E-Tech Router met collision

Pagina: 1
Acties:

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:18
Hallo,

Ik heb thuis een klein netwerk met 2 pc's. Deze PC's maken met behulp van een E-Tech router verbinding met internet. Ik heb ADSL van KPN met provider Planet.
Beide PC's hebben een 100 MBit LAN-kaart. (1x 3-Com 10/100 en 1x Compaq Netelligent 10/100).

Nu is het zo, dat ik op PC 1 (een AMD 2200+ met 512 MB RAM) perfect online kan gamen. Hierin zit de 3-Com kaart.
Op de 2e pc (een P3 1 GHz met 512 MB RAM) krijg ik op de router constant een collision. Als ik of mijn zus online probeer te gamen, komt er constant de melding "time-out" server.
Probeer ik het op de AMD machine, kan ik direct op die game server inloggen. Ik heb al verschillende poorten geprobeer op de router, maar bij iedere poort heb ik hetzelfde probleem. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Aan het netwerkkaartje ligt het ook niet.. Ik heb dit in verschillende (tragere) systemen geprobeerd, maar daar is het geen probleem.

Het is toch wel vervelend, want mijn zus kruipt steeds vaker achter mijn pc, waardoor ik niet verder kan met mijn werk...

Please help me...

Verwijderd

Zit er een hub tussen? Zo ja, dan staat waarschijnlijk de netwerkkaart op full-duplex.

• nextware
Nee, er zit geen hub tussen de pc's en de router. De pc's zijn verbonden aan de router via UTP Straight kabels van 1 en 3 meter... (dit voordat er dadelijk een vraag over de kabels komt.. :/ )

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:44

YellowCube

Wait...what?

ja sorry dat ik toch iets over die kabels vraag...zijn die getest?
Collisions zijn vaak het gevolg van brakke kabels.
Staat die Compaq NIC op 100 Mbit? Misschien kun je een keer een andere verbindingssnelheid proberen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nou ken ik die E-tech niet, maar zou best wel es kunnen dat dat ding alleen maar 10mbit aan kan OF niet autosensing is. Als dan 1 van de 2 nics op een andere snelheid staat krijg je idd collisions....

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

nextware schreef op 24 June 2003 @ 15:31:
Nee, er zit geen hub tussen de pc's en de router. De pc's zijn verbonden aan de router via UTP Straight kabels van 1 en 3 meter... (dit voordat er dadelijk een vraag over de kabels komt.. :/ )
Dan heeft je router waarschijnlijk een ingebouwde hub... zelfde verhaal... check of de nic op full-duplex staat.

• nextware
De kabels zijn getest. De router is tegelijkertijd een switch van 10/100 MBit. Dus ik ga ervan uit, dat de router 100 MBit lijntjes aan kan.

Dus als ik het goed begrijp, moet ik naar de netwerkkaart kijken, of deze op full of half duplex staan. Ik moet hem dus op half duplex zetten (hoewel me dit wel vreemd voorkomt..). Half duplex is toch maar 1 richtingscommunicatie ? (is lange tijd geleden, dat ik datacommunicatie heb gehad op school).
Zou het niet aan de router kunnen liggen, dat het gewoon een brakke router is ? Ik heb helaas geen andere en voorlopig geen tijd om er een te gaan kopen.

Maar op mijn eerste pc (AMD) kan ik wel perfect internetten, dus volgens mij ligt het niet aan de router. Wat denken jullie hiervan ?

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

half duplex is maar 1 richting per keer...dus of de ene kant of de andere kant op, maar niet tegelijkertijd.

Ik zou die kaart toch eens op 10Mbit zetten...

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
nextware> Zoals je zelf al meldt is zo'n E-tech router uitgerust met een ingebouwde switch. Dus waarom jeroenr hier aan komt zetten met een hub enzo, dat weet ik niet. Aleen bij een hub zou full-duplex niet werken. Je hebt echter een switch en die kan 100 Mbps FD aan. Punt.

Kabels zijn dan wel 1 tot 3 meter, maar toch wil ik even uitgesloten hebben dat het daar aan ligt (omdat het daar meestal aan ligt): zijn ze zelf geknepen en zo ja, met het juiste schema? Je zegt dat ze getest zijn, maar hoe? Maar al te vaak zeggen mensen hier dat kabels helemaal in orde zijn en dan blijkt toch...

Andere mogelijkheid is dat een switchpoortje op je E-tech brak is. Probeer gewoon eens poortjes te wisselen.

[ Voor 22% gewijzigd door Velthuis op 24-06-2003 17:19 ]

• nextware
Ik heb de kabels zelf niet geknipt. Deze heb ik van mijn werk mee kunnen nemen. We gingen een deel van het netwerk "opruimen" en daar komen deze kabels vandaan. Het is namelijk zelfs zo, dat deze kabels ook van een pc naar een router gingen. Daar werkte het allemaal perfect. Ik heb ze vanuit mijn werk direct aangesloten op mijn beide pc's.

Begrijp me niet verkeerd: op beide pc's is internet mogelijk, alleen op de AMD is dit vele malen sneller dan op de P3. Als ik iets download met de AMD, gaat het razendsnel, maar probeer ik het later nog eens met de P3, dan loopt het voor geen meter, echt supertraag !

Ik heb zelfs alle poorten al geprobeerd van mijn router. Waar de AMD op zit, krijg ik geen enkele melding van een collision, alleen als ik de P3 van poort wissel, verhuist het collision lampje even vrolijk mee :'(

Ik weet het echt niet meer, ik zit er gewoon keihard aan te denken, om te kijken, of de router kan vliegen en maar een nieuwe te kopen (gecombineerde modem/router).

Of weten jullie misschien nog meer ?

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

voordat je nou een nieuwe router/modem gaat kopen...Als dat ding echt gaar is, dan moet je dat met die AMD ook merken. Het komt volgens mij maar zelden voor dat hardware een klein beetje kapot is, laat staan dat het selectief kapot is.

Je hebt die Compaq kaart al in andere systemen geprobeerd en daar werkte het ok in..maar heb je al eens een andere NIC in die P3 geprobeerd? Een NIC is altijd nog goedkoper dan een hele nieuwe modem/router.

Verwijderd

Velthuis schreef op 24 juni 2003 @ 17:17:
nextware> Zoals je zelf al meldt is zo'n E-tech router uitgerust met een ingebouwde switch. Dus waarom jeroenr hier aan komt zetten met een hub enzo, dat weet ik niet. Aleen bij een hub zou full-duplex niet werken. Je hebt echter een switch en die kan 100 Mbps FD aan. Punt.
Ehm... als je even goed het topic leest, zie je dat pas nadat ik over die hub begonnen ben hij gezegd heeft dat er een switch in zit.

Trouwens, in een Full Duplex omgeving bestaan geen collissions. Punt.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Wat ik zou doen als ik jou was is eens ff met een sniffer je data gaan sniffen en dat ff analyseren op fouten. Meestal kom je dan al een heel eind.
En probeer die compaq nic eens in je AMD te stoppen en de 3 com in je P3 kijken wat er dan gebeurt, dit om even uit te sluiten dat je NIC brak is. Wissel ook de kabels eens om en check wat er dan gebeurt.

[ Voor 18% gewijzigd door Liam op 24-06-2003 18:22 ]

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

nextware schreef op 24 June 2003 @ 17:29:
Ik heb zelfs alle poorten al geprobeerd van mijn router. Waar de AMD op zit, krijg ik geen enkele melding van een collision, alleen als ik de P3 van poort wissel, verhuist het collision lampje even vrolijk mee :'(

Ik weet het echt niet meer, ik zit er gewoon keihard aan te denken, om te kijken, of de router kan vliegen en maar een nieuwe te kopen (gecombineerde modem/router).
Lijkt me duidelijk dat het probleem in de P3 zit en niet in de router... je hebt het probleem niet op de andere PC en als je de P3 in een ander poortje zet heb je de problemen op een ander poortje... dus die router weggooien lijkt me onverstandig.

Probeer eens een andere kabel (eentje waarvan je zeker weet dat hij het doet, zoals bijvoorbeeld de kabel die naar de AMD loopt) en ik zou ook nog eens kijken naar je duplex settings, kan je die op de router instellen? Staat hij daar misschien op half duplex, terwijl de pc op full staat?

Zoals ik hierboven al zei: in een full-duplex omgeving bestaan geen collisions.

Trouwens, je PC hoeft inderdaad niet op half duplex als je een switch hebt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ehm kan het toevallig een "switching hub" zijn, dus een hub die op 10 of 100Mbit werkt ?

enneh colisions in een full duplex kan wel hoor imho
als er een server staat en 2 clients proberen daar allebei full speed te uploaden dan heb je toch wel colisions ... of wordt een 100Mb lijntje dan opeenes 200Mb ?

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 24-06-2003 19:00 ]

Iperf

Verwijderd

fish schreef op 24 June 2003 @ 18:53:
enneh colisions in een full duplex kan wel hoor imho
als er een server staat en 2 clients proberen daar allebei full speed te uploaden dan heb je toch wel colisions ...
Dan heb je dropped packets, maar geen collisions.

Ik heb zojuist op mijn eigen netwerk een ping -t gestart vanaf 2 hosts, allebei op 100 mbit, naar 1 andere host op 10 mbit.

De poort statistieken voordat ik deze actie startte, op de poort waar de derde host aangesloten zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Port:                3             Port Speed:          10Mbps FD Auto

Received Stats                     Transmit Stats
--------------                     --------------
Unicast Packets:     1582770       Unicast Packets:     1442476
Non Unicast Packets: 1687          Non Unicast Packets: 123790
Octets:              1409019158    Octets:              1450526367
Fragments:           30154         Collisions:          0

(0 collissions na bijna een half jaar... volgens jouw theorie zou dat nu op moeten lopen... ik laat hem een half uurtje lopen... let's see :)

en een half uurtje verder...
code:
1
2
3
4
5
6
Received Stats                     Transmit Stats
--------------                     --------------
Unicast Packets:     2767551       Unicast Packets:     2627256
Non Unicast Packets: 1688          Non Unicast Packets: 123846
Octets:              1529820306    Octets:              1571333092
Fragments:           30154         Collisions:          0

>:)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 19:43 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hmmmz ... vooruit .. :) maar heeft dit dan ook een ander effect?
ik kan me voorstellen dat dit afhangt van de intelligentie van de hub.

of begeef ik me hier weer op gevaalijk grond ... .. ayaya :X

(het ging mij eigenlijk ook meer om even te vragen of het niet om een switching hub ging)

[ Voor 99% gewijzigd door Fish op 24-06-2003 19:20 ]

Iperf

Verwijderd

fish schreef op 24 June 2003 @ 19:16:
ik kan me voorstellen dat dit afhangt van de intelligentie van de hub.
Wat bedoel je hiermee? Een hub is niet intelligent.
of begeef ik me hier weer op gevaalijk grond ... .. ayaya :X
Ach... laat ik het zo zeggen... het is m'n werk, dus ik weet er wel wat vanaf :Y)
(het ging mij eigenlijk ook meer om even te vragen of het niet om een switching hub ging)
Dat zou wel kunnen natuurlijk, een switching hub is 2 hubs, een 10 Mbit hub en een 100 Mbit hub met een bridge ertussen en een slim mechanisme dat ervoor zorgt dat 10 Mb poorten op de 10 Mb backplane gezet worden en de 100 Mbit poorten op de 100 Mb backplane. (Ik heb nog even gezocht op Google en het blijkt dat er ook nogal wat sites zijn die een "switching hub" synoniem zien aan een "switch"... maar dat lijkt mij nogal verwarrend)... in een switching hub kan je wél last van collissions krijgen...

(om wat opmerkingen van mij een vorige posts te verduidelijken: met "full-duplex omgeving" bedoel ik een netwerk waar alleen maar full-duplex gebruikt wordt, dus geen hubjes maar alleen switches en alle netwerkkaarten op full ingesteld)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 19:59:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Een hub is niet intelligent.
nou ik heb een J3289A procureve hubje staan van hp, gebruik hem niet want dat ding maakt veel te veel herrie maar hij heeft het bijv donders goed door als een poort a met b doorlinkt. en dat verteld die ook. dat bedoel ik met intelligent

en je ik bedoel niet een hub met een 10 en een 100mbit segment
maar je had/hebt van dei dingen die 10 of 100Mbit waren met als opschrift switching hub ...... goed misleidend dus

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 24-06-2003 20:11 ]

Iperf

Verwijderd

fish schreef op 24 June 2003 @ 20:11:
nou ik heb een J3289A procureve hubje staan van hp, gebruik hem niet want dat ding maakt veel te veel herrie maar hij heeft het bijv donders goed door als een poort a met b doorlinkt. en dat verteld die ook. dat bedoel ik met intelligent
Dat is een managable hub, het doorsturen van het verkeer doet hij nog steeds niet intelligent :)

(ik begrijp trouwens niet helemaal wat je bedoelt met "poort a met b doorlinkt", maar we raken een beetje off-topic)
en je ik bedoel niet een hub met een 10 en een 100mbit segment
maar je had/hebt van dei dingen die 10 of 100Mbit waren met als opschrift switching hub ...... goed misleidend dus
Aha... lekker dan als iedereen dezelfde termen gebruikt ;)

Het zou trouwens wel kunnen zijn dat dat een switching hub is en wat ik net beschreef een dual-speed hub (die term kwam ik net ook ergens tegen)... maar ja... zolang iedereen die termen door elkaar gebruikt schiet je er nog niks mee op 8)7
Pagina: 1