Toon posts:

[w2k server] terminal services licensing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een windows 2000 server.

Ik draai hierop terminal services. Ik log alleen in met windows 2000 werkstations.

Een dag of 2 na de laatste reboot gaat windows ineens zeuren dat er geen licentie meer is als ik een werkstation wil aanmelden.

Na een reboot gaat het dan weer goed.
Volgens mij is het zo dat de windows 2000 werkstations zelf een licentie aan boord hebben voor terminal services.

Ik draai application mode. Dit omdat ik meerdere werkstations via ts wil laten werken. Ik heb ook licentie server geinstalleerd en geactiveerd.

Iemand hier ervaringen mee?

Verwijderd

Staat er nog iets nuttigs in de event viewer van je win2kserver ?

Verwijderd

Dit is vaag ja, windows 2000 professional heeft zelf een licentie, windows 98 pc's hebben dat niet. Heb je alleen geactiveerd en helemaal geen licenties geinstalleerd? Als je die wel hebt dan zou je kunnen kijken waar hij een licentie aan wil geven.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:09
En die licentie-server, heb je daar ook licenties ingevoerd en heb je die licentie server ook geactiveerd bij Microsoft? Dat is noodzakelijk namelijk.

• lexited
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-06 09:18
ddc heeft gelijk, je hebt voor ts maximaal 90 dagen vrij gebruik, daarna moet je geldige licenties hebben, en die moet je er apart bij kopen.

1 - 2 - 3

Verwijderd

lexited schreef op 24 June 2003 @ 13:20:
ddc heeft gelijk, je hebt voor ts maximaal 90 dagen vrij gebruik, daarna moet je geldige licenties hebben, en die moet je er apart bij kopen.
Deze licenties geeft de server echter alleen af aan windows 98 pc's aangezien die geen ingebakken client access licentie voor terminal server heeft welke vallen onder Existing 'Windows 2000 license' in de license manager. De 90 dagen termijn geldt voor zowel temporary licenses als voor de license server zelf.

zowieso moet de licentie manager echter in staat zijn een tijdelijke licentie te geven tenzij een apparaat al 90 dagen ervan gebruik gemaakt heeft. Als er een windows 2000 machine dan niet meer aan kan melden moet er iets mis zijn met de licentie server.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 13:08:
Ik heb ook licentie server geinstalleerd en geactiveerd.

?
Edit:

In de logfiles staat:
Het gebruiksrecht voor product TermService 5.0 nadert het maximum aantal aangeschafte per server-licenties. Raadpleeg Licentieverlening in de map Systeembeheer voor meer informatie.

en:
De Terminal-server kan geen clientlicentie verlenen.

en:
Er is geen licentie beschikbaar voor gebruiker SYSTEM voor het gebruik van product TermService 5.0.

IUk heb geen licenties toegevoegd voor clients omdat ik er vanuit ging dat windows 2000 dat allemaal had.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 14:48 ]

• wouter93
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat je een tekort hebt aan Windows CAL's, en niet aan TS-CALS. Per client die een connectie maakt moet je buiten de TSCAL's ook een Windows CAL hebben. Als deze op "per seat" staan ingesteld in je License Manager van Windows kom je deze melding nooit tegen. Maar als je een "per server" licensering hebt gekozen moet je er wel voldoende ingesteld hebben.
O ja, naast het instellen in de License Manager moet je ze ook daadwerkelijk bezitten natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
:)

Ik dacht dit dus goed gedaan te hebben, maar volgens mij mis ik er inderdaad een paar. Ik had achteraf licenties gekocht, maar deze vergeten toe te voegen na een reinstall. Ik ga zo terug om te kijken of het hieraan ligt.
Pagina: 1