Toon posts:

Plan voor vrieskast Mod

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een plan voor een vrieskast mod
heb ff een schetsje gemaakt:
http://www.universal.nl/users/cherryman/koelcube2.jpg
Deze komt in de kelder, direst onder mijn buro (afstand tot pc ongeveer 90 cm)
met een snelkoppeling klik ik hem aan de PC
dmv een 2 kraantjes switch ik dan van normale waterkoeling naar deze...

LET OP: is maar een plan, dus tips welkom, en als iemand denkt dat het echt niet kan dan graag ook reactie.

Mij lijkt het simpel maar doeltreffend.
Zo'n klein vrieskistje tweedehands... bakje , leidingen en pompje...
kraantjes met y splitsing... voila
de rest is opfleuringing... wel leuk natuurlijk :-)
Cherryman

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Hmmm, volgens mij zijn hier al weet ik niet hoeveel topics over geweest, je houdt rekening met condens en bevriezend water neem ik aan? ;)

Daar zou ik me eerst eens in verdiepvriezen ;)

Water condenseert nl. al bij een graad of 11 dacht ik en dit is niet echt gezond :)

edit:

hmmm, okay, dat scheelt alweer, hoe koud wou je het water maken? Het is natuurlijk wel een gesloten circuit, maar ik blijft toch denken dat je grootste probleem op de een of andere manier dat condens word of bevriezend water, misschien een kronkel van mij hoor ;)

[ Voor 34% gewijzigd door WhizzCat op 25-06-2003 01:33 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
tnx, ja had ik aan gedacht
PS Ik heb dit niet zelf bedacht ! Heb er links en rechts wat over gegoogled..

Verwijderd

ja je hebt een plan ? en dan ? wat wil je nu met dit topic :/

Verwijderd

Ik denk dattie tips wil over wat ie wel moet doen en wat niet.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hij wil koelvloeistof koeler laten worden dmv een vrieskast en deze vervolgens als een soort van radiator gaan gebruiken voor een waterkoelingssetje.

Maar ik denk toch dat als het water te koel word dat je problemen gaat krijgen met condens....
Maja dat is mijn mening maar he :)

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Als de compressor een stuk meer vermogen heeft dan jouw CPU uitstoot (je CPU stoot 50-70W uit, een compressor vanaf 100W is dus leuk), kan je zonder radiator draaien. Als de compressor zwakker of niet veel krachtiger is moet je het anders doen... Laat het 'warme' water eerst door je rad gaan, dan wordt het op kamertemperatuur gebracht. Vervolgens laat je het door de vriezer-reservoir gaan en wordt er nog meer warmte onttrokken, waardoor het een stuk onder de kamertemperatuur gaat. Weet wel niet of het spectaculair veel zal afkoelen in dit tweede geval.

Wat je vooral moet doen: isoleren! Daarbij zijn neopreen en vaseline onmisbaar. De binnenkant van je socket beleggen met neopreen, je socket zelf (waar de voetjes van de CPU komen dus) 'vullen' met vaseline, de boven- en onderkant van je CPU isoleren met vaseline, de ruimte rondom en zeker áchter je socket (achterkant mobo) en je hele waterblokje isoleren met neopreen. Het koeloppervlak van je waterblok dat géén contact maakt met de core eveneens. Kortom: elke vrije ruimte rondom je CPU moet je isoleren.

Als je niet vies bent van wat isolatiewerk en als die compressor krachtig genoeg is kan je dus leuke zaken doen :)

Je slangen isoleer je best ook met isolatieschuim voor CV-buizen, zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/extrakoeling/veel%20condens.JPG

Lees verder ook eens dit topic door: [rml][ WC]5€ oc zomerkoeling[/rml]

[ Voor 27% gewijzigd door Steve op 25-06-2003 07:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok mannen bedankt , kan ik weer ff puzzelen *s*

Verwijderd

[idioot]Misschien een stom idee, maar je hebt van die koelkasten die ze in winkels hebben voor koele drankjes te verkopen. Soms hebben ze die dingen ook bij een dump staan en je kunt die kopen. ( schijnt)
Nu zorgen die dingen dat je drankje verrekte koud is dus waarom niet je pc.[/idioot]

en condens dan?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Het verschil tussen het drankje en je PC is dat je PC constant warmte uitstoot (en best veel). Het koelvermogen van de vriezer moet dus groter zijn dan het vermogen van de CPU als je een tempverlaging wilt.

Als je er eerst een radiator voor zet heb je het principe van het drankje: de warmte wordt er eerst uitgehaald door de radiator. Vervolgens haalt de vriezer er nog méér warmte uit, net zoals dat met dat drankje gebeurt. Ik denk wel dat het water er niet lang genoeg in zal zitten om echt koud te worden - tenzij de inlaat en uitlaat redelijk ver van elkaar liggen. De uitlaat liefst onderaan, warm water stijgt namelijk.

Ik heb trouwens net een koelkast met een 150W compressor uit elkaar gesloopt. Volgende week maar eens het vriesvak als reservoir gebruiken :)

[ Voor 16% gewijzigd door Steve op 25-06-2003 13:24 ]

Verwijderd

je zou ook nog iets kunnen maken waarmee je de temp van het water in de gaten houd en het vermogen van de koeling aanpast aan de temperatuur... bijvoorbeeld als het water onder de 11 graden komt zet je het vermogenlager en daarboven hoger zoeits ;)

• simenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02-2023
misschien een stomme opmerking maar als je koelvloeistof gebruikt (dus geen water) heb je toch minder last van condens en bevriezing ?

Verwijderd

Over condens:

[b]Op alles onder de omgevingstempratuur vormt condens[b]

of beter gezegt kan condens vormen (er spelen meer dingen mee zoals luchtvochtigheids enzo.

Een diepvries alleen zal niet genoeg zijn om je CPU koel te houden (te weinig vermogen) hoewel die foto in de post van Jupiler uit een topic komt over iemand die het wel gelukt was.

Misschien een idee:

Die koelkast dichtlijmen en het water cq koelvloeistof er gewoon via de snelkoppelingen in laten lopen. Dan past er meer in en heb je minder onderdelen, lijkt mij ideaal.

Ik zou een radiator wel altijd parralel aan je koelkast hebben zodat je in ieder geval die energieafgift hebt. Eventueel kan je met kraantjes ook de radiator afsluiten als je denkt dat dat op dat moment beter is.

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Het volstaat niet om een bakje water in een ijskastkast te zetten om genoeg koeling te hebben om je cpu te koelen.
Wat wel werkt is de verdamper van die in een ijskast zit in direct contact te brengen met het water door die er voledig in onder te dompelen.
Je zal niet direct - 30 halen met een klein ijskastsysteem,maar mijn laagste watertemperatuur die ik met mijn oud ijskastsysteem nu al heb berijkt is - 20 °C .
Dus koelkast rippen en het koelvak ervan in een reservoir hangen werkt perfect ,water in een voledige koelkast zetten niet .

[ Voor 4% gewijzigd door Smollys op 26-06-2003 01:54 ]

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
als je engine ice of watterwetter gebruikt dan bevriest je water iig zeker nooit .

[ Voor 20% gewijzigd door m-m op 26-06-2003 10:34 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Als je er een flesje antivries van 2 euro bij gooit ook niet...

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
doelloos koelt slechter

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Echt niet, als 1/3e van je koelvloeistof uit antivries bestaat zal je 't echt niet merken. Het is geen autokoelvloeistof hé...

Waterwetter en dat Engine Ice zijn, hoewel het leuke spullen zijn, veel te duur.

Verwijderd

Er zijn van die Coca-cola en red bull enzo koelkastjes, die hebben ze bij cafe's nog wel eens op de bar staan. Ik geloof dat daar ook een fan onderin zit... als je die dingen helemaal vol stopt met 'warme' cola is de cola na een paar minuten al koud...is het dan logisch om aan te nemen dat daar een hele vette compressor in zit :) die dus ook makkelijk genoeg warmte zou moeten kunnen afvoeren om je CPU koud te houden :) vraag eens rond en kijk een op de dump...misschien kun je er een vinden

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
het spijt me Jupiler ,maar als je foto's wil posten doe dit effe van je eigen plaats op je server ,mijn opslagruimte is niets beveiligt en als je een pic wil gebruiken maakt het me geen bal uit ,maar doe het effe van je eigen webspace als je wil ,de mijne is ook beperkt in bandbreete ;)
Maar laat effe weten hoever je staat met je projectje ,ik wil wel echt men ijskast mod wel ook even bewijzen door een 2'de exemplaar op dezelfde wijze .
Het is echt simpel en gopedkoop als het werkt en echt doeltreffend,daar moet als het u lukt wel een mooi topic van uit de grond komen.
Ikzelf heb nu al een grotere en zwaardere ijskast vooradig om te probereren nog lagere temps te bekomen :)
Ik hoop dat jij ook je radiator aan de kant kan gooien voor dit simpele en goedkoop ijskastmodje ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Oh, geen enkel probleem hoor, ICQ of MSN me even de werkende URL en dan zet ik 'm wel even over naar m'n eigen webspace.

Ik heb die koelkast intussen min of meer uit elkaar. Het hele vriesvak is omgeven met condensators, die vallen er echt niet af te slopen - dan maar dat vriesvak als reservoir gebruiken. Alleen zit er bóven de compressor een stalen plaat waar de buizen door lopen. Die zullen er wel niet uit te halen zijn (dremel is nogal gevaarlijk bij die buizen), dus dan maar de hele stalen plaat eruit, maar dat blijkt moeilijker te gaan dan verwacht. Nu heb ik echt andere zaken aan m'n hoofd, dat is dus uitgesteld naar volgende week of de week erna.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 12:46

AcouSE

Swedish Chef

Meer koelen dan modden, dus [CME] -> [DOC]
Pagina: 1