Toon posts:

Linux hdparm werkt, maar snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

2de poging om mede-lotgenoten te vinden met mogelijk een antwoord. Ik heb een machine geinstalleerd met RedHat 9. Het is een Athlon 1Ghz. Hij heeft 128 Mb geheugen, maar ik denk dat daar niet zozeer het probleem is. Met hdparm kan ik alles instellen zoals ik denk dat het hoort, maar door 1 of andere reden krijg ik de schijf niet boven de 20Mb/s... Hij is hierdoor zo langszaam dat het niet werkbaar is. Bij alle acties blijft het hardeschijf lampje gewoon continue branden...

Het gaat over een "VIA Technologies|VT82C586/B/686A/B PIPC Bus Master IDE"

hier wat gegevens van HDPARM

Model=Maxtor 32049H2, FwRev=YAC614Y0, SerialNo=L224P3ZC
Config={ Fixed }
RawCHS=16383/16/63, TrkSize=0, SectSize=0, ECCbytes=57
BuffType=DualPortCache, BuffSize=2048kB, MaxMultSect=16, MultSect=16
CurCHS=16383/16/63, CurSects=16514064, LBA=yes, LBAsects=40021632
IORDY=on/off, tPIO={min:120,w/IORDY:120}, tDMA={min:120,rec:120}
PIO modes: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
DMA modes: mdma0 mdma1 mdma2
UDMA modes: udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 *udma5
AdvancedPM=yes: disabled (255) WriteCache=enabled
Drive conforms to: ATA/ATAPI-6 T13 1410D revision 0: 1 2 3 4 5 6

hdparm -t /dev/hda
/dev/hda:
Timing buffered disk reads: 64 MB in 3.20 seconds = 20.00 MB/sec

/dev/hda:
multcount = 16 (on)
IO_support = 2 (16-bit)
unmaskirq = 1 (on)
using_dma = 1 (on)
keepsettings = 0 (off)
readonly = 0 (off)
readahead = 8 (on)
geometry = 2491/255/63, sectors = 40021632, start = 0

Wat helemaal vaag is, dat hij hier op IO_support 2 staat. Als ik hem op 32-bits zet wordt hij langzamer?? Bij alle andere machines waar ik gekeken heb, komen de snelheden allemaal op 35 tot 40 Mb/sec... heeft iemand enig idee waar ik nog verder kan zoeken?

}:O

Verwijderd

heb je wel met het juist optie 32bit aangezet.
hdparm -c 1 /dev/hda.

bij mezelf zie ik ook niet veel verschil in snelheid als ik deze optie 32bit aanzet.

Kijk eens wat je hdd wel ondersteund.
met hdparm -I /dev/hda

en kijk eens op welke PIO deze staat.
Mijn hdd werk op PIO 4

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 09:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dat inderdaad geprobeert. Zowel de -c1 als de -c3.. maar bij beide wordt hij zelfs langzamer

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 14:00

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

En je hebt in de kernel ook support voor je ide-bus die via meegecompileerd of gemodprobe'd? Of probeer je dit op een generieke kernel :?

Geef bijv. eens een "lsmod" of "/sbin/lsmod"

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:44
ik kom niet voorbij de 14 MB/sec, en er is zeker mee te werken. Wat voor kernel zit er bij die distro? Misschien zelf een nieuwe kernel bakken? Kun je in je bios nog wat dingen wat sneller zetten? Je harddisk is primary master zo te zien, zit er nog een apparaat op primary IDE kanaal?

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
de harddisk is de enige op dat kanaal. Als master ingesteld met een 80aderige kabel. Dus dat zou geen probleem moet zijn..
er zit nu een standaard kernel van RedHat in. 2.4.20-18.9 zo even uit mijn hoofd. Ieder geval de laatste van RedHat...

hoeveel geheugen hebben jullie? hij draad nu met 128 Mb, maar zou toch gewoon voor het opstarten genoeg moeten zijn. Maar zelfs dit duurt eeuwen. Het gaat hier om KDE 3.1.2

Verwijderd

Topicstarter
ow, sorry, de module is mee gecompileerd zover ik weet

Verwijderd

ik heb hiero 1Gig aan geheugen in mijn PC.

kijk eens wat je pc aan swap gebruikt. het zou kunnen zijn dat ie constant aan het pagen is en dat vertraagt je systeem ontzettend.
en kijk ook eens wat voor deamon je allemaal hebt draaien...deze kunnen ook onnodig je geheugen vreten.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 09:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
wow.. eeh.. hehehe, dat scheelt wel iets jah :|

de swap staat op 250Mb... wat services betreft, alles staat uit, behalve cups, ssh en anacron.. dat kan het ook niet zijn denk ik

hij is inderdaad veel aan het rattelen alsof hij aan het swappen is, maar het swap memory is minimaal gebruikt.. raar is dat

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 09:41 ]

Verwijderd

en als je nu je pc opstart zonder X, alleen console dus en kijkt of ie dan nog aan het swappen is.
of nog beter schakel eens over naar "init 1" en kijk of er nog geswapped wordt.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Heb je wel support voor je VIA Southbridge in je kernel zitten ? Die disk werkt ook met de "default PCI IDE driver", maar dat is verre van snel :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem gister wel op init 1 gehad, kan me niet herinneren dat hij dan nog heel druk was. Maar dan draait natuurlijk ook bijna niks. Ik heb op een gegeven moment wel met 'failsave' windowmanager gestart. Dat liep we soepel, tot ik meerdere programma's ging starten. Dan begint hij weer te ratelen. Mozilla duurt echt lang (duurt normaal al lang) voordat hij gestart is.

ik heb bij de andere machines eens gekeken, en deze hebben (geloof ik) dezelfde IDE controller.. ieder geval een VIA... het rare is dat deze allemaal wel boven de 20Mb/s zitten... gemiddeld 37 geloof ik. Zijn getallen als 20Mb uitzonderlijk? m'n laptop geeft het ook, en die heeft een 4200 Touren schijfje

Verwijderd

Topicstarter
als ik met dmesg kijk zie ik het volgende (dit is van mijn compu thuis, maar is de drivers komen overeen)

Uniform Multi-Platform E-IDE driver Revision: 7.00beta-2.4

ik kan helaas niet bij die machine nu. Hoe kom ik erachter of hij inderdaad de juiste southbridge ondersteunt?

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 10:40 ]

Verwijderd

try "lspci -v" zie je wat voor hardware je hebt.

Verwijderd

Topicstarter
het is een VIA Technologies, Inc. VT82C586/B/686A/B... dat weet ik nog van wat ik gister gelezen heb...

overigens, mag ik jullie vast bedanken voor de reacties tot nu toe :)

• alexcj
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Niet vergeten dat de getallen die hdparm geeft in MBYTE zijn , en niet Mbit/s
enne 20 MByte/sec is wel veel.
Maar als diezelfde HDD in een ander systeem 37 MB/s haalt, dan is er wel iets vreemds aan de hand.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net wel gevonden dat het hier om een 5400 touren schijf gaat

MAXTOR DIAMONDMAX VL40,32049H2
20GB EIDE
cache: 2MB
toegangstijd: 9.5mS
rpm: 5400
dma:100

weet iemand of 20Mb/s normaal is voor 5400 touren?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Is de schijf in een ander systeem echt dezelfde schijf? Dan zou je eens zo'n setje tools van de site van maxtor kunnen halen, schijven kunnen nl. in een soort "debug" mode zitten waar elke write geverifieerd wordt, wat iid erg lang kan duren, moet je daar eens naar zoeken (plus eventuele acoustic management instellingen, kan goed zijn dat jou schijf op quiet mode staat en de andere op off of op performance)

• pinockio
  • Laatst online: 05-05 13:12
Kan best zijn dat die traagheid door het swappen komt. Zet er wat meer geheugen in als je kunt, want RedHat+KDE/Gnome is een geheugen-slurper...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb eerder wat over acoustic management gelezen.. maareh, wat is het?? :)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Kun je engles, go figure it out yourself... Beetje helpdeskuser he? Heb je Kees slotmelding in je andere topic niet gelezen? Het gaat iig om iets dat voor meer schijf-traagheid kan zorgen, en dan ga je zoeken en EERST uitproberen, daarna kun je altijd nog achterhalen wat het is, staat ook wel BIJ het stukje software op maxtor's site... Tja, je MAG er ook wel zelf iets voor doen hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
nou nou nou... loop niet zo te zeiken als er een vraag gesteld wordt. In alle jaren dat ik al bezig ben heb ik nog geen vragen neergelegt op deze manier, maar nu heb ik een uitzonderlijk probleem dat ik niet zelf oplos. Alles wat ik hier neer gezet heb had ik allang gevonden... moet er weer een discussie komen over wat er wel en gediscusseert word of zo?.. een forum is voor vraag, antwoord en discussie of niet?... helpdesk user??? doe ff normaal

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 11:10 ]

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 14:00

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

dmesg geeft dit :?
Uniform Multi-Platform E-IDE driver Revision: 7.00beta-2.4
Dat is een std. niet echt geoptimaliseerde driver, er moet echt meer info staan en dan iig iets wat je chipset echt aanduid!
Dus iets met VIA Chipset VT85xxxxx ofzo ...

geef eens het gedeelte van "dmesg" wat over het ide gedeelte gaat, want zo komen we niet verder!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
ja, sorry, ik kan er nu ff niet bij. Ik zal vanmiddag ff proberen de rest van de gegevens te krijgen. Het is in ieder geval een VT82C586/B/686A/B, dat weet ik zeker... Dan zal ik meteen even kijken of de 'write verify' aanstaat.

Over accoustic management heb ik overigens nog niks gevonden

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 11:44:
Over accoustic management heb ik overigens nog niks gevonden
Oh ?
[google=accoustic management harddisk]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
eeh.. bij maxtor bedoel ik.. maar toch thanx

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 11:57:
eeh.. bij maxtor bedoel ik.. maar toch thanx
search op de site van matrox naar accoustic management

Deze draad gaat dicht, ik geloof niet dat je ook maar iets zelf hebt uitgezocht. Lees ook eens NOS policy - updated 01/04/03 door om te zien wat we van de topicstarters verwachten.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.