Wat is dat toch met al die mensen?

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
.....heeft er nu niemand meer oog voor wat er om hem heen gebeurd?

Je kent het wel, die jongen in de bus met dat rugzakje.
Staat gezellig te praten met een medestudent.
En dat rugzakje bungelt daar maar steeds voor en in het gezicht van
dat lieve oude dametje.
De jongen voelt iets, draait zich eens om en kijkt.
"Oh het is een oud dametje."draait zich weer om en vervolg zijn gesprek.
Zonder verder nog notie te slaan op het dametje of de tas in haar gezicht.

Ander voorbeeld.
Sta je gezellig aan de bar te kletsen met een maat.
Een eindje verder op is nog ruimte aan de bar.
Er komt iemand aan die wil bestellen.
Kijkt naar de bar, "ah, daar is nog plaats."
En prompt komt hij op je af gelopen en besteld doodleuk een biertje
tussen jullie door, en verstoort daarmee tevens het gesrpek.
Je kijkt hem eens aan.........Hij kijkt terug, lacht eens vriendelijk,
rekent vervolgens zijn biertje af en loopt weer weg.
En zo zullen er nog meer een biertje komen bestellen.......

En nog één.

Eerst was het nog hoogst onbeschoft als je mee stond te luisteren als er
iemand aan het telefoneren was.
Tegenwoordig loopt Karel al bellend de bus in, op zijn elfst en dertigst komt
er een strippenkaart tevoorschijn, zegt tijdens het gesprek ééns "vier,"
en praat weer verder.
De chauffeur kijkt hem niet begrijpend aan, en hij zegt nog ééns,
"Vier!.....strippen man!."
En dat allemaal luid in de telefoon sprekend, over de kat van tante Sjaan,
die met d'r krolse prut het hele bankstel had besmeurd.

Nou vraag ik je.......Wat bezielt iedereen toch?
Heeft er nu niemand meer het idee dat je met een beetje vriendelijkheid
en respect voor elkaars ruimte en gevoel het er voor jezelf heus niet
moeilijker op maakt?

Waarom heb ik het hierover?
Nou het zit zo.

Ik zit met een stoornis waardoor ik niet op een geheel normale manier met de
mensen om mij heen om kan gaan en me inleven in hun wereld.
Mijn hele denkpatroon en dus ook mijn manier van redeneren wijkt in sterke
mate af van die van de mensen om mij heen.
Hierdoor hebben veel dingen, en ook mensen om mijn heen, voor mij een heel
andere waarde dan voor andere mensen.
Hierdoor was het voor mij als kind ook erg moeilijk om een normale omgang te
hebben met mijn omgeving.

Maar aangezien ik wel kontakt wilde met de wereld om mij heen, was ik
genoodzaakt mij aan te passen en te leren omgaan met dingen die voor
anderen heel normaal zijn.
Wat hoofdzakelijk inhield dat ik moest leren rekening te houden met anderen
en hun gevoelens.
Hetgeen mij zeer veel moeite koste omdat ik dat niet op de manier aanvoel als
dat zou moeten.
Toch is het mij gelukt en heb ik een goede omgang met de wereld om mij heen.

Maar tegenwoordig gedraagt men zich als een stel oogkleppendragende wezens
die niets anders zien dan de mensen waar ze op dat moment mee zijn.
Als ik vanuit de auto mensen aankijk in hun eigen auto, valt het mij steeds vaker
op dat ze niet terug kijken.
Dat wil zeggen, ze houden hun blik strak en angstvallig op de weg, om maar geen
kontakt te hoeven maken met de andere weggebruikers.
Dat ligt écht niet aan mij, want ik zie ze het ook bij de andere weggebruikers doen.

Nu ik mij er altijd zo van bewust moet zijn dat ik rekening houd met mijn omgeving,
viel het mij op gegeven moment heel erg op dat andere mensen steeds meer hun
beleefdheidsnormen laten voor wat ze zijn, als ze zelf maar voor aan in de rij staan
of whatever.

De gene met het meeste lef of de grotste mond heeft het meeste aanzien.
Terwijl die gene die beleefd is en rekening houd met zijn omgeving nog steeds
ergens achter in een rij staat te wachten.

Wat vind de rest van de tweakers daar nou van?
Herken je dit en stoor je je er ook aan?
Of denk je..........,
"Kerel wat bazel je nou, ik sta te bellen hoor je dat soms niet?...Mafkees!"

[ Voor 4% gewijzigd door Phaerion op 23-06-2003 23:02 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Dat is iets wat al vaak aan de orde is geweesst .... ;)

Je hebt mensen die zo zijn als jij hier beschrijft, en je hebt mensen die zich afvragen waarom mensen zo zijn.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Het is fijn dat er nog mensen zijn zoals jij die wel rekening houden met en contact hebben met de medemens!!! _/-\o_

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-02 13:20
Wat je hierboven allemaal vermeldt, kan ik allemaal beamen. Heb het idee dat de normen en waarden van de meeste mensen weggestopt zijn en er gedacht wordt dat alles kan tegenwoordig.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Het lijkt wel, alsof de common sense steeds meer en meer verdwijnt op het gebied van publiek gedrag. Mensen (niet allemaal, maar wel veel, dus het valt op) hebben steeds meer een houding van: ik heb lekker (censuur) aan iedereen in m'n buurt, ik blaat in m'n foon zoals ik wil, ik heb met jou aan de bar niks te maken, want ik wil hier bier bestellen. Die kunnen zich dan ook absoluut niet inleven in jouw gedachtengang, hoe jij het nou vindt dat die persoon zo aso doet :/.

Want aso, dat is het idd. Als je net ff een beetje nadenkt, al is het 2-3 sec, dan snap je wel dat een ander persoon wat meer info moet hebben dan "vier" of dat een ander persoon er niet van gediend is dat je tussen het gesprek door aan de bar komt bestellen.

Het is alsof de knop omgaat als je in publiek van, zo, hier hoef ik me niet te gedragen, wat kunnen mij die andere mensen schelen, IK ben er, niet zij. Maar als het ineens nodig/handig is, dan zijn ze de vriendelijkheid zelve. Doe dan steeds of het een (vriendelijk, sociaal etc.) of het ander (de boerenlul). Dan weten mensen wat ze aan je hebben.

Maar wat zou de invloed nou zijn? School? Opvoeding, vrienden, tv? Is het omdat alles zo materialistisch aan het worden is, en niemand meer op je karakter let, maar op je merkshirt, je dure gsm, en je vette auto? Het zou mooi zijn als dat de andere kant op zou ontwikkelen, maarja, hoe stuur je dat he :)

LinkedIn
Instagram

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Hmm....kijk, dat zet mij dus weer te denken.

Mijn gevoel voor normen en waarden zijn namelijk nooit verandert.
Ik heb alleen met mijn manier van beredeneren uitgedokterd hoe ik toch met de wereld
om mij heen om kan gaan.
Maar tevens moest ik een manier vinden om mijn gevoel en gedachtengang te laten
voor wat het is zonder er anderen mee lastig te vallen.

Tegenwoordig teken ik dus de meest walgelijke en lugubere dingen die je je maar kunt
voorstellen.
Ik luister naar agressieve en duistere muziek.
En ik maak en plaats grafstenen.
Ik leef in twee werelden tegelijk die paralel aan elkaar lopen.
En ik zie er niet uit als iemand die je de eerste avond mee naar huis zou nemen.
Ik heb maling aan wat mensen over me denken omdat ze niet in mijn wereld
thuis horen.

Ik heb dus voor mijzelf wel een manier gevonden om mijzelf te kunnen blijven.
Ik kan nog steeds ergens met mijn gedachtegang heen zonder dat het anderen
stoort dat ik geen respect heb voor hun wereld.
Waarom?

Omdat ik mij zo makkelijker beweeg tussen al dat gepeupel.
Want ik werd wel altijd op het matje geroepen voor mijn gedrag.
Voor anderen geld dat schijnbaar niet, die mogen dat ongestraft.

Maar als ik de wereld om mij heen tegenwoordig zo bekijk, dan ben ik dus
normaal en hebben zij de afwijking. :{

Op de vraag hoe je dat suurt moet ik je het antwoord veschuldigd blijven ReemF.
Bij mij is het er hoofdzakelijk ingeslagen door m'n pa.
Maar ik begreep ook bijna geen andere taal.

[ Voor 23% gewijzigd door Phaerion op 23-06-2003 23:35 ]

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
het probleem met de samenleving tegenwoordig is simpelweg dat men niet meer om zijn medemens geeft. het is nu alleen nog maar ik ik ik en de rest heeft een probleem als ze het daar niet mee eens zijn...
Dit gedrag zie je ook bij jonge kinderen trouwens ;) als ze iets krijgen willen ze het houden en niet delen. En dan beweert de mens zich op een positieve manier ontwikkelen.

Je kent vast wel de verhalen dat je vroeger je deur niet dicht hoefde te doen, omdat er toch nooit iets gestolen werd of ingebroken werd. tegenwoordig kan je zelfs je fiets niet even tegen een paaltje zetten om even iets te drinken/eten/roken te halen in een klein winkeltje.

De mens is gewoon asociaal geworden. heel jammer, maar valt geen eene ruk aan te doen :/

Verwijderd

Phaerion schreef op 23 June 2003 @ 22:59:
Waarom heb ik het hierover?
Nou het zit zo.

Ik zit met een stoornis waardoor ik niet op een geheel normale manier met de
mensen om mij heen om kan gaan en me inleven in hun wereld.
Mijn hele denkpatroon en dus ook mijn manier van redeneren wijkt in sterke mate af van die van de mensen om mij heen.
Hierdoor hebben veel dingen, en ook mensen om mijn heen, voor mij een heel andere waarde dan voor andere mensen.
Hierdoor was het voor mij als kind ook erg moeilijk om een normale omgang te hebben met mijn omgeving.

Maar aangezien ik wel kontakt wilde met de wereld om mij heen, was ik genoodzaakt mij aan te passen en te leren omgaan met dingen die voor anderen heel normaal zijn.
Wat hoofdzakelijk inhield dat ik moest leren rekening te houden met anderen en hun gevoelens.
Hetgeen mij zeer veel moeite koste omdat ik dat niet op de manier aanvoel als dat zou moeten.
Toch is het mij gelukt en heb ik een goede omgang met de wereld om mij heen.
Mag ik zo brutaal zijn om te weten wat die stoornis is, want ik herken dat wel.
Zeker het hele verhaal waar iedereen zich aan stoort die zich een beetje kan inleven in de ander. Maar ik herken ook jou "oorzaak", maar daar kan ik geen 'term' aan koppelen.

Vooral:
De gene met het meeste lef of de grotste mond heeft het meeste aanzien.
Terwijl die gene die beleefd is en rekening houd met zijn omgeving nog steeds
ergens achter in een rij staat te wachten.
Dat is iets wat ik momenteel moet "aanleren", want ik snap dat gedrag ook niet. En hoewel het tegen mijn gevoel in gaat, is het helaas toch nodig om te overleven in deze maatschappij.

Jou voorbeelden geven het individuele karakter, en gelukkig kun je nog steeds je vrienden selecteren op zulk gedrag.

Helaas wordt het anders als je te maken krijgt met ons voorbeeld, wat iedereen dient te volgen: Wet- en regel-geving.
Officiele financiele instanties zijn perfecte voorbeelden van jou probleem. En of dit nu verzekeringsmaatschappijen of uitkeringsinstanties (WW, AOW, AWBZ, etc) zijn maakt eigenlijk niet uit)

Zo ben ik laatst bij de sociale dienst geweest met een vraag: Deze stuurden mij door naar het CWI (voormalig arbeidsbureau), deze stuurden mij weer door naar het Gak, het Gak stuurde mij weer door naar een andere afdeling, deze stuurden mij door naar de rechtswinkel, vandaaruit weer terug naar het Gak, die me uiteindelijk maar weer door stuurden naar het CWI... zeer waarschijnlijk kom ik binnen uiteindelijk weer bij de gemeente uit...

Blijkbaar heb ik een moeilijke vraag, en ik vraag ook letterlijk om een adviseur... maar blijkbaar willen/kunnen ze het niet aan en geven de verantwoordelijkheid netjes door aan de ander.. (en de papierwinkel volgt nog)

Het gaat nu niet zozeer om mijn probleem in deze, maar wel dat dit voor vele mensen ook herkenbaar is.

Irritante mensen op straat kun je nog ontwijken, In de kroeg kun je een (bar-)blokkade actie proberen, hoewel dit ook meestal geen veilige actie blijkt.
Maar wanneer je eenmaal een beroep doet op de functie van een bovengenoemde instantie, dan blijkt eerlijkheid je grootste vijand te zijn omdat de mensen die er echt afhankelijk van zijn daar behoorlijk de dupe van worden.
Gelukkig of helaas (kies maar uit!!) dat er nog genoeg mensen zijn die niet zo erg sterk kunnen liegen of overdrijven... Want regelgevingen, en ook de papierwinkels, zijn behoorlijk in omvang toe genomen wegens fraude praktijken...

Blijkbaar is dit schijnbaar opvoedkundig probleempje toch iets omvangrijker dan dat het een kwestie is van een gefaalde opvoeding.

Want de maatschappij, -jahaa!- dat ben jij!!!

hmm, wat bedoelen ze met deze slogan?
Het wordt gebracht alsof je zelf de maatschappij vormgeeft (en dat laat dit topic ook zien).
Maar het is ook zo dat de maatschappij (lees: regering, wetgeving etc) ook de mensen in een bepaalde vorm giet.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:17

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Zo ken ik er nog eentje andersom: dat een oudere dame voordringt juist omdat ze oud is. Mensen die het vanzelfsprekend vinden dat men voorrang krijgt in wachtrijen komen wat mij betreft niet verder dan mijn rug. Voorrang neem je niet, voorrang krijg je (overiges is dat ook een regel die in het verkeer van vandaag ook niet altijd gehanteerd wordt).

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Verwijderd

Voorrang neem je niet, voorrang krijg je
juist .. it's all about respect ..
en als ik zo over nadenk kan ik niet anders dan de conclusie trekken dat deze hele maatschappij in limbo zit.
ik heb de hele afbraak van de sociale (opvoedings)structuur gezien sinds .. hoe heette die man ook alweer .. dijkman ?? begin jaren 80 .. ik kan niet zeggen dat er echt goed voor de jeugd is gezorgd sinds die tijd ..
en als je dan ook nog van de 'opnaaiers' hebt .. knuppel-in-het-hoenderhok-pim-fortuin .. no disrespect, ik wou dat hij er nog was om die kastanjes ook weer uit het vuur te halen ! (dat zou hem leren) ..
tja .. alles bij elkaar niet echt een positive boost ..

en dan vraag ik me af, al die haat en nijd, dat voordringen in de rij .. waarom ??
moeten we elkaar eerst weer opnieuw uitmoorden om weer een doel .. een droom te hebben ??

Verwijderd

Phaerion schreef op 23 juni 2003 @ 23:14:
Hmm....kijk, dat zet mij dus weer te denken.
hmm, die reply mij ook... :)
Als je het niet erg vindt dan ga ik even kietelen, door de andere kant te belichten...
Mijn gevoel voor normen en waarden zijn namelijk nooit verandert.
Ik heb alleen met mijn manier van beredeneren uitgedokterd hoe ik toch met de wereld om mij heen om kan gaan.
Is dit niet gelijk aan het probleem wat jezelf aankaart?
Sommigen hebben andere normen en waarden... voornamelijk op hunzelf gericht, maar toch een eigen manier van waarde.
De telefoonmensen, en oude lui voelen zich ook op een of andere manier klem gezet. De telefoonmensen waarschijnlijk omdat iedereen (voor hun gevoel) hun leven wil bepalen, waardoor ze zich gaan afzetten of de rest gewoon negeert.
Oude mensen voelen zich ook aan de kant geduwd. Zeker als ze zeer snel in eoa opvang huis gedumpt worden waar ze zeer waarschijnlijk voor een groot gedeelte aan hun lot worden overgelaten. Dus die raken ook in een soort opstand, en proberen het respect gewoon op te eisen.
Maar tevens moest ik een manier vinden om mijn gevoel en gedachtengang te laten voor wat het is zonder er anderen mee lastig te vallen.
Als je de gedachten gewoon bij je telefoongesprek houdt, en niemand probeert lastig te vallen, dan kun je ook geen kwaad doen natuurlijk. Zeker een tram/bus bestuurder die zich toch al snel bedreigd voelt (en terecht trouwens).
Dus het "mind-your-own-business"-idee werkt ook niet..
Tegenwoordig teken ik dus de meest walgelijke en lugubere dingen die je je maar kunt voorstellen.
Ik luister naar agressieve en duistere muziek.
En ik maak en plaats grafstenen.
Ik leef in twee werelden tegelijk die paralel aan elkaar lopen.
En ik zie er niet uit als iemand die je de eerste avond mee naar huis zou nemen.
Ik heb maling aan wat mensen over me denken omdat ze niet in mijn wereld thuis horen.
Het "mind-your-own-business"-idee werkt ook niet..
Ik heb dus voor mijzelf wel een manier gevonden om mijzelf te kunnen blijven.
Ik kan nog steeds ergens met mijn gedachtegang heen zonder dat het anderen stoort dat ik geen respect heb voor hun wereld.
hmm, met of zonder telefoon als je bezig bent met het "mind-your-own-business"-scenario?
Omdat ik mij zo makkelijker beweeg tussen al dat gepeupel.
Want ik werd wel altijd op het matje geroepen voor mijn gedrag.
Voor anderen geldt dat schijnbaar niet, die mogen dat ongestraft.
Probeer het de volgende keer met een telefoon :)
(ik zei toch al dat ik zou kietelen)
Maar als ik de wereld om mij heen tegenwoordig zo bekijk, dan ben ik dus
normaal en hebben zij de afwijking. :{
De helft denkt dat alleen zijzelf normaal zijn, de andere helft denkt dat alleen zijzelf een afwijking hebben.
(8> Al jaren is het zo dat het afwijkend is om 'normaal' te zijn, en dat het normaal is om een afwijking te hebben (er komen daar ook steeds meer namen voor).
Nu dus maar hopen dat iedereen het door heeft dat het hebben van een afwijking heel normaal is, zodat het misschien normaal wordt om normaal te zijn...
Fludizz schreef op 24 June 2003 @ 01:03:
Dit gedrag zie je ook bij jonge kinderen trouwens :) als ze iets krijgen willen ze het houden en niet delen.
En dan beweert de mens zich op een positieve manier te ontwikkelen.
Van weggeven wordt je niet rijk, tenzij het marketing is en/of er later alsnog geld voor kan vangen. In iedergeval goed voorbereid op onze maatschappij.
De mens is gewoon asociaal geworden. heel jammer, maar valt geen eene ruk aan te doen :/
Asociaal, omdat deze mens ook egoistisch is; hebberig dus. Het zal altijd wat tekort komen, zeker als ze jaloers worden op het groenere gras bij de buren.
Het principe van concurentie verdringt het principe van hulpvaardigheid wat tegenwoordig heel sporadisch te zien is wanneer men op excursie gaat naar de kleinere gemeenschappen.

Ik zal mijn mening maar niet posten over het verschil tussen materialisme en spiritualiteit
Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 02:21:
en dan vraag ik me af, al die haat en nijd, dat voordringen in de rij .. waarom ??
moeten we elkaar eerst weer opnieuw uitmoorden om weer een doel .. een droom te hebben ??
Dat is toch ons standaard politie beleid?

als ik toch aan het kietelen ben: Waarom nou weer het "algemeen aanvaarde" beleid aanpassen?

Subtekst: doe maar gewoon, de rest doet al gek genoeg
of: Doe maar genoeg gek, dat doet de rest ook gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 02:43 ]

Verwijderd

Doe maar genoeg gek, dat doet de rest ook gewoon.
omgekeerd evenredig .. hihi .. soms werkt het
Dat is toch ons standaard politie beleid?
is dat niet ons standaard menselijk beleid ?

maar .. terug bij af dus .. respect .. als dat er niet is wederzijds .. waar ben je dan ??

en erin slaan kan niet .. zie vorige reply .. krijg je alleen maar van die eenzame mensen van met lugubere ideeen .. en dan mag je blij zijn als diegene het uitleeft in zijn graphics

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 03:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 juni 2003 @ 03:00:
omgekeerd evenredig .. hihi .. soms werkt het
idd, wat Gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander.
is dat niet ons standaard menselijk beleid ?
Blijkbaar, maar zolang het maar niet op mijn stoep gebeurd, dan vind ik het best!
maar .. terug bij af dus .. respect .. als dat er niet is wederzijds .. waar ben je dan ??
hmm, lastig raadsel hoor...
eeh
denk...
denk...
eeh, antwoord: "nederland" ?
en erin slaan kan niet .. zie vorige reply .. krijg je alleen maar van die eenzame mensen van met lugubere ideeen .. en dan mag je blij zijn als diegene het uitleeft in zijn graphics
hé! hé! hé! Wil je muismatten met me?
/me denkt er over om bij de moderator te gaan klikken over een icon-flame :)

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Ik kan het beestje (stoornis) wel een naam geven, maar of het wat uitmaakt?

Sinds mijn jeugd, vanaf een jaar of anderhalf, zijn ze er al mee beig geweest.
Maar kortgeleden kwam ik er via mijn huisarts achter dat er, ondanks dat ik
verschillende behandelingen heb gehad, nooit geen diagnose is gesteld.

Maar als ik mijn hele verleden op een rijtje zet, en alles wat ik tot nu toe heb uitgezocht,
lijkt het erop dat ik ergens binnen het autisme spectrum val.
Maar ik heb gemerkt dat syndromen uit het autisme spectrum vaak samen gaan met andere gedragsstoornissen die zich later ontwikkelen.
Waardoor het soms zeer moeilijk kan zijn om een betrouwbarte diagnose te stellen.

Ik moet nu naar mijn werk, maar zal later op de dag nog eens wat dieper ingaan
op wat andere reacties die ik heb gezien.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
De wereld veranderd en de mensen daarin ook.

Om een normaal gezins huis te kunnen betalen, moet je eigenlijk wel samen wonen en dan allebei 40 uur per week werken. Daarbij komt nog eens dat je zogenaamde sociale "verplichtingen" hebt en je moet nog dingen doen voor het levens onderhoudt.

Stel bij deze bovenste stelling nog een kind erbij op, dan krijg je een volgende situatie:
Papa gaat 's ochtens weg om 7 uur (om een uur in de file te staan) naar zijn drukke baan. Vervolgens gaat mama het kind aankleden, eten maken etc. en dropt het om 5 voor half 9 bij de babysitter om vervolgens 10 minuten te laat te komen op het werk.

Als papa om 5 uur klaar is met werken en nadat hij een uur in de file heeft gestaan haalt hij zijn zoontje/dochtertje op bij de babysitter en vervolgens gaat hij koken voor mama die om half 7 thuis komt en laat het kind over de grond kruipen.

Vervolgens komt mama thuis, dan wordt er gegeten, kind wordt om half 8 naar bed gebracht en om half 9 gaat de standaard sbs6 film aan (met onderbreking van HVN) , om vervolgens om 11uur naar bed te gaan.
Dit ritueel gaat zo de komende 15 jaar door en over 15 jaar is dat die jongen die asociaal met zijn gsm de bus in loopt.

Volgens mijn visie begint het dus allemaal bij opvoeding, opvoeden is iets wat goed moet gebeuren er moeten waarden en normen aangeleerd worden. Dit gebeurt de laatste 10 jaar al eigenlijk niet meer.

Verwijderd

IDD, de ouders/opvoeders?! denken van wel maar ik hoor steeds vaker dat ze verw88 dat de taak van leraren cq. créches is om kinderen op te voeden.

Voorbeeld:

Vrouw heeft met haar baas afgesproken dat ze optijd weg mag om haar zoon om 15:00u op te halen van school. Het is 15min rijden naar school dus om 14:45u weggaan is vroeg genoeg om weg te gaan. Collega's weten dat zij haar zoon moet ophalen dus weizen haar om 14:30u op de tijd. Als het 14:45u is wordt ze ero[p gewezen hoe laat het is en dat ze nu weg moet om op tijd te komen.

Uiteindelijk gaat ze om 15:15 weg :?
Volgende dag komt ze scheldend binnen dat die @#$:X#%% leraren op die K*T school haar erop wijzen dat de lessen van haar kind om 15:00u afgelopen zijn en ze geen babysitetrs zijn.

Ben je dan van de wereld of niet |:(

Wat mij betreft, ik vind dat die leraren hardstikke gelijk hebben :)

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31
Phearion, ik herkende eigenlijk meteen wat jij zij, ik heb ook een aan autisme gerelateerde stoornis, diagnose is bij mij op m'n 9e gesteld. Ik heb me idd. ook moeten aanpassen aan de wereld om me heen om het mezelf makkelijker te maken, en heb ook deze ergernissen.

Maar uiteindelijk kom je erachter dat je er zelf bijzonder weinig aan kan doen, mensen zijn nog eenmaal zo geworden. Zulk gedrag is eigenlijk ook wel aan de mens eigen, en dat je het tegenwoordig zo vaak ziet heeft denk ik ook wel een beetje te maken met de ontzuiling, mensen hebben tegenwoordig veel vrijheid. Nu is vrijheid wel iets wat ik meer op prijs stel dan statische maatschappij zoals we die in de jaren 50 hadden. Het is echter bijzonder irritant om te zien hoe jij zelf je best doet om een "nice guy" te zijn terwijl een boel mensen om je heen vanalles aan hun laars lappen.

Ik erger me altijd groen en geel aan supermarkten, hoe mensen alleen maar letten op zichzelf, en niet even kijken of er misschien nog mensen langs willen.

Als noot kan ik trouwens zetten dat als je goed voor je uiterlijk en je kleren zorgt, iets wat ik eigenlijk nog maar redelijk kort doe, mensen om je heen zich opeens heel anders gaan gedragen. Je moet het er alleen wel voor over hebben. (vroeger had ik idd. ook schijt aan alles)

Ohja, ik loop ook wel eens door mensen heen om bier te halen, zal ik eens wat meer op letten. Alhoewel ik wel altijd kijk of er idd. geen open plek aan de bar is. Nouja, ieder zo z'n slechte gewoontes. (zolang het er maar niet teveel zijn)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Toen iedereen nog christelijk was werd er stukken minder gejat en hoefde je de deuren niet op slot te doen. Toen werd je via de kerk aangeleerd dat je dingen moet delen en jezelf altijd op de tweede plaats moet stellen. Ik zie een samenhang tussen de ontkerkelijking en en de toename van egocentrisme.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31
Mastermind schreef op 24 June 2003 @ 10:59:
Toen iedereen nog christelijk was werd er stukken minder gejat en hoefde je de deuren niet op slot te doen. Toen werd je via de kerk aangeleerd dat je dingen moet delen en jezelf altijd op de tweede plaats moet stellen. Ik zie een samenhang tussen de ontkerkelijking en en de toename van egocentrisme.
Kerken hadden wel degenlijk door dat een samenleving beter gebaat was met bepaalde regels, door deze te verwerken in een geloof hielden mensen zich hier ook daadwerkelijk aan. Zonder een vorm van geloof zullen mensen nooit zich zo laten binden door opgelegde regels, een nadeel en tevens een voordeel. Ik ben zelf compleet ongelovig, maar heb ondertussen wel door dat als iedereen zich aan bepaalde gedragsregels houd het allemaal een stuk gezelliger wordt.

De meeste mensen hebben erg veel moeite om zichzelf te reguleren. Ik ben daarop denk ik wel een beetje een uitzondering, aangezien ik m'n gedrag van kinds af aan heb moeten aanpassen, tegen m'n gevoelens in, om me een beetje te kunnen handhaven in de maatschappij. Hopelijk worden de voordelen van het hanteren van bepaalde fatsoensnormen voor de meesten van ons wat duidelijker, maar ik reken er niet op en denk dat je daar ook bijzonder weinig aan te veranderen is.

[ Voor 23% gewijzigd door XElD op 24-06-2003 11:23 ]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

XElD schreef op 24 juni 2003 @ 11:18:
[...]

Kerken hadden wel degenlijk door dat een samenleving beter gebaat was met bepaalde regels, door deze te verwerken in een geloof hielden mensen zich hier ook daadwerkelijk aan. Zonder een vorm van geloof zullen mensen nooit zich zo laten binden door opgelegde regels, een nadeel en tevens een voordeel. Ik ben zelf compleet ongelovig, maar heb ondertussen wel door dat als iedereen zich aan bepaalde gedragsregels houd het allemaal een stuk gezelliger wordt.
Hmm, dan hebben we het zeker niet over de inquisitie? Of de onbeduidende kwestie op Atjeh? Dat dacht ik al :) Dit om maar even aan te geven dat alles vanuit meerdere perspectieven bekeken kan worden. Het is op zich wel mooi hoor, die bijbel en de ongeschreven normen en waarden van de kerk. Heb uw naasten lief etc. maar of het in deze tijd nog echt zo werkt, dat vraag ik me af.
De meeste mensen hebben erg veel moeite om zichzelf te reguleren. Ik ben
daarop denk ik wel een beetje een uitzondering, aangezien ik m'n gedrag van kinds af aan heb moeten aanpassen, tegen m'n gevoelens in, om me een beetje te kunnen handhaven in de maatschappij. Hopelijk worden de voordelen van het hanteren van bepaalde fatsoensnormen voor de meesten van ons wat duidelijker, maar ik reken er niet op en denk dat je daar ook bijzonder weinig aan te veranderen is.
Dit ben ik eigenlijk wel met je eens. Het is moeilijk om het dagelijkse leefpatroon van mensen te veranderen. Aan de andere kant, het begint toch echt bij jezelf. Zoals iemand hiervoor ergens al opmerkte dat uitspraken als "Wat u niet wilt dat u..." omgekeerd evenredig zijn, lijkt mij vrij redelijk te kloppen. Dit is dus ook iets wat je vanuit meerdere kanten bekijken kunt.

Dit soort maatschappelijke problemen hebben geen kant en klare oplossing. Omdat er zo verschrikkelijk veel variabelen in mee komen, is het gewoon niet te doen om er één standpunt over te hebben. Het beste dat we denk ik kunnen doen is een compromis zoeken. Ikzelf kom uit een andere cultuur weg en ik moet eerlijk zeggen dat in zowel de Nederlandse als de Aziatische cultuur gewoon veel dingen zijn die goed en fout zijn. Het is voor Nederlanders gewoon om op tijd op een afspraak te komen, prima, in Azië gaat dat al een stuk minder op!

Ouderen. In Azië zorgt een gezin voor de oudere leden (opa en oma) in Nederland worden ze in een bejaardentehuis gestopt. Dit even als illustratie voor de diversiteit van dit onderwerp. Iedereen heeft eigen normen en waarden en heeft in de loop der jaren een eigen referentiekader opgebouwd. Dit is opgebouwd onder zoveel verschillende invloeden dat er voor dit probleem, nou ja, probleem, deze kwestie gewoon niet iets gevonden kan worden waarvan je zegt "Klets, en nu is het opgelost." Dat worden toch uiteindelijk compromissen en die worden op dit moment voor een groot deel door de regering gesteld met wetten en regels.

Wat ik denk dat we moeten doen is meer naar onszelf kijken en de wetten even in het achterhoofd houden, maar we moeten kijken naar wat wij kunnen doen. En dat begint bij het kijken wat we voor onszelf kunnen doen. "Als je jezelf niet liefhebt, kan je een ander ook niet lief hebben." Dit lijkt mij een redelijk wijze uitspraak en sommige mensen zullen zeggen dat dat egocentrisch is, maar dat denk ik niet. :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Tussen de vele negatieve verhalen doe ik dan maar een positief woordje. Ondanks wat de kranten ons willen laten geloven, gaat het helemaal niet zo slecht naar mijn idee. Natuurlijk lopen er genoeg asocialen rond, maar ook evenzeer gewoon sociale mensen. Lach eens rond in de supermarkt en meer dan de helft lacht wel terug. Veel mensen reageren buitengewoon hartelijk op een begin van een gesprek, en dat doet mij goed. Het lijkt er op dat men voorzichtiger is geworden met contact met 'vreemden', maar een poging tot wordt in mijn ervaring steevast goed ontvangen, zolang je een 'normaal' persoon tegenover je hebt. Al te veel doemdenken wil ik dan ook niet, de asocialen worden vanzelf eenzaam.

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Hmm, ik wil niet zozeer zeggen dat de mensen ook daadwerkelijk asociaal geworden zijn.
In de regel krijg ik als ik iemand aanspreek altijd wel een normale reactie van ze.

Het gaat juist om de momenten dat men ergens naartoe onderweg is, of op zichzelf ergens an het winkelen is of iets dergelijks.
Oogkleppen op, en hoppa, daar gaan we dan.

Dat het mij zo opvalt komt door wat XElDiablo ook nog eens benadrukte.
Zelf ben ik bezig me een beetje fatsoenlijk te gedragen.
Terwijl de mensen die me juist op dat verkeerde gedrag wezen nu zelf zo aan
het worden zijn.

Er is idd een flinke ontzuiling aan de gang.
Maar daar komt juist weer een hele stroom individualisme uit voort.
Mensen bepalen hun eigen norm en waarde, modebeeld en ga zo maar door.
Allemaal gericht op de individu.

Het lijkt wel alsof het individualisme een soort beloning is voor de vooruitgang die we de laatste decennia hebben geboekt met onze maatschappij.
We zijn eindelijk zo goed als bevrijd van meneer de domine.
Die er voor zorgde dat de gemeenschap zich onderling fatsoenlijk gedroeg.
En als hardrocker bijv. hoef je tegenwoordig helemaal niet meer een beetje een kerel te zijn, en mag je heus wel een hanekam dragen zonder dat je voor punker
wordt uitgemaakt.
Iedereen bepaalt zelf wat hij of zij leuk vindt.

Prima toch? zou ik in de eerste instantie zeggen.
Jazeker.....maar men vergeet elkaar gewoon een beetje zo nu en dan.
Het beleven van de wereld als een individualist gaat ook gepaard met alle andere
verschijnselen die het met zich mee brengt....vervreemden is er één van.
En dat is in mijn geval wel één van de grote gemene delers.

Verwijderd

WhizzCat schreef op 24 June 2003 @ 11:35:
[...]
"Als je jezelf niet liefhebt, kan je een ander ook niet lief hebben." Dit lijkt mij een redelijk wijze uitspraak en sommige mensen zullen zeggen dat dat egocentrisch is, maar dat denk ik niet. :)
Het is niet egocentrisch, het is gewoon een wijze en juiste uitspraak :)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niet helemaal nuttig voor de discussie, maar wel geinig als algemene illustratie: :)
Gemiddelde Nederlander asocialer dan Europeaan

Uitgegeven: 24 juni 2003 12:07

HAARLEM - Nederlanders dringen voor in de rij bij een bushalte tijdens een regenbui, ze stelen zonder wroeging van hun werkgever en gebruiken met z'n allen zonder blikken of blozen illegale software. De gemiddelde Nederlander is asociaal, asocialer zelfs dan de gemiddelde Europeaan, zo blijkt uit onderzoek van het tijdschrift Readers Digest onder 4000 Europeanen in negentien landen.

Het blad legde de ondervraagden twaalf morele dilemma's voor, zoals: wat doet u als u te veel wisselgeld terugkrijgt, levert u een gevonden portemonnee met daarin 50 euro in bij de politie en neemt u pennen en enveloppen mee van uw werk?

Nederlanders blijken niet best te scoren en hebben volgens het onderzoek weinig moeite met asociaal gedrag. De helft van de Nederlanders dringt voor in de rij bij een bushalte tijdens een regenbui, tegen gemiddeld 32 procent in de rest van Europa. Bijna 75 procent van de Nederlanders gaf aan een illegale software kopie niet te zullen weigeren, terwijl het Europees gemiddelde 64 procent is.

De gemiddelde Nederlander voelt ook niet veel voor het inleveren van een gevonden portemonnee met 50 euro bij de politie: minder dan de helft is dat van plan. Verder neemt 50 procent van de Nederlandse ondervraagden regelmatig iets van het werk mee naar huis. De Slowaak steelt echter meer van zijn werkgever: 73 procent neemt spullen mee naar huis.
www.nu.nl

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

foutje .. per ongeluk te vroeg verstuurd

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 20:11 ]

Verwijderd

hmmz .. ik ben niet echt blij meestal met dit soort polls,
het enigste wat deze poll mij duidelijk maakt is dat nederlanders blijkbaar een stuk eerlijker zijn in hun antwoorden, want leg je er bvb cijfers naast van wat er zo allemaal op de werkvloer verdwijnt kom je aan totaal andere cijfers
offtopic:
kan de documentatie helaas zo 123 niet vinden, het zat in een tv-programma en waar het om ging was een onderzoek van de europeese belastingsdiensten aan hand van claims voor vervanging van werkmateriaal, dat lijkt mij toch ietsjes betrouwbaarder dan een onderzoek van RD .. die btw. toch al de pik hebben op de nederlanders ivm ons drugsbeleid
Toen iedereen nog christelijk was werd er stukken minder gejat en hoefde je de deuren niet op slot te doen. Toen werd je via de kerk aangeleerd dat je dingen moet delen en jezelf altijd op de tweede plaats moet stellen. Ik zie een samenhang tussen de ontkerkelijking en en de toename van egocentrisme
sorry, maar die redenatie is zo scheef als wat !!
werd er nou echt minder gejat ?? of was er gewoon niets om te jatten ??
persoonlijk denk ik toch eerder het 2de, om dezelfde reden hoefde je ook je deur niet op slot te doen .. er was toch niets te halen ..
en de rijkaards van toen leefden in ware vestigingen achter grachten en ophaalbruggen .. dus de deuren waarachter iets te halen viel waren wel degelijk op slot !

ik durf zelfs zover te gaan om te stellen dat wij zonder het geloof in de een of andere god beter af waren geweest, dit omdat de meeste religies niets anders zijn dan verkapte politieke machtsmiddelen, die ruimschoots gebruik maakten/maken van het verdeel en heers principe !
laat ik het proberen uit te leggen met een hedendaags voorbeeld :
jonge vrouw, katholiek, woonachtig in een derde wereldland, heeft al een kudde kinderen die zij amper kan voeden .. mag deze vrouw de pil gebruiken van haar kerk .. nee !!
dus er komen nog een paar kindertjes bij die natuurlijk ook wat willen eten, ergens wonen etc .. de normale basisbehoeftes van ieder mens .. maar er is niets meer, de oudere broertjes/zusjes hebben alles al opgemaakt. wat doe je dan ?? juist ja, wat je kan om toch aan je eten te komen .. want zelfs al zeg je het onze-vader 10 keer, je zal toch zelf moeten zorgen voor je dagelijks brood. met andere woorden .. je zit klem in een situatie die is ontstaan door kerkelijk advies en de enigste oplossing die hun te bieden hebben is nog meer bidden ??
en zo gaat het door de hele kerkgeschiedenis heen, eerst met je geboden zorgen voor onmogelijke situaties om daarna de vruchten te plukken van de wanhoop en ellende die daaruit voortkomen
een andere zin uit het onze vader : en vegeef ons onze schuld !
dan heb je dus een kindje van amper 3, die nog niet eens kan begrijpen wat die woorden betekenen .. maar schuldig ben je ?!? Sorry hoor, maar in mijn ogen is dat een recept voor een verknipte geest en ik weet dat elke psycholoog/psychiater dit zal bevestigen !
als je dit dan door beredeneerd kom je bij het punt dat je beseft dat onze hele maatschappij dankzij deze zieke manipulaties nooit op een volwassen manier met elkaar heeft leren omgaan, als je voor jezelf denkt ben je niet meer zo makkelijk te sturen en de kerk zal er alles aan doen om dat te voorkomen. (iemand toevallig die zegen gezien/gehoord van dit jaar .. urbi et orbi .. pfff .. middeleeuwen revisited)

ik weet trouwens nog niet eens zeker of het wel echt zoveel slechter geworden is de laatste tijd met het 'asociale gedrag' .. is het niet misschien dat het alleen meer opvalt omdat er meer mensen zijn, maar is het verhoudingsgewijs eigenlijk hetzelfde gebleven ??

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wekkel schreef op 24 juni 2003 @ 11:41:
Tussen de vele negatieve verhalen doe ik dan maar een positief woordje. Ondanks wat de kranten ons willen laten geloven, gaat het helemaal niet zo slecht naar mijn idee. Natuurlijk lopen er genoeg asocialen rond, maar ook evenzeer gewoon sociale mensen. Lach eens rond in de supermarkt en meer dan de helft lacht wel terug. Veel mensen reageren buitengewoon hartelijk op een begin van een gesprek, en dat doet mij goed. Het lijkt er op dat men voorzichtiger is geworden met contact met 'vreemden', maar een poging tot wordt in mijn ervaring steevast goed ontvangen, zolang je een 'normaal' persoon tegenover je hebt. Al te veel doemdenken wil ik dan ook niet, de asocialen worden vanzelf eenzaam.
Nou, dan wil ik ook even een positief zegje doen, er wordt al genoeg negatief geklept hier :P

Dat gesprek met vreemden, daar had ik laatst ook een leuk voorbeeld van. WhizzCat zit in de trein van Utrecht noar Grunn. Komt daar in Amersfoort een heel mooi vrouwtje de trein binnen (Ja, ik had ook eens mazzel ;) ) samen met iemand die ze daar op het station tegen kwam. Ze kregen het op een gegeven moment over internet. Cool ja! Daar weet ik ook wel wat van, dus ik scheur mun bek open (iets wat ik normaal nóóit doe, echt waar niet!), en begin vrolijk mee te kleppen. Geweldig, die kerel blijkt heftruck chauffeur te wezen, prima vent, harstikke leuk mee gepraat en dat meisje was ook te gek om mee te kleppen. 18 jaar, deed toerisme, harstikke leuk.

Hiermee om mij even aan te sluiten bij Wekkel dat het niet altijd kommer en kwel is.

@moussie

dat stukje van die kerk. Dat vind ik een hele grappige redenatie, hulde, ik ben het er wel mee eens, maar wat je daarna zegt vind ik eigenlijk te ver gaan.
ik durf zelfs zover te gaan om te stellen dat wij zonder het geloof in de een of andere god beter af waren geweest, dit omdat de meeste religies niets anders zijn dan verkapte politieke machtsmiddelen, die ruimschoots gebruik maakten/maken van het verdeel en heers principe!
Ik vind dat je dat eigenlijk niet kan zeggen. Er zijn zat andere religies die helemaal niet van dat principe uit gaan. Dat we het hier nou specifiek over het Christelijke geloof hebben vind ik dan ook niet helemaal juist. Denk nou eens aan het Boedhisme of Hindoeïsme. Horen we daar ooit wat van? Niet echt, terwijl een redelijk groot deel van de wereldbevolking deze twee geloven uitoefent.

Dat nou toevallig de katholieke kerk sterk aan geboortpreventie doet, tja, dat is hun zaak, maar er zijn wel andere religies die dat niet doen.

Die verkapte politieke machtsmiddelen kom je denk ik niet overal tegen, maar juist in het Christelijke geloof (nofi uiteraard). Wie waren er nou de asocialen toen de missionarissen in Afrika God gingen introduceren en de mensen God "door hun strot douwden" omdat het allemaal heidenen waren? Dat zijn imho toch echt de europeanen geweest. Redelijk ascociaal als je het mij vraagt.

Inmiddels weten we wel beter, dat geef ik eerlijk toe, maar toch even om aan te geven dat asociaal gedrag niet iets is van deze tijd, het komt zeker wel terug, maar dat ligt meer aande inrichting van ons huidige stelsen van normen en waarden denk ik dan aan de mensen zelf. Alla, tuurlijk ligt het ook in de mensen, maar waar asociaal gedrag geaccepteerd en getolereerd wordt, kun je ook verwachten dat je dit weer op je bordje krijgt.
een andere zin uit het onze vader : en vegeef ons onze schuld !
dan heb je dus een kindje van amper 3, die nog niet eens kan begrijpen wat die woorden betekenen .. maar schuldig ben je ?!?
Klopt als een bus, wij zijn als zondaren geboren en worden daarop afgerekent als wij naar de hemel gaan. Ooit gehoord van aflaat briefjes? Lekkere praktijken, de rijken naar de hemel en de armen naar de hel. Tuurlijk kan je dan tijdens je leven veel goeds doen, maar dat is niet altijd de garantie dat je in de hemel komt.

En dit duidt zeker niet op een verknipte geest, maar eerder op een gevoel van loyaliteit jegens jouw geloof en die principes waar jij voor staat.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik zelf ook denk dat er veel problemen uit het geloof voortkomen, maar dat is niet door het geloof zelf, maar door de mensen die het heilige boek (of dat nou de Koran of de Bijbel is) verkeerd interpreteren. Dus het is niet de schuld van God of de religie, maar van een waarnemings fout die wij maken.
ik weet trouwens nog niet eens zeker of het wel echt zoveel slechter geworden is de laatste tijd met het 'asociale gedrag' .. is het niet misschien dat het alleen meer opvalt omdat er meer mensen zijn, maar is het verhoudingsgewijs eigenlijk hetzelfde gebleven ??
Ik denk zelf wel degelijk dat slechter is geworden, vooral met invloed van de tv en de nieuwe media. Waarom zouden er organisaties als Tolerance Unlimited en Zinloos Geweld zijn? Dat is denk ik toch wel een redelijk duidelijk signaal vanuit de maatschappij dat er behoefte aan is om het beeld te verbeteren en mensen te verbeteren. Sommige dingen zijn lichtelijk overdreven (bijv. de bond tegen vloeken, imho), maar we zien dus wel een behoefte aan een maatschappelijke ondersteuning voor het goed doen.
Dat het mij zo opvalt komt door wat XElDiablo ook nog eens benadrukte.
Zelf ben ik bezig me een beetje fatsoenlijk te gedragen.
Terwijl de mensen die me juist op dat verkeerde gedrag wezen nu zelf zo aan
het worden zijn.
Ik probeer ook altijd zo beleefd mogelijk te zijn, opstaan in de bus voor oudere mensen e.d. en ik zie ook dat veel mensen zich inderdaad niet aan diezelfde "standaard normen en waarden" houden. Dat is een kwestie van het spiegeltje voorhouden denk ik. Dit geeft toch wel te denken, is het niet? ;)
Het beleven van de wereld als een individualist gaat ook gepaard met alle andere verschijnselen die het met zich mee brengt....vervreemden is er één van.
En dat is in mijn geval wel één van de grote gemene delers.
Individualiteit hoeft niet te betekenen dat jij van de wereld vervreemd. Jij krijgt een veel persoonlijker referentiekader over alles wat er om jou heen gebeurt, maar jij speelt wel degelijk een rol in het grote plan, of hoe je het ook wil noemen. Vervreemden van de wereld gebeurt zo snel echt niet. Een individualistische (wat een bagger woord) kijk op het leven hoeft niet te betekenen dat jij niks anders meer zien. Het Boedhistische geloof is heel erg op jezelf gericht en die mensen zijn er, mijns inziens, toch echt niet slechter van geworden. Zij zijn ook erg met zichzelf bezig, maar toch zijn ze echt niet wereld vreemd hoor! ;)

offtopic:
PS, ik heb alles en iedereen door elkaar gekwoot, sowwy :>

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

anandus schreef op 24 June 2003 @ 13:37:
Niet helemaal nuttig voor de discussie, maar wel geinig als algemene illustratie: :)

[De gemiddelde Nederlander voelt ook niet veel voor het inleveren van een gevonden portemonnee met 50 euro bij de politie: minder dan de helft is dat van plan.]

www.nu.nl
ach ja, je kan tenminste wel de eerlijkheid van die mensen waarderen, want die andere helf die 'm zogenaamd wel zou terugbrengen, loog waarschijnlijk gewoon. ze lullen maar wat omdat ze er nooit me geconfronteerd zijn. het zijn net een aantal kinderachtige vragen die je op de basisschool in groep 4 krijgt ofzo. daar krijg je van die vragen als "als jij een zwerver op straat zag liggen die je om hulp vroeg, zou je 'm dan helpen". al die kinderen lullen natuurlijk "ja ik zou hem wel helpen" terwijl ze eigelijk gewoon bang zouden wegrennen. om de 1 on andere reden kan ik deze twee situaties heel goed met elkaar vergelijken, want het zijn ook gewoon allemaal kindertjes, net zoals de mensen die dat soort domme vragen bedenken, en waarom is het dom? want het zou niet dom hoeven te zijn als de samenleving niet gewoon een stel liegende uit-hun-nek lullende groep mensen was die om een ander zou geven. want tegenwoordig is dit soort dingen dus normaal. het is normaal om een lul te zijn, en bijzonder om geen lul te zijn. daarom zijn mensen er vaak trots op dat ze niet normaal zijn, en doen ze alles om een ander daarvan te overtuigen zoals ik vaak ook doe.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
WhizzCat schreef op 25 June 2003 @ 01:20:
[...]

Nou, dan wil ik ook even een positief zegje doen, er wordt al genoeg negatief geklept hier :P

Dat gesprek met vreemden, daar had ik laatst ook een leuk voorbeeld van. WhizzCat zit in de trein van Utrecht noar Grunn. Komt daar in Amersfoort een heel mooi vrouwtje de trein binnen (Ja, ik had ook eens mazzel ;) ) samen met iemand die ze daar op het station tegen kwam. Ze kregen het op een gegeven moment over internet. Cool ja! Daar weet ik ook wel wat van, dus ik scheur mun bek open (iets wat ik normaal nóóit doe, echt waar niet!), en begin vrolijk mee te kleppen. Geweldig, die kerel blijkt heftruck chauffeur te wezen, prima vent, harstikke leuk mee gepraat en dat meisje was ook te gek om mee te kleppen. 18 jaar, deed toerisme, harstikke leuk.

Hiermee om mij even aan te sluiten bij Wekkel dat het niet altijd kommer en kwel is.
Er zijn inderdaad hier en daar uitzonderingen ja... Ook een keer bij een bushalte... hadden een paar mensen het over problemen met computer (OMG denk je nu ;) ik zie et aan je gezicht :P) Weet niej meer wat voor problemen ze hadden, maar op een gegeven moment zei 1 van die meiden iets wat compleet fout was, en dat kon ik niet toelaten... ik er dus op gereageerd enzo (wat ik dus normaal gesproken nooit doe), even uitgelegd hoe het opgelost kan worden en dergelijke...

Het leukste was dat ze me niet begonnen uit te foeteren omdat ik me zomaar zonder enige aanzet bezig begon te houden met hun gesprek... beter gezegt, ze bedankte me en ik heb met me stomme kop een uitnodiging om een keertje de kroeg in te gaan afgeslagen |:( maargoed, das inmiddels weer een jaartje ofzo geleden...
@moussie

dat stukje van die kerk. Dat vind ik een hele grappige redenatie, hulde, ik ben het er wel mee eens, maar wat je daarna zegt vind ik eigenlijk te ver gaan.

[...]

Ik vind dat je dat eigenlijk niet kan zeggen. Er zijn zat andere religies die helemaal niet van dat principe uit gaan. Dat we het hier nou specifiek over het Christelijke geloof hebben vind ik dan ook niet helemaal juist. Denk nou eens aan het Boedhisme of Hindoeïsme. Horen we daar ooit wat van? Niet echt, terwijl een redelijk groot deel van de wereldbevolking deze twee geloven uitoefent.

Dat nou toevallig de katholieke kerk sterk aan geboortpreventie doet, tja, dat is hun zaak, maar er zijn wel andere religies die dat niet doen.

Die verkapte politieke machtsmiddelen kom je denk ik niet overal tegen, maar juist in het Christelijke geloof (nofi uiteraard). Wie waren er nou de asocialen toen de missionarissen in Afrika God gingen introduceren en de mensen God "door hun strot douwden" omdat het allemaal heidenen waren? Dat zijn imho toch echt de europeanen geweest. Redelijk ascociaal als je het mij vraagt.
op een manier ben ik het toch wel tot op zekere hoogte eens met Mousie over die opmerking over dat we beter af zouden zijn zonder geloof, vooral omdat we dan al die zogenaamde "Heilige oorlogen" niet hadden gehad... geloof is as far as i know een van de meest voorkomende redenen voor (burger)oorlogen.

Maar wat jij zegt is ook waar, de westerse wereld heeft de rest van de wereld die technologies minder ver waren vrijwel gedwongen het christelijke, katholieke en protestantse geloof te gaan volgen... Naar wat ik heb begrepen is het boedisme een van de meest vredelievende geloven die er zijn. En over de Hindoes hebben we wel wat gehoord dacht ik... die burgeroorlog erges in afrika een tijdje gelden, was die niet tussen hindoes en tuties (of hoe je het ook schrijft)?
Inmiddels weten we wel beter, dat geef ik eerlijk toe, maar toch even om aan te geven dat asociaal gedrag niet iets is van deze tijd, het komt zeker wel terug, maar dat ligt meer aande inrichting van ons huidige stelsen van normen en waarden denk ik dan aan de mensen zelf. Alla, tuurlijk ligt het ook in de mensen, maar waar asociaal gedrag geaccepteerd en getolereerd wordt, kun je ook verwachten dat je dit weer op je bordje krijgt.
So true... _o_ hier heb ik niks aan toe te voegen :)
[...]

Klopt als een bus, wij zijn als zondaren geboren en worden daarop afgerekent als wij naar de hemel gaan. Ooit gehoord van aflaat briefjes? Lekkere praktijken, de rijken naar de hemel en de armen naar de hel. Tuurlijk kan je dan tijdens je leven veel goeds doen, maar dat is niet altijd de garantie dat je in de hemel komt.
Mousie zegt dat je het als kind van 3 niet kan begrijpen, maar het word toch tegen je gezegd, dat is een vorm van het claimen van zieltjes, en dan vooral de zieltjes die het toch nog niet begrijpen... Ik geloof hier niet in, dat we als zondaars geboren worden... wat voor slechts kan een baby die net geboren is nu op zijn geweten hebben? Het is ons gewoon aangepraat om ons bij een kerk te krijgen in de hoop dat hetgeen wat "God" genoemd word ons kan "vergeven". Vergeven van wat? geboren worden? maargoed, dat is een andere discussie.
En dit duidt zeker niet op een verknipte geest, maar eerder op een gevoel van loyaliteit jegens jouw geloof en die principes waar jij voor staat.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik zelf ook denk dat er veel problemen uit het geloof voortkomen, maar dat is niet door het geloof zelf, maar door de mensen die het heilige boek (of dat nou de Koran of de Bijbel is) verkeerd interpreteren. Dus het is niet de schuld van God of de religie, maar van een waarnemings fout die wij maken.
De interpetatie van de bijbel is inderdaad ook een ding... het geloof zelf *zou* in principe wel goed geweest *kunnen* zijn, maar door misinterpetatie en vervorming van woorden is de bijbel en het geloof geworden wat het nu is...
[...]

Ik denk zelf wel degelijk dat slechter is geworden, vooral met invloed van de tv en de nieuwe media. Waarom zouden er organisaties als Tolerance Unlimited en Zinloos Geweld zijn? Dat is denk ik toch wel een redelijk duidelijk signaal vanuit de maatschappij dat er behoefte aan is om het beeld te verbeteren en mensen te verbeteren. Sommige dingen zijn lichtelijk overdreven (bijv. de bond tegen vloeken, imho), maar we zien dus wel een behoefte aan een maatschappelijke ondersteuning voor het goed doen.
Op zich waar, denk maar eens aan al dat geweld dat er op TV komt, en ook hoe veel eerder het iedere keer komt... Ik heb geregeld al harde actiefilms en thrillers (18+ was kijkwijzer, nee het was geen porno) gezien nog voor sesamstraat uberhaupt begonnen was... de kleine kinderen zien dat, en denken dat dat soort gedrag normaal is omdat ze op die leeftijd gewoon niet beter weten... Waarom zou er anders voor de jeugd programma's als sesamstraat, jeugdjournaal en klokhuis en dergelijke zijn ?

verder die bonden... bond tegen vloeken is inderdaad overbodig zolang er nog steeds zinloos geweld en dergelijke is...
Die reclames tegen zinloos geweld hebben geen nut vind ik persoonlijk, want het komt altijd in reclameblokken door... vrijwel iedereen die ik ken zapt tijdens reclames en kijkt ze nooit... Advertenties in kranten kan je moeilijker omheen, die zie je wel... maar ind e krant heb ik nog nooit een advertentie tegen zinloos geweld gezien...

De behoefte aan maatschappelijke steun is er wel, maar voorlopig is men nog te koppig om die steun als die geboden word te accepteren...
[...]

Ik probeer ook altijd zo beleefd mogelijk te zijn, opstaan in de bus voor oudere mensen e.d. en ik zie ook dat veel mensen zich inderdaad niet aan diezelfde "standaard normen en waarden" houden. Dat is een kwestie van het spiegeltje voorhouden denk ik. Dit geeft toch wel te denken, is het niet? ;)
_o_ WhizzCat _o_ jij bent dus een uitzondering op de regel :)

Hoewel ik ook een keer opgestaan ben voor zo'n oud vrouwtje en die voelde zich toen beledigt en zei tegen mij dat haar benen nog wel goed waren, dat ik die stoel lekker voor mezelf mocht houden... Op dat soort momenten heb ik zoiets van "Waar doen we het allemaal nog voor, stelletje ondankbaren..."
[...]

Individualiteit hoeft niet te betekenen dat jij van de wereld vervreemd. Jij krijgt een veel persoonlijker referentiekader over alles wat er om jou heen gebeurt, maar jij speelt wel degelijk een rol in het grote plan, of hoe je het ook wil noemen. Vervreemden van de wereld gebeurt zo snel echt niet. Een individualistische (wat een bagger woord) kijk op het leven hoeft niet te betekenen dat jij niks anders meer zien. Het Boedhistische geloof is heel erg op jezelf gericht en die mensen zijn er, mijns inziens, toch echt niet slechter van geworden. Zij zijn ook erg met zichzelf bezig, maar toch zijn ze echt niet wereld vreemd hoor! ;)

offtopic:
PS, ik heb alles en iedereen door elkaar gekwoot, sowwy :>
Individualtiteit word tegenwoordig vaak als asociaal gedrag gezien terwijl het dat niet is. Als individualiteit (sjeez wat een rotwoord :P) er niet zou zijn... ik wil niet weten wat voor robot's we dan zullen zijn...

Je moet je eigen kijk hebben op de wereld, je eigen visie... anders kan je geen mening vormen over de wereld...

offtopic:
maargoed, wat reply Whizz :) ben er nu ongeveer uur mee bezig met deze reply :P

Verwijderd

Fludizz schreef op 25 June 2003 @ 13:01:
[...]

_o_ WhizzCat _o_ jij bent dus een uitzondering op de regel :)

Hoewel ik ook een keer opgestaan ben voor zo'n oud vrouwtje en die voelde zich toen beledigt en zei tegen mij dat haar benen nog wel goed waren, dat ik die stoel lekker voor mezelf mocht houden... Op dat soort momenten heb ik zoiets van "Waar doen we het allemaal nog voor, stelletje ondankbaren..."
ach ja maar als je niet was opgestaan had ze daar waarschijnlijk over geklaagt, dus....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 03:55:
[...]

ach ja maar als je niet was opgestaan had ze daar waarschijnlijk over geklaagt, dus....
daar heb je waarschijnlijk gelijk in .. zonder te willen generaliseren moet ik vaststellen dat een heleboel oudere mensen besmet lijken te zijn met de zeur-virus ;)

om ff terug te komen op de invloeden van het geloof op ons gedrag :
het boeddhisme is net als het taoisme geen geloof maar een leer, zonder 'boeman' die je ergens aan het eind van de rit beoordeelt en veroordeelt, en of die boeman nou allah heet of god of shiva of wat dan ook maakt niet zoveel verschil.
waar het om gaat is dat al die geloven in de een of andere godheid je de mogelijkheid bieden om je verantwoordelijkheid af te schuiven of op te schorten tot een later tijdstip !
van de basisleer van bvb het christelijk geloof (ik gebruik dat ff als voorbeeld omdat ik daar cultuurgebonden nu eenmaal het meest vanaf weet) is naar mijn mening maar beangstigend weinig over gebleven, en dat terwijl juist deze basis weinig verschilt van bvb het boeddhisme. de ethische normen en waarden die de basis vormen van vrijwel elk geloof met een godheid zijn compleet begraven onder bergen van aangepaste manipulaties die maar een doel hebben/hadden .. zorgen dat de priester/dominee/imam een lekkere vette boterham had/heeft terwijl de gelovigen zitten te verhongeren. de kabbala, het verboden 'duivelse' boek, eigenlijk het oorspronkelijke eerste testament, heeft iemand van jullie er wel eens een stukkie van gelezen (ja .. duh .. de vertaling dus ;) ) .. bij de derde pagina op z'n laatst besef je dat je door de christelijke vertaling in het ootje wordt genomen !!

om nog ff terug te komen op mijn voorbeeld van het 3jarige kind dat een schuldgevoel krijgt aangepraat en naar mijn mening daaraan een verknipte ziel over houdt : het arme kind is inmiddels 5 en heeft gisteravond haar onze-vader afgeraffeld, vandaag voelt ze zich er best schuldig onder. dan komt de angst om de hoek kijken, wat gaat er gebeuren met mij want de allziende god heeft het zeker gezien ? zal hij haar vergeven of komt zij nou in de hel ? ziedaar, de psychose is geboren en wordt op latere leeftijd verder uitgebouwd.
zij gaat trouwen en heeft sex, maar daar mag je geen plezier aan beleven, in tegendeel, als zij het niet beperkt tot momenten waarop zij zwanger zou kunnen raken is zij volgens gelovige maatstaven een verdorven vrouw ??

in de psychologie wordt het manipuleren via schuldgevoel op jonge leeftijd omschreven als gevaarlijk, de normale geestelijke groeiprocessen worden in de kiem gesmoord, met als gevolg een mens die niet op een normale manier met zichzelf en zijn omgeving om kan gaan. borderline syndroom in de milde gevallen, in de extreme gevallen spreken wij van mps (multiple personality syndrom) is een van de veel voorkomende gevolgen van dergelijke manipulaties.
wat je dus krijgt (heel simpel gesteld) is een mens die dit zegt, iets anders denkt en nog iets anders doet .. en in deze warboel, die ze eerst zelf hebben gecreeerd, komt dan de kerk met het verlossende woord : als je maar genoeg bid, aflaatbriefjes koopt etc. komt het vast nog wel goed met je !!
vandaar dat ik dus durf te stellen dat wij zonder de verschillende godsdiensten beter af zouden zijn geweest, om de simpele reden dat je je problemen zelf moet oplossen, als je iets lulligs hebt gedaan moet je hier en nu zien om te gaan met het rotgevoel dat je eraan over hebt gehouden en het niet laten bij de god die tzt zal beslissen of je in de hemel of de hel belandt ?!?
misschien een beetje naief, maar ik geloof nog steeds in het goede in de mens, dat het streven naar innerlijk evenwicht en samenleven in een harmonieuze omgeving een fundamenteel menselijk trekkie is en als ik kijk naar culturen die zonder godsdiensten zijn opgegroeid zie ik alleen maar bevestegingen van deze overtuiging.
over het algeheel wordt de medemens in die culturen op de manier benadert waarop jezelf zou willen worden benadert .. en zo hoort het toch ook ..
wat jij niet wil dat jou geschiedt ..

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 17:24:
[...]

om nog ff terug te komen op mijn voorbeeld van het 3jarige kind dat een schuldgevoel krijgt aangepraat en naar mijn mening daaraan een verknipte ziel over houdt : het arme kind is inmiddels 5 en heeft gisteravond haar onze-vader afgeraffeld, vandaag voelt ze zich er best schuldig onder. dan komt de angst om de hoek kijken, wat gaat er gebeuren met mij want de allziende god heeft het zeker gezien ? zal hij haar vergeven of komt zij nou in de hel ? ziedaar, de psychose is geboren en wordt op latere leeftijd verder uitgebouwd...
Sja....zo heb ik na de communie het portret van Jezus van de muur gehaald en achterstevoren achter de kast gezet, ik wilde hem nooit meer zien.
Elke keer als ik er naar keek dan voelde ik me schuldig.
Hij kon dus nooit een goede heer zijn.....in mijn ogen was hij juist de slechte.
Want hij liet me mij zelf al schuldig voelen zonder dat er iets was. :( :( :(

Vanaf dat moment was ik ook niet meer bang in het donker.
De duisernis werd mijn grote vriend en was de warme donkere deken die me
geborgenheid gaf.
Tenslotte was ik daar in mijn eentje. ;)

Ik heb bij de weg een grote afkeer voor de leugens die je als kind wijsgemaakt worden.
Herman Vinkers had er eens een mooie over.

Eerst leer je je kinderen dat er een kerstman bestaat en sinterklaas, vertelt ze mooie sprookjes over heldhaftige ridders en mooie jonkvrouwen enzo bladiebla.
Naar mate ze ouder worden moet je ze ook weer vertellen dat al die dingen niet bestaan en dat dat alleen maar was om te spelen. (met je hoofd)
Kinderen balen en janken enzo natuurlijk, want wie moet ze nu al die mooie
kadootjes geven?
Maar dan komt het, ook kinderen nemen wraak...jahaa.

Want tegen de tijd dat ze een jaar of dertien worden, dan komt de pubertijd. :) :P
De kids gaan dan overal tegenin alles wat je als ouder doet is verkeerd.
Jantje zijn gezicht schiet vol met puisten en daar sta je dan als moeder, met zo'n
tegendraads jong met een etterend gezicht vol puisten in de supermarkt. ;)
Als beloning voor al die leugens tijdens hun jeugd.

Zo zij hij het niet letterlijk, maar daar kwam het wel op neer.

Sja, en wat betreft dat individualisme en dat onbeleefde gedrag.
het is allemaal leuk en aardig als men liever lekker op zich zelf staat.
Maar al die mensen zijn wél afhankelijk van anderen.
En als ze eens van een ander iets voor elkaar moeten krijgen, dan kunnen
ze ineens wel sociaal doen.
Sja dan heb ik dus zoiets van "Ja, val nu ook maar kapot."
En dan moet je eens horen.
Dan ben je ineens niet sociaal. :o :7

Verwijderd

ik heb zoiets dus elke dag he...

Ik heb nu vakantie maar normaal, als ik elke ochtend naar school fiets en elke middag naar huis, kom ik vaak mensen tegen die bijvoorbeeld terug van de C1000 komen. Op mijn heen/terug weg is er een klein bruggetje met een hek waar 1 persoon langs kan. Ook al ben ik de eerste bij de brug, dan laat ik andere mensen ALTIJD voor, ook in het ijskoude weer. En nu ben ik dus buitenlander (Iran), en ik draag zo'n groene legerjack (die alternatives zoals ik ook vaak dragen). Heel vaak zeg ik dan gezellig "hallo" of "goede ochtend/middag mevrouw/meneer" en dan word ik meestal heel vies aangekeken alsof mensen zo snel mogelijk langs mij willen gaan en niets meer met mij te maken will hebben...

Ik snap het niet, ik doe geen vlieg kwaad, waarom wordt IK vies aangekeken en de blonde jongen met z'n Nike jas die altijd overal hangt, geluidsoverlast maakt met z'n opgevoerde scooter etc. niet ? Ik wil niet racistisch overkomen van "die oude nederlands zijn asociaal" want mijn moeder heeft heel erg veel Nedelandse vriendinnen die hartstikke aardig zijn(ongeveer 5% van mijn moeders vriendinnen is Iraans).

En ik kom in de ochtend/middag natuurlijk ook wel eens mensen tegen die ook wat terug zeggen zoals "hallo jogeman" of "hallo, lekker weertje he?" en dat geeft mij toch wel een goed gevoel.

Ik ken ook een vrouw die woont in de straat bij mij om de hoek die ook ook bijna elke ochtend tegekom. Ik zeg ook vaak halo tegen haar maar in mijn hele leven dat ik in Nieuw-Vennep woon (11 jaar) heeft ze nog nooit iets tegen mij terug gezecht, ik heb dus ook geen flauw idee hoe haar stem klinkt (en geloof me, ze is niet doof ofzo). En de laatste tijd zeg ik tegen haar express extra vriendelijk "halo" in de hoop dat zij misschien minder asociaal tegen mij doet.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 01:40 . Reden: nog ff wat erbij ]

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Verwijderd schreef op 27 juni 2003 @ 01:29:
ik heb zoiets dus elke dag he...

Ik heb nu vakantie maar normaal, als ik elke ochtend naar school fiets en elke middag naar huis, kom ik vaak mensen tegen die bijvoorbeeld terug van de C1000 komen. Op mijn heen/terug weg is er een klein bruggetje met een hek waar 1 persoon langs kan. Ook al ben ik de eerste bij de brug, dan laat ik andere mensen ALTIJD voor, ook in het ijskoude weer. En nu ben ik dus buitenlander (Iran), en ik draag zo'n groene legerjack (die alternatives zoals ik ook vaak dragen). Heel vaak zeg ik dan gezellig "hallo" of "goede ochtend/middag mevrouw/meneer" en dan word ik meestal heel vies aangekeken alsof mensen zo snel mogelijk langs mij willen gaan en niets meer met mij te maken will hebben...

Ik snap het niet, ik doe geen vlieg kwaad, waarom wordt IK vies aangekeken en de blonde jongen met z'n Nike jas die altijd overal hangt, geluidsoverlast maakt met z'n opgevoerde scooter etc. niet ? Ik wil niet racistisch overkomen van "die oude nederlands zijn asociaal" want mijn moeder heeft heel erg veel Nedelandse vriendinnen die hartstikke aardig zijn(ongeveer 5% van mijn moeders vriendinnen is Iraans).

En ik kom in de ochtend/middag natuurlijk ook wel eens mensen tegen die ook wat terug zeggen zoals "hallo jogeman" of "hallo, lekker weertje he?" en dat geeft mij toch wel een goed gevoel.

Ik ken ook een vrouw die woont in de straat bij mij om de hoek die ook ook bijna elke ochtend tegekom. Ik zeg ook vaak halo tegen haar maar in mijn hele leven dat ik in Nieuw-Vennep woon (11 jaar) heeft ze nog nooit iets tegen mij terug gezecht, ik heb dus ook geen flauw idee hoe haar stem klinkt (en geloof me, ze is niet doof ofzo). En de laatste tijd zeg ik tegen haar express extra vriendelijk "halo" in de hoop dat zij misschien minder asociaal tegen mij doet.
Koppigheid, domheid. Dat soort mensen zijn geweldig in staat om een persoon in een hokje te plaatsen. Maar zoals je zegt zijn er ook genoeg met wel een hart.

Verwijderd

tja, zeker voor allochtonen is het een treurig feit dat er steeds onvriendelijker op hun gereageerd wordt vanuit de samenleving .. en knuppel-in-het-hoenderhok-pim-fortuin heeft het er niet bepaald beter op gemaakt :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 June 2003 @ 03:03:
tja, zeker voor allochtonen is het een treurig feit dat er steeds onvriendelijker op hun gereageerd wordt vanuit de samenleving .. en knuppel-in-het-hoenderhok-pim-fortuin heeft het er niet bepaald beter op gemaakt :(
toen moest ik toch wel ff lachen wanneer ik op het nieuws zo'n politicus zag die zei "stem op mij" en toen ze dat tegen een allochtoon zei zei die allochtoon terug "nee ik ga op pim fortuyn stemmen". die politicus zei dus "weet je het zeker?" :p

sry beetje offtopic :p

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben van mening dat de overheid meer idols varianten moet stimuleren en finacieren. Ja dat is echt zo'n stelling voor in de kroeg, maar het is ook hier van toepassing.

Als er meer idols variaties op tv zijn, gaan mensen ook op andere gebieden anders naar zichzelf kijken, meer zelfreflectie dus. Ze kunnen best iets doen met verkopers ofzo, sommigen doen echt zo lomp tegen je.

Misschien dat je zo, met de harde hand weliswaar, de maatschappij een beetje kan sturen.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 15:02

Eelke Spaak

- Vlad -

Lord of the Pentium schreef op 29 June 2003 @ 00:45:
Ik ben van mening dat de overheid meer idols varianten moet stimuleren en finacieren. Ja dat is echt zo'n stelling voor in de kroeg, maar het is ook hier van toepassing.

Als er meer idols variaties op tv zijn, gaan mensen ook op andere gebieden anders naar zichzelf kijken, meer zelfreflectie dus. Ze kunnen best iets doen met verkopers ofzo, sommigen doen echt zo lomp tegen je.

Misschien dat je zo, met de harde hand weliswaar, de maatschappij een beetje kan sturen.
Maar zo gauw zo'n initiatief van de overheid uitgaat hebben veel mensen een idee van "Ja hallo de overheid probeert me weer normen en waarden op te leggen! Daar doe ik niet aan mee!" Daarom zal dit nauwelijks meer effect hebben dan de huidige normen & waarden acties.

TheStreme - Share anything with anyone

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Phaerion schreef op 23 juni 2003 @ 22:59:
Ander voorbeeld.
Sta je gezellig aan de bar te kletsen met een maat.
Een eindje verder op is nog ruimte aan de bar.
Er komt iemand aan die wil bestellen.
Kijkt naar de bar, "ah, daar is nog plaats."
En prompt komt hij op je af gelopen en besteld doodleuk een biertje
tussen jullie door, en verstoort daarmee tevens het gesrpek.
Je kijkt hem eens aan.........Hij kijkt terug, lacht eens vriendelijk,
rekent vervolgens zijn biertje af en loopt weer weg.
En zo zullen er nog meer een biertje komen bestellen.......
Mijn eerste reactie:
"Dus jij bent zo'n asociaal die de bar bezet houdt en niet gewoon een tafeltje uitzoekt om te praten, zodat andere dorstige mensen ook gewoon kunnen bestellen zonder kwaad aangekeken te worden?"

Natuurlijk is dat niet echt genuanceerd, maar van die kant kun je het natuurlijk ook bekijken :)

Flap

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Hier stond wat clueloos gebrabbel

Flap

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-02 11:14
Ik heb ook nog een paar voorbeelden.
In de friettent waar ik zo ongeveer elke zondag friet ga halen, was het eerst zo dat er 2 mannen stonden te wachten tot dat ze konden bestellen.
Er kon weer iemand geholpen worden en de man die aan de beurt was die keek ff sociaal rond of dat hij wel zeker aan de beurt was, de andere man maakt daar makkelijk gebruik van en besteld meteen, de man die aan de beurt was zegt zo dat hij nog voor was. Maar daar was de man die voorschoot niet bepaald blij mee en begon hem uit te schelden, het ging zo iets van, waarom trek je dan niet meteen je bek open eikel.

En nog een andere keer toen stond ik al ff (15 min) te wachten en komt er zo'n man binnen die gaat aan het barretje zitten en er is weer iemand aan de beurt geweest en daarna was ik en hij zegt zo (terwijl er nog 2 of 3 mensen voor hem waren) volgens mij ben ik wel voort aan de beurt en ik zeg zo, nee ik ben eerst. Hij, ow ja ow (echt zo van nou ga nou maar snel voor maar de volgende keer ben ik meteen aan de beurt okey?)

Het kan zo zijn dat ik bij die 2 verkeerd heb, maar ik vond het echt asociaal, hij zat er 5min en wist goed dat er nog mensen voor hem waren, maar wilde toch gewoon bestellen.
Ik vind ook dat het niet goed gaat met veel mensen, want ik heb bij deze 2 gevallen echt zo iets van ze zouden jullie eigenlijk een keer over jullie friet heen moeten pissen.

Maar ook met mij gaat het volgens mij de verkeerde kant op, want ik doe zelf ook wel eens asociaal, bijv net voor een auto oversteken, dat is ook weer zo iets, verder kan ik nu ff niks verzinnen.

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
UDuckling5 schreef op 29 June 2003 @ 15:57:
[...]

Mijn eerste reactie:
"Dus jij bent zo'n asociaal die de bar bezet houdt en niet gewoon een tafeltje uitzoekt om te praten, zodat andere dorstige mensen ook gewoon kunnen bestellen zonder kwaad aangekeken te worden?"

Natuurlijk is dat niet echt genuanceerd, maar van die kant kun je het natuurlijk ook bekijken :)
Zo zou je het idd ook kunnen bekijken.
Ware het niet dat de bar in een kroeg een plek is waar men zit te kletsen.
Daar zijn die krukken voor die er bij staan.
Dus zo raar is het dan niet.....
En als je het goed gelezen had, stond er ook dat er verder op nog plaats was. ;)
Dus ik hield de bar niet bezet.

Ten slotte, stond ik daar al, dus zal degene die als laatste komt gewoon
achteraan moeten sluiten.
Dat is helemaal niet abnormaal of zo.

Maar ik vind dat het individualisme van tegenwoordig al haast aan
zelfverheerlijking grenst.
Men voelt zich uniek en is dus al snel beter dan een ander of meent voorrang
te hebben op een ander.
Maar veel van die mensen kunnen hun houding niet eens echt waarmaken.
En zijn maar al te vaak op iemand anders aangewezen.

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
De laatste dertig jaar, als reactie op de ooit strenge calvivnistische samenleving, is er een steeds verder toenemende nadruk gelegd op het individu, en werd er steeds minder gekeken naar de samenleving. Belangen van het individu gaan al heel lang boven die van de gemeenschap. Denk aan de belangen van een dader boven die van de soms vele slachtoffers, of denk aan de vele belachelijke inspraak procedures die bijvoorbeeld de aanleg van een brug gedurende soms tientallen jaren weten te verhinderen omdat een handje vol buurtbewoners vinden dat het te veel herrie maakt of whatever. Ieder voor zich en de overheid voor ons allen.....

Wat mij betref breekt de pleuris binnenkort eens goed uit in dit landje. Zien we misschien weer wat de echte waarden zijn. En dat alles niet om ons eigen ikje draait.. Want eerlijk is eerlijk: erg veel mensen zijn momenteel stront verwend.

• sebas82
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-10-2024
Ik vind het altijd een uitdaging om bij iemand die er chagarijning kijkt naar hem of haar te glimlachen en te kijken of je een glimlach terug kijkt, en het verbaasd me elke keer weer dat dat vaak nog lukt ook...
Pagina: 1