[Discussie] Verspreid de muziekindustrie beroerde rips e.d.?

Pagina: 1
Acties:

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Het begint mij de laatste tijd steeds meer op te vallen, bij populiare filesharing-programma's zoals KaZaA is voor populaire/bekende artiesten bijna alleen maar baggerkwaliteit te vinden. Vaak gere-encode MP3'tjes (bijv. van WMA naar MP3) of VINYL-rips.

Nu zit ik me af te vragen als de muziekindustrie zelf zulke rips verspreid om zo het download van muziek via internet minder aantrekkelijk te maken.

Wat denken jullie?

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tja kazaa is leuk voor losse nummers en voor zusjes :) Maar voor hele HQ albums heb ik toch andere plekken waar ik ze vandaan haal...

• AK47
YT-Croc schreef op 24 June 2003 @ 16:47:
Tja kazaa is leuk voor losse nummers en voor zusjes :) Maar voor hele HQ albums heb ik toch andere plekken waar ik ze vandaan haal...
Yup, I know, het liefste rip albums zelf...maar je geeft geen antwoord op mijn vraag ;)

Zelfs release-groups zie ik beroerde rips verspreiden, terwijl die vaak uitgaan van HQ...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Naar het schijnt gebeurt dit al een tijdje ja.

Maar Kazaa is ook gewoon niet _de_ plek om je muziek vandaan te halen. "Echte" releasegroups bestaan nog steeds ten overvloeden en die rips zijn altijd goed.
AK47 schreef op 24 June 2003 @ 16:49:

Zelfs release-groups zie ik beroerde rips verspreiden, terwijl die vaak uitgaan van HQ...
Dat heb ik nog nooit gezien. Noem eens een voorbeeld?

[ Voor 38% gewijzigd door dreeke op 24-06-2003 16:56 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Tsja,
over het algemeen zijn de 'echte' releases wel goed hoor.
Af en toe wat populaire albums waarvan een te vroege versie gereleased wordt, maar over het algemeen is het HQ.

Wat je op Kazaa vind is gewoon bagger. Dat zijn de mp3's die echt door de mensen zelf gemaakt zijn, met de brakste encoders en instellingen.
Of een opname van tv is zo genoemd dat het op een cd-rip lijkt.

Je moet gewoon zorgen dat je vooral bestanden download met _'s er in, en liefst met .sfv .
Dan heb je gewoon de rip van een releasegroup.

Napster, Audiogalaxy ... waar is die tijd? ;)

• AK47
dreeke schreef op 24 June 2003 @ 16:54:
[...]

Dat heb ik nog nooit gezien. Noem eens een voorbeeld?
Ik weet niet als ik namen van releasegroups mag noemen, maar Team Escape kan er wat van, met releases zoals die van Robbie Williams en The White Stripes...

• dreeke

dreeke

outdated icon

idd, een rip van een releasegroup ziet er altijd ongeveer zo uit
01-de_artiest-de_titel__de_remix-releasegroup.mp3

Ze zijn ook 9 van de 10x in 192 kbps. Een 128 kbps rip wordt in de 'scene' niet geaccepteerd omdat de kwaliteit te slecht is. Die zal je dus nooit tegenkomen, alleen in 1997 en 1998 zijn een paar albums in 128 kbps gereleased door ik dacht aPC.

Bestanden als "Madonna - NEWEST TRACK FULL CD QUALITY!!!!!!!.mp3" begin ik niet eens aan :z

• AK47
speed24 schreef op 24 June 2003 @ 16:58:
Napster, Audiogalaxy ... waar is die tijd? ;)
Idd...die tijd mis ik ook ;(

Waarom ik KaZaA uberhaupt wel vrij gesproken & Napster & AG niet? ;(

• AK47
dreeke schreef op 24 June 2003 @ 17:01:

Ze zijn ook 9 van de 10x in 192 kbps. Een 128 kbps rip wordt in de 'scene' niet geaccepteerd omdat de kwaliteit te slecht is. Die zal je dus nooit tegenkomen, alleen in 1997 en 1998 zijn een paar albums in 128 kbps gereleased door ik dacht aPC.

Bestanden als "Madonna - NEWEST TRACK FULL CD QUALITY!!!!!!!.mp3" begin ik niet eens aan :z
Releasen release-groups ook wel een Vinyl-rips?

[off-topic]
Ik heb trouwens totaal geen ervaring met release-groups, ik heb altijd nog met mijn 56K-modem'pje ge-i-net (sinds kort heb ik trouwens ADSL :)). Onlangs heb ik al 40 gig MP3 :) (veel-al eigen rips)
[/off-topic]

[ Voor 19% gewijzigd door AK47 op 24-06-2003 17:05 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

AK47 schreef op 24 June 2003 @ 17:02:
[...]
Ja, misschien nog wel vaker dan CD rips.
Alle nieuwe dancetracks zijn namelijk op vinyl te krijgen, en niet op CD. Of pas maanden of soms jaren later op CD single.

Daar zit nog wel eens wat braks tussen omdat iemand weer zo nodig met een naald van 10 jaar oud moet rippen die ze nog steeds dagelijks gebruiken, of hun microfoon nog aan hebben staan :z

Maarja niet iedereen weet blijkbaar wat kwaliteit is.

Het is trouwens "in de scene" gewoon mogelijk om slechte rips te nuken voor zover ik weet, dat houdt dus in dat iemand anders weer de kans krijgt om een goede rip te maken.

Maar vaak is de slechte kwaliteit rip dan al verspreid , en die vind je dan dus op Kazaa.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
AK47 schreef op 24 June 2003 @ 17:02:
[...]
jazeker, van alle house/trance/electronic/enz is toch wel 90% afkomstig van vinyl.
kwaliteit is (volgens mijn oren) over het algemeen redelijk vergelijkbaar met materiaal van CD, alleen moet je er wel rekening houden dat 't vanaf een analoog medium afkomt. hoe 't precies klinkt is dus afhankelijk van de apparatuur van de ripper.
verder is het de bedoeling om de rip zo veel mogelijk op 't origineel te laten lijken, en niet zo goed mogelijk te laten klinken (BPM_HOUSE heeft dit een jaartje geleden overigens wel een aantal keer gedaan meen ik, maar daarna gelukkig niet meer)

[ Voor 3% gewijzigd door flat op 24-06-2003 18:31 ]

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• dreeke

dreeke

outdated icon

Rips van BPM_house en BMI zijn imho over het algemeen erg slecht. Ik heb een aantal rips van ze en sommige daarvan heb ik zelf op vinyl, en die klinken hier aanzienlijk beter.

Zelf heb ik ook maar gewoon een Tonar Banana element/naald en een Aiwa pre-amp, dus wat voor crap zij dan wel niet gebruiken is mij een raadsel.

Ook grapjes als plaatkanten verkeerd om benoemen of de plaat veel te snel afspelen ben ik al vaak tegen gekomen :(

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
dreeke schreef op 24 June 2003 @ 17:01:
Ik heb dus zo'n hekel aan deze filenames...waarom moeten al die underscores erin? Ik spendeer best wel veel tijd aan het renamen van al mijn mp3s...
Een underscore is tegenwoordig toch niet meer nodig in filenames...unix en windows kunnen gewoon spaties aan?
:{

• dreeke

dreeke

outdated icon

Glacier schreef op 24 juni 2003 @ 18:23:
[...]

Ik heb dus zo'n hekel aan deze filenames...waarom moeten al die underscores erin? Ik spendeer best wel veel tijd aan het renamen van al mijn mp3s...
Een underscore is tegenwoordig toch niet meer nodig in filenames...unix en windows kunnen gewoon spaties aan?
:{
Omdat die MP3s via illegale FTP's/FXP's verspreid worden.
Je praat dan over ook over snelheden van enkele MB/sec, en 10tallen servers.

Omdat je van tevoren niet weet of die namen wel of niet gaan, gebruiken ze underscores. Dat is gewoon een regel.

Overigens zoek eens naar MP3 Tag Studio (is gratis, full met reclame). Daarmee kan je in 2 tellen al die underscores weg halen als je wilt.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Een tip is trouwens ook om een systeem als Bittorrent in de gaten te houden.
Vooral de nieuwe releases zijn veelal de 'officiële' releases van de release groups.
Vaak staat de tag met .nfo er nog bij, dus dan kun je controleren wat voor vlees je in de kuip hebt.

Helaas worden vooral oudere cd's vaak gewoon aangeboden zonder dat er een kwaliteitscontrole is.
Foute bestandsnamen, slechte rips e.d. komen dan ook vaker voor.

Maar inderdaad, de underscores zijn gewoon nodig voor de universele verzending van de files. Als je pech hebt kunnen het zelfs allemaal %20's worden e.d.
Wees blij dat het zo'n irritante namen zijn, daar kun je tenminste de originelen aan herkennen :)

Ik doe het renamen vaker gewoon met Win/Total Commander. Gewoon de _'s vervangen door spaties en dan vind ik het wel goed.
ID3Tag klopt meestal wel.

De Lite-Mod weet meer dan goed voor GoT is ... react_1.8.0-dreeke.zip ;)
Pagina: 1