[IDE] kort vraagje ivm schooltentamen

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10-2024
ok ik heb een vraag op een tetamen gehad en we zijn het niet eens met docent...op meerdere dingen niet maar heb uiteraard stevige argumenten nodig en vind dat jullie dat zijn :D

als er een antwoord is gegeven mag het topic dicht:

lees de vraag goed en vertel mij welk antwoord juist is:

VRAAG:
Het is in een computer systeem met IDE poorten mogelijk om meerdere schijven aan een poort te hangen. Hiervoor moeten de schijven:
A) één in master en één in slave mode gezet worden
B) één in master en één in cable select mode gezet worden
C) de schijven geactiveerd worden door FDISK om zo de poort aan te sturen zodat ze beiden gezien worden
D) het is niet mogelijk meerdere schijven aan een IDE poort te koppelen.

antwoorden A en B zijn toch allebei goed!!!
bij B wordt de andere schijf toch door de CS gewoon slave of ben ik nou helemaal achterlijk (dit laatste zowiezo :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antwoord A is goed, als je CS-mode gebruikt, moet je beide harddisks op CS zetten.
Echter kan het wel zijn dat antwoord B in de praktijk wel werkt, maar het is imho niet volgens de afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

B werkt ook.
Niet altijd en op iedere plank maar in praktijk wil het wel eens werken. (hoewel ik zelf geen voorstander ben om CS te gebruiken, ik jumper ze liever zodat ik weet hoe de hdds erin zitten :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antwoord B werkt alleen als de schijf waarvan de jumper op cable-select staat op de middelste connector zit van je IDE kabel.

(bij cable select zit de master aan het eind van de kabel, en de slave in het midden)

Het KAN werken volgens antwoord B, maar het is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWarden
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03-2023
bij antwoord b kan je toch een conflict krijgen (als in 2 masters) want cs = cable select. Dus als de ide hdd aan de bovendste poort hangt, dan word die schijf toch master (correct me if i'm wrong, misschien is bovendste slave) , en als er aan de onderste connector ook een master hdd hangt, heb je problemen

Mijn Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36

Valkyre

Kitesurf FTW!

volgens mij zijn ook A en B goed. voor de toets zou waarschijnlijk A goed zijn.
probeer het anders zelf eens of het werkt.
dan ben je er snel genoeg achter.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcoo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08 21:51
A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
kijk eens naar een IDE kabel....
Cable select werkt echt niet met een default kabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:54
A en voor de rest nix. ;)

Antwoord B kan toevallig werken (50% kans) maar dat is dus absoluut geen goed antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

A en voor de rest nix.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10-2024
kheb jet net toch maar even getest omdat er wat verschillende antwoorden komen.
Primairy IDE kanaal (ata 133)
Master aan het eind gedaan (met jumpers master gezet)
slave in het midden (met jumpers op CS gezet)
andere eind in mb
slave werd dankzij cs idd de slave.

topic kan gesloten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38

The Third Man

The Third Jellyfish

(sorry dat ik nog napraat)

Het antwoord op de vraag is toch wat er volgens de IDE specificaties moet werken? Niet wat toevallig ook werkt? Master/Slave werkt altijd, en Master/CS alleen in de helft van de gevallen. Ik reken dat niet tot het begrip 'mogelijk', want dat staat voor altijd mogelijk en niet voor een beetje mogelijk. Je kan toch ook niet een beetje zwanger zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op 25 June 2003 @ 00:04:
(sorry dat ik nog napraat)

Het antwoord op de vraag is toch wat er volgens de IDE specificaties moet werken? Niet wat toevallig ook werkt? Master/Slave werkt altijd, en Master/CS alleen in de helft van de gevallen. Ik reken dat niet tot het begrip 'mogelijk', want dat staat voor altijd mogelijk en niet voor een beetje mogelijk. Je kan toch ook niet een beetje zwanger zijn?
offtopic:
Schijnzwanger???

maar idd het antwoord kan alleen A zijn, de rest is volgens de normen niet toepasselijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 22:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Vorkie schreef op 25 June 2003 @ 00:07:
[...]

offtopic:
Schijnzwanger???

maar idd het antwoord kan alleen A zijn, de rest is volgens de normen niet toepasselijk :)
offtopic:
Biologisch gezien is dat niet zwanger (geen embryo genesteld in baarmoeder). Ik hoopte dat iemand ook een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zou opperen, maar dat is ook geen zwangerschap als in de betekenis van het woord (in verwachting van een kind).

EDIT
Ontopic: ik moet er eigenlijk wel bij zeggen dat de vraag zelf niet goed is. Want een goede vraag zorgt na afloop niet voor kritiek. Als je een vraag maakt, maak er dan een die maar EEN zeer voor zichzelf sprekend antwoord heeft. (mail maar door naar je leraar).

[ Voor 23% gewijzigd door The Third Man op 25-06-2003 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de cable select is ENKEL mogelijk indien je een speciale kabel gebruikt waarbij pin #28 voor de "slave" niet is aangeloten(bedraad). De drive die pin #28 op de kabel "ziet" zal zichzelf in master mode instellen.
Gezien de tweede connector (in dit special geval) de #28 niet ziet, steld deze zich in als slave. zo en enkel zo werkt het.

Het is aanvullend dus logisch toegelaten om de master als master te forceren op de CS cable indien hij ook op de "master" connector zit. en idem ditto voor de slave. omgekeerd is niet mogelijk.

Anyway: Gezien uw prof NIET heeft gesproken over de te gebruiken kabel heb je gelijk :-)
A EN B zijn juist doch B niet echt "net" is.

Louter informatief: IDE 40 kabels zijn moeilijk of zelfs NIET te vinden met CS feature, er bestaan ook Y-CS varianten waarbij de controller in het midden zit en aan elk uiteinde een drive vast hangt. Om het helemaal complex te maken...
De nieuwe IDE80 kabels hebben ALLE standaard CS aan boord ;-) waarbij de master op het EINDE zit (bij IDE40 zit em middenin wat een probleem vormt als je er maar 1 drive wil aankoppelen en bij voorkeur dus op het einde wil hebben voor de signal-termination)
Hopelijk ben ik nog begrijpbaar geweest ook ;-)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 00:50 ]

Pagina: 1