CD-ROM device verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-04 15:31
Ik heb op mijn systeem RedHat Linux 9 geïnstalleerd en dit werkte prima. Maar toen ik laatst mijn cd-rom zou mounten (omdat dit ineens niet automatisch gebeurde) met het commando: mount --type=iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom. Bleek dat /dev/cdrom niet meer bestond! Ik heb al geprobeerd /dev/sdb, /dev/hdb, /dev/hdc te mounten, maar geen (positief) resultaat :(
Als ik X-CD-Roast start wordt mijn CD-ROM wel gewoon herkent en kan ik o.a. branden en het laatje laten openen. Weet iemand hoe ik mijn /dev/cdrom terug krijg of op welke blockdevice ik hem dan moet mounten. Want ik begrijp er nix meer van :?.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daar jouw CDROM hardwarematig in orde is (immers, hij doet het prima onder X-CD-Roast), staat dit topic ietwat vreemd hier in OM. In principe heb je dus enkel problemen met RH9 tijdens het benaderen van de CDROM.

Dat wordt dus een enkeltje Opslagmedia & I/O Controllers > Non-Windows Operating Systems :)

[ Voor 2% gewijzigd door BalusC op 25-06-2003 09:03 . Reden: hmm, ben een woordje vergeten :o ]

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
Mac_Cain13 schreef op 24 June 2003 @ 20:26:
Ik heb op mijn systeem RedHat Linux 9 geïnstalleerd en dit werkte prima. Maar toen ik laatst mijn cd-rom zou mounten (omdat dit ineens niet automatisch gebeurde) met het commando: mount --type=iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom. Bleek dat /dev/cdrom niet meer bestond! Ik heb al geprobeerd /dev/sdb, /dev/hdb, /dev/hdc te mounten, maar geen (positief) resultaat :(
Als ik X-CD-Roast start wordt mijn CD-ROM wel gewoon herkent en kan ik o.a. branden en het laatje laten openen. Weet iemand hoe ik mijn /dev/cdrom terug krijg of op welke blockdevice ik hem dan moet mounten. Want ik begrijp er nix meer van :?.
Wat doet
code:
1
ls -l /dev/cdrom

bij jou? bestaat die symlink wel?

Overigens denk ik dat het een driver-probleem is. Afaik pakt X-CD-Roast ook je device aan de hand van de LUN (bijv. 0,0,0) en niet het device file. (correct me if i'm wrong)
Komt er dus op neer dat er op de een of andere manier geen driver aan je device file hangt. Kernel update gedaan misschien?

Rookworst zonder R is ook worst.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Heb je de documentatie van RedHat al eens doorgekeken ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

X-CD-Roast zal het nep SCSI device pakken wat linux voor je aangemaakt heeft.
(raar maar waar door de instructie set van branders worden onder linux. ook gewoone branders als SCSI gemuleert.)

enkel er zou (zover ik weet) ook gewoon een hd(abcdef.etc... ) moeten zijn van jouw brander.

als je weet of hij master slave primary secundary is dan weet je ook welk device je moet hebben.

hda is primary master
hdb is primary slave
hdc secondary master
hdd secondary slave
(als mijn geheugen mij mee zit, weet het niet 100% zeker)

• JaQ
  • Laatst online: 23:48

JaQ

om een scsi device te emuleren zal er toch in ieder geval een kernel-optie meegegeven moeten worden, in /etc/grub.conf (of /etc/menu.conf) in het geval van grub, /etc/lilo.conf in het geval van lilo zal dan iets staan van hdx=ide-scsi.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Als RH9 ide-scsi gebruikt (en dat lijkt me wel), dan is je cdrom device gewoon /dev/scd0 (of /dev/scd1 als het de tweede cdrom is).

• JaQ
  • Laatst online: 23:48

JaQ

ben ik nou gek, of is hdx dan gelijk aan scdx ? (of heb ik het dan al die tijd al verkeerd begrepen?)
Moet wel eerlijk zeggen dat ik onder gentoo mijn brander nog niet aan de gang heb (in een half uur kloten), op Debian was het geen probleem (5 minuten HOWTO doorlopen en done.. zie http://www.tldp.org/HOWTO/CD-Writing-HOWTO-2.html

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

scdx is het SCSI equivalent van hdx: niet "gelijk aan" dus, maar soortgelijk

Verwijderd

Ok, om ff wat duidelijkheid te scheppen. Wat is de output van:

1) ls -la /dev/cdrom
2) cat /proc/scsi/scsi

Dan hebben we wat concrete informatie om dit probleem op te lossen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 12:10 ]

• Mac_Cain13
De gevraagde uitvoer:
1) ls -la /dev/cdrom:
Onbekend bestand of map (hij bestaad dus niet)
2) cat /proc/scsi/scsi:
Host: scsi0 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00
Vendor: LITE-ON Model: LTR-40125S Rev: ZS0N
Type: CD-ROM ANSI SCSI revision: 02

Ik heb de RedHat documentatie door gekeken en volgens hen zou mount /mnt/cdrom moeten werken maar dit geeft de melding: mount: special device /dev/cdrom does not exist.

Bij het mounten van hdc (wat mijn cdrom dus zou moeten zijn) krijg ik de melding:
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdc1,
or too many mounted file systems
(could this be the IDE device where you in fact use
ide-scsi so that sr0 or sda or so is needed?)

Nou kan wrong fs type niet waar zijn want ik heb auto en iso9660 geprobeert en een bad option heb ik niet gegeven, too many mounted filesystems lijkt me stug (of hij moet er bij 10 al mee ophouden). bad superblock weet ik niet precies wat dat betekend dus daar kan ik niets over zeggen. Andere devices die ik heb geprobeerd hadden geen resultaat.

Excusses voor het verkeerd plaatsen van mijn topic. Ik twijfelde zelf ook al of hij daar goed stond!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 18:23

Robtimus

me Robtimus no like you

bad superblock kreeg ik toen mijn brander het niet deed wegens te weinig voeding. De BIOS herkende hem wel, alleen onder zowel Linux als Windows deed hij het niet.

Als het een dual boot is (denk van niet), doet ie het dan wel in windows? Probeer hem anders eens in een andere PC, of een andere ROM in deze. Misschien is ie wel overleden oid.

Doet het wel onder X-CD-Roast. Wel ff goed lezen |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Robtimus op 25-06-2003 19:17 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Mac_Cain13
Ik heb 2 min geleden mijn cdspeler gemount met mount /dev/scd0 /mnt/cdrom en hij is gemount vraag me niet waarom nu wel, en eerst niet onder deze device. Maar ik ga nu testen of de heleboel werkt.
Nog 1 vraag: hoe krijg ik /dev/cdrom terug?

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Een symbolic link maak je met ln -s

dus in jouw geval

code:
1
ln -s /dev/scd0 /mnt/cdrom

[ Voor 15% gewijzigd door MM- op 26-06-2003 12:14 ]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

ln -s /dev/scd0 /mnt/cdrom /dev/cdrom

Verwijderd

Gezien de vraag hoe een symbolic link te maken, moet ik er misschien even bijvermelden dat dit (uiteraard) als root user gedaan moet worden aangezien je in de /dev directory werkt (en aannemende dat je niet op een onkuise manier met je permissies omgaat ;)).

• Mac_Cain13
Dat van de root was mij wel al duidelijk, ik werd alleen niet echt wijs van de man page (zal wel aan mij liggen maar ok). In iedergeval bedankt ik kan mijn cd-rommetjes weer mounten met mount /dev/cdrom /mnt/cdrom :)
Ik had namelijk nog nooit zo'n linkje gamaakt op de commandline....

[ Voor 14% gewijzigd door Mac_Cain13 op 27-06-2003 13:20 ]

Pagina: 1