Toon posts:

OS installeren op RAID of Losse IDE HDD??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje...

Ik heb 3 schijven in me pc zitten. 1x 30GB maxtor ata100. 2x 80gb maxtor.

De 2 80Gb vormen samen 1 160 GB raid schijf. Gepartitioneerd in 3x 53Gb.

Waar kan ik volgens jullie het beste mijn OS op installeren??

Op de 30 GB schrijf of op 1 van de 3 raid partities?

Als je OS op de raid staat en je data ook. Is ie dan langzamer omdat hij dan de data en de besturing van dezelfde schijven moet lezen...?

Thanx..

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat ligt aan het type RAID dat je gebruikt :)

als je RAID 1 gebreukt zal hij de data 2 keer schrijven, 1 keer naar de 1e, 1 keer naar de 2de

Maar als ik jou verhaal lees gebruik je RAID0, deze is geheel voor prestatie winst gemaakt.

Als je veel data gaat wegschrijven, en je OS is ook flink bezig zou ik ervoor kiezen om alleen maar data naar de RAID config te laten schrijven. en je OS dus op een andere disk te zetten :)

tip:
Opslagmedia & I/O Controllers - RAID FAQ

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik idd raid0 . Ik doe veel audio en video bewerking. De raid controller is een onboard fasttrack 100. Dit is een software controller toch? Is het dan idd het slimste om het OS op een losse schijf te zetten? De losse schijf is een wat oudere maxtor 7200 toeren ata 100. De 2 raid schijven zijn 80 plus 9 met 8mb cache schjijven.

Verwijderd

Topicstarter
Of kan ik het beste die 30Gb gebruiken als externe backup schijf?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:32
Probeer het zou ik zeggen :P

Weet dat er in de Windows map ook veel common file's kunnen staan. Vaak staan de fonts er ook en dat soort dingen. Ik zou het OS sowieso op een snelle disk zetten en één zo'n 80GB disk is vast van een recentere en snellere generatie dan die 30GB'er van je (en in een stripe is het altijd nóg weer ietsje sneller).
Verder moet je het helemaal zelf bepalen, zo doe ik dat ook (testen) :+ En als je back-up nodig hebt, iets wat sowieso aan te bevelen is met belangrijke data (zeker als je die ook nog op een stripe hebt staan) zou die 30GB disk daar een leuke optie voor kunnen zijn ja :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.