Hoi, ik vroeg mij af welke fan er standaard bijgeleverd wordt in een chieftec dragon/matrix/scorpio kast in de sidepanel (zijpaneel, whatever). Dit omdat ik wilde weten wat de specs ervan zijn.. ik wil vooral weten of het ding een 3pin of 4pin stekker heeft, maar andere gegevens als rpm/dB(A)'s zijn ook gewild
Verwijderd
de mijne heeft 4 pins, en vind hem (te)veel herrie maken, daarom heb ik m ook niet aangesloten...
Even voor de TS kijken welk merk/model dan zou ik zeggenVerwijderd schreef op 24 juni 2003 @ 18:03:
de mijne heeft 4 pins, en vind hem (te)veel herrie maken, daarom heb ik m ook niet aangesloten...
Als in de kasten dezelfde fan's worden gebruikt als in de voeding dan is het een van het merk Magic. Een lawaaierige 'made in China' 3 pins fan die ik heb vervangen door een Papst.
Overigens lijkt het me een beter idee een kast zonder een zijpaneel met fan te kopen en een extra fan aan de voorzijde in het HD-bracket te plaatsen. In dat geval worden de HD's wat meer gekoeld en is er bijna evenveel airflow richting processor dan in het geval er direct vanaf het zijpaneel die kant op wordt geblazen.
[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 24-06-2003 18:10 ]
ARME AOW’er
kan ik hieruit opmaken dat als je 3 fans voor en 3 fans achter plaatst, je de fan in het zijpaneel niet nodig hebt ?GuardianAngel schreef op 24 juni 2003 @ 18:09:
[...]
Even voor de TS kijken welk merk/model dan zou ik zeggen
Als in de kasten dezelfde fan's worden gebruikt als in de voeding dan is het een van het merk Magic. Een lawaaierige 'made in China' 3 pins fan die ik heb vervangen door een Papst.
Overigens lijkt het me een beter idee een kast zonder een zijpaneel met fan te kopen en een extra fan aan de voorzijde in het HD-bracket te plaatsen. In dat geval worden de HD's wat meer gekoeld en is er bijna evenveel airflow richting processor dan in het geval er direct vanaf het zijpaneel die kant op wordt geblazen.
Verwijderd
Als je 3 voor en 3 achter hebt vormt dat een perfecte flow, maar de voeding heeft ook nog een fan die lucht uit je kast zuigt dus lijkt het mij handig om die aan de zijkant wel aan te sluiten om onderdruk te voorkomen.
Die zijpaneel-fan is leuk voor het oog. Ik heb de big-tower en 1 fan achter (blaast uit), 1 in de voeding (blaast uit) en 1 in het front (blaast in). Dit is in mijn geval voldoende om de goed gevulde kast op een aardige temperatuur te houden. Zie specs.Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 18:13:
[...]
kan ik hieruit opmaken dat als je 3 fans voor en 3 fans achter plaatst, je de fan in het zijpaneel niet nodig hebt ?
(Systeem is volgende week precies 2 jaar stabiel en zonder noodzakelijke herinstallatie van onderdelen en/of software)
ARME AOW’er
Zou idd wel leuk zijn als je het merk/model zou kunnen plaatsen h3nk0wZGuardianAngel schreef op 24 juni 2003 @ 18:09:
[...]
Even voor de TS kijken welk merk/model dan zou ik zeggen
Ik heb zon Chieftec Dragon Tower (Full Server Tower), er zit een Chieftec Fan in, D80SL-12, 12v 0.12a, voor de rest staat er nix op die sticker achterop...
probeer www.chieftec.com voor meer info
probeer www.chieftec.com voor meer info
Dit is een fan van 'Cybercooler'.aramdin schreef op 24 June 2003 @ 19:14:
Ik heb zon Chieftec Dragon Tower (Full Server Tower), er zit een Chieftec Fan in, D80SL-12, 12v 0.12a, voor de rest staat er nix op die sticker achterop...
probeer www.chieftec.com voor meer info/me niet dus
D80SL-12 80x80x25
12v
2100rpm
23 airflow
25 decibel
Te vinden op hun site. Geen stille jongen dus
[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 24-06-2003 19:23 ]
ARME AOW’er
Als je het vergelijkt met een Papst @ 12 decibel niet. Lijkt me dat als je grote hoeveelheden fans gebruikt het gebruiken van 25 decibel-fans niet echt bijdraagt aan het beperken van het geluidsvolume418O2 schreef op 24 June 2003 @ 19:27:
25 decibel is redelijk stil hoor..
Van mijn kast hoor je nu alleen nog de videokaart-fan en de harddisken.
ARME AOW’er
mijn dank is groot !GuardianAngel schreef op 24 juni 2003 @ 19:22:
[...]
Dit is een fan van 'Cybercooler'.
D80SL-12 80x80x25
12v
2100rpm
23 airflow
25 decibel
Te vinden op hun site. Geen stille jongen dus
google regelt: model number D80SL-12 and comes with a pass-through 4-pin molex connector.
bedankt iedereen
oh, nog een laatste vraag, betekent pass-through dat hij via een 3pin door een convertor naar 4pin wordt geconverteerd (klinkt erg dubbelop, ik weet het)
Verwijderd
Die drie fans voor en drie achter zorgen waarschijnlijk wel voor een goede airflow ja. Als ze tenminste aan de ene kant allemaal inblazen en de andere kant allemaal uit.Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 18:19:
Als je 3 voor en 3 achter hebt vormt dat een perfecte flow, maar de voeding heeft ook nog een fan die lucht uit je kast zuigt dus lijkt het mij handig om die aan de zijkant wel aan te sluiten om onderdruk te voorkomen.
Maar door de luchtverplaatsing van een fan krijg je moeilijk een onderdruk waar je iets van merkt hoor. Of het moet een fan zijn van 3 bij 3 meter. En aangezien je die moeilijk in een kast krijgt...
offtopic:
Die fans aan de zijkant zijn toch voornamelijk voor de show?
Die fans aan de zijkant zijn toch voornamelijk voor de show?
Naar mijn bescheiden mening is dat een connector die je rechtstreeks op je 12v aansluiting steekt met een splitter eraan.....Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 19:34:
[...]
mijn dank is groot !![]()
google regelt: model number D80SL-12 and comes with a pass-through 4-pin molex connector.
bedankt iedereen
oh, nog een laatste vraag, betekent pass-through dat hij via een 3pin door een convertor naar 4pin wordt geconverteerd (klinkt erg dubbelop, ik weet het)
ARME AOW’er
Ik ga een Dragon kast halen. Weet nog niet of ik een sidepanel intake neem.Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 17:58:
Hoi, ik vroeg mij af welke fan er standaard bijgeleverd wordt in een chieftec dragon/matrix/scorpio kast in de sidepanel (zijpaneel, whatever). Dit omdat ik wilde weten wat de specs ervan zijn.. ik wil vooral weten of het ding een 3pin of 4pin stekker heeft, maar andere gegevens als rpm/dB(A)'s zijn ook gewild
In reviews heb ik gelezen dat de dingen weinig lucht verplaatsen door een veel te dicht raster wat ervoor zit, en dat ze meer herrie maken dan de casefans (juist door dat rastertje), of de fans standaard met de 360watt voeding meegeleverd.
Op fabrikant getallen zou ik niet zo letten, veel fabrikanten meten vanaf verschillende afstanden etc.Als je het vergelijkt met een Papst @ 12 decibel niet.
Gewoon bevindingen in reviews lezen, en daar blijkt de sidepanel fan maar bagger te zijn. Verplaatst niet veel lucht door slecht raster -> weinig effect op case/cpu temp, maar wel veel herrie (ook door raster). En fan in een vrije ruimte maakt veel minder herrie dan een fan met een dicht raster ervoor en achter (wrijvingsgeluid).
[ Voor 27% gewijzigd door Yokozuna op 24-06-2003 23:13 ]
Ik heb dus ook zo'n chieftec kastje. Het ziet er geweldig uit zo'n fan in de zijkant (die overigens standaard een behoorlijke herrie maakt) maar als ik hem aangesloten heb en ik ros mn deur er weer eens uit....tja, dan zit ie toch nog met een kabel vast (in het beste geval) in het mindere geval ruk ik de voeding weer es uit mn draaiende HDDs.
Erg mooi, maar totaal niet practisch dus!
Erg mooi, maar totaal niet practisch dus!
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:35
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Alleen dan die kleine connector is dan ook een brede, maar dan klopt het plaatje idd
Eigenlijk zou iemand moeten proberen:die overigens standaard een behoorlijke herrie maakt
alleen een fan grill ipv. dit luidspreker-grilletje, kijken of DAT veel scheelt. En anders nog de normale fan vervangen...
dat van dat grilletje heb ik ook aan gedacht, en toegepast, maar dan zat ik weer met dat stofprobleemYokozuna schreef op 25 June 2003 @ 08:02:
[...]
Eigenlijk zou iemand moeten proberen:
alleen een fan grill ipv. dit luidspreker-grilletje, kijken of DAT veel scheelt. En anders nog de normale fan vervangen...
Ik wacht nog ff op m'n spul van een IA en dan vervang ik die 80mm door een 120mm op 7v met een stoffilter ervoor. Hopelijk scheelt dat in geluid...zo niet dan staat 't iig leuk
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
We Are Borg: ja, ik dacht er pas aan toen ik je reactie zag 
Als het zo erg gesteld is met de sidefan sluit ik hem gewoon niet aan, ik denk toch dat hij niet veel bij zal dragen aan de airflow van de 6 casefans... Het staat natuurlijk altijd leuk alsie derin zit
Als het zo erg gesteld is met de sidefan sluit ik hem gewoon niet aan, ik denk toch dat hij niet veel bij zal dragen aan de airflow van de 6 casefans... Het staat natuurlijk altijd leuk alsie derin zit
Ja, na een tijdje heeft die zijpanel fan dus HELEMAAL geen effect meer omdat er een frontje volgepropt met stof voorzitje wilt niet weten hoeveel stof dat speakergrilletje tegenhoudt
Daarom, ik denk dat ik gewoon voor de zijpanel fan-LOZE Chieftec Dragon ga, ziet er nog netter uitik denk toch dat hij niet veel bij zal dragen aan de airflow van de 6 casefans...
[ Voor 30% gewijzigd door Yokozuna op 25-06-2003 12:35 ]
Staat zeker leuk, maar is supereffectief. Een fatsoendelijke side fan koelt, en je vid kaart en je northbridge, en je harddisk, en helpt ook bij aan een lagere proc temp. Het is echt de effectiefste fan die je kunt gebruiken als intake.
Het verhaal over onderdruk is weer onzin, want dat lukt gewoon niet met die prulfannetjes.
Als hij teveel lawaai maakt, zet je er toch een potmetertje tussen ofzoiets, of hang je hem aan een baybus. Hem erin laten zitten en niet aan hebben, dat is een beetje stom vind ik.
Het verhaal over onderdruk is weer onzin, want dat lukt gewoon niet met die prulfannetjes.
Als hij teveel lawaai maakt, zet je er toch een potmetertje tussen ofzoiets, of hang je hem aan een baybus. Hem erin laten zitten en niet aan hebben, dat is een beetje stom vind ik.
Een "GOEDE" intake ja. Eentje met (liefst) een stoffilter, fatsoenlijke fan, en een grilletje ervoor wat de fan niet belemmert. Net zoals bij jou zegmaar, gewoon een flink gat met 12cm fan met vingerbescherminggrilletje ervoor.
Werkt veel effectiever dan een slecht 80mm herrie fannetje met een grill die de helft van de airflow tegenhoudt
Zoals hier het geval is. Even kijken of die grill nog fatsoenlijk te verwijderen valt.

Ze gebruiken plastic clips ofzo.
Ze zien er wel netjes uit hoor die Dragon kasten
http://www.gibtek.co.uk/images/dragonali/dagallery2.jpg
Werkt veel effectiever dan een slecht 80mm herrie fannetje met een grill die de helft van de airflow tegenhoudt

Ze gebruiken plastic clips ofzo.
Ze zien er wel netjes uit hoor die Dragon kasten
[ Voor 79% gewijzigd door Yokozuna op 25-06-2003 13:52 ]
Zoiets als onderdruk kan jij nog nieteens met 10 fans in je kast krijgen...Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 18:19:
Zitten veelste veel gaten in en die fans zijn helemaal niet sterk genoeg.
Ik denk dat de TS al een perfecte flow in ze kast heeft.
offtopic:
ik heb bovenin ook een blowhole gemaakt voor een 120mm fan met daaronder een rad... of ik nou in een el cheapo kast een gat maak of in een chieftec, dat zal mij echt een worst wezen.... dat is het risico van modden lijkt me, maar goed
eeeh jaYokozuna schreef op 25 June 2003 @ 12:33:
[...]
En waarom 12cm fan gebruiken als de blowhole maar 8cm is? Ga je die groter maken? Dremelen in die mooie Chenming kast?
Blown past falling sands
ik heb een full tower "matrix" en daar zitten die plastic prutdingetjes niet bij, gewoon moertje+boutje (heb ook een alu dragon midi tower gehad dus ik weet wat voor prutdingetjes het zijn)Yokozuna schreef op 25 June 2003 @ 13:41:
Een "GOEDE" intake ja. Eentje met (liefst) een stoffilter, fatsoenlijke fan, en een grilletje ervoor wat de fan niet belemmert. Net zoals bij jou zegmaar, gewoon een flink gat met 12cm fan met vingerbescherminggrilletje ervoor.
Werkt veel effectiever dan een slecht 80mm herrie fannetje met een grill die de helft van de airflow tegenhoudtZoals hier het geval is. Even kijken of die grill nog fatsoenlijk te verwijderen valt.
[afbeelding] ze gebruiken plastic clips ofzo.
Ze zien er wel netjes uit hoor die Dragon kastenhttp://www.gibtek.co.uk/images/dragonali/dagallery2.jpg
Blown past falling sands
Ja maar als je toch zelf een gat gaat maken en andere fan en andere grill, kun je net zo goed de Dragon ZONDER sidepanel-fan nemen. Scheelt je weer uh... 8-10 euro (jeuj)
[ Voor 62% gewijzigd door Yokozuna op 25-06-2003 14:08 ]
offtopic:
ik ga niet zelf een gat maken, ik ga hem vergroten
en toen ik de kast kocht wist ik nog niet dat ik dat 120mm gat zou gaan maken, dat kwam later pas
ik ga niet zelf een gat maken, ik ga hem vergroten
Blown past falling sands
Wat een onzin... die fan in het sidepanel maakt nauwelijks herrie(... of had ik 'm nou op 7V gezet?). Die clipjes zijn trouwens makkelijk los te maken (1x kijken hoe het werkt en je weet het), en hoe snel dat grilletje vol stof komt hangt voor 90% af van de omgeving waar je je pc in hebt staan.
Ik heb trouwens die fan omgedraait zodat hij naar buiten blaast, want mijn fan op m'n Alpha PAL8045 blaast van de heatsink af, en die warme lucht wordt dan dus meteen door het sidepanel naar buiten geblazen.
Een goede manier om stof niet in je kast te laten komen is om in het rechthoekige vak wat achter de gewelfde 'ribben' aan de voorkant van kast zit, een stoffiltermat voor Chieftec cases (te koop bij Freezinghardware voor 4,49!) te plaatsen. De lucht die de fan in de onderste harddiskbracket aanzuigt wordt dan eerst gefilterd. Ik moet zeggen dat mijn kast hierdoor echt maar héél langzaam stoffig wordt!
Ik heb trouwens die fan omgedraait zodat hij naar buiten blaast, want mijn fan op m'n Alpha PAL8045 blaast van de heatsink af, en die warme lucht wordt dan dus meteen door het sidepanel naar buiten geblazen.
Een goede manier om stof niet in je kast te laten komen is om in het rechthoekige vak wat achter de gewelfde 'ribben' aan de voorkant van kast zit, een stoffiltermat voor Chieftec cases (te koop bij Freezinghardware voor 4,49!) te plaatsen. De lucht die de fan in de onderste harddiskbracket aanzuigt wordt dan eerst gefilterd. Ik moet zeggen dat mijn kast hierdoor echt maar héél langzaam stoffig wordt!
mijnes draait ook op 7v en ik heb m'n kast al van de grond afgehaald en op het bureau gezet ivm stof. nu loopt die fan dus vlak naast me te draaien ->irritant, maar wel minder stofAham brahmasmi schreef op 25 June 2003 @ 14:11:
Wat een onzin... die fan in het sidepanel maakt nauwelijks herrie(... of had ik 'm nou op 7V gezet?).
ik heb idd 1x gekeken en ik snapte hoe het werkt, maar als je ze een paar x los hebt gemaakt, dan gaat de stevigheid van die klipjes snel achteruit... dus die heb ik vervangen door boutjes+moertjes+rubbertjes en dan ga je je waarschijnlijk afvragen waarom iemand in hemelsnaam die dingen zo vaak los haalt, aangezien je dat normaal niet doet? nou ik was toen aan het testen welke beschikbare fan in welke opzet toen het minst herrie maakte... Ik denk overigens dat het niet voor niks is dat bij de matrix serie weer met een moertje+boutje vastzit ipv die plastic dingenDie clipjes zijn trouwens makkelijk los te maken (1x kijken hoe het werkt en je weet het), en hoe snel dat grilletje vol stof komt hangt voor 90% af van de omgeving waar je je pc in hebt staan.
Blown past falling sands
In alle series zit onderaan het frontje nog een luchtopening (aan de onderkant van de kast) die wordt niet gefilterd op stof door die "stoffilter voor chieftec kasten" ?
Ik krijg hem trouwens niet gevonden op de shop.freezinghardware.nl zal wel aan mij liggen, onder welke categorie staat ie?
Ik krijg hem trouwens niet gevonden op de shop.freezinghardware.nl zal wel aan mij liggen, onder welke categorie staat ie?
[ Voor 30% gewijzigd door Yokozuna op 25-06-2003 15:43 ]
Je hebt zo'n search vakje rechtsboven bij die site...Yokozuna schreef op 25 June 2003 @ 14:36:
In alle series zit onderaan het frontje nog een luchtopening (aan de onderkant van de kast) die wordt niet gefilterd op stof door die "stoffilter voor chieftec kasten" ?
even een reactie op de stoffiltering, bekijk deze link eens:
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=33896
dit is toch ook een goeie oplossing ? je hebt het alleen nodig voor de intake fans, dus dat scheelt ook weer in de kosten
edit: als we dan toch bezig zijn, waar staat dat 30 ppi voor ?
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=33896
dit is toch ook een goeie oplossing ? je hebt het alleen nodig voor de intake fans, dus dat scheelt ook weer in de kosten
edit: als we dan toch bezig zijn, waar staat dat 30 ppi voor ?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 16:22 ]
die sidepannel fan is volledig overbodig, ik heb zonder dat ding dezelfde temps als met
het ding maakt een takkeherrie dat wil je niet weten.
btw, ik heb 3 intake-fans 2 outtakefans + voedingsfan en de temp met of zonder die pannelfan maakt dus geen drol uit.
btw, ik heb 3 intake-fans 2 outtakefans + voedingsfan en de temp met of zonder die pannelfan maakt dus geen drol uit.
edit:
stoffiltermat kopen?
gewoon een afzuigkapfilter aan gort snijden
werkt perfect en is nog een stuk goedkoper dan zo'n filter "speciaal voor chieftec"
speciaal voor chieftec op maat gesneden jah en daarom een paar euro duurder
stoffiltermat kopen?
edit:
De tegenwoordige afzuigkapfilters (althans die ze hier thuis gebruiken) zijn ook progressief
De tegenwoordige afzuigkapfilters (althans die ze hier thuis gebruiken) zijn ook progressief
[ Voor 51% gewijzigd door floriske.nl op 25-06-2003 17:58 ]
Het is natuurlijk een kwestie van het verdelen van de airflow. Een extra intake aan de zijkant maakt sowieso niet zoveel verschil als je al twee outtakes en een intake hebt. Maar in mijn geval (1x outtake achter+1x intake langs hdd beiden @ 7 V, 1x voedingsfan) maakt de sidepanelfan die ik als outtake gebruik wél uit. Je voelt ook duidelijk warme lucht uit het gat komen (maar dat komt ook omdat m'n heatsinkfan van de heatsink af blaast). Als ik de linkerkant van de kast dicht bij de muur of iets anders zet, dan stijgt m'n casetemp ook sneller.
En zo'n los stoffilter is volgens mij niet altijd even makkelijk te monteren. Bij Chieftec kasten zeker, omdat ze niet bij de brackets in passen... moet je die er weer uithalen en de fans met schroeven vastzetten.
Zo'n stoffiltermat aan aan de voorkant is echt het effectiefst, want die bedekt namelijk het grootste gedeelte waar lucht (met stof) naar binnen kan stromen.
Dat ppi zou wel op de dichtheid/porositeit oid van het filter slaan.
Die stoffiltermat heeft itt tot die simpele stoffiltertjes, een progressieve structuur en houdt dus eerst grotere stofvlokken tegen en in het dichtere gedeelte kleinere stofdeeltjes. Echt mooi spul dus.
Edit: dit is dus niet een ordinair stukje schuim of een simpel afzuigkapfiltertje wat eens in de maand vervangen dient te worden. Zie m'n voorgaande opmerking...
En zo'n los stoffilter is volgens mij niet altijd even makkelijk te monteren. Bij Chieftec kasten zeker, omdat ze niet bij de brackets in passen... moet je die er weer uithalen en de fans met schroeven vastzetten.
Dat ppi zou wel op de dichtheid/porositeit oid van het filter slaan.
Die stoffiltermat heeft itt tot die simpele stoffiltertjes, een progressieve structuur en houdt dus eerst grotere stofvlokken tegen en in het dichtere gedeelte kleinere stofdeeltjes. Echt mooi spul dus.
Edit: dit is dus niet een ordinair stukje schuim of een simpel afzuigkapfiltertje wat eens in de maand vervangen dient te worden. Zie m'n voorgaande opmerking...
[ Voor 10% gewijzigd door Aham brahmasmi op 25-06-2003 17:49 ]
Ok, die stoffiltermat is idd geen slechte oplossing... zal dit trouwens in de weg komen te staan voor het geval ik een ccfl wil plaatsen bij het benedendeel ?
En nog iets, kent iemand een goedkopere zaak om die stoffilters te halen, 4,49 is inderdaad laag, maar de bezorgkosten zijn 12,50
En nog iets, kent iemand een goedkopere zaak om die stoffilters te halen, 4,49 is inderdaad laag, maar de bezorgkosten zijn 12,50
Ja, dat voorgevoel had ik ook. Daarom haal ik waarschijnlijk gewoon de zwarte Chieftec Dragon miditower, kost maar 62 euro!!! Ik ben alleen aan het zoeken of er nog versies zijn met USB aansluitinkjes aan de voorkant, dat zou wel erg handig zijn voor me digitale camera, maar niet noodzakelijk. Het enige nadeel aan de Chieftec kasten vind ik dat je geen losse moederbord plaat hebt, maar dat geldt verder niet in het gebruik. Wordt trouwens wel wennen, een kast aan de linkerkantbtw, ik heb 3 intake-fans 2 outtakefans + voedingsfan en de temp met of zonder die pannelfan maakt dus geen drol uit.
Ej manne, hoe zit het nou
Ik vind dat ook triest, lijkt wel of de verzendkosten alleen maar hoger worden. 2 jaar terug betaalde ik 16 GULDEN aan Mycom om een 17" monitor (10KG + lijkt me) naar mijn huis te vervoeren, was nog rembours ook.En nog iets, kent iemand een goedkopere zaak om die stoffilters te halen, 4,49 is inderdaad laag, maar de bezorgkosten zijn 12,50
Iets van minder dan 300gram voor 12.50 verzendkosten vind ik zo'n koeienstront, is die 12.50 onder rembours ofzo? Anders zou het wel schandalig zijn, bij Rick2003 moest ik 2 of 3 euro betalen voor 1 reepje DDR-RAM.
Ah, dat moest ik even horenDe Chieftec stoffiltermatten zijn uitwasbaar.
[ Voor 82% gewijzigd door Yokozuna op 25-06-2003 23:53 ]
ja, 6 euro vooraf betalen, en 12,50 rembours.. Ik heb geen idee waar/hoe je die stoffiltermat moet plaatsen...
Je moet het plastic front van je kast afhalen:
1. haal beide sidepanels los (links en rechts);
2. trek het front voorzichtig los door de plastic klemmetjes/haakjes (6 stuks) iets omhoog te buigen en over de nokjes (gaatjes?) trekken; (je ziet de klemmetjes als je het deurtje en het andere panel eraf hebt)
3. aan de binnenkant van het front, bij het gedeelte met de ribben, zit een vrij groot rechthoekig vak; hier past de stoffiltermat precies in.
Een CCFL past er waarschijnlijk wel bij; de mat is natuurlijk niet keihard maar samendrukbaar (het licht van je CCFL wordt misschien wel mooi diffuus door die mat, of juist lelijk, wee'knie
).
Om het front los te kunnen maken moet je echt allebei de sidepanels (ook het rechter) losmaken, anders kun je niet bij het onderste clipje aan de rechterkant en breekt het af als je geforceerd het front los probeert te maken.
Als je het front los hebt, zitten alle kabeltjes van de power+resetknop en power+hdd-LED's enzo er nog aan. Je kunt de (3 mm) LED's trouwens ook heel gemakkelijk vervangen (zitten niet gesoldeerd). Ik heb er een felle oranje en blauwe in zitten.
En over die verzendkosten... tja, je kunt ook gewoon vooruit betalen (ookal blijft het dan waarschijnlijk duur). Ik heb daar meteen een redelijk grote bestelling gedaan (bestelling verdeeld over freezinghardware en perfect systems) zodat de verzendkosten een beetje gecompenseerd waren.
2. trek het front voorzichtig los door de plastic klemmetjes/haakjes (6 stuks) iets omhoog te buigen en over de nokjes (gaatjes?) trekken; (je ziet de klemmetjes als je het deurtje en het andere panel eraf hebt)
3. aan de binnenkant van het front, bij het gedeelte met de ribben, zit een vrij groot rechthoekig vak; hier past de stoffiltermat precies in.
Een CCFL past er waarschijnlijk wel bij; de mat is natuurlijk niet keihard maar samendrukbaar (het licht van je CCFL wordt misschien wel mooi diffuus door die mat, of juist lelijk, wee'knie
Om het front los te kunnen maken moet je echt allebei de sidepanels (ook het rechter) losmaken, anders kun je niet bij het onderste clipje aan de rechterkant en breekt het af als je geforceerd het front los probeert te maken.
Als je het front los hebt, zitten alle kabeltjes van de power+resetknop en power+hdd-LED's enzo er nog aan. Je kunt de (3 mm) LED's trouwens ook heel gemakkelijk vervangen (zitten niet gesoldeerd). Ik heb er een felle oranje en blauwe in zitten.
En over die verzendkosten... tja, je kunt ook gewoon vooruit betalen (ookal blijft het dan waarschijnlijk duur). Ik heb daar meteen een redelijk grote bestelling gedaan (bestelling verdeeld over freezinghardware en perfect systems) zodat de verzendkosten een beetje gecompenseerd waren.
[ Voor 10% gewijzigd door Aham brahmasmi op 26-06-2003 11:09 ]
Dat was ik ook van plan, alleen zit ik met het probleem dat alles goedkoper is bij PF 
Die informatie over de leds is zeer interessant, ik had namelijk geen idee welke ik moest nemen (3/5mm), dus bedankt !
Ik dacht trouwens ook nog dat er in het voorste paneel de kleur van de ledjes zat, als gekleurd plastic zeg maar, en de ledjes gewoon wit waren. Ik had dit gezien op een plaatje, maar goed, ik vertrouw jou wel
Die informatie over de leds is zeer interessant, ik had namelijk geen idee welke ik moest nemen (3/5mm), dus bedankt !
Ik dacht trouwens ook nog dat er in het voorste paneel de kleur van de ledjes zat, als gekleurd plastic zeg maar, en de ledjes gewoon wit waren. Ik had dit gezien op een plaatje, maar goed, ik vertrouw jou wel
LED's stralen bijna altijd in een bepaalde kleur (rood, groen, geel). Witte LED's zijn eigenlijk best bijzonder en ook moeilijker te maken en dus duurder. Het is namelijk veel makkelijker om een LED maar 1 kleur uit te laten zenden dan een mengsel van 3 kleuren (r+g+b geeft wit).
Je hebt trouwens ook RGB-LED's met 4 (of 6) pootjes die intern in feite 3 LED's hebben, en dus alle kleuren van de regenboog kunnen laten zien door verschillende stromen door de verschillende pootjes te laten gaan. Leuk om mee te spelen (net 5 stuks ontvangen van de IA van Lamborghini
[ Voor 12% gewijzigd door Aham brahmasmi op 26-06-2003 13:57 ]
hehe, ja, wel leuk, maar goed, ik denk dat het een beetje irritant wordt als je led die de aan/uit-status van je computer weergeeft telkens een andere kleur aanneemt 
Ik zie trouwens net dat plaatje weer, en volgens mij zat hij nog vast aan de behuizing, dus misschien daarom (plaatje was van de voorkant genomen, dus moeilijk te zeggen of hij vastzat of niet)
trouwens, wel erg afgedwaald: topic gaat over een fan en we praten over ledjes hehe
Ik zie trouwens net dat plaatje weer, en volgens mij zat hij nog vast aan de behuizing, dus misschien daarom (plaatje was van de voorkant genomen, dus moeilijk te zeggen of hij vastzat of niet)
trouwens, wel erg afgedwaald: topic gaat over een fan en we praten over ledjes hehe
De stoffilter zit dus tegen het frontje aan, oftewel, het gat aan de onderkant, waar intakes normaal (met een dicht frontje) hun lucht vandaan halen, wordt niet gefilterd?Aham brahmasmi schreef op 26 June 2003 @ 11:06:
Je moet het plastic front van je kast afhalen:
3. aan de binnenkant van het front, bij het gedeelte met de ribben, zit een vrij ..........
[ Voor 6% gewijzigd door Aham brahmasmi op 26-06-2003 14:29 ]
Dat roostertje voor de zijfan in de chieftec kan je inderdaad maar beter weghalen. Het scheelt gewoon veel in temperatuur(flow).

Stof valt reuze mee.
Stof valt reuze mee.
[ Voor 6% gewijzigd door Weeds op 26-06-2003 18:32 ]
Zoals ik al zei: je kunt de fan ook omdraaien (outtake van maken). Dan heb je iig geen last van stof.
offtopic:
Ziet mijn oog daar een Alpha PAL8942?
Ziet mijn oog daar een Alpha PAL8942?
[ Voor 21% gewijzigd door Aham brahmasmi op 30-06-2003 14:13 ]
Pagina: 1
zoiets dus