Receiver kantelen!?!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50
Ik heb er ëigenlijk nog nooit wat over gelezen...

Maar is het eigenlijk mogelijk om veilig je receiver te kantelen.. dus op zijn zij te zetten!

Ik heb een Pioneer VSX-D511 receiver.. 5x 80Watt Dolby Digital

Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/avamplifierreceiver/pioneer/1025278852706vsx_d511_k_pee_detailpage.jpg

Hebben mensen dit al gedaan?

Dit vraag ik eigenlijk omdat ik op dit moment een beteje ruimtegebrek heb totdat ik naar een kamer verhuis ;)

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Niet doen, die dingen zijn er niet op gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat het bevordelijk is.

• Griffin2k
Ok thanx voor je snelle reply ;) Zal het dan maar niet doen!
edit:
Ik geloof je op je woord direct btw, aangezien ik jou hiero ongelofelijk veel zie posten in het audio-gedeelte :) Dus je hebt er denk ik wel verstand van! _/-\o_

[ Voor 60% gewijzigd door Griffin2k op 24-06-2003 08:20 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 15:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Warmte kan dan waarschijnlijk niet uit de behuizing stijgen. Dus zekere NIET doen.

This footer is intentionally left blank

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 03:52
Om het echt zeker te weten zou je ook ff een mailtje naar Pioneer zelf kunnen sturen :)

http://www.pioneer.nl/nl/...?category=support/dealers

Verwijderd

Als je je versterker al wilt kantelen, doe dan het zwaarste deel onder. Een maat van me heeft z'n versterker ook gekanteld, en ik heb hem nooit horen zeuren.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk eerlijk gezegd ook niet echt dat het gelijk stuk gaat, een versterker kan prima tegen een beetje warmte, dat zal het probleem niet worden, maar hij is niet gebouwd om scheef te staan, zoals gezegd, dus kan je hebben dat (als je een beetje lomp doet) er iets stuk gaat doordat het fout hangt ofzo.

Aan de andere kant, weet je HOE lomp er met dozen gedaan wordt, als dit soort apparaten verscheept worden en hoe schots en scheef die dingen altijd overal staan. In magazijnen staan dat soort dozen in de regel op hun kant, en ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van dingen die afgebroken zijn ;).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Vanwege de koeling is dit niet aan te raden, de meeste luchtgaten zitten aan de bovenkant om die reden. spuit 11, ik moet een vaker F5'en

offtopic:
er zijn inderdaad audiofielen die een waterpas gebruiken bij het plaatsen van een versterker/radio/receiver (zwaartekracht die ongelijk inwerkt op het geluid, electronen die ongelijk komen te liggen en zo :+ )
Dat dit een wazige uitleg is en waterpas plaatsing alleen uitmaakt bij apparaten met bewegende delen schijn je enkele niet aan het verstand te kunnen krijgen.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 11:34 ]

• arend71
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08-2025

arend71

Audionut

Kantelen van je reciever kan geen kwaad. Zorg er wel voor dat je voldoende ruimte aan de bovenkant van je reciever vrijhoudt (minimaal 10 centimeter breathingspace). Zwaarste kant onder is wel verstandig.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

JvS schreef op 24 June 2003 @ 08:49:
Ik denk eerlijk gezegd ook niet echt dat het gelijk stuk gaat, een versterker kan prima tegen een beetje warmte, dat zal het probleem niet worden, maar hij is niet gebouwd om scheef te staan, zoals gezegd, dus kan je hebben dat (als je een beetje lomp doet) er iets stuk gaat doordat het fout hangt ofzo.

Aan de andere kant, weet je HOE lomp er met dozen gedaan wordt, als dit soort apparaten verscheept worden en hoe schots en scheef die dingen altijd overal staan. In magazijnen staan dat soort dozen in de regel op hun kant, en ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van dingen die afgebroken zijn ;).
Klopt, maar dan zitten er dozen met stevig piepschuim omheen, die getest zijn op vallen, stuiteren en gooien :+
ALs je kijkt naar dozen van IBM, die worden getest dooe gewoon letterlijk een doos + piepschuim + 17" monitor van 3 hoog naar beneden te keilen...en dan te kijken of de monitor het nog doet. Tsja, je meot iets he ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Er zitten HUGE koelblokken op die printplaat, als je em schuinzet gaan deze koelblokken aan de verbinding met de printplaat "hangen"

risico op haarscheurtjes en dat soort onzin vooral als je er tegen aanstoot etc.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 17:40
De meeste versterkers, zeker de wat nieuwere, kunnen prima tegen een beetje hitte. Als je een CD-speler oid met pootjes er nog bovenop zet gaat dat prima.
Het probleem zit het hem eerder in de bouw van de versterker. De echte audiofielen merken bij een bepaald merk/type direct of hij wel recht staat.
De bouw beinvloudt namelijk de stijfheid van de behuizing en dus wanneer er vervorming komt. En ook hoe de printplaat erin zit, die zit in de echt duurdere modellen in een bepaalde hoek voor zo min mogelijk resonatie.

Maar van mij mag je hem best op z'n kant zetten :)

Dit hoor je btw ook niet met keukenradio speakers, hêh

[ Voor 6% gewijzigd door internetinfo op 24-06-2003 09:31 ]

• JvS
  • Laatst online: 21-02 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

The_Eagle schreef op 24 juni 2003 @ 09:22:
[...]

Klopt, maar dan zitten er dozen met stevig piepschuim omheen, die getest zijn op vallen, stuiteren en gooien :+
ALs je kijkt naar dozen van IBM, die worden getest dooe gewoon letterlijk een doos + piepschuim + 17" monitor van 3 hoog naar beneden te keilen...en dan te kijken of de monitor het nog doet. Tsja, je meot iets he ;)
het ging me niet om het piepschuim, maar meer om het feit dat-ie 'werktuigbouwkundig' beter tegen 'normaal' staan zou kunnen dan op z'n kant, omdat er dan misschien transistoren met een zwaar koelelement kunnen afbreken. Door dat gesmijt met dozen (zelfs met piepschuim, die de impact alleen deels absorberen ;)) en gestapel op z'n kant, weet je gewoon zeker dat je hem minimaal wel rechtovereind neer kan zetten, zonder dat er iets raars gebeurt :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Als je geen el-cheapo versterker hebt dan kan dat best, die zijn zo stevig gebouwd dat ze daar best tegen kunnen. Als er zware koelblokken in zitten dan moeten ze aan het frame vastzitten want anders gaat de print zowiezo doorbuigen.

Warme lucht stijgt altijd op dus dat vormt ook geen probleem.
De passieve koelelementen kunnen hun warmte heus wel kwijt als je niet alles om de versterker heen dichtbouwt.

Imho is het echt geen probleem.

Senile! Senile Oekaki

• Part
  • Laatst online: 20-02 17:57

Part

Helemaal niets.....

Het koelblok geeft de warmte af aan de lucht. De lucht die in contact staat met het koelblok wordt warm en stijgt op zodat er weer koelere lucht tegen het koelblok komt.
Daarom staan de lamellen van een koelblok verticaal en niet horizontaal.
Als je de versterker op de zijkant gaat zitten dan komen de lamellen van het koelblok wel horizontaal te staan.
De opgewarmde lucht kan dan minder gemakkelijk weg komen waardoor de koelcapaciteit van het blok en stuk minder word.
Je hebt dus kans dat als je de versterker zwaar gaat belasten hij te warm gaat worden.
Maar bij een niet al te zware belasting zal het niet veel uitmaken.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Let op ventilatie aan de zijkant (waar je m op wilt zitten). Bij mijn versterker zitten daar ook ventilatiegaten. Die wil je liever niet afsluiten.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• internetinfo
Warmte stijgt, dus als je aan bijde zijkanten ventilatie hebt zitten is dat dus absoluut geen probleem. Lees ook even mijn post hierboven plz ;)

• Part
  • Laatst online: 20-02 17:57

Part

Helemaal niets.....

Warmte stijgt, dus als je aan bijde zijkanten ventilatie hebt zitten is dat dus absoluut geen probleem. Lees ook even mijn post hierboven plz
De warmte die uit de behuizing moet komen zal niet het probleem zijn.
Wel de werking van het koelblok.
Een passief koelblok op zijn zij zetten is niet zo iets al een schorsteen van een kachel horizontaal maken. Beide doen niet veel meer. (of in elk geval een stuk minder)
De warmte stijgt van beneden na boven en niet van links naar recht of andersom.

Daarom kunnen de lamellen van een koelblok beter verticaal staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Part op 24-06-2003 10:06 ]

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 12:35

nixan

and then?

internetinfo schreef op 24 June 2003 @ 09:29:
... De echte audiofielen merken bij een bepaald merk/type direct of hij wel recht staat.
De bouw beinvloudt namelijk de stijfheid van de behuizing en dus wanneer er vervorming komt. En ook hoe de printplaat erin zit, die zit in de echt duurdere modellen in een bepaalde hoek voor zo min mogelijk resonatie...
dit geloof je hopelijk zelf ook niet?

where is my car?

• InZane
  • Laatst online: 00:23
nixan schreef op 24 June 2003 @ 10:54:
[...]

Leek mij ook al stug, maar goed.

Vraag me trouwens ook nog steeds af waarom je een receiver op z'n kant wil zetten. Het ziet er echt niet uit dan IMO :/

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Part schreef op 24 June 2003 @ 10:05:
[...]

De warmte die uit de behuizing moet komen zal niet het probleem zijn.
Wel de werking van het koelblok.
Een passief koelblok op zijn zij zetten is niet zo iets al een schorsteen van een kachel horizontaal maken. Beide doen niet veel meer. (of in elk geval een stuk minder)
De warmte stijgt van beneden na boven en niet van links naar recht of andersom.

Daarom kunnen de lamellen van een koelblok beter verticaal staan.
Klopt als een bus (aangenomen dat er geen geforceerde koeling is), zeker als de "vinnen" naar beneden wijzen, blijft de warme lucht (deels) gevangen tussen te vinnen en de "rug".
Bij kort en licht gebruik zal het wel meevallen. Maar bij langdurig flink veel vermogen leveren kan het de levenduur aardig bekorten. Overigens kun je de temp wellicht meten om te zien of het acceptabel blijft (wel bij het koelprofiel meten).

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Jaguar_e
  • Laatst online: 28-08-2025
Met lucht is het zo dat het altijd de makkelijkste weg zoek, dus degene met de minste weerstand. Als je de versterker kantelt, dan zal de lucht van de onderste kilrib langs alllen andere moeten stromen. Je krijg hier door, wel een zekere luchtstroom langs de koelvinnen, waardoor je ook koelere lucht in beweging brengt. En zit natuurlijk wel een max aan deze lucht stroom, dat wil zeggen dat je er maar bijv. max 30watt aan warmte me kan wegvoeren. Ga je over de max,dan zal je versterker na langen en zware belasting in zijn protect springen. Dna kun je niks anders doen dan af laten koelen, volume knop terug draaien en kijken of je hem niet beter kan plaatsen. Met film zal de belasting op redelijk volume wel te doen zijn, denk ik.

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Kun je niet beter om ruimte te sparen ergens een plankje aan de muur zetten waar die op kan, ziet er veel leuker uit.

• Griffin2k
Kon nu pas weer reageren vanwege mijn werk, maar goed... heb effe alles doorgelezen, en Pioneer Benelux ook geemaild!

Hun antwoord was kort maar krachtig.. NIET doen!

Ook om op de andere posts terug te komen hiero, mijn versterker heeft bijna GEEN ventilatiegaten aan de zijkant(1 kleintje van 7 bij 7 cm ofzo :/ meer niet) , alleen aan de bovenkant!

Dus dan ga ik toch eventjes maar proberen een ander plekje te reserveren voor zover het kan!

Bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 6% gewijzigd door Griffin2k op 24-06-2003 16:48 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Denk dat de reden waarom Pioneer het afraadt heel simpel is: koeling. Als jij die versterker op z'n kant zet en daarna 10uur lang op vol vermogen zet, ja dan brandt ie door. En dat wil Pioneer uiteraard voorkomen.
Bekijk gewoon eens hoe warm die normaal wordt, en warm die op z'n zij wordt. Als het verschil klein is: gewoon doen.
Eventueel even openschroeven om te kijken of er niks doorbuigt als ie op z'n zijkant staat.

Verwijderd

Zowiezo als jij je versterker 10 uur op vol vermogen zet vind ie dat niet leuk. Printplaatjes en zware onderdelen kunnen aan aansluitingen trekken op de zijkant, zet dus gewoon wat anders opzij en maak plaats voor je receiver!

• internetinfo
nixan schreef op 24 juni 2003 @ 10:54:
[...]

Lol
InZane schreef op 24 June 2003 @ 12:18:
[...]

Leek mij ook al stug, maar goed.

Vraag me trouwens ook nog steeds af waarom je een receiver op z'n kant wil zetten. Het ziet er echt niet uit dan IMO :/
Lol²

Doe eerst eens even wat onderzoek voordat je dit soort dingen gaat zeggen. Ik zeg nogmaals (niet om mijzelf te verdedigen, ben wel gek) dat dit wél zo is.

Maar geloof gerust wat je wil geloven, of juist niet natuurlijk.

Verwijderd

Yep hier is hij dan, de man waarvan Krusher sprak, die met de versterker op zijn kant.
Ik heb hem inderdaad op zijn kant staan, maar :
A : het vermogen is niet heel zwaar, 50 WATT RMS
B: Heb door de hele kast heen , sleuven voor de koeling, ( onder,boven en zijkanten )

En dan is het prima te doen

Mvg.
RCA

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

nixan schreef op 24 June 2003 @ 10:54:
[...]

Wat niet? Dat mensen het kunnen horen of dat in higher-end receivers de printplaat onder een hoek wordt ingebouwd?

Bij onze (Sony STR-DA50ES) is dat namelijk ook gedaan, om staande golven te verminderen. Staat zelfs uitgelegd in de manual. En het maakt verschil, en er zijn mensen die dat kunnen horen. Als dat niet zo was zouden ze het niet doen, scheelt weer moeite en levert wat extra ruimte op.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik denk dat het geen enkel kwaad kan, zolang je maar net zoals bij horizontale plaatsing je wat ruimte overlaat voor koeling. Versterkers hebben geen bewegende onderdelen inzich zitten, dus ik denk dat je zonder risico hem op zijn kant kunt plaatsen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

CyBeR schreef op 25 June 2003 @ 09:35:
[...]

Wat niet? Dat mensen het kunnen horen of dat in higher-end receivers de printplaat onder een hoek wordt ingebouwd?

Bij onze (Sony STR-DA50ES) is dat namelijk ook gedaan, om staande golven te verminderen. Staat zelfs uitgelegd in de manual. En het maakt verschil, en er zijn mensen die dat kunnen horen. Als dat niet zo was zouden ze het niet doen, scheelt weer moeite en levert wat extra ruimte op.
offtopic:
Heb dit altijd erg ver gezocht gevonden. Klinkt meer als marketing prietpraat

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• internetinfo
[...]

Juist ja, eindelijk iemand die het begrijpt :) Mijn Denon heeft het ook. Ik zeg niet dat ík het btw hoor, zo'n diehard ben ik absoluut niet, maar ik ken wel mensen die het mogelijk kunnen horen. Als de mensen die klakkeloos riepen dat het niet waar was het willen, wil ik het ze wel eens vragen?

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 12:35

nixan

and then?

[...]

Ik heb niet genoeg verstand van audio-apparatuur om hierover een diepgaande discussie te voeren. Maar ik geloof toch, dat het effect van deze maatregel een beetje wegvalt tegen de luidruchtigheid van de stampende huisstofmijt en de monotone 50Hz-bas uit de electrische bedrading van je huis.

Maar zoals als eerder gezegd werd; geloven is iets persoonlijks.

where is my car?

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

de mechanische stevigheid is ondergenomen in normen voor kwaliteitsklassen (kemakeur bv)...

NEN3544 - klasse II
hierin moet een apparaat een val van 5 cm meerdere malen kunnen doorstaan (goh, ik dacht dat die testen zwaarder zouden zijn ;))

als je het uitrekent zou er al met al toch een flinke kracht op komen bij al zo`n val...
hiermee (deze krachten) zouden het apparaat echt wel op zijn kant kunnen staan...

daarnaast zit in de betere apparaten de grotere koelelementen aan het frame vast...

Transformators mogen al helemaal niet (grotere dan) op de print en MOETEN aan het frame...

het geeft serieus geen enkel probleem bij zo`n receiver als jij hebt

Electronics development

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
waar ik werk heben ze ook een hifi versterker op z'n kant staan en dat ding staat drie avonden in de week voluit te blazen en geen centje pijn.

Verwijderd

als het alleen om de koeling te doen is, dan kan je er ook een fan opzetten aan de buitenkant. 1 intake en 1 out.

maar of dat zo mooi wordt weet k niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 16:41 ]

• Griffin2k
Ik heb hem vanmiddag op zijn zij gezet.. en ben het hem flink moeilijk aan het maken... ik hou hem wel constant bij met een tempmetertje... kijken in hoeverre en hoe snel de temp stijgt ;)

• internetinfo
Je moet niet alleen kijken hoe ver hij stijgt, je moet het eerst opmeten wanneer hij gewoon op z'n pootjes staat en hem dan even stressen. Anders kan je geen vergelijking maken natuurlijk.

Verwijderd

Om hier eens even niets aan toe te voegen:
ik heb dezelfde versteker (in het grijs) en heb 'm gebruikt voor antikraak huisfeesten een tiental keren.
zeg 100u op vol volume in een vochtige hete ruimte met veel stof. Zeven keer is de zekering eruit gevlogen en issie duidelijk veel te heet geworden.
maar het zijn taaie dingen, ik had laatst een (wannabe) audiofiel op bezoek en hij vond 'm een lekker vol en diep geluid hebben (ik vond de muziek gewoon mooi).

enfin wat ik wilde zeggen.
als dit soort mijn mishandelingen overleefd, dan kan hij het zeker wel hebben om op z'n zij te staan met fatsoenlijk gebruik.

(ik heb idd mijn excuses aangeboden aan m'n vsx d511)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 17:06:
zeg 100u op vol volume in een vochtige hete ruimte met veel stof. Zeven keer is de zekering eruit gevlogen en issie duidelijk veel te heet geworden.
Ik denk niet dat de zekering eruit vliegt als ie te heet wordt. Dan zal ie eerder in protect springen. Ik denk eerder dat het ding vreselijk heeft zitten clippen, waardoor de amp teveel stroom is gaan trekken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Gewoon een fannetje in modden :). Gelukkig is mijn koda av3380 receiver standaard voorzien van een geforce luchtstroom met een papst fannetje :Y)
Pagina: 1