Opschonen Live Recordings e.d.

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 10:25
Ik heb een paar live-recordings en nog wat andere muziekfiles (in mp3) die ik wil opschonen. Ik zit alleen totaal niet in die geluidswereld en ken al die termen dus niet.
Ik heb Cool Edit en ik kan daar wel mee gaan proberen noise te verwijderen en bepaalde tonen te veranderen, maar ik ben bang dat ik misschien te omslachtig bezig ben.
Zijn er betere programma's (makkelijker mag ook :)) waar dit mee kan? Of hebben jullie eventueel tips hoe ik een live recording zo mooi mogelijk kan krijgen (minder geschreeuw, betere balans tussen harde en zachte tonen enz.)?

edit:
Is dit wel het goeie forum hiervoor eigenlijk?

[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 24-06-2003 12:18 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Verwijderd

Ahum, elke recording is anders en elk geluidsprobleempje kan anders opgelost worden. Bovendien verschillen smaken nogal.

Ik denk dat je toch aan de gang moet met de filters/plugins etc van CoolEdit(pro) om naar jouw smaak het optimale geluid te creëeren.

• armageddon_2k1
Okee, zoiets wou ik dus weten...ik ben meer een grafische gast en van audio weet ik dus niet zoveel (behalve dan rippen e.d.)....

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 07:20

DJTimo

Cuyoapart.mza

En toch kun je met het Noise Filter in Cool Edit erg leuke dingen doen. Zeker als je daarna die 30 bands equalizer er naar eigen smaak overheen gooit. :) Ik heb op deze manier een ontelbaar aantal LP's van mijn vader op cd gezet. Ruis, tikken (tot op zeker hoogte offcourse) en soms zelfs publiek (als je dat zou willen dan) kun je er uitkrijgen.

vakantiewonng huren in Mendoza? www.airbnb.com/h/cuyoapartmza

Verwijderd

Het finetunen van het geluid nadat de ruis weg is geflterd (gebruik de hoogste FFT waarde) kun je het beste met de parametrische eq doen. Je zet een band open door er een aan te vinken. Zet de Q op 50 en trek de band omhoog. Nu laat je hem langzaam over het spectrum glijden totdat het geluid enorm gaat pieken en vervormen. Deze frequenties die je zo opzoekt zijn te hard en als je er 1 hebt gevonden trek e de eq omlaag en voila irritante toon weg.

• LangTall
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Minder geschreeuw? Doel je nu op het publiek wat uiting geeft aan waardering aan de band? Dat zijn voor mij oa de dingen die een liverecording juist zo mooi maken.
Heb hier een recording liggen van K's Choice, en moet nog steeds glimlachen als ik daar opeens m'n broer keihard 'spelen!' hoor roepen voor 'Not an addict' wordt ingezet. :)

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 07:20

DJTimo

Cuyoapart.mza

Ik ken de opname natuurlijk niet die armageddon wil bewerken, maar af en toe hor ik wel eens een live-opname waarin het publiek de muziek ruimschoots overruled. Ik ben het met je eens dat juist het publiek één van de extra "bonussen" zijn die een live-opname zo mooi maken, maar het moet natuurlijk wel in proportie blijven. :)

vakantiewonng huren in Mendoza? www.airbnb.com/h/cuyoapartmza

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Je kan echt niet het publiek wegfilteren zonder de hele opname te vern*ken. Beetje de dynamiek oppoetsen en het spectrum met een grafische EQ, eventueel het stereobeeld wat bijstellen en de nummers knippen, maar meer moet je echt niet gaan doen, daar wordt het alleen maar slechter van.

• armageddon_2k1
Idd, ik weet dat het onmogelijk is om publiek weg te filteren. Eigenlijk wil ik ze erbij hebben, dat benadrukt mooi het live-achtige. Soms klinken opnames heel erg hol of flets ofzo, en dan wil ik het bijstellen. Dat soort dingetjes wil ik doen, net als gekraak e.d. wegwerken.

Pagina: 1