Toon posts:

[DD 5.1] Vervormd DVD-geluid: Audigy2/Logitech Z-680

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Reeds enige tijd merk ik dat mijn DD 5.1 geluid bij m'n Lord of the Rings DVD nogal vervormd klinkt; meerbepaald de stemmen uit de centerspeaker klinken heel hol en slecht van kwaliteit. Buiten de DVD werkt alle ander geluid perfect (bij mijn weten).
Speakers zijn Z-680, geluidskaart Audigy 2, verbonden met elkaar via 3 analoge kabels. Volgens mij loopt er iets fout in de speaker-geluidskaart communicatie, namelijk dat de speakers het geluid voor een 2de keer probeert te decoden ofzo ?? Bij D PL II upmixen van bvb. mp3's gaat de centerspeaker namelijk wel perfect, iets wat enkel door de Logitech boxen gebeurt, de Audigy 2 kan dit niet volgens mij.

Bij een volgens mij volledige gelijke configuratie heeft de DVD al perfect afgespeeld, dus het kan effectief werken .
Dit is wat ik reeds zelf uitgeprobeerd heb:
- Audigy 2 drivers en software opnieuw geinstalleerd.
- getest zonder SPDIF kabeltje van DVD-rom naar Audigy.
- getest met Live! 5.1 kaartje.

Zoals je ziet, zelfs met een ander geluidskaartje, blijft dit probleem hardnekkig aanwezig ... Mijn hardware-shop weet ook geen raad met dit probleem, en een Creative medewerker kon ook maar gissen wat het probleem kan zijn.

Wat ik ook nog zou moeten proberen, maar wat lastiger is voor mij:
- Andere boxen testen
- Audigy 2 in ander systeem testen
- Met digital out testen (ik ben aan het rondvragen in m'n buurt wie zo'n optische kabel heeft, de meegeleverde past niet op mijn Audigy 2)
- Boxen aansluiten op een PS2/Xbox (ook aan het rondvragen ...)

Verwijderd

Je kunt een kabel aansluiten op de digitale uitgang van de Audigy2 naar 1x 3,5" minijack naar 2x tulp, 1 tulpstekker kun je dan aansluiten op de Z-680's coaxiale ingang.
Heb ik ook wel es gedaan, werkt prima

Verwijderd

Topicstarter
En hoeveel kost zo'n kabel Tweakhoer??

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

Waar zitten die audio-experts :)

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een euro of 5 à 10 denk ik zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ahzo, ik dacht dat dit veel meer was. Deze week zal ik daar dan eens omrijden, om zo'n kabeltje.

Voor de rest, heeft niemand een verklaring voor het analoge probleem?

• UnderClock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10-2025

UnderClock

Enjoy the silence!

Gaat het om de Nederlandse (R2) 4-disc versie? Ik zou dan niet te veel hardwarematig overhoop halen als ik jou was. Met de Pal-versies van deze film is gestoeid met het geluid om de frequenties (ondanks de PAL-versnelling van 6% t.o.v. de bioscoopsnelheid) te corrigeren, zodat bijvoorbeeld de muziek niet te hoog klinkt. Dit soort correcties zijn echter niet zonder risico's....

In Australie (R4) is dat niet helemaal goed gelukt, en ook van de Nederlandse versie is bekend dat op sommige apparatuur storingen in het geluid te horen zijn. Volgens mij is dat niet alleen in DTS zoals hier in de recensie bij DVD.nl staat, maar ook bij DD 5.1:
Inmiddels is er veel te doen geweest over de kwaliteit van deze nieuwe track. Het blijkt dat sommige apparatuur lichte tikjes laat horen op enkele momenten in de film wanneer de DTS 6.1 ES track wordt afgespeeld.
Tijdens de eerste beluistering enkele maanden geleden op mij Pioneer DV-444 speler (DD5.1 via de analoge uitgang van de speler) meende ik ook af en toe wat onregelmatigheden te horen. Heb dat verder nog niet uitgezocht.

Ik weet niet of dit ook bij jou geldt, maar ik zou niets ondernemen puur op basis van deze DVD.

Verwijderd

Topicstarter
UnderClock schreef op 29 juni 2003 @ 17:22:
Gaat het om de Nederlandse (R2) 4-disc versie ........

Tijdens de eerste beluistering enkele maanden geleden op mij Pioneer DV-444 speler (DD5.1 via de analoge uitgang van de speler) meende ik ook af en toe wat onregelmatigheden te horen. Heb dat verder nog niet uitgezocht.

Ik weet niet of dit ook bij jou geldt, maar ik zou niets ondernemen puur op basis van deze DVD.
Bedankt voor de info, maar dit is niet het probleem bij mij denk ik. Het zal wel dezelfde versie zijn (SEE 4disc in Belgie gekocht), maar vroeger had ik met dezelfde configuratie geen problemen.
Het gaat hem dan ook niet over tikjes in het geluid ... maar echt een constante vervorming van de centerspeaker (heel duidelijk hoorbaar bij hoog volume).

Ondertussen ben ik ook tot de ontdekking gekomen dat Warcraft III (met geluid op Dolby Digital) ingesteld enigszins hetzelfde probleem heeft.
Wanneer ik een unit aanklik in het spel, klinkt het stemgeluid (van de center dus) ook vervormd. Dit is minder opvallend als bij LOTR, maar toch aanwezig.

Zoals reeds gezegd, ga ik eens zoeken naar zo een kabel. En als laatste poging zal ik een PS2 lenen, aansluiten met de meegeleverde optische kabel en daarmee LOTR afspelen.

Verwijderd

Topicstarter
Oké daarjuist een coaxkabeltje (zoals diegene die Tweakhoer omschreef) gekocht.

Direct getest in alle mogelijke standjes enzo (met elk van de 2 tulpstekkers), steeds hetzelfde: ipv een vervormd centerkanaal is het nu gewoon heel stil ...

Ik weet het niet meer, kan echt nog vanalles zijn als je het mij vraagt ... dit gaat mijn pc-kennis ver te boven alleszins :(
Pagina: 1