Rare voltages?

Pagina: 1
Acties:

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Ik gebruik het progje speedfan om mn temps te zien, maar vond mn voltages te hoog en laag.

Een screenie:
Afbeeldingslocatie: http://superpaddo.nb.nu/zooi/temps.jpg

Zo is vooral mn 3.3 v lijn erg laag, 2.64 ipv 3.3, veel andere dingen zijn juist weer te hoog :?.

Mn pc heeft nu een uptime van dik 10 dagen met een koetje (alle temps zijn stressed), maar kan het schade voor mn pc hebben?

De specs:

Epox 8RDA+ rev1.1
AMD Athlon XP 2500+ @ 3000+ (anders hoger (3400+), maar door de zomer moest ik hem terugklokken ivb craschende IEXPLORE.EXE bv.)
2 x 256 DDR RAM Twinmos pc3200 (cas2.5 @ cas2)
7 x casefans @ 12 v.
CCFL
Thermaltake Volcano 9 @ max
LiteOn 16x DVD en 48x fikker
Nexus Rheobus Fancontroller
Radeon 9700 flashed @ 9700pro
SB Live 5.1

( http://specs.tweak.to/6221 )

edit: mn voeding: Antec 400 watt SL400PEC

[ Voor 5% gewijzigd door SuperPaddo op 25-06-2003 16:05 ]

Grolsch Royce!

Verwijderd

1. Speedfan heeft wel vaker fouten: gebruik 1 vd vele andere tools (MBM / Bios) ter vergelijking
2. Software is altijd onderhevig aan instel/programmeerfouten: gebruik een multimeter.

Verwijderd

vondt ?? Zet even je spellingchecker aan... jongens, dit kan toch niet...

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Ik zou zowel je temparaturen als je voltages in je BIOS uitlezen. Deze liegt nooit. En zolang je systeem stabiel is (endat is het: 10 dagen uptime met koe'tje) zou ik me echt helemaal nergens zorgen om maken..

Learn something new every day.

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Even een schopje, de voeding is nu dood (was heel nieuw, dus garantie), en heb ik laten ruilen met bijbetaling voor een Antec 430 watt Truepower, deze komt vandaag of morgen een keer binnen, maar wegens andere dingen te doen haal ik hem volgende week op.

Maar kan iemand mij zeggen waar de 3.3 volt lijn voor is?

(evenals de 12 v en 5 v lijn).

Ik ben benieuwd wat mn voltages zijn als mn voeding er is, nu zit ik op een 300 watt noname die standaard in mn kast zat. (sweexding) en die heeft ook geen vrolijke voltages. 3.3 is nu 2.78 en 5 is 4.73 (de 12 v is te veel).

Grolsch Royce!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SuperPaddo schreef op 10 July 2003 @ 10:40:
Even een schopje, de voeding is nu dood (was heel nieuw, dus garantie), en heb ik laten ruilen met bijbetaling voor een Antec 430 watt Truepower, deze komt vandaag of morgen een keer binnen, maar wegens andere dingen te doen haal ik hem volgende week op.

De 3.3 v is voor je moederbord en dingen die daarop zitten (geheugen enzo)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SuperPaddo schreef op 10 juli 2003 @ 10:40:

(evenals de 12 v en 5 v lijn).

Ik ben benieuwd wat mn voltages zijn als mn voeding er is, nu zit ik op een 300 watt noname die standaard in mn kast zat. (sweexding) en die heeft ook geen vrolijke voltages. 3.3 is nu 2.78 en 5 is 4.73 (de 12 v is te veel).
Beetje rare Voltages,

Als je die voltages hebt moet je pc harstikke onstabiel zijn, want ze zijn ergg laag...

• Banshee
  • Laatst online: 05-07 11:47
7 fans @ 12v das best veel.

Schakel er eens een paar uit en kijk wat er met je voltages gebeurt.
Ik denk dat je voeding een beetje moeite heeft met al die stroomvretertjes.

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Mn systeem is echter zeer stabiel :).

Morgen of maandag haal ik mn 400 watt Antec Truepower af, benieuwd wat er dan gebeurd.

@ Banshee: Die 12 v lijn is te hoog, dus daar ligt het niet aan denk ik.

Grolsch Royce!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 11:46
Banshee79 schreef op 10 juli 2003 @ 12:02:
7 fans @ 12v das best veel.

Schakel er eens een paar uit en kijk wat er met je voltages gebeurt.
Ik denk dat je voeding een beetje moeite heeft met al die stroomvretertjes.
Een HDD trekt al meer hoor

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Heb nu een Antec 430 watt Treupower, de voltages:

12v: 11.86
5v: 4.92
3.3v: 2.77

Ik denk dus dat mn 8rda+ de voltages niet goed uitleest oid, want vooral de 3.3 v vindt ik zeer laag, terwijl het systeem zeer stabiel is.

Grolsch Royce!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:25
Met de 8rda+ kun je je 3.3v niet uitlezen, daarom pak hij automatisch je geheugen (2.5-2.9v, instelbaar :) ). Er is dus niks mis met je 8rda+ ofzo :). Verder heeft de 8rda+ de narigheid om de 5v lijn laag te houden (mijn 5v is 4,8 terwijl mijn enermax het makkelijk zou moeten trekken).

Een Gotter hier heeft een manier gevonden om de 5v lijn iets op te schroeven: http://www.pierre-oord.tk/ :P

tvw

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
ShotGun schreef op 12 July 2003 @ 01:15:
Met de 8rda+ kun je je 3.3v niet uitlezen, daarom pak hij automatisch je geheugen (2.5-2.9v, instelbaar :) ). Er is dus niks mis met je 8rda+ ofzo :). Verder heeft de 8rda+ de narigheid om de 5v lijn laag te houden (mijn 5v is 4,8 terwijl mijn enermax het makkelijk zou moeten trekken).

Een Gotter hier heeft een manier gevonden om de 5v lijn iets op te schroeven: http://www.pierre-oord.tk/ :P
Hehe, zo'm mod durf ik (nog) niet aan ;).

Maar met een 5 v lijn van 4.89 ben ik eerst wel tevreden :)

(vindt het alleen vaag dat mn 12 v lijn met een duurdere voeding lager is, terwijl met mn vorige Antec SmartPower het boven de 12 v lag).

Grolsch Royce!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Als je echt wilt weten wat voor voltages er uit je voeding komt is er maar 1 manier: Meet de uitgangen van de voeding door met een multimeter (terwijl je pc aan staat. Een onbelaste voeding wil nog wel eens wat meer volt geven).

Er is geen enkel progje wat het voltage goed aangeeft. De bios komt al beter in de buurt, maar toch zitten hier ook afwijkingen in. Zelf doormeten met een multimeter is het beste.

De 5 en 12 volt lijnen zijn uiteraard het makkelijkste om te meten. Om de 3.3 volt lijn door te meten kun je dat via de ATX stekker doen aan de kant waar de kabels zijn aangesloten. Hier kun je er het makkelijkste bij.

[edit]

Heb ff bij mezelf gemeten:
code:
1
2
3
Lijn  --  Bios   --    Gemeten
12V   --  11.67V --    12.05V
5V    --  4.99V  --    5.109V

Zoals je ziet: Een vrij groot verschil. 11.67V en 12.05V scheelt nog al wat.

[ Voor 16% gewijzigd door M14 op 12-07-2003 17:01 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1