Gek, dat het andere mensen wel lukt.LauPro schreef op 25 June 2003 @ 14:14:
[...]
Ik begrijp je punt, maar als SuSE niet wil installeren dan wil die toch echt niet installeren.
Ik heb Squid aan de praat onder OS X en dat was zero-config. Dus.[...]
Nee dat klopt (ik heb nu Gnome bijv.) maar het gaat mij even om het totaalbeeld, Linux-programma's kunnen even opdringerig zijn als Windows.
[...]
Ga je maar is verdiepen in Squid, ik snap dat het merendeel toelichting is, maar dannog onthou je die honderden variabelen nooit zo 1-2-3 uit je hoofd.
Linux is gratis, en Windows niet. Je mag toch hopen voor die € 200 dat er wat support is en een kbase.[...]
Heb je ooit wel is de MSDN of Microsoft's KB geraadpleegd? Daar staan alle bekende problemen in beschreven in een duidelijke taal en ondergebracht in 1 systeem. Als een gebruiker een probleem heeft dat te maken heeft met verschillende software dan valt die eigenlijk al in een gat omdat bij linux elk project zijn eigen support-afdeling heeft en er heel weinig 'in-combinatie-met'-probleem-databases zijn. Of je moet gaan zoeken met Google, maar dat lijkt me niet echt een acceptabele oplossing voor de doorsnee gebruiker (want je moet dan ook nog gaan onderscheiden wat nu wel of niet waar is).
Daarbij verwacht ik geen oplossing van 3rd partye applicatie problemen bij Microsoft's kbase, eerlijk gezegd.
Linux bewaart logs in /var/logs (OS X iig), als daar vanaf geweken wordt is dat de applicatie, niet het OS.[...]
In Windows zijn de logboeken gestandaliseerd in het onderdeel 'Logboeken' in de map Systeembeheer in het Configuratiescherm. Onder linux heeft elk programma/service z'n eigenlijk logboek tegenwoordig dat wordt het er imo niet echt duidelijker op.
Hmz, en dat is wat Apple al jaaaaren roept, dat hun OS consistent is. Windows is ook zo inconsistent als de ***, zo heb je 2 verschillende dialoogvensters voor files bv.[...]
Dat zijn dan dus uitzonderingen, over het algemeen kan je (imo, wat ik er dan dus van heb gezien/meegemaakt/geprobeerd: Mandrake, Redhat, SuSE en nu Gentoo) niet stellen dat Linux even gebruiksvriendelijk is als Windows, en dat ligt eraan omdat elk project zijn eigen principes heeft en het besturingsysteem dus geen 1 geheel is. Om maar even een voorbeeldje te nemen: Mozilla heeft zo z'n eigen werkbalken, het ziet er leuk uit maar als elk programma z'n eigen aparte werkbalk heeft dan lijkt dat me niet bepaald ... gebruiksvriendelijk (overigens was mijn stelling pas van toepassing wanneer Linux dus 'gebruiksvriendelijker' zou zijn dan Windows).
Dan doe je het niet, en zet je alles op 1 partitie
Ff back2topic dus
Linux en gebruiksvriendelijkheid, ten eerste vind ik het leuk als je tijdens het partitioneren met je neus wat dichter tegen de structuur van je harde schijf wordt gedrukt. Maar de vraag is of het nuttig is dat de gebruiker dit zelf moet doen. Hoe meer functies hoe complexer natuurlijk. Ik moet zeggen dat ik FDisk van Microsoft die geleverd werd bij Windows 95/98 een erg irritant programma vond en ik kan me beter vinden in 'FDisk onder Linux'. Ik geloof dat de komende Windows-versie alles automatisch doet, zaken als multiboot worden waarschijnlijk dan wat lastiger maar het is _echt_ gebruiksvriendelijk.
Doe het dan even beter?En ik nam even KDE als voorbeeld omdat ik gewoon echt niet het nut inzie van die LOMPE grote iconen en al die rare dingen erbij, het compacte Gnome vind ik dan al veel fijner werken. Als ik iets nodig heb, dan voeg ik het wel toe, zo hoort het.
Ik vind dat het rechtensysteem van Linux vrij brak is, als ik even kijk onder Windows en NTFS dan heeft dat al veel meer mogelijkheden, ik hoop dat daar nog een oplossing voor gevonden wordt (of overgaan op NTFS onder Linux natuurlijk).
Voor de rest vind ik persoonlijk dat vele distro's (zoals Redhat bijv.) veel te snel gegroeit zijn qua versienummer, ik heb geen idee wat ik me erbij voor moet stellen. Maar zo'n distro blijft natuurlijk een bijeenraping van software van anderen, iig dat ze nu al aan versie 9 zijn komt bij mij meer over als een publiciteitstrek dan dat er echt veel veranderingen zijn (net zoals Lindows eigenlijk). Op de een of andere mannier willen ze meer dan ze kunnen leveren ofzo, ik zou het iig niet zo aanpakken.
* chem neemt trouwens vol trots de OverdrijfPrijs aan!
Klaar voor een nieuwe uitdaging.