Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
Ook hangt het van de hoogte af: hoe hoger de proc in de case 'hangt', hoe warmer hij wordt, zelfs binnen zo'n kleine ruimte. Onderin je case kan het bv. 26 graden zijn, maar bovenin 31. Dat speelt ook mee natuurlijk. Overigens is dat gedeelte over de hoogte natuurlijk niet van toepassing als je een desktop setup hebt
[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 23-06-2003 13:43 ]
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....
Het waterstroomt van pomp of rad. naar je 1e CPU, het water wordt opgewarmt en stroomt naar je 2e CPU. Omdat het water al warmer is dan bij de 1e zal het minder makkelijk warmte opnemen. Koeler water koelt beter.
Je zou een Y-stukje er tussen kunnen zetten en de slang splitsen, zodat het water niet langs 1 cpu gaat en dan naar de volgende.
vindt het kloter dat die temps zo hoog liggen
Laat dat Y-stukje maar zitten, het interesseert inderdaad vrij weinig; als iemand nog gouden tips heeft voor lage temps (hoezo cliché)
[ Voor 17% gewijzigd door Aesculapius op 23-06-2003 14:00 ]
Ik baar mij echter meer zorgen om die 50 gr. van de cpu....okeej, tis warm maar ik heb toch niet voor niks waterkoeling? beetje koeler mag ook wel, want het overklokken moet nog beginnen
Je zei dat dat 10 graden scheeld, en dat kan ik best geloven hoor. 2 processors koelen met waterkoeling ZONDER fan op je radiator is nogal een prestatie natuurlijk, en dat de temperatuur dan 50 graden is kan ik best geloven.
Je zegt dat het 10 graden scheeld, dus met fan op je radiator worden je CPU's 40 graden bedoel je vast. Dat is een heel redelijke temperatuur. Niet echt laag maar wel netjes, en vrij normaal lijkt me.
En die paar graden verschil is ook niets om je zorgen over te maken. Ik heb ook waterkoeling en als ik een fan laat blazen op mijn CPU waterkoelblok gaat mijn temp ook een paar graden omlaag, dus als de een inderdaad wat meer flow heeft dan de ander kan het al schelen. Afhankelijk van wat de temperatuur uitleest tenminste, waar de sensor zit. Ik heb een ASUS mobo en ik lees de temps af van Asus probe, maar daar hoor ik veel slechte dingen over dat temps niet kloppen.
Jouw setup en dan overklokken kan best maar van wat ik er nu van kan zeggen moet je dan wel je water beter koelen, met een extra radiator in je setup of met een (stille) fan op je radiator om je water temperatuur toch wat te laten dalen.
Ik heb een grote zelfgebouwde passieve radiator die goed zijn best doet en ik kan ook heel netjes overklokken hoor, 23% op mijn XP 2400+ (van 2.0 Ghz naar 2450 Mhz) Mijn water temp is dan ong 8 graden boven kamper temp en CPU temp nog weer paar graden hoger.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C
Pomp -> Radiator -> 1e CPU -> Radiator -> 2e CPU
Dus 2 radiators, die je gewoon tegen elkaar schroeft met 1 fan ervoor. Goed, je moet een tweede radiator kopen (en er maar ruimte voor hebben) maar het lijkt mij een ideale oplossing !
Die tien graden verschil was als ik de radiator eraf haal en voor een grote tafelventilator leg..., maar dan nog; das toch allemaal veels te warm? koelpasta heb ik al meerdere malen gechecked, en de blokken zitten volgens mij goed om (al is dat bij de maze3 beetje moeilijk te zien).....
Een 2e radiator is mij altijd verteld dat dat weinig uit zou maken.
Wat ik nu nog ga proberen is om meerdere fans voor mijn rad te hangen,
die is nl. 19x18cm groot (past precies achter mijn pc) en ik wil dus 4x 92mm fan's ervoor gaan hangen. Die moeten natuurlijk wel stil zijn....is de papst 3412NGL wat?
Hoe kan ik trouwens controleren of de temp uitlezing door het mobo wel correct is?
Even voor de duidelijkheid hoe mijn setup in elkaar zit:

Aan de rechterkant van dit pijltje blaast dus een 120mm fan van binnen naar buiten....(neej, dat is niet die ene die je ziet zitten, dat is std voeding fan

Aan de hand van de foto die ik gemaakt heb met mijn bagger webcammie zie ik ook al een deel van mijn antwoord --> cpu0 warmt water op, chipset warmt water op, en dan pas iss cpu1 aan de beurt.....okeej, die zal warmer worden jah, maar die 50 graden zijn nog steeds Not Done
[ Voor 40% gewijzigd door Aesculapius op 24-06-2003 11:56 . Reden: ff wat toevoege ]
Verwijderd
Het verhaal dat een tweede rad niet zou gaan werken gaat voor jou volgens mij niet op. Het feit dat het tien graden scheelt wanneer je een andere fan er op zet geeft aan dat je rad in de huidige opstelling niet voldoende warmte kwijt kan om de temps mooi laag te houden. Ik verwacht dat een extra / ander rad bij jou zeker wel verschil zal gaan maken.

en die wil ik dus a. niet naast mijn pc hebben liggen, en b. niet continu aan hebben staan, dus dat is totaal geen optie.
Hoe en waar zou ik die tweede radiator dan moeten plaatsen? Heeft iemand nog een kleine goede kopere kachelrad. over??
Eerste Hulp Bij Hoge Temperaturen (EHBHT):
http://forum.waterkoeling...bb=get_topic&f=1&t=000267
Lees eens goedReemF schreef op 23 juni 2003 @ 13:43:
Hmm, hangt af van de locatie van die procs in de case. Er kan altijd bij de 1 wat meer of minder airflow dan de ander zijn, of een hotspot (chipset-chip, controllerchip etc) in de buurt van de procs zitten. Zo'n kleine afwijking lijkt me best mee te leven, maar als het meer dan een graad of acht wordt is er wel wat aan de hand lijkt me.
Ook hangt het van de hoogte af: hoe hoger de proc in de case 'hangt', hoe warmer hij wordt, zelfs binnen zo'n kleine ruimte. Onderin je case kan het bv. 26 graden zijn, maar bovenin 31. Dat speelt ook mee natuurlijk. Overigens is dat gedeelte over de hoogte natuurlijk niet van toepassing als je een desktop setup hebt
Normaal gezien warmt het water echt bar weinig op als het door je CPU gaat. Als je al het water dat door je CPU stroomt één graad wilt opwarmen, zal je een CPU hebben die érg veel stroomt trekt - ik denk aan 200-500W ofzo. Het water kan enorm veel warmte opnemen, en dan is de ongeveer 70W van één CPU nuts, veel te weinig om al het water een volledige graad op te warmen.
Ik denk dat het verschil te wijten is aan een verschillende warmtegeleiding tussen beide CPU's en hun waterblokje, een niet perfect geijkte tempsensor of afronding (bijvoorbeeld de ene is 38.4 en de andere 38.6°C).
Verwijderd
Wat Jupiler zegt klopt..2 blokken in serie geeft in theorie hogere temps op de 2e cpu. In de praktijk is dit ook wel zo..0,1 graad ofzo
Ik ben aan het bedenken of het zo veel zou schelen dat de radiator niet alles kwa warmte kwijt kan, kijk: nu zit het zo schematisch in elkaar:
|###~~~~~~~~~~##|
|###~~~~~~~~~~##|
|###~~~~FAN~~~ ##|
|###~~~~~~~~~~##|
|###~~~~~~~~~~##|
|################|
|################|
De fan (enermax 120mm) covert dus niet het hele gedeelte van de radiator (180 x 190mm). Hierdoor zou het kunnen zijn dat de warmte misschien blijft hangen in de zijkanten van de radiator.....zou dit de hoge temp verklaren, of is dit niet erg?
De gedeelten die #### zijn, zijn ook nog eens gedeeltelijk bedekt door de kast.
Maakt dit veel uit denken jullie? Anders vijl ik de kast wat meer uit en maak ik een passende fanduct (ik neem aan dat 4 x 92mm papst toch nog meer herrie maken??)
Wat denken jullie?
[ Voor 14% gewijzigd door Aesculapius op 28-06-2003 16:11 ]
Verwijderd
http://www.papst.de/english/products_luefter_dcaxial01.html
staan iig alle specs.
Een trechter of kapje zou wel de lucht beter routen door de weerstand van je radiator heen indien je fan kleiner/groter is als je radiator.
Ik zie trouwens staan dat die uit de 6xxx serie een geluidsproductie van 50dB hebben, das niet echt wat ik zoek
[ Voor 22% gewijzigd door Aesculapius op 29-06-2003 19:46 ]
Maak maar een fanduct, zorg voor een tussenruimte van 2 x 3cm. Dat zal wel werken. 4x92mm papst zijn duur, zullen misschien meer herrie maken en een fanduct kost bijna niks. Werkt het toch niet goed, kun jealtijd nog 4x92mm nemen, maar een 12cm moet toch haast wel genoeg zijn.Aesculapius schreef op 28 June 2003 @ 16:09:
Dat is het gekke: ik haal 52 graden zonder fan op de rad. en 50 graden met fan, dus het lijkt net alsof die fan helemaal niets uit maakt
Ik ben aan het bedenken of het zo veel zou schelen dat de radiator niet alles kwa warmte kwijt kan, kijk: nu zit het zo schematisch in elkaar:
|###~~~~~~~~~~##|
|###~~~~~~~~~~##|
|###~~~~FAN~~~ ##|
|###~~~~~~~~~~##|
|###~~~~~~~~~~##|
|################|
|################|
De fan (enermax 120mm) covert dus niet het hele gedeelte van de radiator (180 x 190mm). Hierdoor zou het kunnen zijn dat de warmte misschien blijft hangen in de zijkanten van de radiator.....zou dit de hoge temp verklaren, of is dit niet erg?
De gedeelten die #### zijn, zijn ook nog eens gedeeltelijk bedekt door de kast.
Maakt dit veel uit denken jullie? Anders vijl ik de kast wat meer uit en maak ik een passende fanduct (ik neem aan dat 4 x 92mm papst toch nog meer herrie maken??)
Wat denken jullie?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Lijkt mij eigelijk dat als het water koeler is, het ook meer warmte kan opnemen en dus een verbetering van het koelvermogen (radiator beter werk leveren) iets van kwadratisch ofzow een verlaging van de cpu-temp betekend of werkt dat niet zo?
Ik ga morgen avond wel weer e.e.a. proberen....wat meer plek voor de rad. maken en een fanduct van 120mm -> 180mm van korton (?) maken.....
O ja; water van 10°C kan net zoveel warmte opnemen als water van 40°C. Alleen zal de temperatuur van het warmteuitstotend object bij laatstgenoemde een stuk hoger liggen, uiteraard.
Weet verder niet wat je bedoelt met die kwadratische verhouding.
[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 30-06-2003 02:02 ]
Wat bedoel je met de temp rond de radiator? Gewoon de luchttemp. aan de buitenkant van de rad? Kom vanavond weer thuis, dan zalk et es meten.
Mijne Cheap Ass waaier van Arctic Cooling houdt mijn XP2000+ stressed op 57 graden. Dus 50 graden is best, zeker als het water al een andere CPU en de Northbridge gepasseerd heeft..
Learn something new every day.
Dan wordt dus het warme water eerst een beetje passief gekoeld en als het eruit stroomt actief.
Misschien dat het verschil maakt.
Alles is terug te redeneren naar 4
Dan kun je misschien een plek vinden waar hij de kanalen die het meest bij de uitgang zitten koelt.
|################|
|#####~~~~~~~~~~|
|#####~~~~~~~~~~|
|#####~~~~~~~~~~|
|#####~~~~FAN~~~ |
|#####~~~~~~~~~~|
|#####~~~~~~~~~~|
-linl-----------------luitl-
Alles is terug te redeneren naar 4
Ik hem nu het metaal dat nog voor de rad zat grotendeels weggehaald...nog geen fanduct gemaakt, en de temps liggen nog steeds rond de 50 graden super idle