Toon posts:

Voeding 400 watt te licht voor xp2400

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit de goede plaats is voor dit toppic....Maar annyways het probleem is als volgt ik het de volgende config

400 watt no-name voeding
thermaltake xasier 2 5000a (kast met 5 koelers)
Chaintech zennit mobo (n-force 2)
xp 2400 niet oc`d
512 mb samsung DDR
Sapphire radeon 9500 pro
creative 128 soundcard
10/100 mbit netwerk
western digital 80 gb 7200 (8mb cache)
Maxtor 15 gig 7200 (2mb cache)
liteon 16x40 dvd speler
liteon 16x10x40 writer
3,5" floppy

Nu heb ik het vogende probleem die voeding wordt zo warm dat ik er bijna achter kan bbq-en het is niet dat mn systeem onstabiel is of zo maar het wordt allemaal zeer warm en dat met 5 fans dr in (2 voor de hd`s 1 voor de proc en 2 achter in de kast) mijn temps idle zijn 40 graden in de kast en proc rond de 55 a 60 Nu is mijn vraag zou mijn voeding te licht zijn omdat er zo`n ontzettende warme lucht uit de koeler komt ?? Alvast bedankt...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Je temps zijn een beetje aan de warme kant, zeker met 5 casefans erin en een non-ge'ocde proc. Maar het is redelijk normaal dat een voeding warme lucht uitblaast.
Nu is mijn vraag zou mijn voeding te licht zijn omdat er zo`n ontzettende warme lucht uit de koeler komt ??
Te licht zal meevallen lijkt me :). Ook al is het een no-name voeding, als het een beetje goeie kwaliteit is, zal hij weinig problemen hebben om genoeg stroom te leveren voor al je onderdelen.

Voor een normale setup is een goeie 300-360 al voldoende, dus jouw 400-watter hoort dat ook prima aan te kunnen. Kijk anders eens naar de indeling van je kast, of er hotspots in zitten (waar warme lucht blijft hangen) en hoe de afvoer van warme lucht verloopt die van de proc af komt. Check voor airflow info ook de DOC FAQ :)

Zolang je systeem verder stabiel blijft, is er weinig aan de hand iig ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Remy op 24-06-2003 10:41 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Nou mijn idee was als volgt hoe zwaarder de voeding belast wordt hoe meer wattage er verbruikt wordt en hoe meer warmte er vrij komt

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:48
400 WATT, en ej dentk dat je nog te weinig hebt :+. Die voeding is prima, maar je zit een beetje dom te doen :P.

Je moet proberen een airflow te generen van kouwe lucht onderin beginnen langs de videokaart en processor en dan bij je voeding er weer uit :). Dat scheelt namelijk heel veel, en je hd'en hoef je niet echt te koelen :P.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ikke een beetje dom doen heh volgens mij heb jij de regelementen van got nie geleze maar goe.... Als je goed gelezen had dan had je ook gezien dat ik er al meer dan zat fans in heb zitten die deze koude lucht zou genereren en ja harde schijven moeten wel gekoeld worden want deze worden echt wel warm dusss En daar bij het gaat er om of al de apparaten die er in zitten niet te veel wattage gebruiken want als je te zwaar aan je voeding trekt dan trekt hij teveel wattage wat weer in warmte wordt omgezet vandaar mijn beredenatie

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik sluit me aan bij ReemF. Een 400watt is ruim voldoende voor zo'n systeem, een gewone 300watter zou zo'n systeem ook makkelijk kunnen voeden.

De reactie van Termi is trouwens ook gewoon behulpzaam hoor, ik ben het wel voor een gedeelte met 'm eens. Hij heeft het erover dat de FANs in een bepaalde richting moeten blazen zodat er meer airflow ontstaat. Als je alle FANs naar binnen laat blazen wordt de temperatuur alleen hoger. Aangezien de case temp. aardig hoog is (40 graden) denk ik ook dat een wat betere airflow wel wat zal helpen, dat zal je ook wel een beetje merken aan de temp. van de voeding. (de lucht gaat dan immers beter/eerder langs te voeding)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 11:45:
Hmm ikke een beetje dom doen heh volgens mij heb jij de regelementen van got nie geleze maar goe.... Als je goed gelezen had dan had je ook gezien dat ik er al meer dan zat fans in heb zitten die deze koude lucht zou genereren en ja harde schijven moeten wel gekoeld worden want deze worden echt wel warm dusss En daar bij het gaat er om of al de apparaten die er in zitten niet te veel wattage gebruiken want als je te zwaar aan je voeding trekt dan trekt hij teveel wattage wat weer in warmte wordt omgezet vandaar mijn beredenatie
Je hebt zat fans ja, maar als je case 40 graden is dan is er dus echt wel iets mis met je airflow. Dat ding is een oventje! Je voeding zit in die 40 graden en produceert nog eens extra warmte erbij, geen wonder dat het hij vrij heet is!
Zet anders tijdelijk je kast open en je zult zien dat het de lucht uit je voeding een stuk frisser gaat zijn. En dan heb je mooi de gelegenheid om over airflow te filosoferen, zie daarvoor ook dit over airflow

[ Voor 9% gewijzigd door m-m op 24-06-2003 12:10 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Verwijderd schreef op 24 juni 2003 @ 11:45:
Vriend, ik heb jou tekst meerdere keren moeten lezen voordat ik uberhoud snapte wat je probeerde te zeggen. Een spelfout okay, maar hier op got word van je verwacht dat je gewoon algemeen beschaaft nederlands praat. Dat betekend af en toe een . [punt] of een , [komma] om je teksten wat makkelijker te laten lezen.

No offence verder, maar het leest gewoon niet prettig :)

Verwijderd

Icey schreef op 24 June 2003 @ 12:14:
[...]
*knip*

No offence verder, maar het leest gewoon niet prettig :)
Klopt, mee eens. Dat staat ook allemaal in de regels te lezen. ;)

XP2400 ->
Wat is bij die temperaturen de kamer temperatuur ?

Het is normaal dat de CPU zo'n 20 graden warmer is dan de temp. in de kast, en dat de kast temperatuur zo'n 5 tot 10 graden boven de kamer temp. is.

Dus als de kamer 25 graden is, loopt de kast vrij 'normaal' op 35 geaden en de CPU dan op 50 ~ 60 idle.

Wat ik bij jouw setup niet zie is een fan die lucht van buiten de kast naar binnen zuigt ..??
(Intake fan)

Dat kan veel schelen. Typisch iets van 7 graden oid.

Tenzij de kast natuurlijk open staat. ;)

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10-2025

UTP

Unshielded Twisted Person

Ik heb ongeveer dezelfde setup als jij alleen 1 HD minder en een Radeon 9000.
Mijn voeding (230 watt, merk Xian :? ofzo) is ook een soort straalkachel maar het systeem is rete-stabiel (ook na enkele dagen) en de temps zijn volgens Asus Probe redelijk: 39 idle tot max. 48 stressed.

Ik heb wel een zo groot mogelijke intake fan (60mm) onderin gemonteerd en een 80 mm outtake net iets onder de voeding.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:28

LopeZ

Too much is never enough

Zoek vraag.
Verder verzoek ik je om Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) eens te lezen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.