Toon posts:

Overstap naar RAID

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me net een RAID controller aangeschaft. Momenteel heb ik 2 HD steken op de normale IDE kanalen. Ik heb nooit eerder met RAID gewerkt zou graag een vraagje stellen.

Is het mogelijk om m'n harde schijven eraan te koppelen zonder dat ik een format moet doen of Windows XP moet herinstalleren?

PS: In de handleiding wordt ervan uit gegaan dat je lege harde schijven eraan koppelt.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Nee, de data ben je gewoon kwijt wanneer je een RAID-partitie opbouwd.
Dit komt namelijk omdat de data op een andere manier opgeslagen zal worden.

Bij RAID0 zal de data worden gestriped wat inhoudt dat de data over beide schijven wordt verdeeld. Ik zou dus maar even backups maken voordat je een RAID-partitie gaat opbouwen. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PS: In de handleiding wordt ervan uit gegaan dat je lege harde schijven eraan koppelt.
Dat staat er vast niet voor de lol ;)
Dus: even backuppen en dan de schijven eraan koppelen en een array toewijzen :)

Voor verdere informatie omtrent RAID verwijs ik je naar de uitgebreide RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden B)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 23-06-2003 19:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmz... ik heb nu 2 Maxtor UDMA 133 schijven op m'n RAID controller hangen.
De eerste is 40GB en de 2de is 20 GB. Ze zijn in RAID 0 geconfigureerd.
De RAID controller is er ééntje van "DawiControl".

Nu kan ik slechts 38GB gebruiken. Ik kon er toch zeker van zijn dat ik 60GB zou kunnen gebruiker. Enig idee wat er mis is?

Het BIOS vertelde me dat de RAID partitie 40GB zou zijn.
Is dit normaal? Een soort bug?

Is er een oplossing voor?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op 28 June 2003 @ 00:09:
Nu kan ik slechts 38GB gebruiken. Ik kon er toch zeker van zijn dat ik 60GB zou kunnen gebruiker. Enig idee wat er mis is?

Het BIOS vertelde me dat de RAID partitie 40GB zou zijn.
Is dit normaal? Een soort bug?
Da's normaal. Bij RAID wordt ervan uitgegaan dat beide schijven even groot zijn. Als ze niet even groot zijn dan is de totale capaciteit 2x die van de kleinste schijf. Van de grootste schijf blijft dus een groot stuk ongebruikt.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:38
raid0 grootte wordt maximaal twee keer de grootee van je kleinste harde schijf. Daarnaast is jouw setup niet zo verstandig, je kunt beter twee identieke schijven gebruiken. Mischien moet je nog maar eens opzoeken hoe raid0 precies werkt.

Engineering

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 21:22

n00bs

Het is weer Zomer!

Je kan beter 2* dezelfde HDD gebruiken... als je nou die 40Gb nog bijkoopt en op die 20GB al je data backupped

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Yep, je houd maar +/- 40 gig over. Hoe komt dat :?
Heel sim-pel, de data word in blokjes gehakt en om en om opgeslagen op je schijven:
voorbeeld: blokjes zijn 64 kb en disk 1 = A en disk 2 = B (zo ziet de controller het, onder je OS zie je maar 1 disk)
De dat word dus continue weggeschreven als volgt: ABABABABABABABABABABAB etc.etc.
Zodra er een schijf volzit kan er niks meer op de tweede aangezien RAID-0 niet verder kan werken op 1 schijf. Schijf A = 20 Gb, Schijf B = 40 GB , totaal RAID 0 = 40 GB (2x20)
Schijf A= 60 GB , Schijf B= 40 GB , totaal RAID 0 = 80 GB (2x40).
Dus gewoon 2x je kleinste schijf nemen en je hebt het totaal voor RAID-0.

Met softwarematig RAID (dynamic disk (XP)) kan je trouwens wel alle ruimte benutten, met hardwarematige raid kan dit niet.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lees opnieuw de RAID FAQ.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.