[RH9] kleine probs

Pagina: 1
Acties:

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik ben nu al paar weken bezig met Redhat 9.
Heb ximian desktop2 geinstalleerd voor wat meer gebruiksgemak. Echt wel nog een mooi ding.

Maar ik zit nog met wat kleine schoonheids foutjes.
Bv samba. In mijn filebrowser sbm:// typen werkt 9 op de 10 keer niet. Maar als hij werkt is alles inorde. Dan zie ik mooi mijn werkgroepen en kan alles browsen. Snap niet dat het soms perfect werkt en soms dan weer totaal niet. (samba op zich werkt altijd perfect als ik bv in commandline met smbclient kijk). Nu de echt belangrijke shares heb ik gemount maar kzou toch graag makkelijk (via smb:// dus) mijn occasionele shares kunnen bereiken zonder al te veel te moeten doen.

Een ander probleem is xmms ik kan geen mp3 afspelen ook al heb ik de met mp3 support versie geinstalleerd. Ik heb al de versie die bij redhat zat geinstalleerd, die via redcarpt update van ximian geinstalleerd en manueel een rpm. Dit zou ik graag inorde krijgen, want mp3 loos op pc zitten is niet leuk :)

Wat ook nog lastig is en ik totaal niet snap is het auto mounten van mijn netwerkshares.
Ik heb fstab hiervoor aangepast. En als ik boot loopt mijn pc altijd vast op mounting samba .... ofzo. Dan reset ik en gaat het opeens weer. Soms moet ik een paar keer resten voor hij ingang schiet. Dit is gebeurd na het aanpassen van mijn fstab. die er zo uitziet:

LABEL=/ / ext3 defaults 1 1
LABEL=/boot /boot ext3 defaults 1 2
none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0
none /proc proc defaults 0 0
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0
/dev/hda3 swap swap defaults 0 0
/dev/cdrom /mnt/cdrom udf,iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
/dev/cdrom1 /mnt/cdrom1 udf,iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner,kudzu 0 0
//server/muziek /home/tom/Mount/Muziek smbfs credentials=/home/tom/.smbpasswd,uid=tom,gid=tom 0 0
//server/films /home/tom/Mount/Films smbfs credentials=/home/tom/.smbpasswd,uid=tom,gid=tom 0 0
//server/backup /home/tom/Mount/Backup smbfs credentials=/home/tom/.smbpasswd,uid=tom,gid=tom 0 0

Dit is toch iets wat redelijk lastig is want denk dat niemand graag zijn pc een paar keer moet rebooten voor hij kan beginnen werken.

edit:
Kan nu helemaal niet meer in mijn linux graken.

[ Voor 3% gewijzigd door Tyf op 24-06-2003 20:19 ]

Verwijderd

edit:
Kan nu helemaal niet meer in mijn linux graken.[/quote]

Ook niet met "Ctrl Alt F2" ? (console nr 2) (mag ook een andere Fn toets zijn)
Waar blijft hij op hangen ? Op het Mounten ?

xux

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Sorry maar das wel een erg vage fstab :)

Dat van die shares kun je ook anders oplossen. Maak een dir in je /mnt bijvoorbeeld share1 en smbmount je shares op andere computers daarop, dus smbmount //anderecomputer/sharedmap /mnt/share1

Verwijderd

Heb je geen problemen met de SMB master browser in je LAN oid? Als er 2 (al dan niet Samba) machines vechten met elkaar om master browser te worden kan er wel eens iets mis gaan? :)

voor dat MP3 probleem:
download de xmms-mp3 redhat 9 rpm van freshrpms.net ff installeren met rpm -i xmms-mp3zooi.rpm en 't zou moeten werken...

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
Voor je mp3 problemen kun je het beste eerst via de RPM manager, je xmms verwijderen. Daarna het hele RPM pakket voor Red Hat 9 van www.xmms.org downloaden. Ik installeerde eerst ook alleen de mp3 plugin maar dat ging fout.

Wat ik ook als tip aanraad is om het hele red-carpet van www.XImian.com te downloaden. Je kunt dan een compleet desktop krijgen met een handige update functie.

• Tyf
xux:
Ctrl Alt F2 niet geprobeerd, hij blijft hangen bij het mounten van samba shares.
Soms doet hij het soms niet. Nu blijft hij er dus op hangen.

MM-:
Waarom vage Fstab? Is volledige copy/past van mijn huidige Fstab (alleen dat nie alles op 1 lijntje meer staat).

Felix:
Kzal een keer kijken voor die master. Had daarvan iets gezien in config file. Hopelijk kan ik het hiermee verhelpen.

Felix en Miki:
Ik heb al keer alles weg gedaan en opnieuw geinstalleerd maar hij blijft weigeren mp3 af te spelen. Kzal keer op freshrpms.net en xmms.org zoeken achter nog wa rpm's. Misschien dat ik een verkeerde had.

Miki:
Wat bedoel je met hele red-carpet? bij desktop 2 van ximian zit dat er todch al in de full versie daarvan?

[ Voor 2% gewijzigd door Tyf op 25-06-2003 01:06 . Reden: naamjes juist gezet :) ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
Tyfus schreef op 25 June 2003 @ 00:54:

Felix: je zult wel mij bedoelen
Wat bedoel je met hele red-carpet? bij desktop 2 van ximian zit dat er todch al in de full versie daarvan?
foutje, had niet gezien dat je al Ximian had. Nogmaals, heb het mp3 probleem opgelost door, eerst de redhat 9 geleverde versie te verwijderen en dan op de site van xmms.org de rpm redhat 9 pakketjes te installeren. Zijn er 4 als het goed is, sinds dien werkt bij mp3.

• Tyf
Ok mp3 is inorde :) thx
De extra rpm met mp3 support heeft het hem gedaan.
Mijn vorige rpm met zogezegde mp3 support was dus geen goeie.

Dat master gedoe bij samba heb ik aanpgepast, vroeger stond de optie preferred master als comment. Kweet dus niet wat het beste is. yes of no

# Preferred Master causes Samba to force a local browser election on startup
# and gives it a slightly higher chance of winning the election
preferred master = yes

edit:
Ik heb het op dus op yes gezet. Maar hij blijft vastlopen bij het booten en browsen van lan. Vroeger kon ik na 1 keer rebooten meestal wel in linux. Maar nu lukt het meestal gewon niet. Ben bang pc uit te zetten omdat ik bijna nie meer in linux graak.

[ Voor 38% gewijzigd door Tyf op 25-06-2003 02:34 ]

Verwijderd

OS level ophogen zou je nog kunnen proberen...

Verwijderd

edit:
Maar hij blijft vastlopen bij het booten en browsen van lan. Vroeger kon ik na 1 keer rebooten meestal wel in linux. Maar nu lukt het meestal gewon niet. Ben bang pc uit te zetten omdat ik bijna nie meer in linux graak.
Maar kan je nu met Ctrl Alt F2 op de console (login prompt) komen ? Dan kan je in ieder geval inloggen , en het probleem bekijken in de logfiles.

xux

• Tyf
OS level ophogen?

En ctrl alt f2 werkt niet. Allé tis te zeggen ik krijg een nieuw scherm te zien. Maar tis gewoon zwart met een streepke en doet verder niks. met f1 kom ik dan weer bij boot scherm.

Ben weer in linux gegraakt waar staan die logs? Kan ik dat nu soms zien?
Pagina: 1