BIOS ondersteunt nieuw CPU pas na update

Pagina: 1
Acties:

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-07 09:54
Ik heb een MSI 6380 (K7T266 Pro) 1.0 met een bios wat ik niet had geupdate (nog niet de nieuwste versie). Nu is (helaas) mijn proc, een Athlon 1.2 Ghz/133 doorgebrand (oops) en heb ik een nieuwe nodig. Ik zat te denken aan een Athlon XP 2000+, maar volgens de bios-update-lijst wordt deze pas vanaf 1.8 ondersteunt.

Mijn vraag:

Wat gebeurt er als ik een niet-ondersteunde processor in het moederbord stop? Start hij dan wel op, maar op een lagere snelheid? Of werkt het helemaal niet?
Als hij opstart op lagere snelheid is het geen probleem want dan kan ik hem gaan flashen. Anders heb ik een ondersteunde processor nodig... die ik niet heb.

Alvast bedankt!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:43
mijn oude mobo ondersteunde eerst geen 2700+, toen ik er 1 in had zei hij gewoon unknown cpu, na update kwam er keurig 2700+ te staan, grote kans dat dat ook bij jouw het geval is maar ik kan ernaast zitten

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-07 09:54
Als dat in het algemeen zo is ben ik erg blij :)
Nu nog even kapotte condensatoren uitsluiten en de bestelling voor een nieuwe CPU kan de deur uit.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12
Als de CPU bij een latere BIOS versie wel wordt ondersteund zal ie het wel gewoon doen. Misschien zoals Fanatic_FS zei als unknown CPU, maar het kan ook gewoon zijn dat ie later geclockt is, dat kan per moederbord verschillen.
Maar je kan er vanuit gaan dat als ie in een latere versie pas ondersteund wordt dat de PC het wel gewoon doet, mensen die zo'n moederbord kopen en een nieuwe CPU kopen die pas na een update ondersteund wordt zouden anders een PC kopen die niet werkt en dat kan natuurlijk niet :)

The devil is in the details.

Verwijderd

De ondersteuning licht eigenlijk bij de naam die die dan kan uitlezen, een barton ondersteunt ie bij mijne ook pas van 1004 oid maar nu geeft die gewoon een paar rare tekens ipv de naam. Een nieuwe bios maakt eig niet veel uit. Je mobo ondersteunt het of ondersteunt het niet en in jouw geval ondersteunt ie het, een bios update lijkt me alleen belangrijk als ie een ernstige bug wegwerkt of als ie nieuwe fsb's gaat mogelijk maken, maar anders niet.(tenzij het een overklokbios is)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Ik heb een Ecs moederbord gehad dat de nieuwe AMD's niet herkende met een oude bios, maar ook niet wilde starten. Bord gratis opgestuurd naar ECS, terug gekregen met nieuwe bios :D

[ Voor 4% gewijzigd door Nvidiot op 23-06-2003 20:20 ]

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Pagina: 1