ik zoek een voeding met een veilige zekering

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
in navolging van dit topic
sweex behuizingen

waar o.a. voedingen aangekaart worden die ontploffen en dan de hele pc meenemen. ik ken het fenomeen maar al te goed. slechte voedingen die halve of hele pc's in hun ondergang meeslepen.

ik heb momenteel een codegen voeding uit een elle-g design kast. deze begint wat stoffig te worden en ik zit er een beetje aan te denken om hem preventief te gaan vervangen. nu sta ik voor het volgende dilemma:

als een jnc / rainbow / budget sweex voeding ploft, neemt deze vaak een half systeem mee. maar niet altijd. ik had laatst 2 antec voedingen die ploften en die namen niks mee (zoals je zou verwachten van een wat duurdere voeding). maarrr... het kan best zijn dat het in het geval van die antecs gewoon mazzel was.
(waren echt ontploft, vooral de truepower 380 watt, daar kwamen echt onderdelen uitvallen)

weet iemand welke voeding ik moet kopen waarbij ik er zeker van ben dat als er wat ploft dat alleen de voeding gaat? het maakt me niet echt heel veel uit wat het kost. het gaat me er vooral om dat ik mijn geliefde hardware spaar. kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

[ Voor 7% gewijzigd door smvs op 24-06-2003 23:41 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
mss de stof eruit zuigen ipv vervangen? Net alsof je een nieuw huis koopt als je het eigenlijk moet schoonmaken :? zet er een beveiligde stekkerdoos voor en je bent veilig, voedingen zijn daarvoor niet gemaakt.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 17:52
Qua voeding kan ik je niet helpen maar een overspanningsbeveiliging ertussen kan nooit kwaad (je zei dat de kosten je niet boeien daarom zet ik dit hier effe neer).

Systeem Specs

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-07 15:32
Een voeding kan ook ten onder gaan door iets anders dan piekspanning of een andere afwijking in het normale stroomnet. Voorbeelden daarvan zijn overbelasting, oververhitting of gewoon slijtage. Ik weet niet precies welke voedingen niet de hele pc meenemen en voor zover ik weet is dat ook niet getest...

Verwijderd

Enermax.....Antec......Zalman......CTW de duurdere merken voedingen hebben overspanningsbeveiligingen in de 3,3 5 en 12 volt.Mijn antec truepower heeft deze beveiligingen ook. :)

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-08 15:36
Wat ik eens in de zoveel tijd doe is het volgende...
De PC open halen, kap eraf, en ook de voeding losmaken van de computerkast en het kapje eraf halen.
Vervolgens het hele zaakje schoonblazen met een compressor van een afstandje.
Ook de fan's (op CPU en in voeding) even zeer hard laten rond blazen met de compressor. Zo blaas je al het stof uit de PC en ook uit de fans.
Ook koekt de voeding vaak helemaal aan met stof enzo. Ook dit kan je er mooi afblazen.
Zo kunnen de pc en de voeding weer lekker koelen (zonder die deken van stof erover heen) en gaat de voeding ook veel langer mee.

Vervangen is onzin zolang die gewoon nog werkt.... het het blijft een onderdeel wat altijd kan zorgen dat de rest wordt opgeblazen. Het is immers niet galvanisch te scheiden.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Verwijderd

Ehh Charlie, een geschakelde voeding is wel degelijk galvanisch gescheiden van de netspanning. Elders wordt echter de aarde weer bij elkaar geknoopt waardoor er slechts beperkte galvanische scheiding ontstaat, maar voor aarde is dat gelukkig niet zo erg...

verder bestaan er als ultieme beveiliging zogenoemde "transzorps". Dit zijn overspanningsbeveiligingen die je opneemt in de betreffende voedingsleiding. Er zijn verschillende types die zich onderscheiden door responsetijd (vwb doorslag) en spanningslimiet.

Transzorps zijn in de betere electronica speciaalzaak te koop...

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:16
Ik heb ook een codegen (300W) voeding gehad en ik kan je vertellen dat het niet de zekeringen zijn die als eerste doorspringen. Tenzij een zekering kan ontploffen en lichtflitsen geeft :P. Verder had de rest van mijn systeem niks gelukkig :).

offtopic:
Ik heb ook een elle kast, van de HCC? :o

tvw

Pagina: 1