Toon posts:

Kloksnelheid processor fluctueert?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mobo: Chaintech 7NJL1 APOGEE http://www.chaintech.com.tw/tw/eng/product_spec.asp?PISNo=13
processor: Athlon XP2100+
Bios versie 3.0

Ik heb sinds enkele maanden een Chaintech 7NJL1 APOGEE moederbord. Over het algemeen ben ik er best over te spreken, maar ik heb nu wel een erg vreemd probleem aan de hand.

Mijn athlon XP2100+ draait normaliter op 1737mhz of daaromtrendt. Nu gebruikte ik laatst Mother Board Monitor (ik geloof versie 5) en zag dat de freqentie beneden de 1000mhz lag. Ik heb voor de zekerheid de 3dmark2003 opgestart en die gaf dezelfde readings aan. Ik heb toen de pc opnieuw opgestart en de bios gechecked, daar stond alles gewoon okay. Dus afgesloten en toch maar gesaved en opnieuw opgestart. Wederom MBM en 3Dmark03 gestart en keurig 1737+ mhz.. De keer daarop weer een veel te lage freqentie?? WTF?
Alles nog eens herhaald en wederom alles normaal. Nu blijf ik dit probleem steeds houden en ik wordt het een beetje beu om steeds te moeten controleren of de processor wel op de juiste freqentie draait. Kortom het lijkt wel of de settings voor de processor (dus multiplier ed.) door de cmos vergeten worden??

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken wat er aan gedaan kan worden?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12
Blijft de snelheid gedurende een test (van bijvoorbeeld 3D Mark of een spel) op zo rond de 1000 Mhz staan of gaat ie dan wel weer omhoog? En merk je ook echt het verschil, qua scores in 3D Mark? Want als je geen verschilt ziet terwijl er een verschil van 700 Mhz is wordt het fout afgelezen.

The devil is in the details.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Je zegt dat het in het BIOS goed staat, dan zou ik daar maar vanuit gaan i.p.v. op die tools te vertrouwen ;)

Kijk voor de grap eens hoe de cpu presteert wanneer die tooltjes aangeven dat 'ie langzamer dan 1000MHz draait, er zijn genoeg tooltjes om dit te meten (een koetje bijvoorbeeld of wat dan ook) en doe dat ook op het moment dat die tooltjes aangeven dat 'ie op 1737MHz draait :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Das best wel een aardig idee, ik zal idd de 3dmark03 eens runnen als de processor kloksnelheid verkeerd is aangegeven en zien wat de score is.... het blijft toch raar dat er zowiezo al 2 programma's een verkeerde waarde aangeven. Dat zou dan betekenen dat de gegevens die het mobo produceert en aanlevert aan deze programma's niet juist zijn? of moet ik dat anders zien?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien overbodig: je hebt niet op je CPU zitten tekenen? Potloodlijntjes gaan na verloop van tijd een beetje vaag doen is mijn ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
eeeuh potloodlijntjes?? nou nee... waarom zou ik dat doen?...... iets met grafiet en geleiding te maken of zo?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Op die manier kun je je MP unlocken of voltage veranderen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Zo dat is clever.... nope zo slim ben ik niet ;)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

offtopic: slim hoef je er niet voor te zijn, gewoon de instructies volgen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:36

rimpeldinky

nani?

ik heb dit dus met mijn laptop(hp pavillon ze4355), daar hoort een mobile 2400+ in te zitte en overal geeftie aan 1.059 ghz, is dit normaal of kan ik er mee terug?

*burp*

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
een "mobile 2400+" is een speciale processor die zichzelf terugklokt naarmate die niet voor nuttige dingen gebruikt wordt. Dit is dus heel normaal bij deze processor.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Doe voor de lol eens een nieuw batterijtje in je mobo. Een andere reden dat je BIOS de settings vergeet, zou kunnen zijn omdat er een bugje/virus in zit, of omdat er ergens een settinkje fout staat :). Als de BIOS idd steeds de correcte snelheid aan geeft, maar de progs niet, dan zou er wat met je mobo zelf aan de hand kunnen zijn.

LinkedIn
Instagram

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:55
Ik weet eigenlijk zeker dat dit aan het uitlezen ligt, en dan volgens mij vooral aan het uitlezen van de multiplier van je cpu. Ik heb een Palomino 2000+ en een chaintech 7vjl. en daar staat er de ene keer een mp van 12 en een fsb van 133 133*12= 1596 mhz en de andere keer een mp van 12,5 en een fsb van 133, dus 133*12,5=1662.5. Maar ik merk geen verschil tussen die 2, dus ik laat het zo maar, het ligt waarschijnlijk aan het merk chaintech, als er verder niemand last van heeft

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:23

samo

yo/wassup

dat snelheiden tot 30% verschillen is (volgens HP) toch behoorlijk normaal...
zoals inderdaad vermeld wordt er gebruik gemaakt van speedstep of de amd variant daarvan (ben de naam vergeten)...
als je je stroomprofiel op altijd aan heb staan, heb je de meeste kans op de beste MHz aflezingen... :-)

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
rimpeldinky schreef op 23 June 2003 @ 15:54:
ik heb dit dus met mijn laptop(hp pavillon ze4355), daar hoort een mobile 2400+ in te zitte en overal geeftie aan 1.059 ghz, is dit normaal of kan ik er mee terug?
kheb een ze4200 en die heeft hetzelfde, dat heeft met power saving te maken, als ie t nodig heeft draait ie sneller en anders langzaam om stroom te besparen :)

Mijn rig

Verwijderd

Maar het fluctueren van de CPU snelheid is niet normaal. Toch zijn 9 van de 10 tools niet goed te vertrouwen. Een betere tool die sneller een prestatie rating kan meten is sisoft sandra. Test in beide frequentie statussen de PCU ff met sifost. Daarmee kan je precies zien OF er prestatie verschillen zijn, zo niet..... Dan zijn het RUK tools die de snelheid aangeven. of onbetrouwbare sensoren :D :D
Pagina: 1