Toon posts:

printen op printer van netwerk 2 via netwerk 1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende situatie:

1x Windows 2000 domain netwerk, deze is verbonden met het internet via een WinNT4 Server waarop Winroute Pro draait.
1x Novell 4.11, deze is met het internet verbonden via dezelfde WinNT 4 Server waar Winroute Pro opdraait.

W2k netwerk heeft ip-range: 192.1.0.0 (255.255.0.0)
Novell heeft ip-range: 10.0.0.0 (255.255.0.0)

deze zijn fysiek gescheiden van elkaar.

nu moet het mogelijk zijn om van w2k netwerk een printer aan te spreken op het novell netwerk.

na veel zoek werk, en de manuals van Kerio doorgelezen te hebben krijg ik het niet voor elkaar om uberhaupt een ping te doen naar het novell netwerk.

wat moet er in winroute aangepast worden om de port open te zetten om van NIC1 (192.1.0.0) naar NIC2 (10.0.0.0) te pingen en uiteindelijk hierover te kunnen printen.

ik heb in de packet filter al opengezet dat ieder ip adres naar elk ander ip adres mag pingen maar ik krijg steeds de fout: Request time out.

Ik hoop dat iemand met deze situatie ervaring heeft.

PS: de printer print op novell via IPX/SPX maar IP adres is ook enabled op 192.1.0.250 (255.255.0.0)

Ik denk dat deze topic heer thuis hoort heel erg standaars is dit toch niet

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 10:49 ]

Verwijderd

10.0.0.0 en 192.168.0.0 worden niet gerouteerd, zijn private network adress ranges.

OF je moet je netwerken koppelen en met subnetting een scheiding gaan aanbrengen, OF je moet een bridge opzetten, eventueel van 2 routers met een utssenliggend "echt" internet adresje.

is redleijk standaard btw, in de grond is je probleem je IP opzet... dát is wel weer gewoon NT. maar als het echt verkeerd staat, komt er vanzelf een predator of een koffie die je op weg helpt, dus don't worry.

Verwijderd

Routing enabelen op de winroute machine als dit nog niet aanstaat. Zorg ook dat je routing tabellen op je clients goed staan. (df gw --> nt4 machine)

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Verwijderd schreef op 24 juni 2003 @ 11:00:
10.0.0.0 en 192.168.0.0 worden niet gerouteerd, zijn private network adress ranges.

OF je moet je netwerken koppelen en met subnetting een scheiding gaan aanbrengen, OF je moet een bridge opzetten, eventueel van 2 routers met een utssenliggend "echt" internet adresje.

is redleijk standaard btw, in de grond is je probleem je IP opzet... dát is wel weer gewoon NT. maar als het echt verkeerd staat, komt er vanzelf een predator of een koffie die je op weg helpt, dus don't worry.
Als je goed had gelezen, dan zie je dat beide segmenten aan elkaar gekoppeld zitten via de ene NT4 bak, welke dan als router of bridge ingesteld moet worden. Hoe dit moet weet ik niet, maar dat het kan weet ik wel.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

-Verwijder (tijdelijk) alle packet filter rules in winroute.
-controleer GW op beide subnetten. Moet de NIC van winroute machine zijn
-In winroute, interface table: NAT=on alleen bij je internet verbinding

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik gok dat je even de bridging opties aan moet zetten op de NIC in NT4
Dus niet zozeer in WinRoute maar in de instellingen van NT4 zelf.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de reacties ga meteen even proberen of het nu wel gaat lukken

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:40
Ligt het aan mij of denkt iedereen veel te omslachtig? Wat dacht je er van om op de NT4 server verbinding met de printer te maken en hem daar vervolgens te delen? Op de win2k bakken kun je dan gewoon verbinding maken met een gedeelde printer op de NT4 server die dan de printopdracht weer door stuurd naar de printer op het novell netwerk (logica) Mocht je toch de printer rechtstreeks aan sturen dan zie ik al 1 grove fout de printer heeft als IP adres 192.1.0.250 terwijl hij in het novell netwerk staat met een IP range van 10.0.0.x e printer kan op deze manier dus niet via tcp/ip worden aangesproken hij moet dus een 10.0.0.x IP adres hebben. Daarna ga je op de NT4 server met de routing service aan de gang en niet met wingate of wat voor internet deelsoftware dan ook omdat deze gebruik maken van NAT. De routing service kan 2 netwerken aan elkaar koppelen dmv routing in de helpfile van windows NT vind je zeker genoeg informatie om deze goed te configureren.
Suc6

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 11:00:
Dat is dus onzin. 10.0.0.0/8 en 192.168.0.0/16 kunnen prima gerouteerd worden. Ze worden alleen op Internet niet gerouteerd, maar in je eigen netwerken kun je deze adressen zoveel routeren als je wilt.

Overigens heeft de topicstarter het over 192.1.0.0 wat géén RFC1918 (private) adres is, maar eigendom van BBN networks. Deze zou je dus eigenlijk niet moeten gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 13:32 . Reden: 192.1.0.0 verhaaltje toegevoegd. ]

Verwijderd

Je hebt dus de printer, die in het Novell netwerk hangt een IP adres uit de Windows reeks gegeven? Of begrijp ik dat verkeerd? Hoe heb je je default gateways staan?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT trouwens

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als ik me niet vergis loopt het primaire printverkeer over poort 9100 (hp jetdirect) ,
die valt toch wel te mappen ?

Iperf

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:16
Waarom heb je eigenlijk die 2 ranges? kan je ze niet samenvoegen door iedereen in het 10.*.*.* range te gooien?

Verwijderd

En... chopperboy... is het nog gelukt?
Pagina: 1