhoogt door een jumper, in BIOS of door softwarematige herconfigurering van die PLL- het komt allemaal op hetzelfde neer.

Ik zou toch geen Dell kopen als tweakbak, maar als ik er toevallig eentje binnen kreeg en zin had te OCen dan zou dat prima lukken :z

Oslik blyat! Oslik!

• Icey
DUX schreef op 25 June 2003 @ 21:08:
[...]

Ik vind dat (persoonlijk) een foute opmerking. De toekomst van het geheugen stond op dat moment nog niet vast. De keuze was óf RDRAM óf DDR. Zij hebben voor RDRAM gekozen (wij hebben er hier ook eentje staan) en daarmee helaas een inschattingsfout gemaakt. Maar zo zijn er meer van dat soort dingen. Kijk bijvoorbeeld naar de DVD-branders van nu: stel je voor dat DVD+RW de standaard wordt dan lach over een paar jaar in je vuistje om de DVD-RW bezitters. Je ziet het gewoon niet duidelijk genoeg aankomen.

Wat mij betreft kan de TS deze opmerking van Icey dan ook verwaarlozen :)
Het was niet echt in de overgangsfases, P4 was net nieuw, rdram was state of the art supersnel, dus veel mensen wouden dat graag hebben. Uiteraard heeft dell daar een graantje van mee willen pikken ;). Wellicht hadden ze ipv 128 mb rdram (samsung btw ;)) beter in kunnen wisselen voor 256 mb sdram pc133...

Nog iets, maar ik weet niet of dat nogsteeds is... Ik heb een p866, een p233 en een p166(gehad) en die hadden naast de atx aansluiting (die aangepast was, dus er past geen normale voeding op) nog een extra aansluiting, lijkt veel op die aux van tegenwoordig. Hebben ze eigenlijk nogsteeds van die aangepaste voedingen? waardoor je *verplicht* bent een voeding bij hun te bestellen?

• DUX

DUX

Icey schreef op 25 June 2003 @ 21:13:
Het was niet echt in de overgangsfases, P4 was net nieuw, rdram was state of the art supersnel, dus veel mensen wouden dat graag hebben. Uiteraard heeft dell daar een graantje van mee willen pikken ;). Wellicht hadden ze ipv 128 mb rdram (samsung btw ;)) beter in kunnen wisselen voor 256 mb sdram pc133...
offtopic:
In mijn ervaring was DDR alleen in het begin dat Dell RDRAM aanbood nog niet veschikbaar, maar er is wel een periode geweest van twee typen geheugen. Maar inderdaad jou punt van "da's snel, dat moet ik hebben" zal ook zeker een rol hebben gespeeld in de verkoop van RDRAM bij Dell.

[ Voor 3% gewijzigd door DUX op 25-06-2003 21:18 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
DUX schreef op 25 June 2003 @ 21:18:
[...]

offtopic:
In mijn ervaring was DDR alleen in het begin dat Dell RDRAM aanbood nog niet veschikbaar, maar er is wel een periode geweest van twee typen geheugen. Maar inderdaad jou punt van "da's snel, dat moet ik hebben" zal ook zeker een rol hebben gespeeld in de verkoop van RDRAM bij Dell.
offtopic:
Hele simpele reden: toen de 133MHz FSB P!!! werd geïntroduceerd was de enige Intel chipset die hier mee overweg kon de i820 (en de i840 voor SMP). Dell gebruikt naast ServerWorks spul niks anders dan Intel dus er was gewoon niks anders te krijgen. De i815 kwam pas later maar was ook geen serieuze workstation oplossing door de 512MB limiet. Vandaar dus dat RDRAM verhaal; Dell was aan de grillen overgeleverd van Intel omdat het enige alternatief van VIA kwam (PC133) en dat is vloeken in de Dell-kerk :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Hydra schreef op 25 June 2003 @ 20:53:

en ik heb de mijne al een paar keer uitgezet terwijl ik 'em juist aan wou hebben, alleen maar omdat je niet hoort dat 'ie aanstaat.
probleem had ik ook ben ik weg drukt me zusje me pc uit in plaats van aan ff naar energie instellingen en dan optie wat moet er negeeren als je de uitschakelaar indrukt op niks of vragen zetten :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 12:26 ]

• Hydra
  • Laatst online: 26-04 10:16
Ik heb net ff een kijkje in de kast genomen. Het mobo is een Dell mobo, verder geen herkenbare merken ofzo. Zou tof zijn als het een Abit ofzo was en ik er een standaard BIOS in kon flashen, maarja, doe je d'r an :D

De videokaart is een Ati 9800 Pro, zo'n made-by-ati geval. Heb 'em net ge-oCd naar 400/350 (standaard is 378/337), en haal nu iets over de 6000 3D Marks, zonder visuele artefacten. Tot hoever is een 9800 Pro eigen te OC-en?

Verdere specs:
http://service.futuremark.com/compare?2k3=965118

https://niels.nu

Pagina: 1