Toon posts:

IDE crasht na oc-en!?

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn FSB (origineel 133) verhoog naar 145 dan lijkt het wel of mijn IDE schijfen het niet meer aankunnen. Hij start moeizaam op en soms helemaal niet..

ik heb een XP1900
Wat kan ik hieraan doen, ja ik heb de FAQ doorgelezen..

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 02:38

tweakerbee

dus..?

Het hoeven je schijven niet te zijn, maar het kan wel. Je IDE controller zit op je PCI bus aangesloten, en is dus onderhevig aan de veranderingen in kloksnelheid (i.e. van 133Mhz > 145Mhz geeft voor je PCI bus 33Mhz > 37Mhz).

Hier kun je helaas niks aan doen, behalve je processor gaan unlocken, en met multiplier over gaan klokken.

You can't have everything. Where would you put it?

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Hier kun je weinig aan doen, blijkbaar kan je ide die hoge pci bus dus niet aan. Probeer een stabiele tussenweg te vinden, bijvoorbeeld een fsb van 140.

Verwijderd

Topicstarter
idd dat is ook het geval want bij de POST geeft hij aan IDE-controller not found.., boot vervolgens wel verder maar niet echt soepel..

Maar kan ik niet de divider instellen zodat de PCIbus snelheid gewoon normaal blijft..?

• Crashman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 12:12
't staat gewoon in de faq:
"Mijn pc doet het niet meer / is instabiel!"

Tsja, omdat een gekke japanner een Pentium-166 op 2GHz kan laten lopen wil niet zeggen dat jij dat ook kunt. Vaak liggen stabiliteitsproblemen en niet op willen starten aan gewoon simpelweg te ver overklokken. Hoge FSB's maken je systeem instabiel (Windows blauwe schermen) omdat je geheugen het niet meer trekt, je VGA kaart begint te zweten, of je harddisken protesteren. Snelle processors vreten veel stroom, en sommige voedingen kunnen daar niet tegen. Soms blijft het systeem er helemaal in, en krijg je alleen nog maar zwart beeld. Meestal kun je je systeem wel weer in originele staat krijgen door je BIOS te resetten of je jumpers terug te zetten naar default. Daarna kun je een scala truukjes uithalen zoals het verhogen van de Vcore van de processor, Vdimm van het geheugen, en beter koelen. Werkt dit niet, neem dan de hoogste stabiele frequentie, en ben er tevreden mee.

specs | You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'. | http://radio.c64.org:8000/

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 15:42:
...ja ik heb de FAQ doorgelezen..
Da's een mooi begin, maar niet voldoende ;). Je startpost toont niet wat je al hebt geprobeerd en gezocht om het op te lossen. Let op wat tweakerbee zegt: IDE controllers kunnen het soms niet hebben als de FSB en daarmee de PCI bus verhoogd wordt. Met sommige mobo's (zoals nForce2 mobo's) heb je daar geen last van, maar met die van jou blijkbaar wel.

OC'en komt met risico's, en dit is er 1 van. Gaat er wat fout, blijf dan proberen, en ook via een andere insteek, zoals de in tweakerbee z'n post genoemde mp ipv de fsb :)

En wat direct hierboven wordt gezegd, het staat gewoon in de FAQ. Dat stukje misschien toch niet gelezen? ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Remy op 25-06-2003 15:55 ]

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.