[MySQL] SELECT INTO OUTFILE met kolomnamen

Pagina: 1
Acties:

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14
Ik ben bezig met het autmatisch laten genereren van wat CSV-bestanden middels SELECT INTO OUTFILE. Scheelt me een hoop scriptwerk en werkt ook perfect. Nu wil ik echter graag de kolomnamen erboven hebben, waarvan ik dacht dat dat wel en stadnaard optie zou zijn in deze syntax, maar ik heb de MySQL manual door zitten spitten, maar kan hier niks over vinden...

Weet iemand of dit mogelijk is, of moet ikzelf maar gaan zitten goochelen met de kolomnamen?

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:27

pietje63

RTFM

kun je niet eerst de kolomnamen in een bestand fwriten en daarna de mysql select uitvoeren? of denk ik nu te simpel??

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Bosmonster
pietje63 schreef op 24 juni 2003 @ 17:39:
kun je niet eerst de kolomnamen in een bestand fwriten en daarna de mysql select uitvoeren? of denk ik nu te simpel??
Ten eerst vind ik dat dubbel werk, maar als het zo moet dan moet het maar. Nadeel is wel dat SELECT INTO OUTFILE geen bestand kan 'verlengen'. Ik zal dus eerst de SELECT moeten doen en vervolgens handmatig een eerste regel toe moeten voegen met de kolomnamen uit een SHOW COLUMNS...

Vroeg me af of zoiets dus niet gewoon direct in de OUTFILE kan.. lijkt me zo vreemd..

• pietje63

pietje63

RTFM

Bosmonster schreef op 24 June 2003 @ 17:42:
[...]

Ten eerst vind ik dat dubbel werk, maar als het zo moet dan moet het maar. Nadeel is wel dat SELECT INTO OUTFILE geen bestand kan 'verlengen'. Ik zal dus eerst de SELECT moeten doen en vervolgens handmatig een eerste regel toe moeten voegen met de kolomnamen uit een SHOW COLUMNS...

Vroeg me af of zoiets dus niet gewoon direct in de OUTFILE kan.. lijkt me zo vreemd..
bestand verlengen is niet nodig; als je met fopen 2+ opent, dan schrijft hij vanzelf aan het begin van het bestand (http://nl3.php.net/manual/nl/function.fopen.php) en beetje dubbelop is het misschien wel (maar als het niet al te veel rijen zijn zal het toch wel meevallen?!)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Bosmonster
pietje63 schreef op 24 June 2003 @ 17:47:
[...]

bestand verlengen is niet nodig; als je met fopen 2+ opent, dan schrijft hij vanzelf aan het begin van het bestand (http://nl3.php.net/manual/nl/function.fopen.php) en beetje dubbelop is het misschien wel (maar als het niet al te veel rijen zijn zal het toch wel meevallen?!)
Hoe bedoel je? fopen met 2+ openen? Kan ik dan direct fwriten naar de eerste regel om zo een regel toe te voegen aan het begin? Ik zie niks over een dergelijk argument in de PHP handleiding..

En het kan gaan om bestanden met honderden of duizenden rijen.. De klant wil snel data kunnen openen in Excell en dat is ook prima mogelijk zo... op de kolomnamen na dan :)

(Bedoel je niet r+? Deze plaatst de pointer aan het begin van het bestand zegtie.. dus lijkt me dat ik dan VOOR de rest kan schrijven).

[ Voor 23% gewijzigd door Bosmonster op 24-06-2003 17:56 ]

• pietje63

pietje63

RTFM

ik bedoelde idd r+ (eigenlijk w+ en typte daardoor per ongeluk 2+, maar w+ is niet goed want dan leegt hij het bestand)

en ipv rijen bedoelde ik kolommen

• Bosmonster
hehe.. ok.. ga daar maar mee spelen..

Ik wilde het generiek houden, vandaar dat ik de kolomnamen uit de DB direct wilde gebruiken.

Thanks!

(Het gaat om allerhande enquetes, inschrijvingen, etc.. waar de klant snel een overzicht van wil kunnen opvragen en door kan geven in de organisatie. Hier komen dus ook regelmatig nieuwe bij, waar ik het script niet voor aan wil hoeven passen dus :))

[ Voor 48% gewijzigd door Bosmonster op 24-06-2003 18:08 ]

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

Ik heb ook een aantal van die scripts... bij mij staat het er standaard boven (sterker nog ik moet de veldnamen aliassen dus select (date) as Datum om het voor de klant nog een beetje normaal eruit te laten zien. )

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Bosmonster
hmm.. fopen (..., 'r+') opent wel een file met de pointer aan het begin, maar overschrijft vervolgens ook de eerste regel :/ Das dus net niet wat ik nodig heb..

Toch maar het hele file inlezen en weer wegschrijven..
Pagina: 1