Dolby Digital versterker als Dual Stereo versterker.

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08 20:13

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Howdy.

Ik heb alweer een tijdje een Technics SA DX-750 Dolby Digital Reciever staan. Ik ben er erg blij mee, want mijn 20jaar oude 55W Technics speakers doen het er erg goed op. Ik luister alleen muziek via mijn PC, en de reciever is dus ook via een coaxkabel digitaal aangesloten op mijn PC. Daar zit een geluidskaart in die bij een Asus Nforce mobotje hoort.
Ik luister al een hele tijd gewoon stereo, klinkt fantastisch voor mijn kamertje(lekker klein) maar nu wil ik iets anders: ik vind dat ik als ik in bed lig alleen de bas hoor en bijna geen hoge tonen, maar mijn speakers zitten vast aan de muur dus die kan ik niet verplaatsen. Maar nu liggen er alweer een tijdje 3 Technics surround-speakers(2 surround en een centre speaker) op zolder, die ik bij die reciever kreeg. Ik dacht dus: wat nou als ik gewoon die 2 surroundspeakers op mijn reciever aansluit en daar een 2e stereo-kanaal over laat spelen, dan heb ik in principe dezelfde situatie, maar dan met 4, in plaats van 2, stereo speakers.

Maar nu kom ik op het probleem. Ik kan dit op 3 manier oplossen(bij mijn weten, als iemand andere oplossingen weet hoor ik het graag):

1: Ik laat het signaal wat van mijn PC naar de versterker wordt gestuurd zo aanpassen dat ik dus 2 stereokanalen krijg ipv een front, surround, centre en sub-kanalen.
2: ik sluit die 2 andere speakers in serie aan op dezelfde uitgang van de reciever.
3: ik sluit die 2 andere speakers parallel aan op dezelfde uitgang van de reciever.

probleem bij 1: het bronsignaal(in mijn geval vooral van WinAmp2) is eigenlijk altijd in stereo, dus het signaal zal dus NA winamp veranderd moeten worden in een dual stereo-signaal. Ik heb al staan klooien met de instellingen van het config-programma voor de geluidskaart, wat bij mijn moederbord kwam, maar ik kan er alleen een Dolby Pro Logic-signaal van maken, wat met muziek dus knap klote klinkt.

Probleem bij 2 en 3: ik weet dus niet of ik hier niets mee sloop, en of het wel goed klinkt. Ik ben niet zo heel erg thuis in electronica en ook niet echt in de berekeningen. Ik weet dus niet of dit allemaal gewoon in serie of parallel aan te sluiten is, en of ik er dan nix mee stuk maak, want daar hebbik geen zin in.

Wat ik zelf dacht was dat met in-serie aansluiten de weerstand omgekeerd evenredig toeneemt, dus 1/Rtotaal=1/R1 + 1/R2, wat dus resulteert in Rtotaal = 1/(1/8+1/8) = 1/(1/4) = 4 ohm. Maar zal dit mijn versterker niet schaden, en zoniet: zal dit theoretisch goed klinken, want ik wil wel gewoon goed geluid blijven hebben over die hoofdspeakers.

En met parallel-aansluiten: is de totale weerstand dan gewoon evenredig met de 2 andere weerstanden? Dus Rtotaal=R1+R2? In dat geval wordt de totale weerstand dus 16Ohm, wat in principe gewoon ondersteund wordt door mijn versterker. Maar is dit verstandig om te doen?

Even wat specs:
[versterker]:
Technics SA-DX750
5x80W(allemaal 4-16Ohm compatible)+Active Sub-uitgang
Dolby Digital en Dolby Pro Logic1 ondersteuning, geen DTS

[Hoofdspeakers]
Technics SB-3110(onbekende serie, nergens info over kunnen vinden)
8Ohm
55W RMS, 35W DIN

[Extra speakers]
Technics SB-S14
8Ohm
140W Music, 70W DIN

Als iemand een oplossing heeft, dan hoor ik het graag....

't is wel een hele lap tekst geworden merk ik :S

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

Je draait serie en parallel om bij parallel is het 1/Rtotaal =1/R1 + 1/R2 + etc. en bij serie schakeling is het Rtotaal = R1 + R2 + etc

Verder is 4 ohm niet schadelijk voor je versterker. Ik denk dat je het verschil op die set niet eens gaat horen. Ik denk niet echt dat de klank gaat verbeteren. Je kunt beter de bas wat terugdraaien of de speakers van de muur halen.

offtopic: Commander Keen rulez :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2003 21:47 ]

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 21:46:
Je draait serie en parallel om bij parallel is het 1/Rtotaal =1/R1 + 1/R2 + etc. en bij serie schakeling is het Rtotaal = R1 + R2 + etc

Verder is 4 ohm niet schadelijk voor je versterker. Ik denk dat je het verschil op die set niet eens gaat horen. Ik denk niet echt dat de klank gaat verbeteren. Je kunt beter de bas wat terugdraaien of de speakers van de muur halen.

offtopic: Commander Keen rulez :D
Mkay. Ik heb ze nu parallel staan, om het ff te testen, en het klinkt wel aardig.
Maar zou het op 16 Ohm beter klinken dan op vier? want dan zet ik ze in serie.

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

probleem 1 is vrij simpel: in windows kun je selecteren dan je 4 boxen hebt dan heb je voor en achter stereo. wel ff de blauwe of roze uitgang veranderen (de output) kan ik namelijk ook op mijn nforce2 bordje

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
erhm...zoals ik al zei issie verbonden met een coaxiale kabel, dus gewoon digitaal. Ik moet dus het output-signaal van die digitale uitgang kunnen veranderen in dual stereo ipv 1 keer stereo...die jack-uitgangen gebruik ik helemaal niet.

Ik had geloof ik ergens gelezen dat het met een LIVE! mogelijk moest zijn om het digitale signaal zo aan te geven dattie tegen de versterker doorgeeft dat het surround-signaal niet ge-emuleerd moet worden en gewoon als stereo-sigaal verwerkt moet worden, maar ik weet dus niet of dat een apart programma was of een speciale feature van die LIVE!-kaartjes

[ Voor 44% gewijzigd door AlKoholiK op 23-06-2003 22:30 ]

Verwijderd

Serie schakelingen moet je niet gebruiken is zonde van je vermogen. Hoe hoger de impedantie hoe hoger de dempingsfactor maar gaat ten kostte van je vermogen. beter gewoon parallel aansluiten

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 juni 2003 @ 22:29:
Serie schakelingen moet je niet gebruiken is zonde van je vermogen. Hoe hoger de impedantie hoe hoger de dempingsfactor maar gaat ten kostte van je vermogen. beter gewoon parallel aansluiten
Mkay, dan hebbik op deze manier een redelijke oplossing, maar het mooiste zou zijn als ik, zoals ik in mijn vorige post zei, dat signaal zodanig zou kunnen veranderen dattik niet 2 speakers op 1 uitgang hoef te plaatsen

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Heeft niemand een idee over of dit kan, en als het kan: op welke manier?

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:45

JWO

ehh ik heb de sa he950 en daar zitten gewoon speaker A en B klemmen op. kun je niet gewoon je hoofdspeakers op A doen en die surround dingen op B ? en dan gewoon een van beide of beide inschakelen dmv die A en B knopjes ?

ik weet niet zeker of die op jou model er ook zo opzitten

[ Voor 13% gewijzigd door JWO op 26-06-2003 10:04 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

zit er geen 5.1 input op? Dan kan je gewoon je dubbel stereosignaal daar op aansluiten (splitsen voor de versterker of front en rear aansltuiting geluidskaart pakken).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
JWO:
D'r zit dus geen A/B-knop op. Op mijn model heb ik maar 1 "speaker"-knop, en das om ze aan en uit te schakelen.

JvS:
Er zit een 5.1 input op. Het is dus een DD/DPL-versterker. Maar ik kan met mijn geluidskaart wel selecteren dat ik 4 speakers heb, maar het uitgangssignaal(digitaal dus) zegt nog steeds dat er maar 2 speakers zijn, en als ik op die TEST-knop ram, hoor ik dus "left", "right" wel goed, maar dan hoor ik dus "left-surround" en "right-surround" gewoon over mijn normale links en rechts speakers, maar dan "verder weg" zegmaar, dus gewoon ge-emuleerd. Mijn versterker krijgt dus niet door dattie die 2 surround-uitgangen als stereo moet gebruiken, en gebruikt ze dus helemaal niet.(hij gebruikt ze dus wel als stereo eigenlijk, maar niet op de manier dat ik wil, namelijk gewoon als fronts ipv surrounds).
Wat ik wel kan doen is mijn versterker instellen op DPL, maar dan is het dus surround-geemuleerd door DPL, en klinkt die muziek dus gewoon kl*te.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn versterker krijgt dus niet door dattie die 2 surround-uitgangen als stereo moet gebruiken,
Dat doet je versterker echt niet, dat doet je geluidskaart. Draai de front en rear aansluitingen maar eens om, dan zal het andersom zijn (rear goed, front slecht)

Verwijderd

Zit er geen multichannel stereo optie op je versterker? Op de mijne wel (is ander type) dus dat kan je misschien even nazoeken in de handleiding. Dat werkt gewoon goed hier.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 19:11:
Zit er geen multichannel stereo optie op je versterker? Op de mijne wel (is ander type) dus dat kan je misschien even nazoeken in de handleiding. Dat werkt gewoon goed hier.
Jah het is volgens mij dus geen MultiChannel Stereo, maar is dat niet te "faken" door je versterker softwarematig een ander (digitaal) signaal aan te bieden, of werkt dat niet?

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Nou ik denk dat het voor mij het beste is om gewoon 2 speakers op 1 uitgang aan te sluiten, zoals het nu al staat. Het wordt dan wel 4 Ohm, maar het klinkt nog wel redelijk dus ik laat het maar zo.

Mocht er nog iemand zijn die een softwarematige oplossing weet dan hoor ik dat graag.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heb je mijn post al gelezen? :?. Je kan ECHT gewoon op een 5.1 input aansluiten hoor. Dus als je die geluidskaart uitgang splitst, heb je dat probleem niet

[ Voor 30% gewijzigd door JvS op 02-07-2003 09:36 ]

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
jah ik heb je post wel gelezen alleen ik snap niet wat je bedoelt.
Ik heb mijn versterker op mijn PC aangesloten dmv ÉÉN digitale kabel(coaxiaal, geen optische). Ik heb nog wel 2 analoge uitgangen maar die gebruik ik dus niet. En als ik dus instel dattik 4 speakers heb met dat config-programma dan gooitie gewoon de linker en rechter surround over de fronts.

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heeft jouw model geen 5 channel stereo instelling?

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

JvS schreef op 26 juni 2003 @ 10:13:
zit er geen 5.1 input op? Dan kan je gewoon je dubbel stereosignaal daar op aansluiten (splitsen voor de versterker of front en rear aansltuiting geluidskaart pakken).
Dat dus, gewoon een analoge uitgang van de geluidskaart pakken, die splitsen in een front en rear met een splittertje en je versterker op "5.1 input" zetten.

Ook kan je het front en rear kanaal van je geluidskaart op de front en rear input van de "5.1 input" aansluiten, maar dan heb je kans dat je geluidskaart rare dingen gaat doen omdat-ie het nodig vindt er een effect over te halen. Gewoon stereo uitgang splitten en op 5.1 input aansluiten (zoals ik al zei dus ;).

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
JvS schreef op 02 July 2003 @ 11:40:
[...]

Dat dus, gewoon een analoge uitgang van de geluidskaart pakken, die splitsen in een front en rear met een splittertje en je versterker op "5.1 input" zetten.

Ook kan je het front en rear kanaal van je geluidskaart op de front en rear input van de "5.1 input" aansluiten, maar dan heb je kans dat je geluidskaart rare dingen gaat doen omdat-ie het nodig vindt er een effect over te halen. Gewoon stereo uitgang splitten en op 5.1 input aansluiten (zoals ik al zei dus ;).
Goed, ik begrijp er dus niets van :D

Ik heb 3 type ingangen op mijn versterker:
digitale optische ingang
digitale coaxiale ingang
analoge ingangen(CD/TAPE/VCR/etc)

Ik zou echt niet weten over welke je het nou hebt, want het lijkt me geen goed idee om een analoge uitgang van mijn geluidskaart te splitten en dan samen te voegen om hem op hem op mijn coaxiale digitale ingang te plaatsen niet?
Ik kan ook niet meerdere analoge ingangen gebruiken want ik moet gewoon een mode kiezen, en das of CD, of TAPE, of VCR etc etc...Per mode kannik dan nog wel verschillende types DSP's en SFC's kiezen maar das of ge-emuleerd of stereo....maarjah, ik kan die niet 2 kanalen tegelijk invoeren, het is of 1 stereokanaal analoog of stereo/surround over coaxiale digitale ingang...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een 5.1 ingang. 6 losse analoge ingangen dus die als "een" apparaat werken. Vrij normale term hoor. Maar als het je niets zegt, zal het wel niet in je handleiding staan en kan je het dus gewoon shaken, want dan kan je het niet direct aansturen.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
nou ik heb dus geen aparte INGANGEN voor fronts, surrounds, sub en centre, als je dat bedoelt. Uitgangen natuurlijk wel, duh, maar ik snap dus niet precies wat jij bedoelt. Ms dattik wel ergens een plaatje kan fix0ren met de layout van de achterkant.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

je hebt 'm niet :)
6 losse analoge ingangen dus die als "een" apparaat werken
Dat is toch wel duidelijk? 8)7. Dat je aparte uitgangen hebt snap ik (daar zei ik toch niets over? ;)). Maar als je dus geen aparte ingang voor je rear hebt, kan je ze ook niet direct aansturen (tenzij je versterker een "dubbel stereo" of "5,1 stereo" optie heeft, wat-ie niet heeft) en moet je idd een dubbel paar speakers op een aansluiting prikken :).

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
hhhhm...mkay, a lot of confusion for nothin' :D Maaruhm, het is dus niet mogelijk om het digitale signaal zo te veranderen dat er wel een surroundkanaal aangestuurd wordt, maar dat het als een soort 2e stereokanaal geproduceerd wordt? Of gebeurt de processing allemaal in de receiver?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ja, je geluidskaart stuurt gewoon PCM stereo uit. (of dolby digital, maar dan moet de bron dat ook zijn).

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
ok, is daar een bepaald programma voor of is dat weer veel te ver gezocht? Ik heb het tot nu toe iig nog niet kunnen vinden.

Ik speel eigenlijk altijd WinAmp af, dus gewoon MP3. Betekent dit dat er gewoon een analoog signaal over die kabel gaat, of is dat een digitaal stereo-signaal? Als dat zo is dan moet ik dat toch kunnen veranderen naar 2 stereo-kanalen?

Ik heb al gekeken naar de instellingen van dat programma wat erbij zit, maar daar kan ik dat iig niet in veranderen. Weet iemand nog een programma wat dit wel zou kunnen?

[ Voor 63% gewijzigd door AlKoholiK op 03-07-2003 11:53 ]

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
nog 1 kickje en dan geef ik het op.
In principe hebben nu wel tevreden met de situatie(2 speakers op 1 kanaal), maar ik zou het liefst 4 kanalen gebruiken. Iemand software hiervoor?

Pagina: 1