verschillende temps in multiprocessing

Pagina: 1
Acties:

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:15
Hoi,

Ik draai 2 Athlon MP's 2200+ met watercooling, en nu ben ik in Sandra 2003 even de temps aan het bekijken, oa. wat de gevolgen zijn zonder fans op de radiator en met een bureauventilater ervoor (scheelt 10 graden !!!).

Nu valt mij op dat de temperaturen (idle) tussen de ene en andere processor altijd een graad of meer verschillen van elkaar.....hoe kan dat? even snel, ze doen even weinig en hetzelfde koelblok + water wat erdoor heen gaat.

Mobo: Gigabyte GA-7DPXDW

Temps. 49 + 51 graden (en zonder de bureauventilator krijg ik hem niet koeler :'() kamertemp is hier 26.4 graden..... niks aan te doen en hopeloos of gewoon een denkfout?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Hmm, hangt af van de locatie van die procs in de case :). Er kan altijd bij de 1 wat meer of minder airflow dan de ander zijn, of een hotspot (chipset-chip, controllerchip etc) in de buurt van de procs zitten. Zo'n kleine afwijking lijkt me best mee te leven, maar als het meer dan een graad of acht wordt is er wel wat aan de hand lijkt me.

Ook hangt het van de hoogte af: hoe hoger de proc in de case 'hangt', hoe warmer hij wordt, zelfs binnen zo'n kleine ruimte. Onderin je case kan het bv. 26 graden zijn, maar bovenin 31. Dat speelt ook mee natuurlijk. Overigens is dat gedeelte over de hoogte natuurlijk niet van toepassing als je een desktop setup hebt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 23-06-2003 13:43 ]

LinkedIn
Instagram

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

even zomaar een gedachte gang, kan het zijn dat de ene cpu dichter bij een warmtebron zit dan de ander? nu vind ik 10 graden dan wel wat veel, maar ja, het zijn computers , niets in onmogelijk.....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Verwijderd

nix aan te doen nee . maakt het wat uit dat de ander dan wat heeter is dan :?

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-02 16:10
Misschien klinkt dit wel logisch:
Het waterstroomt van pomp of rad. naar je 1e CPU, het water wordt opgewarmt en stroomt naar je 2e CPU. Omdat het water al warmer is dan bij de 1e zal het minder makkelijk warmte opnemen. Koeler water koelt beter.
Je zou een Y-stukje er tussen kunnen zetten en de slang splitsen, zodat het water niet langs 1 cpu gaat en dan naar de volgende.

• Aesculapius
nee, ik vroeg het me gewoon af eigelijk; was al aan het denken dat met de idle processen de eerste cpu misschien toch iets meer te doen krijgt en de 2e cpu gewoon nog niet ingedeelt wordt en geen affinity krijgt, maar het bombt eigelijk niet neej;

vindt het kloter dat die temps zo hoog liggen :'( En om nu zo'n grote tafelfan naast me pc hebben staan dag en nacht, da slaapt niet zo lekker :(

Laat dat Y-stukje maar zitten, het interesseert inderdaad vrij weinig; als iemand nog gouden tips heeft voor lage temps (hoezo cliché) :*) ?

[ Voor 17% gewijzigd door Aesculapius op 23-06-2003 14:00 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Niet beide blokken zitten 'precies' met dezelfde druk etc gemonteert, 2 cpu's zijn nooit hetzelfde, alles is uniek. En dus vind ik het wel logisch dat er een paar graden verschil in zit.

• Aesculapius
ja ik snap nu ook dat ik mij iets doms aan het afvragen was :)
Ik baar mij echter meer zorgen om die 50 gr. van de cpu....okeej, tis warm maar ik heb toch niet voor niks waterkoeling? beetje koeler mag ook wel, want het overklokken moet nog beginnen :(

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 16:09

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja waterkoeling heb je wel maar als ik het goed begrepen heb draai je meestal op passieve waterkoeling en niet op actieve. Zonder een fan op je radiator.
Je zei dat dat 10 graden scheeld, en dat kan ik best geloven hoor. 2 processors koelen met waterkoeling ZONDER fan op je radiator is nogal een prestatie natuurlijk, en dat de temperatuur dan 50 graden is kan ik best geloven.

Je zegt dat het 10 graden scheeld, dus met fan op je radiator worden je CPU's 40 graden bedoel je vast. Dat is een heel redelijke temperatuur. Niet echt laag maar wel netjes, en vrij normaal lijkt me.

En die paar graden verschil is ook niets om je zorgen over te maken. Ik heb ook waterkoeling en als ik een fan laat blazen op mijn CPU waterkoelblok gaat mijn temp ook een paar graden omlaag, dus als de een inderdaad wat meer flow heeft dan de ander kan het al schelen. Afhankelijk van wat de temperatuur uitleest tenminste, waar de sensor zit. Ik heb een ASUS mobo en ik lees de temps af van Asus probe, maar daar hoor ik veel slechte dingen over dat temps niet kloppen.

Jouw setup en dan overklokken kan best maar van wat ik er nu van kan zeggen moet je dan wel je water beter koelen, met een extra radiator in je setup of met een (stille) fan op je radiator om je water temperatuur toch wat te laten dalen.
Ik heb een grote zelfgebouwde passieve radiator die goed zijn best doet en ik kan ook heel netjes overklokken hoor, 23% op mijn XP 2400+ (van 2.0 Ghz naar 2450 Mhz) Mijn water temp is dan ong 8 graden boven kamper temp en CPU temp nog weer paar graden hoger.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mmm... Ik zou ff kijken of je wel je koelpasta er goed tussen hebt zitten, je je blok wel goed genoeg vast gezet hebt, heel belangrijk!! en of het blokje er wel goedom op zit...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• tak77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-06-2022
ik heb bij www.2cpu.com gelezen dat het een bug is van de MPX chipset dat ene cpu warmer is dan de andere.. dus niets aan te doen.. mijn cpu's zijn ook niet gelijk van temp en ze worden net als de jouwe ook gloeiend heet, maar niets aan te doen, ik heb dan ook luchtkoeling. Zolang ze zoals nu stabiel draaien hoor je me niet klagen. Alleen misschien dat het wat stiller kan..

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:44

KneoK

Not in a million lightyears

Misschien om een setup als deze te maken:

Pomp -> Radiator -> 1e CPU -> Radiator -> 2e CPU

Dus 2 radiators, die je gewoon tegen elkaar schroeft met 1 fan ervoor. Goed, je moet een tweede radiator kopen (en er maar ruimte voor hebben) maar het lijkt mij een ideale oplossing !

• Aesculapius
Ik zal dalijk even laten zien hoe ik het zaakje in elkaar heb hangen, maar die 50 graden is dus al inclusief een 120mm enermax fan (op 7v) erbij :'(
Die tien graden verschil was als ik de radiator eraf haal en voor een grote tafelventilator leg..., maar dan nog; das toch allemaal veels te warm? koelpasta heb ik al meerdere malen gechecked, en de blokken zitten volgens mij goed om (al is dat bij de maze3 beetje moeilijk te zien).....

Een 2e radiator is mij altijd verteld dat dat weinig uit zou maken.
Wat ik nu nog ga proberen is om meerdere fans voor mijn rad te hangen,
die is nl. 19x18cm groot (past precies achter mijn pc) en ik wil dus 4x 92mm fan's ervoor gaan hangen. Die moeten natuurlijk wel stil zijn....is de papst 3412NGL wat?

Hoe kan ik trouwens controleren of de temp uitlezing door het mobo wel correct is?

Even voor de duidelijkheid hoe mijn setup in elkaar zit:

Afbeeldingslocatie: http://www.kroew.nl/sitepics/Image028.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kroew.nl/sitepics/Image031.jpg
Aan de rechterkant van dit pijltje blaast dus een 120mm fan van binnen naar buiten....(neej, dat is niet die ene die je ziet zitten, dat is std voeding fan
Afbeeldingslocatie: http://www.kroew.nl/sitepics/Image033.jpg

Aan de hand van de foto die ik gemaakt heb met mijn bagger webcammie zie ik ook al een deel van mijn antwoord --> cpu0 warmt water op, chipset warmt water op, en dan pas iss cpu1 aan de beurt.....okeej, die zal warmer worden jah, maar die 50 graden zijn nog steeds Not Done :'(

[ Voor 40% gewijzigd door Aesculapius op 24-06-2003 11:56 . Reden: ff wat toevoege ]

Verwijderd

Als ik het goed begrijp haal je dus wel 40 graden wanneer je je kamerventilator gebruikt? Veertig graden met dit weer en twee processors is helemaal niet slecht. Je blokken zitten gewoon goed.

Het verhaal dat een tweede rad niet zou gaan werken gaat voor jou volgens mij niet op. Het feit dat het tien graden scheelt wanneer je een andere fan er op zet geeft aan dat je rad in de huidige opstelling niet voldoende warmte kwijt kan om de temps mooi laag te houden. Ik verwacht dat een extra / ander rad bij jou zeker wel verschil zal gaan maken.

• Aesculapius
maar begrijp effe goed, deze ventilator zorgt daarvoor in standje 5:

Afbeeldingslocatie: http://www.kroew.nl/sitepics/ventilator.jpg

en die wil ik dus a. niet naast mijn pc hebben liggen, en b. niet continu aan hebben staan, dus dat is totaal geen optie.
Hoe en waar zou ik die tweede radiator dan moeten plaatsen? Heeft iemand nog een kleine goede kopere kachelrad. over?? :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Warme procs? Doet me denken aan deze post:

Eerste Hulp Bij Hoge Temperaturen (EHBHT):

http://forum.waterkoeling...bb=get_topic&f=1&t=000267

• Aesculapius
allen reeds geprobeerd :)

Verwijderd

Welk OS draai je?

• Aesculapius
Windows XP Professional SP1

• Steve
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

ReemF schreef op 23 juni 2003 @ 13:43:
Hmm, hangt af van de locatie van die procs in de case :). Er kan altijd bij de 1 wat meer of minder airflow dan de ander zijn, of een hotspot (chipset-chip, controllerchip etc) in de buurt van de procs zitten. Zo'n kleine afwijking lijkt me best mee te leven, maar als het meer dan een graad of acht wordt is er wel wat aan de hand lijkt me.

Ook hangt het van de hoogte af: hoe hoger de proc in de case 'hangt', hoe warmer hij wordt, zelfs binnen zo'n kleine ruimte. Onderin je case kan het bv. 26 graden zijn, maar bovenin 31. Dat speelt ook mee natuurlijk. Overigens is dat gedeelte over de hoogte natuurlijk niet van toepassing als je een desktop setup hebt ;)
Lees eens goed >:) het is waterkoeling en geen luchtkoeling ;)

Normaal gezien warmt het water echt bar weinig op als het door je CPU gaat. Als je al het water dat door je CPU stroomt één graad wilt opwarmen, zal je een CPU hebben die érg veel stroomt trekt - ik denk aan 200-500W ofzo. Het water kan enorm veel warmte opnemen, en dan is de ongeveer 70W van één CPU nuts, veel te weinig om al het water een volledige graad op te warmen.

Ik denk dat het verschil te wijten is aan een verschillende warmtegeleiding tussen beide CPU's en hun waterblokje, een niet perfect geijkte tempsensor of afronding (bijvoorbeeld de ene is 38.4 en de andere 38.6°C).

Verwijderd

Het is een meetafwijking... En 50 graden voor een rad zonder fans..en dan nog klagen ook! :D :D Ga je schamen! :P ;)

Wat Jupiler zegt klopt..2 blokken in serie geeft in theorie hogere temps op de 2e cpu. In de praktijk is dit ook wel zo..0,1 graad ofzo :+ Maar geen hele graden. Verder kan het dat je mobo wat warmer word aan een kant en dat dat de cpu temp meting beinvloedt. Dat heb ik op mijn 8RDA+ ook namelijk. Die mosfets worden zo heet dat de hele plank opwarmt. Zet ik vervolgens een fan op de mosfets dan daalt de cpu temp met 5 graden of meer. Raar maar waar :)

• Aesculapius
Dat is het gekke: ik haal 52 graden zonder fan op de rad. en 50 graden met fan, dus het lijkt net alsof die fan helemaal niets uit maakt :(

Ik ben aan het bedenken of het zo veel zou schelen dat de radiator niet alles kwa warmte kwijt kan, kijk: nu zit het zo schematisch in elkaar:

|###~~~~~~~~~~##|
|###~~~~~~~~~~##|
|###~~~~FAN~~~ ##|
|###~~~~~~~~~~##|
|###~~~~~~~~~~##|
|################|
|################|

De fan (enermax 120mm) covert dus niet het hele gedeelte van de radiator (180 x 190mm). Hierdoor zou het kunnen zijn dat de warmte misschien blijft hangen in de zijkanten van de radiator.....zou dit de hoge temp verklaren, of is dit niet erg?
De gedeelten die #### zijn, zijn ook nog eens gedeeltelijk bedekt door de kast.

Maakt dit veel uit denken jullie? Anders vijl ik de kast wat meer uit en maak ik een passende fanduct (ik neem aan dat 4 x 92mm papst toch nog meer herrie maken??)

Wat denken jullie?

[ Voor 14% gewijzigd door Aesculapius op 28-06-2003 16:11 ]

Verwijderd

Hoe groter je fan, hoe beter en stiller bij dezelfde luchtverplaating in principe. Ik zou er zelf in jouw geval een Papst uit de 6xxx serie hebben genomen, alleen zijn die niet zo algemeen verkrijgbaar imo.

http://www.papst.de/english/products_luefter_dcaxial01.html
staan iig alle specs.

Een trechter of kapje zou wel de lucht beter routen door de weerstand van je radiator heen indien je fan kleiner/groter is als je radiator.

• Aesculapius
....maar kan het dan dat door dit euvel de temps zo hoog zijn of moet er nog wat anders aan de hand zijn, want nu draait hij 50 graden idle, en dat klinkt nu niet bepaald als een succes :( Kán het inderdaad zo veel uitmaken?

Ik zie trouwens staan dat die uit de 6xxx serie een geluidsproductie van 50dB hebben, das niet echt wat ik zoek 8)

[ Voor 22% gewijzigd door Aesculapius op 29-06-2003 19:46 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:34
Aesculapius schreef op 28 June 2003 @ 16:09:
Dat is het gekke: ik haal 52 graden zonder fan op de rad. en 50 graden met fan, dus het lijkt net alsof die fan helemaal niets uit maakt :(

Ik ben aan het bedenken of het zo veel zou schelen dat de radiator niet alles kwa warmte kwijt kan, kijk: nu zit het zo schematisch in elkaar:

|###~~~~~~~~~~##|
|###~~~~~~~~~~##|
|###~~~~FAN~~~ ##|
|###~~~~~~~~~~##|
|###~~~~~~~~~~##|
|################|
|################|

De fan (enermax 120mm) covert dus niet het hele gedeelte van de radiator (180 x 190mm). Hierdoor zou het kunnen zijn dat de warmte misschien blijft hangen in de zijkanten van de radiator.....zou dit de hoge temp verklaren, of is dit niet erg?
De gedeelten die #### zijn, zijn ook nog eens gedeeltelijk bedekt door de kast.

Maakt dit veel uit denken jullie? Anders vijl ik de kast wat meer uit en maak ik een passende fanduct (ik neem aan dat 4 x 92mm papst toch nog meer herrie maken??)

Wat denken jullie?
Maak maar een fanduct, zorg voor een tussenruimte van 2 x 3cm. Dat zal wel werken. 4x92mm papst zijn duur, zullen misschien meer herrie maken en een fanduct kost bijna niks. Werkt het toch niet goed, kun jealtijd nog 4x92mm nemen, maar een 12cm moet toch haast wel genoeg zijn.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
Probeer je watertemperatuur eens te meten. Dan weet je tenminste of je het bij je blokjes/proc's of rad moet zoeken.

• Aesculapius
watertemp was destijds dacht ik 14 graden hoger dan de kamertemp. Kan me vergissen maar zoeits was et;
Lijkt mij eigelijk dat als het water koeler is, het ook meer warmte kan opnemen en dus een verbetering van het koelvermogen (radiator beter werk leveren) iets van kwadratisch ofzow een verlaging van de cpu-temp betekend of werkt dat niet zo?

Ik ga morgen avond wel weer e.e.a. proberen....wat meer plek voor de rad. maken en een fanduct van 120mm -> 180mm van korton (?) maken.....

• Steve
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Is het water ook 14°C warmer dan de omgeving van je radiator? Zoja, heb je waarschijnlijk een heleboel lucht in je radiator zitten, 14° verschil tussen water en omgeving van de radiator is absuurd hoog.

O ja; water van 10°C kan net zoveel warmte opnemen als water van 40°C. Alleen zal de temperatuur van het warmteuitstotend object bij laatstgenoemde een stuk hoger liggen, uiteraard.

Weet verder niet wat je bedoelt met die kwadratische verhouding.

[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 30-06-2003 02:02 ]

• Aesculapius
ik had zo'n idee dat als het water bijvoorbeeld 10 graden kouder is, dat dit dan bij het koelblok meer dan 10 graden verschil kan betekenen, omdat ik het idee heb dat koude dingen makkelijker warmte opnemen dan warme ;)

Wat bedoel je met de temp rond de radiator? Gewoon de luchttemp. aan de buitenkant van de rad? Kom vanavond weer thuis, dan zalk et es meten.

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Het spijt me hoor. Maar deze temps zijn helemaal niet slecht. Je systeem is stabiel, dus waarom maak je je hier zorgen om?

Mijne Cheap Ass waaier van Arctic Cooling houdt mijn XP2000+ stressed op 57 graden. Dus 50 graden is best, zeker als het water al een andere CPU en de Northbridge gepasseerd heeft..

Learn something new every day.

• Steefph
  • Laatst online: 02-02 10:38
Misschien een idee om die enermax fan voor de uitgang kanalen van je rad te plaatsen.
Dan wordt dus het warme water eerst een beetje passief gekoeld en als het eruit stroomt actief.

Misschien dat het verschil maakt.

Alles is terug te redeneren naar 4

• Aesculapius
?? dat snap ik even niet....

• Steefph
  • Laatst online: 02-02 10:38
Je hebt het buizen stelsel van je rad. Zoals je fan zit, zoals je op het 'code' stukje hebt proberen duidelijk te maken, zit deze in het midden van je rad. Als je nu gaat kijken naar hoe de kanalen liggen.

Dan kun je misschien een plek vinden waar hij de kanalen die het meest bij de uitgang zitten koelt.

|################|
|#####~~~~~~~~~~|
|#####~~~~~~~~~~|
|#####~~~~~~~~~~|
|#####~~~~FAN~~~ |
|#####~~~~~~~~~~|
|#####~~~~~~~~~~|
-linl-----------------luitl-

Alles is terug te redeneren naar 4

• Aesculapius
hmz, zit wat in.... maar hoe kom ik erachter hoe de buizen in mijn radiator lopen :?

Ik hem nu het metaal dat nog voor de rad zat grotendeels weggehaald...nog geen fanduct gemaakt, en de temps liggen nog steeds rond de 50 graden super idle :( Ben benieuwd of die fanduct wel wat uit maakt dan :S dat zien we komende week dan wel.....

Pagina: 1