Toon posts:

[exchange2k] problemen bij installeren catchall

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier een netwerk draaien gebasseerd op windows 2k.
Hier in draait ook een win2k Exchange waarop alle mail van ons domein binnen komt. (trevianum.nl) Nu heb ik eens cript gebouwd voor de organisatie om
zo ook leerlingen een eigen e-mailadres te gaan bieden en dan wel op leerling.trevianum.nl. Waarbij de exchange server deze mail van het subdomein afvangt en dan forwardt naar een pop account buiten de exchange server.

Okay, subdomein aangevraagd en vervolgens hier gezocht en op de microsoft site en dan kwam ik op de volgende case/url uit:q324021

Mooi dat hebben we dan ook, dit script op de acceptatie machine geinstalleerd(deze machine is identiek aan de productie machine) en dan alles uitgevoerd maar dan loopt het scriptje vast en stopt het een aantal services.

We weten dus niet waar het aan ligt maar een van mijn collega's zei dat het er aan kan liggen dat wij de NL-versie draaien en dat dat vbs-gedoe waarschijnlijk voor UK was. Verder kan ik er niets over vinden op microsoft of hier. Ook google heeft me nog geen oplossing gegeven.

Misschien weten jullie een oplossing of hebben een alternatief ervoor.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:22
Ga eens naar je systemmanager, ga dan naar Recipients\Recipient Policies.
Dubbelklik rechts op default policy en ga naar het tabblad e-mailadresses.

Kies "New" en dan smtp-adres. Voer hier in "@leerling.trevianum.nl". Druk nu op ok. Als je op ok drukt krijg je een vraag, ik denk dat het in jouw geval verstandig is als je nu de vraag met "No" beantwoord.

Nu kun je bij alle gebruikers e-mailadressen met domein leerling.trevianum.nl toevoegen. Ik denk dat je dat wilde of niet :?

Als je dit niet wilde, had je dit op die link van je al gelezen:
SUMMARY
This article describes how to create an event sink to capture all e-mail messages that are sent to a particular domain, and then direct them to a single mailbox.

[ Voor 24% gewijzigd door Dennis op 23-06-2003 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ddc schreef op 23 June 2003 @ 15:39:
Ga eens naar je systemmanager, ga dan naar Recipients\Recipient Policies.
Dubbelklik rechts op default policy en ga naar het tabblad e-mailadresses.

Kies "New" en dan smtp-adres. Voer hier in "@leerling.trevianum.nl". Druk nu op ok. Als je op ok drukt krijg je een vraag, ik denk dat het in jouw geval verstandig is als je nu de vraag met "No" beantwoord.

Nu kun je bij alle gebruikers e-mailadressen met domein leerling.trevianum.nl toevoegen. Ik denk dat je dat wilde of niet :?

Als je dit niet wilde, had je dit op die link van je al gelezen:

[...]
Nee nee dat wil ik dus niet.

We hebben gebruikers op trevianum.nl zitten en dan straks ookop leerling.trevianum.nl maar deze moeten niet hetzelfde zijn. Trevianum.nl = personeel / leerling.trevianum.nl = leerlingen.
Met trevianum.nl moet dus niets gebeuren maar bij alle mailadressen die eindigen op leerling.trevianum.nl die moeten worden geforward. En nu wil ik dus alle mailadressen hoeven aanmaken maar gewoon een catchall welke kan forwarden.

• Dennis
Alleen dat scriptje forward alles naar één mailbox, is dat wat je wilt? In het ergste geval zul je allemaal custom contacts moeten aanmaken en alles forwarden daarna. Dat heeft trouwens ook voordelen omdat leraren dan waarschijnlijk ook direct de leerlingen kunnen mailen en je het later snel kunt ombouwen zodat leerlingen ook een postbus op school hebben.

Verwijderd

Topicstarter
ddc schreef op 23 June 2003 @ 15:55:
Alleen dat scriptje forward alles naar één mailbox, is dat wat je wilt? In het ergste geval zul je allemaal custom contacts moeten aanmaken en alles forwarden daarna. Dat heeft trouwens ook voordelen omdat leraren dan waarschijnlijk ook direct de leerlingen kunnen mailen en je het later snel kunt ombouwen zodat leerlingen ook een postbus op school hebben.
Yepz alle mail naar *wildcard*@leerling.trevianum.nl -> een popbox. Ik heb nog een phpsysteem dat dan alle mail uit de mailbox haalt en dan kijkt naar wat voor de @ staat en dan dat in een 'virtuele' postbus voor de leerlingen zet.

Nee nee geen custom contacts, liefst gewoon catchall.

En geen eigen postbus op school, directie wil graag gescheiden houden. En docenten kunnen de leerlingen dan toch al direct mailen want er komt een standaard voor de mailadressen. [leerlingennummer][achternaam]@leerling.trevianum.nl.

• Dennis
Ik snap eigenlijk niet waarom je die exchange-server dit laat afhandelen terwijl het tien keer simpeler (en netter) is om er een kleine unix-server voor neer te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
ddc schreef op 24 June 2003 @ 00:08:
Ik snap eigenlijk niet waarom je die exchange-server dit laat afhandelen terwijl het tien keer simpeler (en netter) is om er een kleine unix-server voor neer te zetten.
Het is een school waar ik werk en onze hoofd-systeembeheerder, de man die helaas boven me staat, die wil nix te maken hebben met alles wat dan ook maar lijkt op *nix.

Tevens hebben we via kennisnet maar 1 publiek ipadres gekregen voor dit soort dingen en daar hangt de exchange server al aan! :(

Dus het is gewoon met je hoofd tegen de muur lopen |:(, niets zeggen :X en maar gewoon doen wat de hoofdsysteembeheerder wil!

Maar waarom is het via de exchange server geen 'nette' oplossing:?

• Dennis
Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 00:41:
Maar waarom is het via de exchange server geen 'nette' oplossing:?
Naja, die Exchange server vangt postbussen op op een bepaald domein, je gaat nu een heel ander domein doorsturen naar een pop-box. Dat staat compleet los van Exchange in zoverre dat Exchange nooit daarvoor is gemaakt.

Ik had het trouwens eerder over custom recipients, maar misschien kun je wel wildcards gebruiken in die adressen en zo met één 'adres' alle mail op je subdomein catchen. Maar daar moet iemand met meer verstand van Exchange dan maar even over vertellen :).

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 15:47:[...]En nu wil ik dus alle mailadressen hoeven aanmaken maar gewoon een catchall welke kan forwarden.
Wat een onzin! Daar heb je helemaal geen catchall voor nodig. Je moet een SMTP connector definiëren met address space "leerling.trevianum.nl" en daar het vinkje "allow relay" bij aanzetten. Dan wordt alles @leerling.trevianum.nl geforward naar het adres wat je als smarthost hebt opgegeven op die connector.
ddc schreef op 24 June 2003 @ 07:33:[...]Maar daar moet iemand met meer verstand van Exchange dan maar even over vertellen :).
[flame]Sorry hoor, maar als je al weet dat je te weinig van Exchange begrijpt, waarom zit je dan wel een end weg te zwetsen in dit topic?[/flame]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:53
Afgeven op Exchange en roepen dat je je werk niet kan doen, omdat je baas niets met Unices te maken wil hebben. En dat terwijl je overduidelijk veel te weinig van Exchange weet. Volgens mij zijn baas nog Exchange hier de probleem veroorzaker; Shame on you!

Voor je probleem, wat wil je nou precies doen?
Waarbij de exchange server deze mail van het subdomein afvangt en dan forwardt naar een pop account buiten de exchange server.
Dat is op zich duidelijk, maar naar wat voor systeem gaat dat dan? Waar bevinden die POP boxen zich (intern/extern,andere server/ISP?). En waarom de keus daarvoor?

Ik denk in ieder geval niet (als ik het zo hoor) dat je een catch-all script nodig hebt. Misschien ben je meer op zoek naar een bSMTP oplossing. Probeer het probleem en de situatie nog even iets duidelijker te schetsen, wellicht dat je dan snel en gericht een antwoord op je vraag krijgt.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Topicstarter
The Lord schreef op 24 June 2003 @ 08:34:
Afgeven op Exchange en roepen dat je je werk niet kan doen, omdat je baas niets met Unices te maken wil hebben. En dat terwijl je overduidelijk veel te weinig van Exchange weet. Volgens mij zijn baas nog Exchange hier de probleem veroorzaker; Shame on you!
Ik heb inderdaad geen verstand van exchange maar ik heb ook nooit gezegd dat ik dat wel had!
Voor je probleem, wat wil je nou precies doen?
de mail welke eindigt op @leerling.trevianum.nl forwarden naar een popbox van een andere ISP.
Dat is op zich duidelijk, maar naar wat voor systeem gaat dat dan? Waar bevinden die POP boxen zich (intern/extern,andere server/ISP?). En waarom de keus daarvoor?
Omdat ze hier huiverig zijn voor alles wat maar ook enigzins met leerlingen te maken heeft. Ze zeggen altijd leerlingen zijn sneller in het vernielen van dingen dan dat systeembeheerders het kunnen oplossen.
Ik denk in ieder geval niet (als ik het zo hoor) dat je een catch-all script nodig hebt. Misschien ben je meer op zoek naar een bSMTP oplossing. Probeer het probleem en de situatie nog even iets duidelijker te schetsen, wellicht dat je dan snel en gericht een antwoord op je vraag krijgt.
Voor zover ik kan zien ondersteund Kennisnet/NLTree geen bSMTP.
Maar we werken als volgt.
Domein is geregistreerd bij kennisnet en die vangen de mail af met een mailrelay en pompen het dan naar onze exchange welke dan alles afhandelt.

Mijn probleem:
code:
1
2
3
Mail -> trevianum.nl/leerling.trevianum.nl -> exchange -> postbussen (trevianum.nl)
                                                 |
                                                 -> forwarden naar popbox van anders ISP.(leerling.trevianum.nl)
ddc schreef op 24 June 2003 @ 00:08:
En hoe los ik dit op met een *nix mailservertje? Welke mailapplicatie zou ik dan draaien op bv Redhat? Of is er ook zoiets als Freesco? Een mailservertje op een diskette.
Brahiewahiewa schreef op 24 June 2003 @ 08:12:
[...]
Wat een onzin! Daar heb je helemaal geen catchall voor nodig. Je moet een SMTP connector definiëren met address space "leerling.trevianum.nl" en daar het vinkje "allow relay" bij aanzetten. Dan wordt alles @leerling.trevianum.nl geforward naar het adres wat je als smarthost hebt opgegeven op die connector.
Ik zal eens gaan kijken in de MER of dit werkt.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 10:05 . Reden: uitlijning ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar gaan we weer.

Volgens een andere systeembeheerder zou het niet werken maar ik heb hem gewoon gevraagd het toch nog een keer te proberen MAAR het mag vanavond pas dus dat is ook weer klote. Nee de mailserver neer leggen om een backup te draaien dat doen ze wel maar even een regeltje toevoegen en kijken of het werkt dat mag weer niet! Grrr/Aargh

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:53
Ah, kijk nu is het helemaal duidelijk.

Wat Brahiewahiewa schrijft zou moeten werken (maarre, ik ben zeker geen Exchange expert).

Maar wat wellicht ook een oplossing is om aan het subdomein een MX record toe te voegen, zodat alles voor leerling.trevianum.nl direkt naar die ISP wordt gestuurd.

Dit levert in principe dezelfde functionaliteit op als het via de Exchange server te laten verlopen. Voordeel, simpeler en minder dataverkeer. Nadeel, content of virusscanning wordt wat lastig.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Topicstarter
Nou mijn collega heeft dat regeltje van
uitgeprobeerd maar dat werkte dus niet.

Nu hebben we nogmaals q324021 (zie first post) geprobeerd maar nu is de acceptatie server gecrahst. Opnieuw in de lucht gegooid, blijkt er een type fout in het script te zitten (copy paste gedaan, heel vreemd dus) en weer crashte de server.
Aaargh ik word er een beetje gek van! :(

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 10:36:
Nou mijn collega heeft dat regeltje van Brahiewahiewa uitgeprobeerd maar dat werkte dus niet.
Wat werkt er niet?
Nu hebben we nogmaals q324021 (zie first post) geprobeerd maar nu is de acceptatie server gecrahst. Opnieuw in de lucht gegooid, blijkt er een type fout in het script te zitten (copy paste gedaan, heel vreemd dus) en weer crashte de server.
Aaargh ik word er een beetje gek van! :(
Alster nu iemand met 10 jaar Exchange ervaring zegt dat je geen Catchall script nodig hebt, waarom ga je dan toch jezelf gek zitten maken? Ga nou gewoon effe troubleshooten waarom die forward niet werkt; dan ben je veel sneller klaar.
Wat me ook te binnenschiet: je heb nu een subdomain leerling.trevianum.nl aangevraagd en dat laat je verwijzen naar je Exchange server. Waarom vraag je niet of ze die verwijzing verleggen naar je POP server? Dan ben je in 1 keer van alle problemen af

[ Voor 15% gewijzigd door Brahiewahiewa op 30-06-2003 11:00 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 30 June 2003 @ 10:43:

Wat me ook te binnenschiet: je heb nu een subdomain leerling.trevianum.nl aangevraagd en dat laat je verwijzen naar je Exchange server. Waarom vraag je niet of ze die verwijzing verleggen naar je POP server? Dan ben je in 1 keer van alle problemen af
probleem: wij maken gebruik van de service van kennisnet en voor iedere wijziging die wij aanbrengen in de DNS moeten we dus betalen.
Dus ik heb liever dat we lokaal het emailadres kunnen wijzigen.

Nogmaals mijn excuses wist niet dat je al 10 jaar ervaring had! _/-\o_
Het is gewoon erg frustrerend

edit:

Nu zul je dus zeggen draai je eigen DNS, tjaa daar wil kennisnet heel lastig aan en hoofdsysteembeheer! :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2003 12:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ze willen nu helemaal niet eens meer testen.

Nu mijn vraag dus en dat werd net al eerder gezegd dat ik gewoon de mail die naar leerling.trevianum.nl moet door verwijzen naar het emailadres wat ik wil gebruiken.

Werkt het dan als volgt?
leerling.trevianum.nl. IN CNAME rstest@aiolos.nl. ; EXTREF ??
Ja volgens mij niet maar ik kan niet echt wat vinden waar wat goeds in staat over het redirecten van mail in de dns. Maar volgens mij moet dient die cname ergens anders voor ofniet?
Pagina: 1