Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ben bezig met een project waarbij ik overdag iedere 2 minuten en in de nacht iedere 10 minuten een fotootje schiet van een deel van Utrecht, met name de lucht en een heel klein beetje bebouwing. In de proeffase, waarin ik nu zit, heb ik een oude logitech gebruikt waarmee ik een resolutie van 320*240 kan gebruiken (jaja, het was een krijgertje) en die neit echt lekker scherp te stellen is. De bedoeling is er een film van te maken die 365 dagen laat zien.

Hiervoor heb ik eigenlijk een hogere resolutie nodig en een webcam die beter scherp te stellen is.

Wie zou me hiervoor tips kunnen geven, zowel voor de gebruikte softare (ik gebruik nu VP-eye en JPGvideo) als voor de webcam. (een digitale camera hiervoor gebruiken vind ik nu nog te prijsintensief...)

Wie o wie kan me helpen..?

Karel

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-02 01:35
Een simpele kleurencam-module van de conrad (€75 max) en een oude TVkaart?

Dan kun je gewone webcam software gebruiken in princiepe :)

[edit]
Of een oude (2e hands?) analoge vidcam kopen, en die gebruiken :?

[ Voor 24% gewijzigd door Xandrios op 25-06-2003 00:09 ]

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 16:11

BaRF

bijna kerst

hey hoe lang gaat die film worden? :)

zeg dat je bv van 6uur s'ochtends tot 12 uur middernacht als dag ziet, en dus elke 2 minuten een frame maakt. En van middernacht tot 6 uur dus elke 10.

6:00 - 0:00 = 540 frames
0:00 - 6:00 = 36 frames
samen dus 576 frames op een dag.

in een jaar is dat 576 x 365 = 210240 frames.

24 frames per seconde, dus 8760 seconden lang, is 146 minuten. Das voor een normale film goed, maar als we alleen maar dag en nacht zien worden, is het misschien iets te :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

BaRF schreef op 25 juni 2003 @ 10:58:
hey hoe lang gaat die film worden? :)

zeg dat je bv van 6uur s'ochtends tot 12 uur middernacht als dag ziet, en dus elke 2 minuten een frame maakt. En van middernacht tot 6 uur dus elke 10.

6:00 - 0:00 = 540 frames
0:00 - 6:00 = 36 frames
samen dus 576 frames op een dag.

in een jaar is dat 576 x 365 = 210240 frames.

24 frames per seconde, dus 8760 seconden lang, is 146 minuten. Das voor een normale film goed, maar als we alleen maar dag en nacht zien worden, is het misschien iets te :P
Ik neem aan dat je dat extreem versneld afspeelt ;)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 00:04:
Hi,

Ik ben bezig met een project waarbij ik overdag iedere 2 minuten en in de nacht iedere 10 minuten een fotootje schiet van een deel van Utrecht, met name de lucht en een heel klein beetje bebouwing. In de proeffase, waarin ik nu zit, heb ik een oude logitech gebruikt waarmee ik een resolutie van 320*240 kan gebruiken (jaja, het was een krijgertje) en die neit echt lekker scherp te stellen is. De bedoeling is er een film van te maken die 365 dagen laat zien.

Hiervoor heb ik eigenlijk een hogere resolutie nodig en een webcam die beter scherp te stellen is.

Wie zou me hiervoor tips kunnen geven, zowel voor de gebruikte softare (ik gebruik nu VP-eye en JPGvideo) als voor de webcam. (een digitale camera hiervoor gebruiken vind ik nu nog te prijsintensief...)

Wie o wie kan me helpen..?

Karel
In principe hebben Canon Digitale Camera's hiervoor een standaard ingebouwde modus (intervalo-meter) en als je zoiets 365 dagen lang doet snap ik niet helemaal waarom een digitale camera daarvoor te prijsintensief is... :?

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik meteen maar een flink aantal vragen in één keer beantwoorden dan? Wel zo efficient toch?

Die 146 minuten klopt wel zo'n beetje, maar je gaat het niet alleen dag en nacht zien worden, maar ook zomer en winter, en dat wil ik niet in een periode van 10 minuten zetten. Waar nodig kan ik altijd nog de framerate aanpassen of de instellingen aanpassen zodat frames die vrijwel gelijk zijn niet worden meegenomen
Als je iets 365 dagen gaat doen betekent dit nog niet dat je er ook een enorm budget voor hebt. Daar komt bij, als ik een digi ga kopen wil ik een Ixus (vind ik nu eenmaal errug mooi en goede ervaringen mee) en die kosten me simpelweg meer geld dan er is..

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 07:07:
Zal ik meteen maar een flink aantal vragen in één keer beantwoorden dan? Wel zo efficient toch?

Die 146 minuten klopt wel zo'n beetje, maar je gaat het niet alleen dag en nacht zien worden, maar ook zomer en winter, en dat wil ik niet in een periode van 10 minuten zetten. Waar nodig kan ik altijd nog de framerate aanpassen of de instellingen aanpassen zodat frames die vrijwel gelijk zijn niet worden meegenomen
Als je iets 365 dagen gaat doen betekent dit nog niet dat je er ook een enorm budget voor hebt. Daar komt bij, als ik een digi ga kopen wil ik een Ixus (vind ik nu eenmaal errug mooi en goede ervaringen mee) en die kosten me simpelweg meer geld dan er is..
en als je een ixus koopt haal je het vast niet in je hoofd om die 365 dagen niet aan te raken :D

je hebt echt voor vrij weinig geld een cmos (ofzo) cameraatje bij onder andere conrad ja :) die geven gewoon heel goed beeld, en dat is denk ik wel wat je zoekt?

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Jojk schreef op 25 June 2003 @ 10:59:
[...]

Ik neem aan dat je dat extreem versneld afspeelt ;)
hoeveel sneller dan 24 fps zou je willen dan? :D dat zien we niet eens echt hehe, en ik heb zelf al heel wat time lapse film gemaakt en gezien, en als je elke 2 minuten een beeld maakt gaat de film al heeeeeel snel hoor! Ik maakte zelf altijd elke 15 seconden een frame, maar bij een 356 dagen project is dat niet te doen ;)

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

// beetje offtopic

Ideetje niet toevallig gaan halen uit de film "Smoke' van 1995 met Harvey Keitel?

Die trok namelijk 14 jaar lang iedere dag een foto vanop de hoek van de straat aan z'n winkel. Op het einde van de film bij de credits worden alle foto's versneld getoond.

Mooie afsluiter was dat. By the way, de film is een echte aanrader (en zo kan je een werkend voorbeeld zien!).

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Verwijderd

Met mn Powershot A40 kan ik dit soort dingen ook, volgens mij kan het met de meeste cameras wel. Icm de goede software, maar die is iig voor mn a40 gratis te downloaden.

Mss een idee om een 2ehands camera te regelen? Zeker als er bijvoorbeeld een kapot display op zit hoeft het niet zo heel veel te kosten. Je moet er wel een pc bij hebben, maar dat heb je nu ook met je webcam.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Dit heet, timelaps fotografie, mischien vind je hier ook nog wat info.
Timelapse fotografie

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ben je een beetje voorzichtig als je toch besluit een goede camera te gebruiken? De zon kan het CCD flink beschadigen.

Zoef

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Zpottr schreef op 27 June 2003 @ 20:13:
Ben je een beetje voorzichtig als je toch besluit een goede camera te gebruiken? De zon kan het CCD flink beschadigen.
auw :X

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-02 19:24

Tjark

DON'T PANIC

Dan neem je een Logitech of Philips webcam met CCD sensor ipv cmos. De betere modellen hebben 640*480, wat me ruim voldoende lijkt. Verder heeft een CCD minder last van ruis dan de goedkope cmos versies.

*insert signature here

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Zpottr schreef op 27 juni 2003 @ 20:13:
Kan je dat met een ND filter tegen gaan? Zou wel jammer zijn als je geen lensflare mag fotograferen.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Sheik schreef op 28 June 2003 @ 10:27:
[...]

Kan je dat met een ND filter tegen gaan? Zou wel jammer zijn als je geen lensflare mag fotograferen.
ND filter helpt natuurlijk wel, maar de grootste risicobeperking krijg je door de camera niet of slechts heel kort op de zon te richten. Richt je camera niet langer op een felle licht & warmtebron dan je comfortabel doet met je onbeschermde ogen. De straling wordt uiteindelijk gefocusseerd op een heel klein stukje CCD, met een beperkte warmtecapaciteit.

Overigens is het wel zo dat veel digicams de sluiter dicht gooien als je het LCD-scherm uit zet. Op dat moment is er veel minder gevaar voor je CCD natuurlijk, maar je moet het wel even zeker weten.

Zoef

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 16:21

tweakerbee

dus..?

Je kunt het zien als ze de sluiter dichtgooien, dat is bij timelapse sowieso wel erg aan te raden als je het met batterijen moet doen. :)

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig heb ik dat probleem niet, ik maak de shots in richting noord-west en de laatste keer dat ik op het dakterras zat, ging de zon daar niet onder :-) Ik denk, na de reacties en tips gelezen te hebben dat ik toch maar in de buidel ga tasten en de pijn in de portemonnaie voor lief neem, wordt de time lapse niets, dan houdt ik er in ieder geval een leuk speeltje aan over... Ik heb overigens met een webcam krijgertje een dag of 10 gedraaid en al een hoop geleerd.. en een heel leuk idee over wat me te wachten staat als het klaar is. Er hangt al een oude la[to[ tegen de muur die op dit moment onafgebroken het filmpje afdraait en iedere dag wordt het langer. Vooral de overgang naar regen was erg leuk om te zien (en niet alleen voor de plantjes op het terras) Ik heb het idee overigens niet uit de genoemde film, maar die ga ik zeker opzoeken en kijken... soms heeft een idee meerdere vaders! Maar ik ben heel blij dat er tweakers waren die hebben meegedacht, dus: hartelijke dank!! Ook voor de links (ik wist bijvoorbeeld niet eens dat dit time lapse heette)
Tot de volgende thread! Wat mij betreft mag dze op slot!

Verwijderd

waar in utrecht?

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Is wel een heel geinig idee op zich.

Wanneer is het project klaar :+ ?

sorry, kon het niet laten...

301SQN

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Maar kan dit ook met een camcorder? Ik vind dit namelijk wel een supertof idee alleen is het wel erg klote om m'n PC echt 24/7 aan te hebben staan.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Verwijderd

Topicstarter
Vanaf Hoog Catharijne, ik verwacht dat het zo rond de jaarwisseling klaar zal zijn... en gezien de grootte van het bestand, zal het wel niet lukken om het via het web te pbuliceren :-(
Pagina: 1