Mix apparatuur om te verhuren, rendabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Een tijdje geleden ben ik met een vriend van me wezen kijken naar een drive in van een bevriende dj. Toen ik zag wat er allemaal bij komt kijken om zoiets draaiende te houden en rendabel te maken, viel me op dat me dat heel erg leuk lijkt om zelf te doen. Niet zozeer het draaien, maar meer het regelen. Apparatuur zelf maken, zorgen dat alles draait zoals dat hoort, dat alles goed klinkt gewoon alles wat erbij komt kijken.

Mede door een recente aanvaring met DAP apparatuur is mijn frustratie ten opzichte van slecht geluid in disco’s, feestjes en partijen en dergelijke alleen maar toegenomen. Ik ben van mening dat in de meeste uitgaansgelegenheden die ergens tussen kleinschalig en medium inzitten, het geluid gewoon bar slecht is. Dit is ook vaak zo op feesten. Of er word (te) zware apparatuur ingehuurd en er is sprake van een mega overkill, of de miniset van de buren word aangesloten, resulterend in de vernacheling van elk gedraaid liedje.

Ik ben persoonlijk geen audiofiel, maar ik kan niet tegen slecht geluid. Overigens kan ik daar net zo slecht tegen als die mensen die geen ander woord willen horen dan zeggen dat kabels van 250,- per meter een veel beter geluid geven dan kabels van 10,- de meter, maar dat terzijde ;)

Ik wil dus goed geluid tegen een goede prijsverhouding en ben persoonlijk overtuigd dat er meer mensen zijn die dit graag willen. Nu wilde ik dus een soort verhuurbedrijfje gaan beginnen. Ik wilde dan een computer om te mixen, 2x versterker en een 2.1 speakerset gaan bouwen. Ik zit qua begroting dan ongeveer rond de 2000,-
Ik wil alles zelf bouwen omdat ik graag precies weet waar ik over beschik, maar vooral ook om kennis/ervaring op te doen en omdat knutselen mijn ideale vorm van tot rust komen is…

Nu weet ik zeker dat ik voldoende kennis heb om te bouwen wat ik voor ogen heb en dat wat ik nog niet weet wil ik graag leren. Het echte probleem komt echter bij het financiële gedeelte. Om dit plan te laten slagen zullen er mensen moeten zijn die apparatuur nodig hebben, voor laten we zeggen, tot honderd man. Vervoer enzo lijkt mij overigens niet zo’n probleem, niks onoverkoombaars in ieder geval. De gouden gids geeft eigenlijk alleen maar verhuurders voor het echt grote werk, niet zonder reden zou je zeggen. (niet rendabel genoeg?)

Als ik begin heb ik waarschijnlijk niet genoeg geld om meer dan één mixcomputer + geluid te maken. De situatie is dan, dat óf het blijft kleinschalig, af en toe een feest, niks bijzonders, of het slaat aan en ik sta nee te verkopen op iedere gelegenheid, omdat ik maar één set heb om te verhuren. Dan hebben we het nog niet eens over eventuele schade aan de apparatuur.

Al met al komt er een hoop bij kijken, ik moet zeggen dat ik sta te popelen om zoiets te beginnen, maar ik realiseer me dat als dit al een haalbaar plan blijkt, ik nog nergens ben zonder een gedegen start plan.

Wat vraag ik bijvoorbeeld per avond, hoe zit het met schade, moet ik ook verlichting regelen etc.

Ik zit met veel vragen en hoop van jullie nog wat vragen én antwoorden te krijgen. Hopelijk kan ik aan het eind van de discussie voor mijzelf beslissen of dit idee rendabel kan zijn. Ik hoef er geen miljonair van te worden, maar ook geen filantroop :)

Ik hoop op een interessante en leerzame discussie :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 22:59

Blauw

De Schreeuw

De gouden gids geeft eigenlijk alleen maar verhuurders voor het echt grote werk, niet zonder reden zou je zeggen. (niet rendabel genoeg?)
Ik denk (maar dat denk ik ;) ) dat er gewoon geen markt voor is.

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Op zich best n aardig idee en niet onmogelijk. Alleen vergeet je dan dat er in de gouden gids een boel bedrijven staan voor het echt grote werk die ook tig kleine setjes hebben staan voor wat jij wilt gaan maken. Dat kopen ze in, dus als er wat mee is, sturen ze het terug! Als er bij jou iets kapot is, zul je het zelf weer moeten repareren, dus in die tijd kan het niet verhuurt worden.

Daarnaast vraag ik me af of er mensen zijn die deze spullen willen. Ik zeg hierbij niet dat ik geen vertrouwen heb in jouw kennis en vaardigheden, alleen zou ik gaan voor professioneel spul.

Daar komt dan weer bij: wat vraag je voor je zelf gebouwde materiaal? Die grote bedrijven hebben allemaal hun standaard-prijzen. Ga jij er niet ver onder zitten dan gaan ze daar naartoe. Maar ga je er wel ver onder zitten, dan houdt je er weinig aan over.

Ik werk overigens zelf als freelancer bij een verhuurbedrijf. Wij verhuren heel regelmatig dergelijke setjes. Er is dus best n markt voor! We doen het erbij (hebben n stuk of 8 van die setjes staan) en dan is het goed te doen, maar het geld verdienen we met andere, grotere klussen!

[ Voor 15% gewijzigd door Rum op 25-06-2003 15:02 ]

• Hiddo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
Hou bij verhuur vooral rekening met het feit dat het allemaal behoorlijk "hufter-proof" moet zijn. Dus alles netjes in flight-cases en goed afgeschermd, je wil niet weten wat er af en toe met apparatuur gebeurt...

En of het rendabel is? Misschien zul je na een tijdje de kosten die je hebt gemaakt er nog wel uithalen, maar hou er rekening mee dat het ook behoorlijk aan slijtage onderhevig is door het heen en weer gesleep. Ga er dus niet vanuit dat je bakken geld zult gaan verdienen...

Verwijderd

Het verhuren van apparatuur is altijd moeilijk:
- want hoeveel vraag is ernaar?
- Heb je al klanten of moet je deze nog gaan zoeken (wat betekend : reclame maken)
- 1 keer nee zeggen kan, bij 2 keer komen de klanten niet meer terug.
- Is er een markt voor kleinschalige feesten en partijen waarbij ze een disco/mix apparatuur nodig hebben.

Veel van deze vragen zullen eerst beantwoord moeten worden in dat plan, daarna de kosten en opbrengsten bepalen op basis van bijvoorbeeld (uitgaande van "witte" verhuur:
- Afschrijving van de apparatuur
- Vervanging van onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn
- Verzekering zelf regelen natuurlijk en verwerken in prijs
- Eigen risico wel of niet laten afkopen door de klant
- Vervoer en transport goed regelen (zelf of door klant)
- Onderpand bij verhuur regelen
- BTW nummer regelen en BTW administratie opzetten
enz enz

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Rum schreef op 25 June 2003 @ 14:58:
Op zich best n aardig idee en niet onmogelijk. Alleen vergeet je dan dat er in de gouden gids een boel bedrijven staan voor het echt grote werk die ook tig kleine setjes hebben staan voor wat jij wilt gaan maken. Dat kopen ze in, dus als er wat mee is, sturen ze het terug! Als er bij jou iets kapot is, zul je het zelf weer moeten repareren, dus in die tijd kan het niet verhuurt worden.
dat is idd een probleem, niet zozeer het repareren, maar de tijd die daarvor nodig is, zolang ik maar met 1 set zit betekend het dat ik niks geen omzet heb zolang t ding kapot is.
Daarnaast vraag ik me af of er mensen zijn die deze spullen willen. Ik zeg hierbij niet dat ik geen vertrouwen heb in jouw kennis en vaardigheden, alleen zou ik gaan voor professioneel spul.
ook een probleem, al hoop ik dit op te lossen door mond op mond reclame en een naamsbekendheid op te bouwen. Ik zie geen andere methode, aangezien de gemiddelde huurder liever een speaker van 160.000watt heeft met een gevoeligheid van 3dB, dan een 300watt speaker met een gevoeligheid van 96dB...
dat is hoe dan ook een probleem lijkt me, maar niet onoverkoombaar
Daar komt dan weer bij: wat vraag je voor je zelf gebouwde materiaal? Die grote bedrijven hebben allemaal hun standaard-prijzen. Ga jij er niet ver onder zitten dan gaan ze daar naartoe. Maar ga je er wel ver onder zitten, dan houdt je er weinig aan over.
daar ben ik ook nog niet uit, dan zal ik eerst moeten weten over hoeveel tijd ik zon ding moet afschrijven.
Ik werk overigens zelf als freelancer bij een verhuurbedrijf. Wij verhuren heel regelmatig dergelijke setjes. Er is dus best n markt voor! We doen het erbij (hebben n stuk of 8 van die setjes staan) en dan is het goed te doen, maar het geld verdienen we met andere, grotere klussen!
dus voor hobby en/of zakcentje is het misschien haalbaar...vooral hobby ben ik bang ;)
Hiddo schreef op 25 June 2003 @ 15:00:
Hou bij verhuur vooral rekening met het feit dat het allemaal behoorlijk "hufter-proof" moet zijn. Dus alles netjes in flight-cases en goed afgeschermd, je wil niet weten wat er af en toe met apparatuur gebeurt...

En of het rendabel is? Misschien zul je na een tijdje de kosten die je hebt gemaakt er nog wel uithalen, maar hou er rekening mee dat het ook behoorlijk aan slijtage onderhevig is door het heen en weer gesleep. Ga er dus niet vanuit dat je bakken geld zult gaan verdienen...
Dat het hufter proof moet zijn snap ik, ik moet eigelijk een inschatting kunnen maken van precies hoe hufter proof :) dit ivm de afschrijving.
dan kan ik een schatting maken of het rendabel kan zijn.
Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 15:02:
Het verhuren van apparatuur is altijd moeilijk:
- want hoeveel vraag is ernaar?
- Heb je al klanten of moet je deze nog gaan zoeken (wat betekend : reclame maken)
- 1 keer nee zeggen kan, bij 2 keer komen de klanten niet meer terug.
- Is er een markt voor kleinschalige feesten en partijen waarbij ze een disco/mix apparatuur nodig hebben.

Veel van deze vragen zullen eerst beantwoord moeten worden in dat plan, daarna de kosten en opbrengsten bepalen op basis van bijvoorbeeld (uitgaande van "witte" verhuur:
- Afschrijving van de apparatuur
- Vervanging van onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn
- Verzekering zelf regelen natuurlijk en verwerken in prijs
- Eigen risico wel of niet laten afkopen door de klant
- Vervoer en transport goed regelen (zelf of door klant)
- Onderpand bij verhuur regelen
- BTW nummer regelen en BTW administratie opzetten
enz enz
nee zeggen is niet erg zolang het kleinschalig is, maar zodra ik zou besluiten op grotere schaal te verhuren dan moet ik idd loads apparatuur hebben. Ik denk niet dat ik daar vooralsnog al te veel zorgen om hoef te maken.

de rest hoop ik nog te kunnen bespreken en mocht het vorderen, dan maar eens naar zo'n kvk winkel oid heen gaan :)

Verwijderd

Ik denk dat het erg lastig wordt om zoiets op te zetten, zeker gezien het feit dat mensen liever naar een groot verhuur bedrijf lopen. Als je echt een eigen bedrijf wil zul je je in moeten schrijven bij de kvk enzo.

Verder denk ik dat je echt degelijke apparatuur nodig hebt, ik ken gasten die het voor elkaar krijgen om alles te slopen waar geen Technics op staat. Ik vraag me af of een computer wel zon goed idee is. Daar valt met weinig moeite veel aan te slopen. Zo kan ik nog wel even doorgaan maar als ik jou was ik eerst goed nadenken voordat ik aan zoiets zou gaan beginnen. Je kan natuurlijk wel jezelf met de drive inn verhuren zodat er geen andere gasten aan jouw dure spulletjes hoeven te zitten.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 juni 2003 @ 15:24:
Ik denk dat het erg lastig wordt om zoiets op te zetten, zeker gezien het feit dat mensen liever naar een groot verhuur bedrijf lopen. Als je echt een eigen bedrijf wil zul je je in moeten schrijven bij de kvk enzo.

Verder denk ik dat je echt degelijke apparatuur nodig hebt, ik ken gasten die het voor elkaar krijgen om alles te slopen waar geen Technics op staat. Ik vraag me af of een computer wel zon goed idee is. Daar valt met weinig moeite veel aan te slopen. Zo kan ik nog wel even doorgaan maar als ik jou was ik eerst goed nadenken voordat ik aan zoiets zou gaan beginnen. Je kan natuurlijk wel jezelf met de drive inn verhuren zodat er geen andere gasten aan jouw dure spulletjes hoeven te zitten.
Die computer word helemaal weggebouwd als het ware, voor de leek zal het eruit zien als elk ander mengpaneel, alleen dan met een monitor/tft scherm erbij :P

de onderdelen die het gevoeligst zullen zijn: tft/crt monitor, (toetsenbord, weet nog niet zeker of dat erbij komt) een trackbal en een midi paneel

softwarematig zal de comp. natuurlijk helemaal gelocked zijn en ik had al eens gedacht de aansluitingen te verzegelen oid. (soort boete als je de verzegeling verbreekt) weet niet zeker of zoiets haalbaar is.

Ik houd de optie van mezelf (of een vriend) meeverhuren zeker open, maar wil in principe wel ook de apparatuur alleen kunnen verhuren.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik weet niet hoe je dat met die computer in gedachte hebt en waarom je het zo wilt doen, maar dat idee zou ik zoiezo afschmincken.
Verder is het zo dat het best een verzadigde markt is waarin volgens mij heel weinig tot niets te verdienen is. Misschien dat als je een echt complete set (dus draaitafels + cd spelers + DJ mixer + redelijke geluidsset + een partij licht) verhuurt, dat er nog wat uit te halen valt. Maar ja, dat had iemand anders ook al bedacht en dat noem je dus een drive in :).
Verder kan je alles los verhuren en verkopen. Dat kan je best grootschalig doen, zoals Sale dat doet bijvoorbeeld. Maar ja, daar valt ook niet mee te concureren denk ik.
Misschien is het beter om gewoon te proberen om als geluidstechnicus aan de slag te gaan.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Jag schreef op 25 June 2003 @ 15:54:
Ik weet niet hoe je dat met die computer in gedachte hebt en waarom je het zo wilt doen, maar dat idee zou ik zoiezo afschmincken.
Verder is het zo dat het best een verzadigde markt is waarin volgens mij heel weinig tot niets te verdienen is. Misschien dat als je een echt complete set (dus draaitafels + cd spelers + DJ mixer + redelijke geluidsset + een partij licht) verhuurt, dat er nog wat uit te halen valt. Maar ja, dat had iemand anders ook al bedacht en dat noem je dus een drive in :).
Verder kan je alles los verhuren en verkopen. Dat kan je best grootschalig doen, zoals Sale dat doet bijvoorbeeld. Maar ja, daar valt ook niet mee te concureren denk ik.
Misschien is het beter om gewoon te proberen om als geluidstechnicus aan de slag te gaan.
die computer wil ik doen omdat ik dan alle mogelijkheden heb van een professionele cd speler set, tegen een lagere prijs (het: "dat is niet vergelijkbaar" praatje bewaren we bij deze voor de mensen die professioneel met dit soort dingen bezig zijn :) )

Ik dacht op deze manier de gewone particulier de mogelijkheid te geven zijn feestje voor een niet te groot bedrag te voorzien van kwalitatief goed geluid en een draaitafel waar je meer dan genoeg mee kan. verder kun je met een computer ook makkelijk een lichtset bedienen. (dwz, je laat wat lampjes knipperen op de muziek, meer is er niet nodig voor de doelgroep waar ik op mik)

2x cd speler, en als apple een beetje opschiet met dat muziek gebeuren kan ik daar via legale manier ook nog een hardeschijf volstouwen met top40 muziek enzo.

lijkt mij een hele leuke manier om een eindexamefeest oid van geluid te voorzien :)

• Rum

Rum

Atgast schreef op 25 June 2003 @ 16:07:
[...]

die computer wil ik doen omdat ik dan alle mogelijkheden heb van een professionele cd speler set, tegen een lagere prijs (het: "dat is niet vergelijkbaar" praatje bewaren we bij deze voor de mensen die professioneel met dit soort dingen bezig zijn :) )

Ik dacht op deze manier de gewone particulier de mogelijkheid te geven zijn feestje voor een niet te groot bedrag te voorzien van kwalitatief goed geluid en een draaitafel waar je meer dan genoeg mee kan. verder kun je met een computer ook makkelijk een lichtset bedienen. (dwz, je laat wat lampjes knipperen op de muziek, meer is er niet nodig voor de doelgroep waar ik op mik)

2x cd speler, en als apple een beetje opschiet met dat muziek gebeuren kan ik daar via legale manier ook nog een hardeschijf volstouwen met top40 muziek enzo.

lijkt mij een hele leuke manier om een eindexamefeest oid van geluid te voorzien :)
Ik denk dat je qua bedrag nog wel een moeilijkheid hebt, want wat vraag je dan? Wij vragen ook niet veel (vind ik), als jij nog lager wil gaan zitten, dan hou je nix meer over! Dan ben je al meer kwijt aan alle bedrijfskosten die je hebt!

Oh, over hufter-proof: Als je aan willekeurige mensen gaat verhuren dan moet t écht hufter-proof zijn! Alles in flightcases, geen goedkopie spullen want ze krijgen echt alles kapot!

• Jag

Jag

Je zal hoe dan ook gewoon een hardwarematige mixer in de set moeten hebben.

Overigens lijkt me dat idee van die computer vol met muziek nog niet zo slecht. Ik zou er dan trouwens wel jaren 70 muziek enzo bijdoen. Je kent ze wel die feestjes :P.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Rum schreef op 25 juni 2003 @ 16:32:
[...]

Ik denk dat je qua bedrag nog wel een moeilijkheid hebt, want wat vraag je dan? Wij vragen ook niet veel (vind ik), als jij nog lager wil gaan zitten, dan hou je nix meer over! Dan ben je al meer kwijt aan alle bedrijfskosten die je hebt!

Oh, over hufter-proof: Als je aan willekeurige mensen gaat verhuren dan moet t écht hufter-proof zijn! Alles in flightcases, geen goedkopie spullen want ze krijgen echt alles kapot!
zou ik mogen weten wat jullie vragen voor laten we zeggen, 1200watt aan vermogen, bijbehorende speakers, 2cdspelers + tafeltje?
of iig een richtprijs :)
Jag schreef op 25 juni 2003 @ 16:32:
Je zal hoe dan ook gewoon een hardwarematige mixer in de set moeten hebben.

Overigens lijkt me dat idee van die computer vol met muziek nog niet zo slecht. Ik zou er dan trouwens wel jaren 70 muziek enzo bijdoen. Je kent ze wel die feestjes :P.
extra tweeters instaleren enzo voor beegee's ja :P

Ik wilde overigens géén gebruik gaan maken van een hardwarematige mixer, maar van 1 goede (misschien 2, ligt aan de mogelijkheden) geluidskaarten en de mixmogelijkheden van Tractor DJ studio 2

Als je bijvoorbeeld naar zon budgetkaartje als de sblive kijkt (is t inmiddels wel hè :)) dan zie je dat deze al de mogelijkheid heeft om 1 kanaal te low-pass filteren, vervolgens naar sub-versterker. (instelbaar van 40-150Hz dacht ik)
Verder gaat er dan 1out naar de headphone en de laatste gaat naar de versterker.

die mixer van tractor DJ studio wilde ik dus aansturen via een midi paneel.

• Jag

Jag

Atgast schreef op 25 juni 2003 @ 16:43:
[...]
Ik wilde overigens géén gebruik gaan maken van een hardwarematige mixer, maar van 1 goede (misschien 2, ligt aan de mogelijkheden) geluidskaarten en de mixmogelijkheden van Tractor DJ studio 2

Als je bijvoorbeeld naar zon budgetkaartje als de sblive kijkt (is t inmiddels wel hè :)) dan zie je dat deze al de mogelijkheid heeft om 1 kanaal te low-pass filteren, vervolgens naar sub-versterker. (instelbaar van 40-150Hz dacht ik)
Verder gaat er dan 1out naar de headphone en de laatste gaat naar de versterker.

die mixer van tractor DJ studio wilde ik dus aansturen via een midi paneel.
Waarom zo moeilijk doen? Zoiets valt overigens niet te verhuren. De meeste mensen vinden een DJ mixertje al complex genoeg, laat staan een softwarematige mixer op een computer. Bovendien valt daar niet serieus mee te mixen voor een DJ.
Komt ook nog eens bij dat in het kader van het hufter proof zijn, dat die mini jack dingen van geluidskaarten veel te vaak stuk zouden gaan. Ook RCA connectoren zijn hopeloos voor professioneel gebruik, altijd gekloot met die dingen. Je kan beter een Dateq XTC mixer nemen, die heeft gewoon 2x gebalanceerd out met XLR connectoren.
Je kan natuurlijk nog steeds een pc gebruiken als mp3 speler, dat lijkt me geen slecht idee (moet je dan wel legaal houden natuurlijk).

Wat betreft de geluidsset: ik zou gewoon een 18/15/2 setje maken of kopen. Dat wil zeggen, 18" in minimaal 100L behuizing voor het sublaag. En dan een topkastje met een 15" als laagmid en een 2" compression driver voor een 90x40 graden hoorn. Je zou dan bijvoorbeeld met een Dbx Driverack PA unit en drie 2e amps een rackje kunnen maken. Mooi alle connectoren (speakon en XLR voor het signaal) aan de voorkant.
Die Driverack PA gebruik je dan als crossover filter, EQ, delay (time alignment voor verschillende drivers) en ook limiter om de drivers te beschermen. Dat laatste is overigens wel lastig, maar niet onbelangrijk voor de levensduur van je setje.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Jag schreef op 26 June 2003 @ 01:44:
[...]
Waarom zo moeilijk doen? Zoiets valt overigens niet te verhuren. De meeste mensen vinden een DJ mixertje al complex genoeg, laat staan een softwarematige mixer op een computer. Bovendien valt daar niet serieus mee te mixen voor een DJ.
Komt ook nog eens bij dat in het kader van het hufter proof zijn, dat die mini jack dingen van geluidskaarten veel te vaak stuk zouden gaan. Ook RCA connectoren zijn hopeloos voor professioneel gebruik, altijd gekloot met die dingen. Je kan beter een Dateq XTC mixer nemen, die heeft gewoon 2x gebalanceerd out met XLR connectoren.
Je kan natuurlijk nog steeds een pc gebruiken als mp3 speler, dat lijkt me geen slecht idee (moet je dan wel legaal houden natuurlijk).
Over die jacks had ik natuurlijk ook al nagedacht, maar zoals ik al zei, ik wilde het zo maken dat het van buiten af gezien niks op een computer lijkt. Van het weekend zal ik eens een 3d schetsje maken.

Het idee is dat de enigste verbinding die het hele apparaat met de buitenwereld is, enkele xlr stekkers of een ander stevig formaat (hufter proof ;))en een stopcontact.
Wat betreft de geluidsset: ik zou gewoon een 18/15/2 setje maken of kopen. Dat wil zeggen, 18" in minimaal 100L behuizing voor het sublaag. En dan een topkastje met een 15" als laagmid en een 2" compression driver voor een 90x40 graden hoorn. Je zou dan bijvoorbeeld met een Dbx Driverack PA unit en drie 2e amps een rackje kunnen maken. Mooi alle connectoren (speakon en XLR voor het signaal) aan de voorkant.
Die Driverack PA gebruik je dan als crossover filter, EQ, delay (time alignment voor verschillende drivers) en ook limiter om de drivers te beschermen. Dat laatste is overigens wel lastig, maar niet onbelangrijk voor de levensduur van je setje.
qua versterking zat ik te denken aan 2x een K4020 van Velleman
http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_K4020.pdf
1gebridged voor het laag, 1 voor het 'hoog'

ik moet nog even kijken wat voor een drivers ik zou nemen, als sub misschien zo'n adire dingetje, die leveren genoeg spl voor zon 75man en dan is het ook nog een beetje audiofiel verantwoord :)

Maar dit is eigenlijk allemaal nog een beetje toekomstpraat, eerst moeten dingen duidelijk zijn zoals:
is het verstandig een kvk nummer te registreren, hoe hufter-proof is hufter-proof, wat vraag ik per avond, wie is verantwoordelijk bij schade...

• Jag

Jag

Hmmm, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten hoe je het doet :). Maar het lijkt me zeer sterk dat je plan gaat werken.
Ik denk dat het verstandig is om een beetje in "de buisness" te gaan werken om de kunst af te kijken. Dan kan je altijd alsnog je eigen draai eraan geven. Maar ik zou het iig wat professioneler aanpakken.

• Rum

Rum

Atgast schreef op 25 juni 2003 @ 16:43:
zou ik mogen weten wat jullie vragen voor laten we zeggen, 1200watt aan vermogen, bijbehorende speakers, 2cdspelers + tafeltje?
of iig een richtprijs :)
ja hoor, dat mag... ik weet t niet exact (hou me over het algemeen niet met prijzen bezig, doet mn baas) maar volgens mij is dat tussen de 80 en de 100 euro, afhaalprijs.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Jag schreef op 26 June 2003 @ 02:33:
Hmmm, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten hoe je het doet :). Maar het lijkt me zeer sterk dat je plan gaat werken.
Ik denk dat het verstandig is om een beetje in "de buisness" te gaan werken om de kunst af te kijken. Dan kan je altijd alsnog je eigen draai eraan geven. Maar ik zou het iig wat professioneler aanpakken.
het is niet dat ik je mening niet respecteer ofso hoor, integendeel, maar de originele insteek van dit hele verhaal is eigenlijk dat ik door zelf te doen een beetje ervaring en kennis opdoe. En dan bedoel ik dus ook op alle gebieden, PA speakers bouwen, mixcomputer bouwen, software gereed maken... gewoon alles wat erbij komt kijken.
Daarom blijf ik lekker eigenwijs zelf bouwen :)

Misschien dat ik alsnog moet besluiten om óf het plan te laten varen, óf wel door te gaan, maar met professionele aparatuur... alles kan nog.
Rum schreef op 26 June 2003 @ 09:24:
[...]

ja hoor, dat mag... ik weet t niet exact (hou me over het algemeen niet met prijzen bezig, doet mn baas) maar volgens mij is dat tussen de 80 en de 100 euro, afhaalprijs.
Ah, dat komt ongeveer overeen met wat ik in gedachte had. (voor mijzelf dan, had verwacht dat een groot bedrijf er wel iets boven zou zitten)
Dus stel dat ik voor afleveren en aansluiten zon 75,- zou vragen, heb je als huurder een hele mooie prijs/kwaliteit verhouding imho. Voor mij houd dat in dat ik dan de set zon 60 avonden moet verhuren om de apparatuur te kunnen afschrijven. Nu weet ik niet of dat haalbaar is, ik hoop dat jullie me daar nog wat info over kunnen geven. Het lijkt mij wel redelijk te doen, mits er geen grote kostenposten ontstaan, opgeblazen versterker oid. Een kleine buffer heb ik al meegerekend.

Het lijkt er dus op dat ik, mits ik niet uit ben op grote winsten, ik dit plannetje zou kúnnen doorzetten.

Dan zit ik met de volgende vragen:
- een huurcontract, kan ik zoiets bij een rechtswinkel laten opstellen oid?
- kvk nummer verstandig?
- moet er licht bij?
- hoe word zoiets normaal geregeld ivm schade aan de apparatuur?

Dit zijn toch vragen die duidelijk moeten zijn alvorens ik ga kijken hoe ik de financiën ga regelen.

• Rum

Rum

Atgast schreef op 26 June 2003 @ 10:31:
Ah, dat komt ongeveer overeen met wat ik in gedachte had. (voor mijzelf dan, had verwacht dat een groot bedrijf er wel iets boven zou zitten)
Dus stel dat ik voor afleveren en aansluiten zon 75,- zou vragen, heb je als huurder een hele mooie prijs/kwaliteit verhouding imho.
De grote huurders gaan juist met dit soort dingen niet hoog zitten, omdat t heel makkelijk verhuurt! Het zijn setjes die mensen bijna altijd zelf wel kunnen bedienen, dus zit er weinig werk aan! Ik denk dat 75,- veel is voor afleveren en aansluiten, want dat verdubbelt de prijs al bijna! Dan prijs je jezelf alsnog uit de markt! Persoonlijk zou ik dan kiezen voor het gerenomeerde bedrijf met prof-spul dan voor die eenmanszaak met zelfbouw-apparatuur en met mij denk ik veel mensen!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Doe het er gewoon als hobby bij, dan hou je er wat aan over. Als je het allemaal wit gaat doen wordt het een flop.

• Jag

Jag

Een beetje eigenwijs zijn is niet erg natuurlijk, maar de suggestie van Bigfoot lijkt me niet verkeerd.

Als je trouwens wat verder bent met "de set" moet je maar foto's posten, ben wel benieuwd :).

• SideBuster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

SideBuster

Deka Dirk AH Yeah Vomar Ald!!!

Niemand heeft het er verder over maar is je budget niet wat aan de krappe kant? € 2000,- is er zo doorheen. Zeker als je nog een programma gaat kopen van € 199,- en dan ook nog de muziek moet gaan kopen (weet zo niet wat jij een zacht prijsje vind voor een HD vol top40 muziek), maar die zul je ook moeten bijhouden.
Ik neem even aan dat je een PC over hebt die je ervoor wilt gaan gebruiken want als je die ook nog moet gaan aanschaffen dan gaat het flink in de papieren lopen. En die 2 versterkers à € 412,70 hakken er ook wel in.

V*k voor de frisdrank daar op de hoek... | Specs

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Bigfoot schreef op 27 June 2003 @ 09:38:
Doe het er gewoon als hobby bij, dan hou je er wat aan over. Als je het allemaal wit gaat doen wordt het een flop.
Kan ik daar geen problemen mee krijgen?
overigens denk ik dat het financieel verschil wel mee valt ivm belastingteruggave ed.
SideBuster schreef op 27 June 2003 @ 15:45:
Niemand heeft het er verder over maar is je budget niet wat aan de krappe kant? € 2000,- is er zo doorheen. Zeker als je nog een programma gaat kopen van € 199,- en dan ook nog de muziek moet gaan kopen (weet zo niet wat jij een zacht prijsje vind voor een HD vol top40 muziek), maar die zul je ook moeten bijhouden.
Ik neem even aan dat je een PC over hebt die je ervoor wilt gaan gebruiken want als je die ook nog moet gaan aanschaffen dan gaat het flink in de papieren lopen. En die 2 versterkers à € 412,70 hakken er ook wel in.
Het was dan ook maar een eerste schatting, ik denk zelf ook dat het eerder na 2500,- gaat hoor, weet t eigenlijk wel zeker :)
Rum schreef op 27 June 2003 @ 09:00:
[...]

De grote huurders gaan juist met dit soort dingen niet hoog zitten, omdat t heel makkelijk verhuurt! Het zijn setjes die mensen bijna altijd zelf wel kunnen bedienen, dus zit er weinig werk aan! Ik denk dat 75,- veel is voor afleveren en aansluiten, want dat verdubbelt de prijs al bijna! Dan prijs je jezelf alsnog uit de markt! Persoonlijk zou ik dan kiezen voor het gerenomeerde bedrijf met prof-spul dan voor die eenmanszaak met zelfbouw-apparatuur en met mij denk ik veel mensen!
Ik weet niet of ik je post begrijp, maar ik bedoel dat ik voor 75,- de set lever en aansluit, verder geen kosten voor de huurder.
Als je dat er niet uit begrepen had hoop ik dat je je eigen post even kan toelichten :)

[edit]mijn broer heeft iedere maand een originele top40 cd, als ik die rip en op mijn computer zet is dat legaal, maar mag ik dat dan ook zo verhuren?

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan op 27-06-2003 16:16 ]

• SideBuster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

SideBuster

Deka Dirk AH Yeah Vomar Ald!!!

[edit]mijn broer heeft iedere maand een originele top40 cd, als ik die rip en op mijn computer zet is dat legaal, maar mag ik dat dan ook zo verhuren?[/quote]

Ik neem aan dat dat niet mag. Zeker als je het "wit" wilt doen zul je Buma Stemra moeten betalen. Vergelijk het met een café die kopen hun cd's bij de lokale platen zaak maar moet daarnaast ook nog Buma Stemra rechten betalen.
Voor meer info over evenementen. Want zo zou ik het omschrijven als je iets verhuurd aan een feestje.
En anders voor horeca gebruik.

V*k voor de frisdrank daar op de hoek... | Specs

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 19:20

Giblet

Dingen

Atgast schreef op 27 June 2003 @ 16:08:
[...]
[edit]mijn broer heeft iedere maand een originele top40 cd, als ik die rip en op mijn computer zet is dat legaal, maar mag ik dat dan ook zo verhuren?
volgens mij valt dat onder de categorie 'maand cd's' en die zijn zo illegaal als maar kan (* Giblet heeft ze al sinds 1992 en in diverse soorten, smaken, kleuren, etc gehad) maar ik ben nog nooit legale tegengekomen die muziek die in de top 40 staat aanbieden.
Er zijn wel van die promo cd's maar dan moet je vaak aan kunnen tonen dat je in een disco/club werkt of iig dat je vast draait.

Verder vind ik je plan erg leuk bedacht, maar ik denk niet dat je het gaat redden op de manier zoals je het nu wil aanpakken.
Ik zou je iig aanraden om er licht bij te verhuren want als mensen thuis een feestje geven, zijn een paar parspotjes en wat leuke flowertjes, mushrooms en natuurlijk een rookmachientje onmisbaar en het is makkelijk omdat allemaal bij 1 en dezelfde persoon/bedrijf(je) te huren

Maar ik denk dat de tip die eerder al is gegeven om het zwart te doen (onder het motto vriendendienst waar je een aardigheidje voor krijgt ;) ) het beste is. Zo heb ik in de loop der jaren ook als 12/13/14 jarige bijgeklust (en op je 12e is 150 gulden in 1 avond erg veel :D )

Mocht je het toch doorzetten heb ik misschien nog wel een leuke tip (mij overkwam laatst hetzelfde in de bus, maar dan van een drive-inn show): maak een flyertje (niet te groot, A6 is een mooi formaat)thuis en kopieer die een X aantal keer op je werk of school tegen een kleine vergoeding op normaal papier. Snijd deze allemaal en deel deze gewoon uit op straat, in de bus/trein, op de markt etc. Ik denk dat als je dan 1 feestje heb gedaan je die kosten er al uit hebt en er altijd wel een paar mensen zijn die je daardoor inhuren ;)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Giblet schreef op 27 June 2003 @ 18:27:
[...]

volgens mij valt dat onder de categorie 'maand cd's' en die zijn zo illegaal als maar kan (* Giblet heeft ze al sinds 1992 en in diverse soorten, smaken, kleuren, etc gehad) maar ik ben nog nooit legale tegengekomen die muziek die in de top 40 staat aanbieden.
Er zijn wel van die promo cd's maar dan moet je vaak aan kunnen tonen dat je in een disco/club werkt of iig dat je vast draait.

[...]
het was dan ook een hypotetisch gestelde vraag, ik vroeg me namelijk af hoe ik me die wetgeving moet voorstellen, je mag het wel op je computer zetten, mits je de orginele cd hebt, je mag de cd voor anderen draaien, maar mag je dan ook die mp3's draaien. rare situaties.

goed idee van die flyers trouwens :)

ik ga even eten, dalijk eens die artikelen door lezen

• Rum

Rum

Atgast schreef op 27 June 2003 @ 16:08:

Ik weet niet of ik je post begrijp, maar ik bedoel dat ik voor 75,- de set lever en aansluit, verder geen kosten voor de huurder.
Als je dat er niet uit begrepen had hoop ik dat je je eigen post even kan toelichten :)
Ik denk dat ik jouw post niet goed begrepen heb. Ik ging er vanuit dat jij 80-100 euro voor je materiaal zou vragen en 75 voor leveren en aansluiten...
Het is namelijk gebruikelijk dat kosten in rekening gebracht worden wanneer de installatie gebracht moet worden i.p.v. afgehaald.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Atgast schreef op 25 June 2003 @ 14:35:
...
De gouden gids geeft eigenlijk alleen maar verhuurders voor het echt grote werk, niet zonder reden zou je zeggen. (niet rendabel genoeg?)
...
Een plekje in de gouden gids kost een gouden fortuin, da's de reden waarom de kleinere verhuurders, voor kleinere setjes daar niets in zetten.

Kleine verhuurders zijn er meer dan zat... even googlen levert genoeg resultaten op.

Voorbeeld: http://www.licht-geluid.nl/verhuur/default.asp

of kijk op http://audioengineering.pagina.nl/

Kun je meteen zien wat het huren van zo'n setje eigenlijk opleverd.

Laten we rekenen, stel je schaft voor 2000 euro spullen aan en je verhuurt voor: ( zuig uit m'n duim) 150 euro.

Dan moet de set 13,3 :+ keer verhuurd zijn voordat ie z'n geld oplevert.
Maar, in de tussentijd gaat er iets dood, kost ook geld.
Je moet wat belasting afdragen (heb ik geen verstand van dus vraag me er verder niets over).

Als ik het zo zie dan hoef je het in ieder geval niet te doen om er wat aan te verdienen, dit kost zeker de eerste tijd alleen maar geld. Veel geld.
Er is genoeg concurrentie op dit gebied, dus je moet ook nog eens een scherpe prijs hebben, waardoor het eigenlijk alleen maar meer geld gaat kosten...

Voor de hobby is het leuk, ik heb zelf ook een en ander staan en voor een habbekrats "leen" ik het uit aan "bekenden" van me...

Maar reken er voorlopig niet op dat het geld oplevert!

Alles kan stuk.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Dat het geen vetpot zal zijn is mij wel duidelijk :)
Maar zoals al gezegd, ik wil heel graag ervaring hiermee opdoen en de apparatuur bouwen. Maar om zoveel geld te investeren en het er nooit uithalen is teveel voor mij. Als ik weet dat ik het eruit kan halen, dan begin ik met bouwen. Eerst maar eens het DIY project afronden, dan zien we weer verder. Ik heb overigens even gerekend, speakers + versterkers = 1700,-

dus 2500,- haal ik makkelijk, nog wel wat meer zelfs. Dus om het rendabel te houden moet ik voor verhuur + aflevering zeker 100,- vragen. Misschien niet onmogelijk. Ik denk dat ik maar eens ga peilen in m'n omgeving of er vraag naar zoiets zou zijn :)

Verwijderd

je kan 1 zo;n set opzetten.

maar je hebt 2 klanten. hoe ga je dat dan doen? want als je tegen een klant nee zegt, dan komt hij niet meer terug.
En als je tegen andere klant nee zegt dan komt hij ook niet meer terug.
zo hou je altijd maar 1 setje, en op een gegeven moment heb je niets meer om te verhuren omdat er geen klanten meer komen.

je kan je zelf wel verhuren als drive-in. maar ik zou niet spullen gaan verhuren zonder dat jij er zelf bij bent.

zoek iemand die met je mee wilt, jij doet alles aansluiten en de bediening en de ander verzorgt de muziek.

maar zo;n set verhuren is niet echt winstgevend omdat je veel slijtage hebt.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Je kunt beter jezelf erbij verhuren (om te draaien dan)! Dan blijft je apparatuur tenminste heel, verdient er meer mee, en de klanten zien het ook niet als "uitverkocht" als je al geboekt bent.

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 19:33
Ik ben geen audiofiel oid, maar is het geen idee om de set in een geheel in te bouwen, op een soort wagentje, en wanneer je 'm op lokatie hebt staan de wielen in kunt klappen en 'm zo op een vlakke ondergrond hebt staan? Dan evt. de speakers loskoppelen van elkaar afzetten?
Je hebt dan een groot, stevig geheel..

Verder kun je als scherm misschien een touchscreen nemen (er zijn opbouwbare touch-componenten, dus kun je het gewone scherm inbouwen en afdekken met een extra glasplaat tegen knoeien) Neem als scherm een normaal 15 of 17" CRT, en zorg dat je dus zo'n mixpakket hebt dat je met alleen scherm (toetsenbordfunctie kan dan ook op het scherm) kunt bedienen.

Dit geheel is veel makkelijker "hufter-proof" te bouwen. De kosten zijn misschien wat hoger (touchscreen zaken, specifieke software...)

- hardware always changes.. -

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 19:20

Giblet

Dingen

Jester schreef op 30 June 2003 @ 15:53:
Ik ben geen audiofiel oid, maar is het geen idee om de set in een geheel in te bouwen, op een soort wagentje, en wanneer je 'm op lokatie hebt staan de wielen in kunt klappen en 'm zo op een vlakke ondergrond hebt staan? Dan evt. de speakers loskoppelen van elkaar afzetten?
Je hebt dan een groot, stevig geheel..
Wielen aan de achterkant maken en gewoon op z'n kant zetten is veel makkelijker
en bovendien kan je beter de speakers tegen elkaar aanzetten (toppen en subs wel gescheiden natuurlijk ;) ) voor de koppel

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:56
als het echt met een pc moet, kijk dan eens naar die hardwarematige controllers voor bv BPM-studio. een goedkope mixer erbij en je hebt een redelijke set. hoef je ook geen toetsenbord te gebruiken of een touchscreen te kopen.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
wibblemoo schreef op 30 June 2003 @ 16:43:
als het echt met een pc moet, kijk dan eens naar die hardwarematige controllers voor bv BPM-studio. een goedkope mixer erbij en je hebt een redelijke set. hoef je ook geen toetsenbord te gebruiken of een touchscreen te kopen.
ik had al ergens gezegd dat ik bezig was met een midi paneel (dat bedoel jij)
als er al een toetsebord bijkomt is dat alleen om playlists te doorzoeken.
denk overigens niet dat t erbij komt.

Verwijderd

Atgast schreef op 27 June 2003 @ 18:38:
[...]

het was dan ook een hypotetisch gestelde vraag, ik vroeg me namelijk af hoe ik me die wetgeving moet voorstellen, je mag het wel op je computer zetten, mits je de orginele cd hebt, je mag de cd voor anderen draaien, maar mag je dan ook die mp3's draaien. rare situaties.

goed idee van die flyers trouwens :)

ik ga even eten, dalijk eens die artikelen door lezen
1woord buma stemra :/

en daar ben je niet blij mee
daar mag je namelijk ook nog centjes aan gaan afdragen (en die gasten zijn niet goedkoop! :P)

bij een webcast moet je op ze minst uitgaan van 50 euro de maand
dus voor een verhuurder van muziek... zal het nog wel wat hoger liggen ben ik bang :/

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:56
als jij er zelf niet bij bent en alleen je apparatuur verhuur, dus niet met een pc vol mp3's, heb je nix met stemra te maken.

en als je mp3'tjes van die apple service of waar dan ook legaal download/koop, zegt dat niet dat je ze in het openbaar mag afspelen.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ik denk dat je best jezelf erbijverhuurd, want ik vrees dat er echt niemand zit te wachten op het huren van een pc met wat MP3's.

Een hardwaremixer is gewoon onontbeerlijk, en als je een goeie wil is je budget al minstens gehalveerd, van die andere helft koop je geen PC + TFT. Zelf speakers maken is zeker niet goedkoop, en als er dan nog een amp bijmoet....

ter indicatie:

huren van een djset bij een gemiddeld verhuurbedrijf voor 1 avond
2 Platenspelers + 1 mixer 50 EUR
aanschafwaarde: 3000 EUR

You don't need eyes to see, you need vision

• remco_k

remco_k

Nog even over die mp3's...
Als je het legaal wilt doen, zal je er zelf voor moeten zorgen dat je de orginele titels hebt, anders heb je een computer vol met illegale mp3's... Verhuurd of niet verhuurd maakt niet uit, hij is van jouw!

Overigens een goede hardwarematige mixer heb je van behringer al heel goedkoop:
De DX1000 voor 332 eurotjes
(http://www.behringer.com/...dj.cfm?id=DX1000&lang=eng)

Kijk hier eens naar speakers...

en hier naar een versterker...

Jaja... allemaal Low budget, maar zekers weten dan die DAP rotzooi en mooi spul om mee te beginnen...

Alles kan stuk.

• Rum

Rum

Behringer is inderdaad mooi spul om mee te beginnen. Alleen is onze ervaring dat het niet echt hufter proof is! Wij hebben nix meer van Behringer omdat alles op korte termijn kapot ging.

Over de touch-screens die hufter proof zouden zijn valt nog te discussieren! Ik weet van meerdere winkelketens dat ze weer van touchscreens voor klanten afgestapt zijn omdat die dingen constant problemen opleverden! Nou is de techniek een stuk beter geworden, maar de nieuwe generatie touchscreens zijn niet bepaald goedkoop!

• remco_k

remco_k

Rum schreef op 01 July 2003 @ 10:13:
Behringer is inderdaad mooi spul om mee te beginnen. Alleen is onze ervaring dat het niet echt hufter proof is! Wij hebben nix meer van Behringer omdat alles op korte termijn kapot ging.
Kan ik me voorstellen, maar volgens mij is niets hufterproof...
Ik loop rond in tenten waar ze wel goede spullen kopen, Dateq Appollo en XTC enzo... en je gelooft het niet...
Nieuw aanschaffen en na 1 maand al 2 knoppen afgebroken.

Natuurlijk is dat veroorzaakt door een sukkel van een DJ die z'n headphone van beton op de tafel gooit, maar toch... niet hufterproof.
Maar wel een stuk degelijker dan Behringer of andere (nog goedkopere) shit.

Het is een kwestie van afwegen... wat wil je eigenlijk, degelijk of goedkoop?
Bij Dateq betaal je gedeeltelijk voor de naam, en gedeeltelijk voor degelijkheid en kwaliteit.
Bij Numark ligt dat al weer anders. Daar betaal je niet zoveel voor de naam, waarmee je voor veel minder geld ook een degelijk en kwalitatief goed tafeltje hebt...
Bij Behringer is het helemaal feest, je betaald niets voor de naam, en voor een habbekrats heb je iets wat perfect werkt en wat kwalitatief goed is... Maar degelijkheid... tja... dat laat ik aan een ander over...

Alles kan stuk.

Pagina: 1