[tv-out] s-vhs of mijn tulpstekker

Pagina: 1
Acties:

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07 19:47
Mensen,

Ik heb een nieuwe videokaart gekocht met enkel een shvs uitgang .. ik baal dus een beetje want ik heb gewoon zo'n tulpstekkerkabel (sorry voor de benaming hehe) lopen.
Ik heb dus 2 keuzes: of ik koop een omzetstekker; dus gewoon een stekker die ik in mijn s-vhs videouitgang van mijn kaart stop, die als uitgang zo'n tulpstekker heeft. Of ik koop een nieuwe svhs kabel.

Opzich is de laatste optie erg 'tempting': zo'n omzetstekker is namelijk niet beschikbaar bij mijn electronicaboer op de hoek. Hij is echter ook het duurst.

Nu vraag ik mij af: hoeveel ga ik er in kwaliteit op vooruit als ik een shvs kabel koop. Daarnaast draaide ik vroeger altijd tv-tool om de zwarte strepen aan de zij en bovenkant weg te halen: aangezien ik nu een NV17 chip op mijn kaart heb die niet meer ondersteund wordt door tv-tool vraag ik mij af of ik die zwarte strepen nog wel weg krijg.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-12 17:51

megaleo

Special member

SVHS heeft echt wel betere kwaliteit ten opzichte van gewoon tulp dus ik zou gaan voor SVHS-kabel. En niet voor die tulp. Aangezien die ook nog eens duurder is.
Trouwens hier al eens rondgekeken?:(Tipje) Topic: De grote tv-out FAQ ;)

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
met SVHS heb je sowieso betere kleuren

maar nu meteen mijn vraag: ik krijg ineens met tulp constant een beetje lijntjes over het beeld (schuin)

kan het dat deze ook verdwijnen als ik overstap op SVHS?

PIII 800@804 Mhz

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-12 06:55
Hmm. worden die kabeltjes niet gewoon standaard bijgeleverd?
Ik heb um iig wel bij mijn Hercules 4500 gekregen en bij mijn Xpert 2000...
Beide Bulk uitvoeringen..

[edit]
Ik doel op S-VHS -> Composiet kabeltjes

[ Voor 14% gewijzigd door Krypt op 25-06-2003 16:42 ]

Pvouput live

• Gepperd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-12 13:55

Gepperd

Burp!

Die schuine diagonale lijntjes blijven waarschijnlijk gewoon..Probeer eens de Coax kabel eruit te halen..en de stroom uit hetzelfde stopcontact te halen (televisie en de computer).... Works for me..

• n3ck
Die kabels worden normaal inderdaad wel bijbeleverd: tenminste dat is ook wat ik de hele tijd lees.. maar ik heb een beetje pech daarmee kennelijk :S

ViperGTS: zouden die lijntjes misschien komen van een kwalitatief slechte kabel? Een vriend van mij heeft namelijk ook een tijd slecht beeld gehad en dat werd een stuk beter met een andere kabel.

• n3ck
maar iemand enig idee of die zwarte lijnen aan de zijkanten nog weggehaald kunnen worden als ik dus die NV17 chip heb?

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
<zeikmode>
Even tusendoor: de uitgang op je tv-kaart heet s-video en geen svhs, da's heel wat anders. De (gele)tulp-stekker noemt men in de regel de composiet uitgang.
</zeikmode>

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
trouwens; mocht je willen overstappen naar de s-video uitgang, dan moet je er rekening mee houden dat de audio daar niet doorheen gaat. Die moet je dan apart aansluiten.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik kan, met divx, geen verschil ontdekken tussen composite en s-video. Ik doe het beide over een s-video kabel (maar bij een composite signaal is het feitelijk een composite kabel). Misschien dat ik het met een DVD wel zal kunnen zien, maar schokkend zal het sowieso niet zijn.

Ik heb overigens een 10m lange kabel, een GF4MX (nv17) en een 70 cm breedbeeld TV. En die zwarte balken kan je bij een nv17 gewoon weg halen met de drivers zelf (of je hebt een externe chip, maar dan werkt TV-tool als het goed is). Ik heb/had overigens wel een s-video=>composite kabeltje erbij, maar had jij een OEM-kaart ofzo?

• TeazNutz
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06-2008

TeazNutz

Nerd

TVTool werkt niet met NV17!!!

http://specs.tweak.to/7903

Verwijderd

de vraag is hoeveel, echter in welke eenheden wil je dat antwoord hebben?

Een plaatje zegt meer als 1000 woorden, dus 3 plaatjes...:

Vergelijking Videosignalen/kabels
Afbeeldingslocatie: http://atarilabs.com/grafx/rgb-rgb.jpg
RGB
Afbeeldingslocatie: http://atarilabs.com/grafx/rgb-svid.jpg
S-video
Afbeeldingslocatie: http://atarilabs.com/grafx/rgb-vid.jpg
Composiet
Bron + meer info: http://atarilabs.com/meat/2000/1201_videoprimer.shtml
offtopic:
V&B mods: zet dit maar in de V&B-Faq als het er nog niet instaat...

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 17:34 ]

• n3ck
True.. eigenlijk best schandalig dat die lui van Nvidia het kennelijk nodig vinden een chip te plaatsten waarmee geen hond kan werken..

tvtool.tv:
Note: The NV17 will not be supported by TVTool because of a complete lack of documentation by the manufacturer.
Ik heb mijn kaart trouwens 2e hands gekocht.. kennelijk vond de verkoper het wel een leuk dingetje ;)

• n3ck
thx euss ik denk dat ik maar een nieuw kabeltje koop :*)

[ Voor 92% gewijzigd door n3ck op 25-06-2003 17:10 ]

• Jake
  • Niet online
TeazNutz schreef op 25 June 2003 @ 16:57:
TVTool werkt niet met NV17!!!
WEL als je een EXTERNE chip hebt, die 'toevallig' door TV-tool wordt ondersteund (de 'meeste' nv17s hebben een interne TV-chip, en dat is best wel een goede, maker van TV-tool was ook aangenaam verrast).

Verwijderd

Overigens hangt de mate van kwaliteitsverbetering na het upgraden van je kabel natuurlijk voor het grootste deel van de kwaliteit van de tv-out chip af, een brak signaal van een duurzame kabel voorzien heeft geen enkele zin. Verschil tussen s-video signaal en composite zul je dus alleen bij de betere videokaart kunnen ontdekken. :)

• Jake
  • Niet online
Als je 'perfect' text kan lezen valt dat dan onder goed of slecht? ;)

Euss heb je wat meer info over die plaatjes, maw: hoe je dat bijvoorbeeld zelf testen? Want ik kan het verschil tussen die plaatjes (natuurlijk ?) gewoon zien via mijn TV-out, maar ik denk dat ik 'bron-signaal' er naar toe moet sturen (om het verschil beter te zien).

[ Voor 5% gewijzigd door Jake op 25-06-2003 18:00 ]

Verwijderd

Euss heb je wat meer info over die plaatjes, maw: hoe je dat bijvoorbeeld zelf testen? Want ik kan het verschil tussen die plaatjes (natuurlijk ?) gewoon zijn via mijn TV-out, maar ik denk dat ik 'bron-signaal' er naar toe moet sturen (om het verschil beter te zien).
Kwestie van camera op statief, kabeltjes + driversettings wisselen en foto's maken van elke instelling. Hetzelfde kun je doen voor PalB,G,M/NTSC/Secam etc.: http://www.digit-life.com/articles2/radeon-tv-out/

Als je zelf kabels gaat maken: de pinout voor:
  • Composiet -> 2 tulpjes aan beide zijden van een coaxkabel 1tje: middenpool op kerndraad + manteldraad op buitenpool
  • Scart-EU / RGB
  • S-video
Nog een vergelijking tussen RGB, S-video en Composiet bij nVidia kaarten:
http://tvtool.info/english/rgb_chrontel3_e.htm

En om van een nVidia kaart met Chrontel een RGB-out kaart te maken:
http://tvtool.info/english/rgb_chrontel2_e.htm

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 18:01 ]

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
n3ck schreef op 25 June 2003 @ 16:44:
Die kabels worden normaal inderdaad wel bijbeleverd: tenminste dat is ook wat ik de hele tijd lees.. maar ik heb een beetje pech daarmee kennelijk :S

ViperGTS: zouden die lijntjes misschien komen van een kwalitatief slechte kabel? Een vriend van mij heeft namelijk ook een tijd slecht beeld gehad en dat werd een stuk beter met een andere kabel.
qua kabel gebruik ik de dikste die je kunt krijgen

alleen zit er een verloopstukje van svhs naar composiet tussen dat maar 2 mm dik is ofzo

en daarmee ben ik meteen het hele effect van de dikke kabel kwijt
ik had eerst dus een 51cm 4:3 tv, daar had ik in principe perfect beeld op.

nu heb ik dus een 82cm breedbeeld en krijg ik ineens die 'schuine' lijntjes over heel het scherm
instellingen etc zijn verder precies hetzelfde
maar ik ga eens wat kloten met de kabels en stroom erafhalen enzo zoals hierboven stond.......

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

Schuine storinglijntjes is een probleem van (oa):
- composiet kabel (oplossing: S-video/RGB kabel)
- aardlus tussen kabelcoax + PC-aarde (oplossing: antenne aardlusfilter)
- ongeaarde PC (oplossing: PC AARDEN!!!)
- slecht afgeschermde- / te dunne kabel (oplossing: betere/dikkere kabel)
- storing van andere apparaten (oplossing: uitzetten of verplaatsen)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 18:02 ]

• Jake
  • Niet online
Tnx voor de links, maar bij mij zie ik het dus ècht niet. En dat is (volgens mij) niet omdat s-video zo slecht is, maar composite zo goed (ik zie gewoon bij composite en s-video ongeveer wat ik volgens die plaatjes van TV-tool bij s-video zou moeten zien). Ik heb alleen geen digitale camera, maar erbij staan terwijl het switch (door iemand anders) moet dan maar goed genoeg zijn. Maar ja, maakt dus niet zoveel uit, ik ben wel tevreden :P.

(Ik heb natuurlijk alles geaard, en de ground-loop eruit gehaald).

Instellingen tv-out: 720x576 en flikker-filter UIT (is op deze resolutie niet te wijzigen in non-overlay mode en standaard in overlay-mode).
Pagina: 1