Toon posts:

IP via DHCP, afh. van werkgroep

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatieschets:

3 werkgroepen, ik noem ze even als voorbeeld A, B en jawel, C

Alle pc's krijgen op dit moment een vast IP nummer, niet via DHCP. Geen probleem, werkt prima. Alleen wil ik het volgdende.

Als een pc lid is van werkgroep A, dan wil ik dat het IP nummer in de reeks
150.0.0.x valt, is een pc lid van werkgroep B, dan wil ik dat het in de reeks 150.0.10.x valt en is een pc lid van werkgroep C dan moet het in de reeks 150.0.20.x vallen.

Is dit te realiseren met een Windows 2000 Server, of is wat ik wil zo gecompliceerd dat het gewoon af te raden is en te blijven werken met vaste IP nummertjes? Even ter info, de clients zijn allemaal win9x en win2000 clients.

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Als ze fysiek eenvoudig te scheiden zijn moet het wel lukken met 3 verschillende netwerkkaarten in de server, maar dat is waarschijnlijk niet wat je wil...

Verwijderd

Topicstarter
Had ik inderdaad ook al aan zitten denken, maar dan vind ik vaste IP nummering toch een betere optie...

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:09
Niet mogelijk, naast het feit dat DHCP automatisch naar alle NICs broadcast kan een een windows 2000 server ook geen drie werkgroepen ondersteunen.

Wat misschien een mogelijkheid voor je is is een aantal dhcp-servers met linux (ivm weinig kosten) en dan IP-adres uitdelen dmv mac-adres.

[ Voor 33% gewijzigd door Dennis op 23-06-2003 14:09 ]

Verwijderd

Clients zoeken in een werkgroep naar een DHCP-server. Dat is zeg maar het enige criterium. Dus je zult sowieso 3 werkgroepen moeten scheiden. Dat is te doen door inderdaad drie netwerkkaarten te gebruiken of door drie servers te gebruiken.
Opzich is DHCP geen zware taak, dus als je drie servers voor verschillende doeleinden hebt staan zou je ze gewoon allemaal kunnen laten DHCP'en.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, hardstikke bedankt voor de snelle reacties, ik weet weer even genoeg !
Pagina: 1