PHP op website zeer traag

Pagina: 1
Acties:

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ff het volgende..

website heeft altijd een lage ping.. dus lekker snel. zo ook nu, als ik een bestand wil downloaden doet ie dat met ruim 200kb

maar zodra ik een php pagina opvraag die weer verbonden is met een database gaat ie zeer traag, de database zelf is maar 100mb ofzo. heb er allerlei scripts op draaien, dus het probleem ligt ook niet echt specifiek bij 1 bepaalde script

mailtje naar hosting -> antwoord : ligt aan je site, teveel bezoekers/database connecties.. tis toch niet te geloven ?!?! gemiddeld online gebruikers is zo rond de 20. de server waar alles op draait is p4-2ghz.4gbram,80gb hd

mijn vraag.. is het mogelijk dat de hosting dit opzettelijk kan doen?? zo nee, waar kan het dan aanliggen?? zelfs bij een super simpele php query naar een database duurt het lang. grappige is dat er soms weer momenten zijn dat alles lekker vlot loopt met 30gebruikers online

(wegens privacy redenen noem ik ff geen namen op)

[ Voor 5% gewijzigd door SYQ op 24-06-2003 00:14 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50
Lijkt em gek dat dit opzettelijk gebeurd, het kan een slecht ingesteld php zijn btw. Of een slechte MySQL... Het kan zo veel zijn eigenlijk..

|>

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

IceStorm

This place is GoT-like!!!

SYQ schreef op 23 June 2003 @ 18:16:
mijn vraag.. is het mogelijk dat de hosting dit opzettelijk kan doen??
Uhm ja dat kan alleen slaat het helemaal nergens op omdat ze er gewoon niks mee opschieten.

Vraagje, is het dedicated of virtual hosting? Aannemende dat het 'gewoon' virtual hosting is kan ik niet anders bedenken dan dat de capaciteiten van de server gewoon niet toereikend zijn omdat je medemensch er nog al heftig op los queried/script :).
[edit]Hmm wacht, ik zie dat de specs er gewoon bij stonden. Om een p4 2ghz dicht te gooien moet je op zich wel je best doen.

Ik begrijp uit je verhaal namelijk niet helemaal wanneer het langzaam is en wat voor aantallen bezoekers er komen?

Dat je ping laag is en je downloadsnelheden lekker hoog geeft iig aan dat de verbinding prima is.

[edit]Slechte config kan natuurlijk ook :)

[ Voor 13% gewijzigd door IceStorm op 23-06-2003 18:23 ]

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 21:01
Heb je al eens een simpel gedownload PHP script geprobeerd?
Als dat snel gaat ligt het aan je code, zoniet dan hebben hun PHP slecht geconfigureerd.

• simon
er was ergens een test script voor php snelheid zelf, maar ik denk dat dit meer bij mysql ligt, aangezien jij het over query's hebt..

|>

• SYQ
  • Niet online
nogmaals.. php paginas die niet verbonden zijn met de database pakt ie lekker, zo ook normale html pagina's en dergelijke

zodra ik scripts wil aanroepen die de database nodig hebben loopt het zowat vast.. en nu dus ook weer.. ftp werkt ook gewoon.. mail dus niet (nu net gecontroleerd)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
is de SQL server op localhost aanwezig of op een andere machine in hun netwerk? In het geval van het 2e en een brakke verbinding (helaas veelal nog 10 mbit) kan dit vrij trage queries geven. Probeer eens wat timers in je script in te bouwen zodat je een beetje kan benchmarken wat er nou de boel vertraagt.

• simon
Hmm, ik denk dat je MySQL nogal 'stressed' is of enorm brak ingesteld...

|>

• SYQ
  • Niet online
mysql staat als localhost ingesteld, dus daar zal het niet aanliggen..

en als er maar 1 script is dat mysql zou kunnen 'stressen' dan is het wel het forumscript : phpbb. lijkt me stug dat phpbb moeite zou kunnen hebben met 20 users online

• simon
SYQ schreef op 23 June 2003 @ 18:33:
mysql staat als localhost ingesteld, dus daar zal het niet aanliggen..

en als er maar 1 script is dat mysql zou kunnen 'stressen' dan is het wel het forumscript : phpbb. lijkt me stug dat phpbb moeite zou kunnen hebben met 20 users online
Ja, maar jij gebruikt toch niet een hele server voor je eigen website, neem ik aan?

|>

• SYQ
  • Niet online
nee joh, dat ook alweer niet.

maar weet ik het, je begint gewoon te twijvelen aan de gang van zaken. lekker onprofessioneel van hun om te zeggen probleem komt door jouw site

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

IceStorm

This place is GoT-like!!!

SYQ schreef op 23 June 2003 @ 18:38:
nee joh, dat ook alweer niet.

maar weet ik het, je begint gewoon te twijvelen aan de gang van zaken. lekker onprofessioneel van hun om te zeggen probleem komt door jouw site
Ja, dat slaat nergens op tenzij jou queries te ranzig voor woorden zijn ;).
Als het gewoon phpbb (of iig standaard 'normale' zaken) dan mag je best van je provider verwachten dat ze met een goed antwoord komen of met een oplossing.

Verwijderd

Doe eens 'uptime' uitvoeren via putty oid. Als de server nl een nogal hoge load heeft, kan het zijn dat mysql onwijs traag word. Download snelheid en pingtijden worden amper (of in iedergeval veel minder) beinvloed door een hoge load. Veel (goedkopere) webhosters gooien hun servers vaak overvol waardoor dit gebeurd, of dit nu het geval is weet ik natuurlijk niet.

Als de load goed is, dan moet je eens kijken of je het probleem ook hebt met bijvoorbeeld phpmyadmin. Als dit zo is, dan ligt het probleem toch echt bij de webhoster door waarschijnlijk een slechte configuratie. Werkt phpmyadmin niet traag, dan moet je naar je eigen code/query's gaan kijken... :)

Btw 20 users is echt niks dus dat kan het probleem niet zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2003 20:14 ]

• HunterPro
  • Niet online
Kun je beter een scriptje doen wat er zo uitziet:

PHP:
1
2
3
<?php
echo `uptime`;
?>

en post het resultaat eens ;) (dat zijn dus backticks om die uptime heen hè, die zit links van de 1 ;))

[ Voor 26% gewijzigd door HunterPro op 23-06-2003 20:17 ]

• SYQ
  • Niet online
en nu met +30 users loopt ie weer lekker. naja :(

ik zal tegen de avond het nodige uittesten. moet nu snel weg

• SYQ
  • Niet online
HunterPro schreef op 23 June 2003 @ 20:17:
Kun je beter een scriptje doen wat er zo uitziet:

PHP:
1
2
3
<?php
echo `uptime`;
?>

en post het resultaat eens ;) (dat zijn dus backticks om die uptime heen hè, die zit links van de 1 ;))
23:10:42 up 4:23, 0 users, load average: 5.30, 5.02, 3.48

zegt mij ff niks, jullie wel?

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
die load is vrij hoog

• SYQ
  • Niet online
hmmm

23:19:48 up 4:32, 0 users, load average: 7.80, 6.97, 5.06

ik run scriptje zo weer ff

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Die load is idd lomp. Bekijk eens met mysql_stat( ) in PHP (zie PHP-site voor syntax) wat er allemaal met die MySQL-server gebeurt en kijk eens met 'ps aux' (passthru met PHP) welk process er zoveel CPU time wegzuigt.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 22:43

jep

Da's een erg hoge load ja. Des al niet te min zou het met de bovenstaande configuratie geen probleem moeten zijn.. al hangt dat af van je IO, en nog wat zaken. Kortom, *waarom* die load zo hoog is.

• SYQ
  • Niet online
23:27:29 up 4:40, 0 users, load average: 13.64, 11.28, 7.74
Array (
[0] => Uptime: 23975
[1] => Threads: 8
[2] => Questions: 822959
[3] => Slow queries: 338
[4] => Opens: 52773
[5] => Flush tables: 1
[6] => Open tables: 64
Queries per second avg: 34.326 )

zow.. open tables 64?? is dit wel ok???

• HunterPro
  • Niet online
doe dit es:

PHP:
1
2
3
<?php
echo nl2br(`ls -la /home`);
?>

en tel het aantal regeltjes :P

* HunterPro schat dat er aardig wat userts op die bak bivakkeren

Overigens zegt bijvoorbeeld zo'n load van 5 dat er 5x meer gevraagd wordt dan wat de CPU kan leveren; er zal dus gebufferd worden in opdrachten (een nieuwe opdracht zal (afhankelijk van zijn friendlyness, maar das een detail) dan maximaal 5 x zo lang er over doen om uitgevoerd te worden.

Met andere woorden: op die bak zit dan 5 maal zoveel userts als wat die machine technisch aankan. Een load van 2 is nog acceptabel; 5 is gewoon tergend traag (vooral met dingen die 'vlot' moeten gaan als SQL)

[ Voor 61% gewijzigd door HunterPro op 23-06-2003 23:34 ]

• SYQ
  • Niet online
hmmm.. 20 total zegt ie

dus kort gezegd probleem ligt niet bij ons???

( 23:34:56 up 4:47, 0 users, load average: 10.30, 14.96, 11.26 )

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

offtopic:
waar ben je gehost? de naam er van? als je dat wilt posten dan?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Ronald__
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 08:44

Ronald__

Shit happens

Het *zou* kunnen dat het probleem bij jou ligt, maar de load op die machine is zo hoog dat er daardoor zeker vertragingen optreden.

En waar die problemen precies zitten (jouw site of ie van iemand anders die ook op die bak draait), dat is moeilijk na te gaan vanaf hier...

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nou, das best hoog.

Het eerste getal is de tijd. De tweede hoelang de machine aanstaat. Dan staat er 'geen console users'. De laatste drie getallen is het aantal processen dat aan het wachten is op processortijd. Het eerste getal van de drie is het gemiddelde van de laatste minuut, het tweede is het gemiddelde aantal processen dat wacht in de laatste 5 minuten, het laatste getal is het in de laatste 15 minuten.

Ik heb eigenlijk geen idee wat dat zou moeten zijn op drukke machines. Bij mij thuis, met een paar honderd requests per dag, is het praktisch altijd 0, 0, 0.

• HunterPro
  • Niet online
Ronald__ schreef op 23 June 2003 @ 23:41:
Het *zou* kunnen dat het probleem bij jou ligt, maar de load op die machine is zo hoog dat er daardoor zeker vertragingen optreden.

En waar die problemen precies zitten (jouw site of ie van iemand anders die ook op die bak draait), dat is moeilijk na te gaan vanaf hier...
Als ie alleen maar die kleine PHP draait die de load opvraagt, ben je geen load aan het veroorzaken. Die load komt dus gegarandeerd niet van hem. Die problemen zitten bij een ander; middels het commando 'top' op de prompt is dan wel uit te vinden wat wél het probleem veroorzaakt. Maar dát is zaak van de hosting provider. Even mailen dus.

• SYQ
  • Niet online
hmm, balen dat ik daar niet achter kan komen.. want beetje ons de schuld geven van alle traagheid is toch echt lomp

en sorry, ga de naam ervan niet noemen.. gun ze absoluut geen reclame!

• HunterPro
  • Niet online
SYQ schreef op 23 June 2003 @ 23:44:
hmm, balen dat ik daar niet achter kan komen.. want beetje ons de schuld geven van alle traagheid is toch echt lomp

en sorry, ga de naam ervan niet noemen.. gun ze absoluut geen reclame!
dat zou eerder anti-reclame zijn :) weten we om wie we met 'n grote boog heen moeten ;)

• SYQ
  • Niet online
negatieve reclame is toch ook reclame?? maar eerst ff kijken of het onderling nog is op te lossen

[ Voor 32% gewijzigd door SYQ op 24-06-2003 00:16 ]

• Sendy
  • Niet online
Overigens, HunterPro, het huidige aantal gebruikers is 0. Dat stond ook in zijn uptime. Ik zou ook inderdaad eens met top kijken. Ook is ps een interessante.

Dit kan natuurlijk allemaal bekeken worden met php ;)

Voor top: (dit commando duurt 15 seconden om uit te voeren)
PHP:
1
2
3
<?php
echo nl2br(`top -b -n 3`);
?>

Voor ps:
PHP:
1
2
3
<?php
echo nl2br(`ps axf`);
?>

[ Voor 15% gewijzigd door Sendy op 23-06-2003 23:52 ]

• SYQ
  • Niet online
ik zal maar geen copy c copy v doen

hier komt ie : http://members.lycos.nl/dandik/got/uptime.txt

bovenste krijg ik na het runnen vd volgende script

[ Voor 77% gewijzigd door SYQ op 24-06-2003 00:13 ]

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 22:43

jep

1 Gigabyte geheugen dus. Geen 4.

• Sendy
  • Niet online
Hmm, ik krijg daar een 404.

Verwijderd

Die load is gewoon VEEL te hoog, dat is het probleem. Je zit dus op een overvolle webserver. Wellicht een hoster die dus veel klanten op 1 server zet (vast erg goedkoop ;)).

Oplossing is simpel, of vragen voor een oplossing, of andere hoster zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 00:52 ]

Pagina: 1