waarom geen mod chips?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Hi,

Ik opende een dag of 2 geleden een topicje over een modchip voor'n xbox en die werd gesloten omdat modchips blijkbaar niet mogen in het forum.
Als dat een regel is, prima. Ik had het niet verwacht maar okee..

Maar ik vraag me wel af waarom?
Het ombouwen van die dingen is legaal. Je 'mag' ze ombouwen.
Er is niets illigaals (meer) aan.
En daar komt bij dat het ook echt een stevige tweak is eigenlijk en het dus naar mijn mening hier hartstikke thuis hoort.

Er zullen vast wel tegenargumenten zijn hierover, anders was die regel er niet geweest..
Maar ik heb na zitten denken, maar ik kan echt geen reden vinden..
Vandaar dat ik hier dus vraag naar de redenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het ombouwen kan misschien wel legaal zijn. Alleen volgens mij is het zo dat het ombouwen voor modchips in 99% van de gevallen wordt gebruikt voor het gebruik van illegale spellen etc.
Dus op zich is het legaal, maar omdat het gewoon geassocieerd is met illegalen spellen tegenwoordig houdt het dus snel op.
Dat denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Voor zover ik weet wordt het aanpassen van je XBox d.m.v. een modchip hier als illegaal beschouwd. Waarschijnlijk dat daarom je topic is afgesloten.
Maar zoals in de FAQ's wel beschreven staat, als je het er niet mee eens bent, open je gewoon een dergelijk topic (liefst met link zodat ze weten over welk topic het gaat), of je mailt de desbetreffende mod door een mailtje te sturen aan "modnaam"@tweakers.net
Dan komt het altijd in orde..tenminste, dan krijg je in ieder geval duidelijkheid.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Kun jij aantonen dat de fabrikant geen problemen (meer) heeft met het ombouwen van die chips? Wij gaan er nog steeds van uit dat het niet mag. Dus ik zou zeggen: geef ons een officieële bron met de vermelding dat het wel mag van de fabrikant :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-10 11:14
Viper_74 schreef op 23 June 2003 @ 20:45:
Het ombouwen kan misschien wel legaal zijn. Alleen volgens mij is het zo dat het ombouwen voor modchips in 99% van de gevallen wordt gebruikt voor het gebruik van illegale spellen etc.
Dus op zich is het legaal, maar omdat het gewoon geassocieerd is met illegalen spellen tegenwoordig houdt het dus snel op.
Dat denk ik dan.
Mja... maar es worden ook genoeg topics geopent over Kazaa e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Ik vind de sluitmessage van The Will vrij duidelijk? Er staat gewoon in de policy dat modchips niet worden toegestaan omdat het een grijs gebied betreft. Eigenlijk komt het ook gewoon hier op neer: FAQ Policy - Beveiliging omzeilen. Microsoft heeft de X-Box live mogelijkheid expres bemoeilijkt met een modchip, dan is het niet de bedoeling dat wij jou hier gaan helpen met het omzeilen daarvan.

Zie ook dit artikel op de frontpage: Xbox Live weigert gemodde Xbox :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Viper_74 schreef op 23 June 2003 @ 20:45:
Dat denk ik dan.
Dan zou inderdaad het hele P2P gebeuren ook opgedoekt moeten worden. Verhalen over CD/DVD fikkers zijn ook uit de boze inclusief verhaaltjes over harde schijven met >20GB opslag. :+
XceeD schreef op 23 June 2003 @ 20:46:
Kun jij aantonen dat de fabrikant geen problemen (meer) heeft met het ombouwen van die chips? Wij gaan er nog steeds van uit dat het niet mag. Dus ik zou zeggen: geef ons een officieële bron met de vermelding dat het wel mag van de fabrikant :)
Gaat het erom wat van de wet niet mag, of van de fabrikant?
Als het er toe doet wat de fabrikant mag: Mag overklokken dan wel? Waarom zijn processors vaak dan gelocked? Niet omdat de fabrikanten het overklokken proberen te voorkomen? :?
Wat de fabrikant mag lijkt mij niet echt van belang, wel wat volgens de wet mag.

Alleen weet ik helaas daar geen antwoord op.. :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:04

deadinspace

The what goes where now?

XceeD schreef op 23 June 2003 @ 20:46:
Kun jij aantonen dat de fabrikant geen problemen (meer) heeft met het ombouwen van die chips?
Is de fabrikant zijn mening onze zaak dan? Als je hardware koopt is het van jou, en de fabrikant kan - buiten het laten vervallen van garanties - niks doen om je te verbieden die hardware aan te passen.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat aangepaste hardware wel voor illegale doeleinden (zoals het spelen van gekopieerde spelletjes) ingezet mag worden, je dient je immers nog steeds aan de wet te houden.

Maar de fabrikant heeft daar niks over te zeggen, dus daar hebben we op GoT meestal weinig mee te maken. Bovendien is het modden zelf nog altijd niet illegaal. Gemodde hardware inzetten voor illegale activiteiten is illegaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De lock op een CPU is meer voor de remarkers dan de thuisprutser bedoeld hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 16:08

White Dust

PlaneScape: Torment

Ten eerste: Vanochtend om achtien minuten over twee is geen twee dagen geleden :+.

Het is strafbaar om een PS om te bouwen (www.webwereld.nl/nieuws/11425.phtml), aangezien de stap nihiel is richting de andere consoles zeg ik op mijn beurt dat het ook strafbaar op andere consoles is.

Als jij duidelijk bewijs hebt dat het legaal is om een console om te bouwen kan er nog over worden gepraat, anders blijft het mooi in het zelfde grijze gebied als waar het nu zit, wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het ombouwen van consoles is niet strafbaar, maar civielrechterlijk verboden. Een tamelijk belangrijk onderscheid. En verder ging het hier over het op commerciele basis ombouwen van consoles voor anderen. Wat jij met je eigen spelcomputer uithaalt is iets wat verder geen mens aangaat. Aangezien de topics over modchips hier alleen gaan over zelf knutselen aan je eigen machine lijkt mij er weinig bezwaar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 20:59:
De lock op een CPU is meer voor de remarkers dan de thuisprutser bedoeld hoor ;)
Dat is inderdaad wel een mooie analoge situatie. Het omzeilen van een multiplier lock is niet illegaal, en hoe vervelend sommige bedrijven het ook vinden: ze kunnen het omzeilen ervan niet verbieden.

De multiplier lock omzeilen en de CPU's dan onder hogere snelheden verder verkopen is wel illegaal.
White Dust schreef op 23 June 2003 @ 21:05:
Het is strafbaar om een PS om te bouwen (www.webwereld.nl/nieuws/11425.phtml), aangezien de stap nihiel is richting de andere consoles zeg ik op mijn beurt dat het ook strafbaar op andere consoles is.
Kun je mij het wetboekartikel aanwijzen waar staat dat dat illegaal is? Nee? Dan is het dus niet illegaal.
Dat dit bepaalde bedrijven door rechterlijk bevel verboden is, is een andere kwestie ;)

Overigens kan ik me door de erg hoge kans op misbruik van gemodde spelcomputers wel enigszins voorstellen dat ze op GoT geweerd worden. Ik ben het alleen niet eens met een aantal van de aangedragen argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

fabrikanten willen ook niet dat DVD spelers omgebouwd worden. Maar het mag wel hier besproken worden. MOD-chips zijn er gewoon om illegaal spellen te spelen, iets dat in SP nogal gevoelig is (veel warez problemen), vandaar die policy. Topics als "hey mijn illegale spel doet het niet met deze patch" mogen ook niet :).

't is gewoon maar net wat de intentie is hoe de post overkomt.
Dan zou inderdaad het hele P2P gebeuren ook opgedoekt moeten worden. Verhalen over CD/DVD fikkers zijn ook uit de boze inclusief verhaaltjes over harde schijven met >20GB opslag.
Dat ligt echt anders, mensen gebruiken cdbranders HDD en weet ik wat ook voor andere dingen dan puur illegale. Een mod chip is er gewoon gemaakt om illegale spellen mee te spelen "ik heb problemen met het inbouwen" is dan ook niet de bedoeling.

Hoe het met P2P zit weet ik niet zo.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 23-06-2003 23:17 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

possamai schreef op 23 June 2003 @ 20:41:
Hi,

Ik opende een dag of 2 geleden een topicje over een modchip voor'n xbox en die werd gesloten omdat modchips blijkbaar niet mogen in het forum.
Als dat een regel is, prima. Ik had het niet verwacht maar okee..

Maar ik vraag me wel af waarom?
Het ombouwen van die dingen is legaal. Je 'mag' ze ombouwen.
Er is niets illigaals (meer) aan.
En daar komt bij dat het ook echt een stevige tweak is eigenlijk en het dus naar mijn mening hier hartstikke thuis hoort.

Er zullen vast wel tegenargumenten zijn hierover, anders was die regel er niet geweest..
Maar ik heb na zitten denken, maar ik kan echt geen reden vinden..
Vandaar dat ik hier dus vraag naar de redenen :)
Alles waarbij iets gedownload dient te worden is pas legaal als er een schriftelijke toestemming is van de maker dat het gedownload mag worden (copyright is expliciet). Overigens dient iedereen die dan iets download toestemming te vragen.

Om je een idee te geven hoe ver dit gaat:
C-Idee nr 14 (dat is die van deze week) staat een artikel over ene Cedric Schretlen (17 jaar) die een website (www.kerstmisonline.nl) over kerstmis had. Buma Stemra heeft hem gedwongen gedichten, songteksten, links naar ringtones, midi-files en mp3s en lettercombinaties voor het programmeren van ringtones te verwijderen. Alles gebaseerd op de Auteurswet 1912.

Ja die gasten gaan erg ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Dat vind ik dat alle topics over Kazaa enz. ook moeten worden gesloten,
en GBA flashers meoten dan ook dicht.

mod chips zijn ook voor import games, dat is wel legaal :)

edit:

JVS,

DVD spelers mogen wel omgebouwt, worden,
anders gafen de fabrikanten de dealers geen gratis app. om alle dvd spelers regio vrij te kunnen maken :)

[ Voor 33% gewijzigd door Qorne op 23-06-2003 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
Het zelf knutselen is niet het probleem, maar het gebruik van een modchip. Nu doet zich bij de modchip de vreemde situatie voor netzoals bij softdrugs. Je mag het gebruiken, maar de teelt is verboden. Dat wil zeggen, je mag als thuisteler zelf je eigen modchip bakken. Handel in deze chips is bij uitspraak van de Rechtbank Breda uitdrukkelijk verboden.

Verweren op basis van art. 32 & 45 Aw en richtlijn 2001/29 EG art. 6 inzake de "back up" en de "internationale spellen" zijn door de rechter als te licht beschouwd om doorslag te geven.
Sony c.s. hebben voldoende aannemelijk gemaakt dat er geen noodzaak bestaat voor het maken van een reservekopie of backup van een PS-spel, door te stellen dat de stand van het spel op memorycard wordt opgeslagen, welke memorycard gekopieerd kan en mag worden, teneinde het voortzetten van een spel op een ander PS-console mogelijk te maken, terwijl een kopie ook voor een beschadiging niet noodzakelijk is, omdat beschadigingen op eenvoudige wijze kunnen worden hersteld. Nu niet is gebleken van de noodzaak voor het maken van een "back-up"of reservekopie, gaat het beroep op art. 45k Aw niet op. Dit artikel bepaalt immers dat niet als een inbreuk op het auteursrecht wordt beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van een computerprogramma , die dient als reservekopie, indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is. Aan het laatste vereiste niet is voldaan. Het lijkt overigens wei-nig geloofwaardig dat bezitters van originele PS-spellen hun dure PS-console, louter ter bescherming van de originele spellen, tegen betaling van een bedrag van € 30,-- tot € 100,--, zouden laten ombouwen om door henzelf gemaakte reservekopieën te kunnen afspelen.
Het vonnis kun je hier lezen. Overigens is dit een voorlopige voorziening, het resultaat van de bodemprocedure is er nog niet.

Maar goed, wat nu ? Het is een grijs gebied. Er zijn legio onderwerpen waarvan de een zegt "mag", en de ander "mag niet". In dit -en ieder gelijk ander- geval beslist de directie (en voor deze de mod) wat wel en niet mag op dit forum. Let wel, al is het nog zo legaal, als de directie niet wil, dan is het haar geod recht om de discussie over dat specifieke onderwerp te sluiten.

Zo, dit is het wel weer voor vandaag ;)

[ Voor 34% gewijzigd door zeef op 24-06-2003 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:31
Even tussendoor, modchips zijn ook legaal te gebruiken. Als ik een xbox zou hebben zou daar nl. zeker Linux op moeten draaien, en daar heb je dan toch weer een modchip voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-10 08:53

ripexx

bibs

[quote]MikeN schreef op 24 juni 2003 @ 01:18:
Zoals Zeef al zegt: Het MT heeft besloten dat topics over mod-chips niet toegestaan zijn en de modjes voeren deze beslissing uit. Het is dan ook op geen enkele manier te controleren dat jij deze modchip dan wel legaal zou gebruiken. Daarnaast zijn er vast wel genoeg andere fora op het net waar topics over modchips zijn toegestaan. Helaas kan GoT je in dit geval niet helpen. :)

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Laatst online: 16-07 11:12
Sony c.s. hebben voldoende aannemelijk gemaakt dat er geen noodzaak bestaat voor het maken van een reservekopie of backup van een PS-spel, door te stellen dat de stand van het spel op memorycard wordt opgeslagen, welke memorycard gekopieerd kan en mag worden, teneinde het voortzetten van een spel op een ander PS-console mogelijk te maken, terwijl een kopie ook voor een beschadiging niet noodzakelijk is, omdat beschadigingen op eenvoudige wijze kunnen worden hersteld. Nu niet is gebleken van de noodzaak voor het maken van een "back-up"of reservekopie, gaat het beroep op art. 45k Aw niet op. Dit artikel bepaalt immers dat niet als een inbreuk op het auteursrecht wordt beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van een computerprogramma , die dient als reservekopie, indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.
Dat is vette bullshit... Ik had een spel met teveel krassen waardoor deze niet meer wilde spelen... Ik heb lang met sony onderhandeld, maar uiteindelijk kwam het erop neer dat ik het spel opnieuw moest kopen...

Dus waarom zou er geen noodzaak zijn om kopieen te maken voor eigen gebruik? Sony doet er nl niets aan om beschadigde kopieen te vervangen. De auteursrechten zijn al een keer betaald, maar na wat krassen mag je ze nog een keer betalen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
ripexx schreef op 24 June 2003 @ 01:33:
Zoals Zeef al zegt: Het MT heeft besloten dat topics over mod-chips niet toegestaan zijn en de modjes voeren deze beslissing uit. Het is dan ook op geen enkele manier te controleren dat jij deze modchip dan wel legaal zou gebruiken. Daarnaast zijn er vast wel genoeg andere fora op het net waar topics over modchips zijn toegestaan. Helaas kan GoT je in dit geval niet helpen. :)
KAZAA???

Dat programma wordt wel legaal gebruikt??? Er zijn al tig rechtzaken tegen kazaa geweest om het te stoppen... Het programma zelf is wel legaal, maar het wordt voor 99,999999999999% gebruikt voor illegale doeleinden (je kan me geen enkel voorbeeld geven waarbij het legaal gebruikt wordt). Waarom mogen hier wel topics over geopend worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Banzi schreef op 24 June 2003 @ 01:54:
[...]
(je kan me geen enkel voorbeeld geven waarbij het legaal gebruikt wordt).
Voorbeeld 1: Ik download een hoop nummers welke ik op LP of CD in de kast heb staan, simpelweg omdat het me meer tijd en moeite kost om er zelf goede MP3's van te maken.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
GA!S schreef op 24 June 2003 @ 02:00:
[...]

Voorbeeld 1: Ik download een hoop nummers welke ik op LP of CD in de kast heb staan, simpelweg omdat het me meer tijd en moeite kost om er zelf goede MP3's van te maken.
mp3's??? nog steeds een raadsel waarom die niet verboden zijn... Een mp3 heeft mindere kwaliteit dan cd... En een cd direct kopieren is sneller dan eerst downloaden naar hd, en dan branden op cd... (of leest jouw cd-speler op 1-speed?) Volgens kenners is een lp nog beter van kwaliteit dan cd... Die wil je helemaal niet als mp3 hebben.

Aan de andere kant kan het waar zijn dat kazaa daarvoor gebruikt wordt... Maar zijn de platenmaatschappijen daar blij mee???

Net zoals dat het ombouwen van een ps2 gebruikt kan worden om imports te spelen... Dat zou wel legaal zijn...

Waarom zijn topics over kazaa dan wel toegestaan, waar topics over ombouw niet toegestaan zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door Banzi op 24-06-2003 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Heren, heren, heren. We kunnen nu draden vol maken over wat nu wel legaal en niet legaal is aan een techniek. Dat gaan we afaic niet doen. Nogmaals het is een grijs gebied, en in dat gebied zijn lichte en donkere tinten te onderscheiden. Gathering of Tweakers zegt in dit geval gewoon "Nee".

Een modchip wordt gebruikt om de spelcomputer anders te laten functioneren dan bedoeld. Dat 0.001% goedbedoelenden die alleen Linux willen draaien op een PS2 en nog nooit een gekopieerde PS2 game CD hebben gezien worden gedupeerd is een heel vervelend bijverschijnsel. Ook de gebruikers van ongekopieerde importspellen worden benadeeld. Maar helaas, de goeden zullen altijd onder de overgrote meerderheid van de kwaden lijden.

MP3's is een iets ander verhaal, er zijn legio legale MP3 bestanden, maar waar het eigenlijk om gaat is dat MP3 slechts een techniek is. MP3 is een algoritme, dat voor meer doelen inzetbaar is dan voor het onklaar maken van een anti kopie beveiliging. Een modchip is dat niet.

[ Voor 9% gewijzigd door zeef op 24-06-2003 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

ripexx schreef op 24 June 2003 @ 01:33:
Zoals Zeef al zegt: Het MT heeft besloten dat topics over mod-chips niet toegestaan zijn
Hmm, wijs mij eens aan waar zeef dat gezegd heeft?

edit:
Bah, stomme zeef... Snel een post ertussen stoppen :+

AFAIK is het btw aan de moderators van het forum in kwestie, omdat er ook legitieme doeleinden zijn. Zij kunnen dus, als het aannemelijk genoeg is dat het om legale toepassingen gaat, beslissen het topic open te houden.

Maar dat zullen 99% van de users wel niet aannemelijk genoeg kunnen maken ;)

[ Voor 44% gewijzigd door deadinspace op 24-06-2003 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
De directie spreekt hier bij monde van de (lite) mod in dit geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-10 08:53

ripexx

bibs

deadinspace schreef op 24 juni 2003 @ 02:13:
[...]

Hmm, wijs mij eens aan waar zeef dat gezegd heeft?

edit:
Bah, stomme zeef... Snel een post ertussen stoppen :+

AFAIK is het btw aan de moderators van het forum in kwestie, omdat er ook legitieme doeleinden zijn. Zij kunnen dus, als het aannemelijk genoeg is dat het om legale toepassingen gaat, beslissen het topic open te houden.

Maar dat zullen 99% van de users wel niet aannemelijk genoeg kunnen maken ;)
Maar lees ook:
zeef schreef op 24 juni 2003 @ 00:44:
[...]
Maar goed, wat nu ? Het is een grijs gebied. Er zijn legio onderwerpen waarvan de een zegt "mag", en de ander "mag niet". In dit -en ieder gelijk ander- geval beslist de directie (en voor deze de mod) wat wel en niet mag op dit forum. Let wel, al is het nog zo legaal, als de directie niet wil, dan is het haar geod recht om de discussie over dat specifieke onderwerp te sluiten.

Zo, dit is het wel weer voor vandaag ;)
Dit zegt toch genoeg, of niet dan. ;)

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ripexx, naar mijn mening wel.

Wat de Nederlandse Wet over een onderwerp zegt kan wel een richtlijn zijn als regel elders (zoals in dit geval op GoT), maar een beperking die verder als dat gaat ligt in de vrijheid van de personen en/of organisatie die hem voeren.

Zo is bijvoorbeeld roken niet strafbaar en al steek ik er 100 op in mijn eigen huis of begin een website daarover, dan is er geen enkel probleem mee. Echter, zodra ik op bezoek ben bij mijn schoonouders heb ik mij te houden aan de geldende regels en omgangsvormen. Als hun niet willen dat er gerookt wordt is dat hun zaak (en dan ga ik een eindje elders lopen om iig aan mijn rookgerief te komen). Hetzelfde geld voor fora, de ene hanteerd zus, de ander hanteert zo'n regel. Allen hebben ze zich te houden aan de wet, maar zijn vrij om extra regels en omgangsvormen te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Euh ben ik dan de enige die niet direct denkt aan illegale spellen op mijn XBoXje?
Je kunt met de modchip namelijk ook de DVD-functionaliteit gebruiken, je kan je XBoX als FTP-machine benaderen om je DIVX, AVI, MPEG en andere flimpjes op te zetten. Daarnaast ript de XBOX jouw muziek automatisch voor je, waardoor je deze kunt gebruiken als aanvulling op je stereoinstallatie.

Ik zie dus een aantal dingen die niet direct illegaal zijn, maar ik kan me voorstellen dat de gedachte van een willekeurig ander wel uitgaat naar het spelen van spellen in een ietwat minder legale omgeving. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Floris schreef op 24 June 2003 @ 09:19:
Euh ben ik dan de enige die niet direct denkt aan illegale spellen op mijn XBoXje?
Je kunt met de modchip namelijk ook de DVD-functionaliteit gebruiken, je kan je XBoX als FTP-machine benaderen om je DIVX, AVI, MPEG en andere flimpjes op te zetten. Daarnaast ript de XBOX jouw muziek automatisch voor je, waardoor je deze kunt gebruiken als aanvulling op je stereoinstallatie.
Het is idd leuk spul, ik heb het bij mijn neef zien draaien :)
Ik zie dus een aantal dingen die niet direct illegaal zijn, maar ik kan me voorstellen dat de gedachte van een willekeurig ander wel uitgaat naar het spelen van spellen in een ietwat minder legale omgeving. :)
Klopt, mijn neef heeft zelfs zijn Xbox meer gekocht om er mee te lopen klooien dan er op te spelen.
Maar, MS heeft op hun Xbox'en een beveiliging ingebouwd waarmee je alleen programma's kan draaien die een digitale handtekening hebben van MS. Netzoals Compubiter daarnet zei, ook al chip je je Xbox alleen om het als multimedia apperaat te gebruiken, omzeil je al een beveiliging en loop je tegen FAQ Policy - Beveiliging omzeilen op als je het er op GoT over wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Floris schreef op 24 June 2003 @ 09:19:

Dat is harstikke leuk hoor, wat voor vragen wil je dan stellen op het forum? Ik zou het ook eerder doen om 'm als mediaplayer te gebruiken. Maar nou moet je niet de schijnheilige uit gaan hangen, want ook jij bent dan van plan er een 80gig in te hangen en lekker ISO's te gaan downloaden ;).

Niet dat dat me boeit, maar in SP boeit dat wel, zoals ik zei een warez gevoelig stukkie GoT. Modchips zijn gewoon niet bespreekbaar, omdat je anders van die wazige regels krijgt als "modchips mag je alleen over vragen als je er geen illegale dingen mee doet" enzo. Problemen met je mod-chips worden gewoon niet behaneld op het forum, net als problemen met een gekraakt spel niet...

Ik kan me er ook niet echt vragen over voorstellen... Dingen als "hoe doe ik het: zoek je zelf maar uit, dingen als "zeg, dit en dit spel doet het niet met de modchip" is risico van het vak etc etc. Het enige wat interessant is, is een topic met ervaring van de xbox als mediaplayer, en dat mag dan weer wel. Gaat niet direct over kraken van xboxen, niet over spellen kopieren niet over "hoe doe ik het" etc etc (en staat netjes in AV).

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 24-06-2003 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compubiter schreef op 23 June 2003 @ 20:54:
Ik vind de sluitmessage van The Will vrij duidelijk? Er staat gewoon in de policy dat modchips niet worden toegestaan omdat het een grijs gebied betreft. Eigenlijk komt het ook gewoon hier op neer: FAQ Policy - Beveiliging omzeilen. Microsoft heeft de X-Box live mogelijkheid expres bemoeilijkt met een modchip, dan is het niet de bedoeling dat wij jou hier gaan helpen met het omzeilen daarvan.

Zie ook dit artikel op de frontpage: Xbox Live weigert gemodde Xbox :).
Overigens is dit niet helemaal waar, want met de de nieuwste modchip is het gewoon mogelijk om Xbox live te gebruiken (het was al mogelijk met de oude PC-BioxX), de nieuwste modchip is de PC-NitroxX, die is overal voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 09:48:
[...]

Overigens is dit niet helemaal waar, want met de de nieuwste modchip is het gewoon mogelijk om Xbox live te gebruiken (het was al mogelijk met de oude PC-BioxX), de nieuwste modchip is de PC-NitroxX, die is overal voor te gebruiken.
Xbox Live weigert gemodde Xbox
Door Kay Slagman - dinsdag 26 november 2002 - 10:58 - Bron: Gamers.com - Submitter: Primal-Oxygen

Een oud stukje, modchips blijven idd evolueren.
"Wat door een mens kan worden gemaakt, kan door een mens worden gekraakt" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

ripexx schreef op 24 June 2003 @ 02:24:
Dit zegt toch genoeg, of niet dan. ;)
Maar hij zegt nergens dat het MT beslist heeft dat het niet mag op GoT, terwijl jij dat wel beweerde ;)
Rafe schreef op 24 juni 2003 @ 09:26:
Maar, MS heeft op hun Xbox'en een beveiliging ingebouwd waarmee je alleen programma's kan draaien die een digitale handtekening hebben van MS. Netzoals Compubiter daarnet zei, ook al chip je je Xbox alleen om het als multimedia apperaat te gebruiken, omzeil je al een beveiliging en loop je tegen FAQ Policy - Beveiliging omzeilen op als je het er op GoT over wilt hebben.
Dat stukje FAQ heeft het specifiek over misbruik, waar niet noodzakelijk sprake van is bij modchips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Okee het komt er dus uiteindelijk gewoon om neer dat OMDAT er illigale spellen op gespeeld kunnen worden (en dat gebeurd dan hoogst waarschijnlijk ook) mag het niet besproken worden..

Dan zou inderdaad kazaa ook een verboden onderwerp moeten zijn.........
Kazaa wordt gewoon simpelweg niet voor legale doeleinden gebruikt..

'k wil wel's van een modje weten waarom kazaa dan wel mag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Wij beslissen per geval wat wel en niet mag in dit grijze gebied. Wij zeggen nu ". Maar als je een verbod op kazaa discussie wil, dan kan ik dat wel voor je aanzwengelen in de daartoe geëigende fora :).

Er is bijna altijd ruimte voor discussie, maar op een gegeven moment wordt gewoon ergens een lijn getrokken. Die had iets meer naar links of naar rechts gekund, maar ik vrees dat dat een discussie is waar we nooit uit gaan komen.

[ Voor 48% gewijzigd door zeef op 24-06-2003 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Modden mag vaak helemaal niet, ik weet dat veel computer leverancier, die kasten enz. maken. het vervelend vinden dat hun kasten worden verbouwt, als er een copyright op een ontwerpstaat mag je dit niet veranderen zelfs niet als de kast van jou is.

Wat zeef zegt heeft die gelijk in, als MODs zeggen dat bijvoorbeeld topics over videokaarten niet meer mogen, dan hoor je je daar aan te houden, (misschien een raar voorbeeld)
Nu mag je geen MOD chips topics openen, wij zeef ook zegt zelfs als het legaal was mag het toch niet.

Wat ik dan nog steeds vreemd vindt is dat topics over Kazaa wel mogen.
Want bijna niemand download legale mp3s met kazaa, het zelfde geld voor GBA flashers dat mag van nintendo ook niet, dat je hun games kan backuppen.

Vaak heb je voor een kopie/backup toestemming nodig van de auteurs
Officeel mag je geen eens een bladzijde uit een boek kopieeren.

update:

[rml]Qorne in "[ GTA-VC] Multiplayer Topic"[/rml]
Dat zou ook dan niet mogen officeel mag je niet in de source van de makers rommelen. Zo zouden anders game bedrijfen continu de source van de concurent kunnen gebruiken voor hun eigen games.

Tja zo kan je nog wel even door gaan :P

[ Voor 15% gewijzigd door Qorne op 24-06-2003 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
zeef schreef op 24 June 2003 @ 18:28:
Wij beslissen per geval wat wel en niet mag in dit grijze gebied. Wij zeggen nu ". Maar als je een verbod op kazaa discussie wil, dan kan ik dat wel voor je aanzwengelen in de daartoe geëigende fora :).

Er is bijna altijd ruimte voor discussie, maar op een gegeven moment wordt gewoon ergens een lijn getrokken. Die had iets meer naar links of naar rechts gekund, maar ik vrees dat dat een discussie is waar we nooit uit gaan komen.
En het daartoe geeigende forum iss.... LA.

Een lijn trekken is een redelijk argument, maar de Kazaa analogie laat zien dat het geen rechte lijn is. Het staat de crew vrij om een willekeurige policy aan te houden. Als ze alle posts willen bannen met een X erin, ok - jullie forum. Ik denk alleen dat het eenvoudiger voor jullie is om de (interne) policy aan te vullen mbt het grijze gebied van legale technieken met primair illegale doelen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Qorne schreef op 24 June 2003 @ 21:31:
Modden mag vaak helemaal niet, ik weet dat veel computer leverancier, die kasten enz. maken. het vervelend vinden dat hun kasten worden verbouwt
Nogmaals: fabrikanten kunnen het nog oh-zo vervelend vinden, dat maakt het niet illegaal. En het is ook niet onze zaak.
als er een copyright op een ontwerpstaat mag je dit niet veranderen zelfs niet als de kast van jou is.
Hoezo? Dat er copyright op een design rust betekent niet dat je jouw kast niet mag aanpassen hoor. Je mag het design niet namaken (tot bepaalde grenzen), en je zal gewijzigde kasten waarschijnlijk niet te koop aan mogen bieden, maar zelf de boor/zaag/dremel erin zetten mag gewoon hoor.
Vaak heb je voor een kopie/backup toestemming nodig van de auteurs
Officeel mag je geen eens een bladzijde uit een boek kopieeren.
Ook dat is niet waar. Je hebt het recht (nouja, technisch gezien is het geen recht, maar ok) een kopie te maken, voor eigen gebruik of voor backup-doeleinden. En dat geldt even goed voor boeken. Uiteraard moet je dan wel zelf een origineel in bezit hebben.
[rml]Qorne in "[ GTA-VC] Multiplayer Topic"[/rml]
Dat zou ook dan niet mogen officeel mag je niet in de source van de makers rommelen. Zo zouden anders game bedrijfen continu de source van de concurent kunnen gebruiken voor hun eigen games.
Mag wat niet? Je geeft een link naar een post van jou in een topic, en ik zie in de verste verte niet wat dit met source en illegaliteit te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marshal-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
MSalters schreef op 24 June 2003 @ 21:46:
[...]

En het daartoe geeigende forum iss.... LA.

Een lijn trekken is een redelijk argument, maar de Kazaa analogie laat zien dat het geen rechte lijn is. Het staat de crew vrij om een willekeurige policy aan te houden. Als ze alle posts willen bannen met een X erin, ok - jullie forum. Ik denk alleen dat het eenvoudiger voor jullie is om de (interne) policy aan te vullen mbt het grijze gebied van legale technieken met primair illegale doelen.
Dat er ergens een grens getrokken wordt lijkt me niet meer dan redelijk.

Maar een onderbouwing waarom die grens getrokken wordt lijkt me ook redelijk.

Modchips topic mogen niet meer naar de uitspraak van de rechter, maar Kazaa is ook in Nederland schuldig bevonden aan het schenden van auteursrechten.

Het is alleen door een slimme constructie, het bedrijf naar Australie te verplaatsen dat Kazaa er nog is.

[ Voor 4% gewijzigd door -Marshal- op 24-06-2003 22:13 ]

Distributed.net, the only reason my computer is on right now !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.anti-piracy.nl/faq.html
Mag ik mijn Playstation spelcomputer om laten bouwen met een zogenaamde modchip?
Indien u een modchip in laat bouwen in uw PlayStation spelcomputer geeft u opdracht tot het verrichten van een strafbare handeling. De modchip wordt namelijk ingebouwd om daarmee de beveiliging van PlayStationspellen te omzeilen. Het verspreiden van dit soort middelen is strafbaar gesteld in art. 32a van de auteurswet. Dit geldt overigens niet alleen voor PlayStation maar ook voor andere beveiligde spelcomputers.
Het lijkt me duidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

deadinspace schreef op 24 juni 2003 @ 21:59:
[...]

Nogmaals: fabrikanten kunnen het nog oh-zo vervelend vinden, dat maakt het niet illegaal. En het is ook niet onze zaak.

[...]

Hoezo? Dat er copyright op een design rust betekent niet dat je jouw kast niet mag aanpassen hoor. Je mag het design niet namaken (tot bepaalde grenzen), en je zal gewijzigde kasten waarschijnlijk niet te koop aan mogen bieden, maar zelf de boor/zaag/dremel erin zetten mag gewoon hoor.

[...]

Ook dat is niet waar. Je hebt het recht (nouja, technisch gezien is het geen recht, maar ok) een kopie te maken, voor eigen gebruik of voor backup-doeleinden. En dat geldt even goed voor boeken. Uiteraard moet je dan wel zelf een origineel in bezit hebben.

[...]

Mag wat niet? Je geeft een link naar een post van jou in een topic, en ik zie in de verste verte niet wat dit met source en illegaliteit te maken heeft.
voorbeeldje een Xbox mag je niet eens open maken lees de manual maar eens :P

Ik bedoel dat topic ik kan zins react geen links meer maken naar een topic alleen nog naar me eigen posts :( ik bedoel dus het topic dat je eigelijk ook niet in de source mag rommelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Qorne schreef op 24 June 2003 @ 22:18:
voorbeeldje een Xbox mag je niet eens open maken lees de manual maar eens :P
Manual van fabrikant != wet.

Dat is het hele punt van deadinspace. De fabrikant bepaalt niet wat jij wel en niet mag doen met jouw spullen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter Tinus op 24-06-2003 22:30 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

en de wet bepaalt niet wat wij niet toelaten. De wet bepaalt wel wat we wel mogen toelaten, maar we kunnen er strenger over zijn.

Het hele 'waarom' de grens bij modchips is getrokken en niet bij kazaa, is niet zo makkelijk te beantwoorden. Het is een beetje zo gegroeid. Modchips worden in spielerei besproken; een forum dat warez-technisch een beetje gevoelig ligt, als je daar mod-chips wel toelaat, schep je denk ik sneller een 'dat mag wel dus waarom dit niet' situatie (zoals hulp bij cracks voor spellen, waarom mag je een xbox wel cracken maar een spel zelf niet? :?).

Topics over kazaa (ook als player en mappenstructuur, werking en inhoudelijke discussie) gaan denk ik vaker over het programma en staan met SA in een forum wat een stuk minder gevoelig ligt op dat gebied. Niemand gaat om cracks vragen, omdat je over kazaa vragen mag stellen volgens mij. Het is een grens die gesteld is, en volgens mij op een aardige plek ligt, zo gegroeid is naar aanleiding van zaken die gebeurd zijn.

Ik denk dat je met topics over kazaa verbieden, je dan een hele horde kazaa fans krijgt die gaan zeuren over DVD spelers modden, of procs unlocken, wat volgens de wet ook mag, maar van de fabrikant niet... Waarom jezelf meer werk op de hals halen, als de enige reden is dat mensen ergens een reden voor willen weten. Op een forum is de reden soms gewoon dat het zo prima werkt en niemand er last van heeft. (dat is ook een van de redenen waarom de "waarom hij wel en ik niet" redenatie niet echt een geliefde is, want dan kan je wel door blijven gaan :o)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar laat ik even duidelijkheid scheppen:

Het ombouwen van je console is niet legaal. [insert juridische blabla]. In het Nederlandsch: De rechter heeft de fabrikant in het gelijk gesteld in een rechtzaak tegen ombouwers van consoles. Dit heeft tot gevolgd gehad dat het ombouwen van consoles in Nederland illegaal is geworden. Dit was tot voorkort niet zo, dus vandaar dat er nog verwarring over kan bestaan.

Kazaa is echter een legale filesharring, alhoewel 99% van de transfers bij Kazaa illegaal zijn, ligt het hetzelfde als met een brander. Je kan het gebruiken voor illegale doeleinden, je kan er echter ook back-ups mee maken.
Hetzelfde geld in feite ook voor een keukenmes, je kan het iemand tussen z'n ribben steken, maar je kan er ook gewoon de wortel mee snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

met als verschil dat een keukenmes in 99,9999998 van de acties nier daarvoor gebruikt wordt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 23:03:
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar laat ik even duidelijkheid scheppen:

Het ombouwen van je console is niet legaal. [insert juridische blabla]. In het Nederlandsch: De rechter heeft de fabrikant in het gelijk gesteld in een rechtzaak tegen ombouwers van consoles. Dit heeft tot gevolgd gehad dat het ombouwen van consoles in Nederland illegaal is geworden. Dit was tot voorkort niet zo, dus vandaar dat er nog verwarring over kan bestaan.
Sorry, maar je mag dan de juridische blabla gaan inserten - wel eerst snappen. De uitspraak verandert geen wetten. Wel is er nu jurispudentie, maar die is minder verstrekkend: de PS2 heeft bijv. geen modchip nodig om Linux te draaien, dus een modchip waarmee Linux op de Xbox mogelijk wordt valt er niet onder. In de meest beperkte interpretatie: alleen het ombouwen van PS2s is echt illegaal zolang er niet iemand met een duidelijk legaler doel komt.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
JvS schreef op 24 June 2003 @ 22:37:
en de wet bepaalt niet wat wij niet toelaten. De wet bepaalt wel wat we wel mogen toelaten, maar we kunnen er strenger over zijn.

Het hele 'waarom' de grens bij modchips is getrokken en niet bij kazaa, is niet zo makkelijk te beantwoorden. Het is een beetje zo gegroeid. Modchips worden in spielerei besproken; een forum dat warez-technisch een beetje gevoelig ligt, als je daar mod-chips wel toelaat, schep je denk ik sneller een 'dat mag wel dus waarom dit niet' situatie (zoals hulp bij cracks voor spellen, waarom mag je een xbox wel cracken maar een spel zelf niet? :?).
Auteurswet 1912. Een hele simpele policy is alle discussie verbieden over het hoe en wat van illegale handelingen. Bovendien schuif je dan de discussie waar de grens ligt door naar de wetgever, en is het jouw probleem niet meer.
Topics over kazaa (ook als player en mappenstructuur, werking en inhoudelijke discussie) gaan denk ik vaker over het programma en staan met SA in een forum wat een stuk minder gevoelig ligt op dat gebied. Niemand gaat om cracks vragen, omdat je over kazaa vragen mag stellen volgens mij. Het is een grens die gesteld is, en volgens mij op een aardige plek ligt, zo gegroeid is naar aanleiding van zaken die gebeurd zijn.
Niemand die hier om cracks gaat vragen, of andere illegale zaken - maar het eerste wat een nieuwe KaZaa gebruiker gaat doen is een warez request of een ander verzoek aan de KaZaa peers om copyrights te schenden.
Ik denk dat je met topics over kazaa verbieden, je dan een hele horde kazaa fans krijgt die gaan zeuren over DVD spelers modden, of procs unlocken, wat volgens de wet ook mag, maar van de fabrikant niet... Waarom jezelf meer werk op de hals halen, als de enige reden is dat mensen ergens een reden voor willen weten. Op een forum is de reden soms gewoon dat het zo prima werkt en niemand er last van heeft. (dat is ook een van de redenen waarom de "waarom hij wel en ik niet" redenatie niet echt een geliefde is, want dan kan je wel door blijven gaan :o)....
Elke grens lokt discussie uit. Door de grens van een bovenliggende autoriteit over te nemen vermijd je niet de discussie, maar wordt je er in elk geval niet op aangekeken.

PS. de wettelijke grens aanhouden betekent wmb dus niet dat je legale discussies over illegale acties hoeft toe te staan - ik bedoel dat je alleen discussies toelaat over legale acties. Dat is dus idd. strenger dan de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
JvS schreef op 24 June 2003 @ 23:04:
met als verschil dat een keukenmes in 99,9999998 van de acties nier daarvoor gebruikt wordt ;).
Net zoals dat kazaa voor ruim 99% niet voor legale doeleinden gebruikt wordt... Tis niet voor niets dat de eigenaren van kazaa continu aangeklaagd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Qorne schreef op 24 juni 2003 @ 21:31:
Modden mag vaak helemaal niet, ik weet dat veel computer leverancier, die kasten enz. maken. het vervelend vinden dat hun kasten worden verbouwt, als er een copyright op een ontwerpstaat mag je dit niet veranderen zelfs niet als de kast van jou is.
Dus we gaan het casemodden ook verbieden? Blijft weinig over van het tweakers forum op deze manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

Topicstarter
JvS schreef op 24 June 2003 @ 23:04:
Ligt er een beetje aan in welke stad je woont. Hier in dordrecht ligt het percentage dat het daar 'niet' voor gebruikt wordt toch een poepie lager......

Maargoed, ik startte dit topic eigenlijk alleen om te vragen 'waarom'het niet mag.
Als het een regel is vinnik het prima, maar ik vroeg alleen naar de reden :)

Wel leuk dat het een hele discussie geworden is overigens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
En dat is ook goed, want dat houd je scherp uhhh nou ja zonder keukenmes iig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Toevallig... Artikel op de frontpage: nieuws: Ontwerp Xbox-modchip aangeboden onder Open Source

Is ook hele discussie ontstaan over het al dan niet illegaal zijn van modchips en gerelateerde acties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Eigenlijk heeft zeef het al gezegd: wij beslissen per geval wat wel en niet mag in dit grijze gebied. Er is bijna altijd ruimte voor discussie, maar op een gegeven moment wordt gewoon ergens een lijn getrokken. Ook in dit geval is een lijn is getrokken hetgeen betekend dat wij topics m.b.t. modchips niet op GoT willen. Bij dit standpunt blijven we ook en zal niet worden teruggedraaid.

Hoe dan ook, meer dan een wel/niets discussie gaat hier niet uitkomen. Dit topic heeft daarom nog weinig zin. :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.