Toon posts:

Het verbinden van 2 netwerken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo
Wij willen 2 netwerken met elkaar verbinden.
De vraag is: Weet iemand hoe we de verbinding tussen een PC netwerk en een Mac netwerk tot stand kunnen brengen?
De internet verbinding (via kabelmodem) binnen in een (Apple) Airport Extreme Basisstation. Vanaf daar gaat er een kabeltje naar een PC die dient als server. Vanaf daar begint er een nieuw netwerk via een Hub met uitsluitend PC's (allemaal WinXP).
De Airport is een draadloos netwerk router, die verbinding geeft voor Mac's uitgerust met een draadloosnetwerk kaart.
Alle computers (PC's en Mac's) hebben nu internet. Tussen de pc's onderling werkt het netwerk. Tussen de mac's ook.
De verbinding tussen de PC server en de Mac's werkt ook, maar de rest van het PC netwerk kan geen verbinding krijgen met de Mac's en andersom.
Het Mac-netwerk maakt gebruik van de IP's 10.0.1.* en de PC's van 192.168.0.*

Kijk hier voor een overzichtsplaatje:
http://members.lycos.nl/zoemer/ons_netwerk.JPG

Bij voorbaat dank

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik denk dat je server dient als router, hij moet als het goed is wel met de mac kunnen praten (pingen ofzo), je hebt nu dus 2 routers aanstaan, je airport extreme deelt adressen uit in de 10.0.1.* en je server in de 192.168.0.* range. Het is slimmer om slechts 1 router te hebben, dit doe je door de kabel die nu naar je server loopt direct in de hub te steken. Je kan als het goed is alle pc's en mac's nu bereiken vanaf elke plek.

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoeld dat we dan maar 1 netwerk hebben, door de Airport tussen de Hub en de server te zetten?
Ik heb het idee dat dat nog veel moeilijker gaat worden...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

http://aroundcny.com/technofile/texts/bit060502.html
The Windows workgroup name defaults to WORKGROUP – not much imagination in that -- but take an extra 30 seconds when you set up your network and give your local network group a real name, in CAPITAL letters. Choose something 12 characters or less in length that makes sense and is easy to remember, such as SMITHFAMILY or REPAIRSHOP.
On each Windows PC, right click on a folder you want to share and choose "Sharing" from the menu. Follow the prompts, making sure the "sharename" for that folder is short and in CAPITAL letters. You can, of course, share as many folders as you want, or you can simply right click on the drive icon and share the entire drive.
On the Apple OS X computer, click the "Go" menu in the Finder and choose "Connect to Server." (You're using a peer-to-peer network in which every computer is a "server," so that's why the menu command is written that way.) You need to enter the name of the Windows computer you want to connect to, plus the name of the shared folder or drive, prefaced by SMB (it stands for "Session Message Block," and is the protocol used to talk to Windows PCs).
Here's an example. You would type this:
SMB://COMPUTERNAME/SHARENAME
So if you were trying to connect to a Windows computer named MYDELL, and the shared folder on MYDELL had the name PICTURES, you'd type the following:
SMB://MYDELL/PICTURES
Zoiets? :)

Overigens lijkt het me een aardig idee om dit advies uit een vorig topic van jou ook mee te nemen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Remy op 23-06-2003 17:48 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
De PCserver heeft ook een Webserver en een FTP server die ook moeten blijven werken. De PCserver moet dus nog vóór de hub blijven...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeert wat ReemF zei, maar er is nog steeds geen verbinding mogelijk. Er is dus wel een verbinding vanaf de server PC naar de mac's, maar vanaf de andere pc's achter de hub niet.
Ik wil dus proberen om de pc server zo te laten.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
als je je server op de hub aansluit moet het werken hoor, er is dan via de hub een verbinding naar je airport. Een hub verandert niets aan de instellingen ofzo, dus je ftp-en webserver moeten het gewoon blijven doen.
je moet wel de stekker in de uplink poort van je hub steken, of je moet er een cross kabel tussen leggen.

ps als je extra info toevoegt, dan kan je dit ook doen met de edit knop, scheelt een extra post...

[ Voor 14% gewijzigd door brokenp op 23-06-2003 18:49 ]

• BurnerXL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-03-2024
De PC's hebben een andere IP range als de Mac's. Maak ze allemaal dezelfde range, en dan moet het wel werken...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het proberen...
Pagina: 1