[5.1] Hoe op oude opnames?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55
Ik hoop dat deze vraag niet is voorgekomen, ik denk het niet.

Ik heb net de DVD van Queen gekocht. Opmerkelijk genoeg is de geluidskwaliteit van DVD extreem goed te noemen, ook ondersteund het 5.1. Wat ik niet begrijp is hoe ze 5.1 geluid op een 10 jaar oude opname krijgen :?.

Voegt men gewoon wat gillende wijven toe op elk kanaal, of werkt het anders?

Verwijderd

jep schreef op 24 June 2003 @ 20:21:
Ik hoop dat deze vraag niet is voorgekomen, ik denk het niet.

Ik heb net de DVD van Queen gekocht. Opmerkelijk genoeg is de geluidskwaliteit van DVD extreem goed te noemen, ook ondersteund het 5.1. Wat ik niet begrijp is hoe ze 5.1 geluid op een 10 jaar oude opname krijgen :?.

Voegt men gewoon wat gillende wijven toe op elk kanaal, of werkt het anders?
Dit is waarschijnlijk een remix/remastered version? ... wat dus inhoud dat ze de orginele meersporenopname hebben gebruikt en deze opnieuw (in surround) hebben uitgemixed en voor dvd gemasterd...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

ja, maar ook kan het zijn dat er gewoon een meerkanaals opname gemaakt is met een meerpsporen recorder :). 5,1 is helemaal niet nieuw hoor, alleen het gebruik in digitaal formaar wel, dolby digital is een zeer compact geluidsspoor van 384-448kbps, en dat 'oude' surround zijn 5 losse analoge signalen :).

Ook kunnen ze gewoon het stereo of dolby surround geencodeerde signaal remasteren naar 5.1, met wat acoustische effectjes. Maar als een opname pro-logic is, dan is-ie dus wel meerkanaals opgenomen en zijn die bandjes vast ook nog ergens te vinden om er dan een 5.1 dolby digital signaal van te bakken :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• jep
Mag ik iets heel doms vragen? Wat is remasteren precies? Het klinkt als het origineel beter maken, maar dat kan in theorie toch niet? :)

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 15:35
Heb dan zelf geen Surround set, maar ik luisterde wel eens mee als ik in de hifi winkel stond te kijken naar een cd-speler(Nad 521i heb ik nu). Het is mooi geluid daar niet van, maar vaak vind ik oude opnamen beter als ze gewoon stereo of mono zijn. 5(6,7).1 geluid is leuk met films en muziek die ook met de techniek wordt opgenomen. Mede omdat men met oude opnamens iets te nadrukelijk laat merken dat het 5(6,7).1 is door teveel willen. Dus een stem van de zanger door het midden trekken en weer terug. Zoiets maak de muziek niet realistischer eerder afstandelijker
Maar ja dat is mijn mening
En ja het zal inderdaad wel met het orginele meerdere track recording tape-je gebeuren

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

jep schreef op 24 June 2003 @ 22:39:
Mag ik iets heel doms vragen? Wat is remasteren precies? Het klinkt als het origineel beter maken, maar dat kan in theorie toch niet? :)
Dat kan, ze kunnen het prologic signaal van een hoge kwaliteitsopname door een geluidsprocessor trekken, die er een 5.1 signaal van maakt en die de frontkanalen gebruikt om extra informatie uit het signaal te trekken.

Maar het feit is, dat er voor het dolby prologic signaal, echt een meerkanaals opname gemaakt is :). Een recorder maakt namelijk geen prologic, dat gebeurt pas als je de kanalen gaat mixen en in een stereo/prologic spoor mikt :). Daarvoor heb je dus echt losse kanalen en die kan je dan "remasteren", dus van een 'master' een dolby digital signaal maken (je gebruikt dan weer die 5 of 6 losse kanalen en maakt daar echt discreet 5.1 van).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Iedere opname in de studio is meer spoorig
Hier door heb je heel veel losse informatie ( audio ) beschikbaar om te bewerken voor 5.1 surround.
Bijvoorbeeld : het gillende publiek is misschien op genomen op 2 sporen, dus links en rechts.
Met een kleine delay en wat filteringen , kun je die op de achter speakers bij voegen waar door het ineens lijkt of je midden in de zaal staat, tussen de gillende mensen.

Ook kan op die mannier een ruimte beschreven worden
Door bepaalde tracks, ( een vallend glas ) op nieuw te mixen en met echo of reverb in de achter speakers te voeren , waardoor het in eens lijkt of je in een ruimte staat met een bepaalde deffinitie , die de groote aan geeft.

Dus eigenlijk is het masteren van stereo naar 5.1 heel makkelijk

Deze extra audio sporen worden dan als losse informatie bij de rest gevoegt ( 5.1 )

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 00:39 . Reden: extra : zin ]

Verwijderd

Voor Jep : Remastering

Ja hoor kan wel .
remasteren , is een vorm van heropname
De opname wordt gemasterd, zeg in 1970, indien de meersporen tape is bewaard, kan deze op nieuw ge-masterd worden ( heropname van de master )

Maar een master kan ook gemasterd worden , hier gaan allerlij enge processors aan het werk om het geluid te restaureren:
Klank helderder maken , meer laag in de opname, of ergo van mono naar stereo

dit vernieuwde product, wordt weer op een master tape gezet ( dit is de master van de master (( Remastering ))

Verwijderd

RCA: tip:

Gebruik de EDIT knop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

in plaats van twee postings achter elkaar :)

Verwijderd

Yeah Yeah Mate,
Ga je dwars lopen doen, Krusher the Buffy Guru _/-\o_
C u soon online again :)

• lucasvanlierop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 11:53
In de Sound on Sound van een tijdje terug staat een groot interview met Elliot Scheiner die de Surround remix gedaan heeft.
Ze hebben iig alle originele multitrack tapes moeten 'bakken' omdat anders de magnetische laag er af viel. Daarna zijn de tapes gedigitaliseerd en geremixed met Nuendo.

Nuendo = super!

edit:
hij staat nu ook online zie ik:
http://www.sospubs.co.uk/...rticles/queensurround.asp

[ Voor 21% gewijzigd door lucasvanlierop op 25-06-2003 08:32 ]

WinXP@P4-2,4 GHz+ Zalman 7000 cooler | ASUS P4PE | 1024MB DDR-RAM | 40 GB + 120 GB Seagate HD's | 2x Samsung 172T@Matrox G550+SiS 8 Mb PCI | RME Multiface

• jep
Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 00:22:
Iedere opname in de studio is meer spoorig
Ja, maar dit was in een stadion, geen studio. Groepjes mic's per spoor dus, zoiets?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Och, ook een stadion-opname kan een multitrack-opname zijn hoor. :)
Gewoon een kwestie van de juiste spullen.

En met wat effectjes kom je ook een eind: ooit eens per ongeluk de reverb van mijn Kenwood EQ/analyzer aangezet bij een stereo-opname van een Genesis-concert die ik op dat moment over de surround-set gooide: ineens deed het surroundkanaal van mijn DPL-decoder ook mee en had ik een klein beetje stadion-gevoel. :D

Verwijderd

Cool dat artikel van SOS, ga ik ff verder lezen buiten de baas zijn tijd.
En een live concert is ook meersporen, vanaf het Front Of House (zeg mengpaneel)
worden alle tracks separaat opgenomen. At least het kan en ik denk dat ze dat ook doen.

En dan heb je alle lijntjes, gitaar, vocals, drums, piano, synths etc etc.

Ben zelf ook een beetje aan het spelen met DTS, en dan stereo opnamen met
wat digitale filters naar Surrund (DTS) te mixen. Es kijken of dit leuk gaat.

Maar ik heb ook een paar echte DTS cd's van Pink Floyd (Dark side of the moon)
wayover moet ik zeggen, Echt heel fraai.

Verwijderd

jep schreef op 25 juni 2003 @ 13:10:
[...]

Ja, maar dit was in een stadion, geen studio. Groepjes mic's per spoor dus, zoiets?
Ja hoor ook in het veld is het mogelik om een meer sporen opnamen te maken.
Al was dat vroeger, meer verschouwebel dan portabel :).
Ook zullen ze geen 30 sporen gebruikt hebben maar 4 of 6 sporen of iets dergelijks

Maar geef nu dubbel antwoord, boeven zag ik het zelfde antwoord, Sorry hoor
was een beetje op dreef :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 20:10 ]

Pagina: 1