"Infrarood doorlatend plastic" en hiervan dan een logo

Pagina: 1
Acties:
  • 3.485 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021
0j GoTters,

Ik heb de search gebruikt, en nix kunnen vinden over wat ik ga posten, dus geen UTFS flames aub.

Ik zit de laatste tijd wat rond te kijken op GoT en internet, voor zo'n IR-ontvanger, waarmee je dmv een universele afstandsbediening vadsige programma's aan kan sturen vanuit je bed/bank/bad ofzo. Nu moet dat in mijn ogen niet het probleem zijn. Hier is een mooie howto om een ontvanger te bouwen die Lirc-compatibel is.

Nu lijkt het mij een ID om dit ding in te bouwen in de kast. Natuurlijk laat de kast geen IR door, dus werktie niet. Nu is daar volgens mij een oplossing op. Vaak zie je op afstandsbedieningen of de sensoren op je tv/audio, zo'n zwart plaatje voor de LED/ontvanger. Lijkt me nu machtig mooi om zo'n plaatje ter grootte van het vierkantje waar je normaal je logo in plakt, in dat vierkantje te plakken en dan bv met dun metaal hier een logo overheen te plakken.

Nu doen zich dus 2 vragen op:
1) waar kan je dat IR doorlatend plastic halen
2) is zo een klein logo te maken

Ik zit te denken of het haalbaar is en nodig mensen van harte uit mee te denken.

BVD,
Maruku

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Kun je niet gewoon plexi nemen en met rode watervaste stift het rood kleuren???
altijd de moeit van het testen waard tog?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
Het is niet echt de bedoeling dat het rood wordt. Mijn ID is een zwart plaatje met daarvoor mooi spiegelend metaal. In mijn gedachten ziet het er super :-9~ uit, maar kweet niet hoe het er in het echt uit gaat zien.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

spiegelend metaal gaat niet lukken, dat weerkaatst ir volgens mij. Wat ik niet helemaal snap is waarom er meestal dat zwarte plastic voorzit :? bij een andere afstandsbediening die ik heb zie je gewoon het ledje zitten, ir kan je met het blote oog toch niet zien dus :? Ik zou zeggen neem gewoon donker transparant plastic, dat logo weet ik niet, lijkt me behoorlijk lastig. (denk wel dat je ledje sterker moet zijn als je er plastic voordoet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
Ik loop nu mijn afstandsbediening te bekijken en het stukske plastich voor mijn LED lijkt me echt niet transparant :? . Ik zal hem zo wel open maken. Maar dan nog, laat dit idd minder IR door?
En hoezo zou dat metaal niet kunnen? Het enige probleem wat je krijgt is dat je niet de volle hoek van dat plasticje kan beschijnen. Maar als je ziet hoe groot normaal de ontvangsthoek is van een tv en je vergelijkt die met de mogelijkheden van een gedeeltelijk afgeplakt vierkantje ter grootte van dat 'logohoekje', dan moet dat volgens mij wel goed komen.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Laatst online: 27-03 16:26
Neem een overbelichte fotonegatief, daar gaar IR doorheen alsof het transparant is, maar zelf zie je alleen maar zwart. Als je groter nodig hebt heeft de fotospeciaalzaak misschien wat voor je.

Misschien werkt een fotorolletje wat niet ontwikkeld is ook, maar dat moet je ff proberen.

EDIT: Neem een camera met night shot (=IR) en kijk naar het glaasje van je afstandsbediening, je zal zien dat het ineens van glas lijkt te zijn ipv. donker plastic! Hetzelfde geldt voor drop-shot, ook transparant voor IR, het is dan net water!!! :)

[ Voor 31% gewijzigd door Benadski op 23-06-2003 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64816

de plasticjes die voor de IR ontvanger en zender zitten _lijken_ niet transparant, maar ze zijn het natuulijk wel... Hoe kan anders het infrarode licht erdoor? En als ik het goed begrijp wil je het inbouwen waar normaal je casebadge zit? Dan zou het denk ik wel moeten lukken als je je logo kleiner maakt dan je casebadge groot is. Zodat je een randje aan de zijkant overhoud waar het licht doorkan. Dat moet je de randjes natuurlijk niet te klein maken (> 3 of 4mm) en om ervoor te zorgen dat het licht goed bij het ontvangertje komt. En je kan de de randje schuin maken waardoor het licht goed naar binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-06 10:54

Maf

Dus niemand weet waar je dat doorschijnend materiaal kan halen wat meestal voor een IR ontvanger zit? Ik zit zelf namelijk ook met het pobleem, enkel heb ik een grote stuk nodig...

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 08:57
een metalen logo lijkt me niet zo verstandig. Metaal dat ligt doorlaat? ik heb het nog niet gezien volgens mij. Dan zou je een soort gaas met miniscule mazen moeten nemen waardoor het dus min of meer transparant wordt. Je zou het ook voor de grap eens met een stukje CD-R kunnen proberen, daar kan je meestal ook gewoon doorheen kijken maar toch weerspiegelen ze. Als ik jou was zou ik iig wat verschillende dingen proberen en dan uiteindelijk op het juiste spul een goed logo ofiets maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Laatst online: 27-03 16:26
Probeer het eens bij een plexi handelaar, die kunnen er wel aan komen denk ik. Ik heb namelijk twee stukjes IR doorlatend plexi liggen hier (6x8 cm), komt uit een speelkast met van die geweren. Het bestaat iig. wel.

EDIT: Ik denk dat de TS bedoelt dat ie een logo gaat uitzagen/snijden uit een stuk metaal en daarachter een IR-filter zodat je een zwart logo krijgt omringd met glimmend metaal.

[ Voor 30% gewijzigd door Benadski op 23-06-2003 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-06 11:01

samo

yo/wassup

Misschien kan je denken aan doorzichtig plexi met een plasticfolie er over???
(ik = complere nitwit)

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, zullen mijn communicatieskillz wel zijn |:( .Ik wil dus de plaats van mijn casebadge uitzagen. Hiervoor in de plaats een (ogenschijnlijk) zwart plasticje maken. En dan voor dit plasticje een uit metaal gezaagd logo maken. Als het ware een miniwindow, waarbij men normaal dus gaten maakt in de kast (ik in een stukje plastic) en daarachter plexi plakt (ik dus die zwarte sjizznit). Hopelijk dat de boodschap nu duidelijker is.
:)

-edit-
Benadski schreef op 23 June 2003 @ 12:27:
[...]
EDIT: Ik denk dat de TS bedoelt dat ie een logo gaat uitzagen/snijden uit een stuk metaal en daarachter een IR-filter zodat je een zwart logo krijgt omringd met glimmend metaal.
was dus niet helemaal mijn schuld :)

[ Voor 26% gewijzigd door marrk op 23-06-2003 12:32 ]

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64816

Maf schreef op 23 June 2003 @ 12:23:
Dus niemand weet waar je dat doorschijnend materiaal kan halen wat meestal voor een IR ontvanger zit? Ik zit zelf namelijk ook met het pobleem, enkel heb ik een grote stuk nodig...
Kan je niet alle soorten nemen dan? Of zit je dan met een verkeerde brekingsindex van dat materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Maruku schreef op 23 juni 2003 @ 12:31:
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, zullen mijn communicatieskillz wel zijn |:( .Ik wil dus de plaats van mijn casebadge uitzagen. Hiervoor in de plaats een (ogenschijnlijk) zwart plasticje maken. En dan voor dit plasticje een uit metaal gezaagd logo maken. Als het ware een miniwindow, waarbij men normaal dus gaten maakt in de kast (ik in een stukje plastic) en daarachter plexi plakt (ik dus die zwarte sjizznit). Hopelijk dat de boodschap nu duidelijker is.
:)

-edit-

[...]

was dus niet helemaal mijn schuld :)
oke nu vat ik het :) blijft feit dat ik idd niet weet welk materiaal goed doorlatend is voor IR. En ik zou met dat logo gewoon gaan testen als je het materiaal hebt, gat maken, zwarte sjit erop plakken, en dan met een stukje karton je logo maken, en kijken of je ir werkt, werkt het niet, dan weet je dat je of een sterkere ir-led nodig hebt, of een groter doorlaten oppervlak = kleiner logo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09-2019

Fox2

Spanning!

Waarom sloop je geen oude televisie? Daar zitten die glaasjes toch meestal ook wel voorop. Met een beetje geluk zijn ze wel groot genoeg.

Als je de goede maat niet kunt vinden, kun je ook twee kleinere glaasjes nemen (die moeten toch niet al te moeilijk te vinden zijn?). Als je je logootje nou zo ontwerpt dat hij over de naad tussen de twee glaasjes heenvalt, zie je er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

mag ik vragen hoe je ingodsnaam een logo wil maken van ongeveer 2 bij 2 cm????!! met je dremel wens ik je veel succes, en ik ben bang dat wanneer het logo het midden teveel bedekt, het licht dan wel via die randen kan komen, maar dan ook kaarsrecht langs die ontvanger gaat: de ontvanger staat dan in de zogenaamde schaduw van het logo; je moet dus een logo hebben wat juist het midden vrij laat.

Verder het id van die negatief, die hierboven genoemd werd door Benadski, dat is toch een hardstikke goed id??!!

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Als het goed is is het ook niet eens zwart, maar heel donker rood. Kan het ook mis hebben.
Denk dat je gewoon wat materialen moet uitproberen, plastic wel te verstaan. Zo donker als mogelijk. Dus doorzichtig zwart of doorzichtig rood. Zit te bedenken wat voor winkels nou doorzichtig plastic verkopen.

Bij Seesar toegevoegd gedeelte:
Je kunt dus dat negatief nemen op een stukje glas. Dan is het ook niet dik. Misschien moet je het idee van logo laten hangen of je moet heel goed zijn met kleine werktuigjes. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
Dat fotonegatief met glas idee zie ik wel zitten. Misschien dat het spul ook wel uit een TV is te slopen. Het probleem is echter dat ik zeker wil weten dat het niet teveel ligt doorlaat, of anders in één richting, omdat ik ook ooit een window+light in mijn case wil bouwen. Zou lelijk zijn wanneer er ligt door mijn gemodde 'case-badge' schijnt.
Het logo wil ik overigens als het ware negatief maken. Dus beginnen met een vierkantje en dan daaruit een logo snijden en alleen de contouren voor het plastic plakken. Wordt idd een klotekarwei, maar hopelijk lukt er wel iets, anders moet ik ook daarop iets verzinnen.
Ik zal als ik eraan begin (midden juli) er meer van laten weten, alhoewel ik niet het gevoel heb dat er veel interesse naar is. :/
Veel dank voor de ideeën die hier geopperd zijn.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 15:54

Brothar

meester

Als je een TV wiltgaan slopen, denk dan 's aan de zgn. milieu-demontage bedrijven.
Die zullen menig TV'tje slopen, en waarschijnlijk kun je dat plastic zó meenemen (was in een ander topic een tip van een andere tweaker, maar wel een goeie, vandaar dat ik 'm hier herhaal)

[ Voor 5% gewijzigd door Brothar op 26-06-2003 19:25 ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
He das een goede tip, niet dat ik dat plastic nodig heb, maar wel wat andere dingen uit TV's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-06 16:25
Maruku schreef op 26 June 2003 @ 19:16:
Dat fotonegatief met glas idee zie ik wel zitten. Misschien dat het spul ook wel uit een TV is te slopen. Het probleem is echter dat ik zeker wil weten dat het niet teveel ligt doorlaat, of anders in één richting, omdat ik ook ooit een window+light in mijn case wil bouwen. Zou lelijk zijn wanneer er ligt door mijn gemodde 'case-badge' schijnt.
Kan je dan niet je IR sensor licht-dicht monteren in je behuizing? Gewoon een klein (plastic) doosje achter je badge lijmen waar je alles in monteert. Zodat er dus vanuit de kast al geen licht bij de sensor te zien is? dan maakt het niet meer uit of ie nou licht doorlaat of niet. :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
Jah, zou idd ook goed kunnen. Heb veel ideeën opgedaan, dus ik ga ze maar eens op papier zetten denk ik. Gaat lekker modden worden, deze zomer...

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57309

En wat dacht je van een doosje maken achter de ontvanger? Dus ontvanger afschermen van licht van buitenaf (= dus binnenaf) :)

[edit]
Waarom lees ik alles behalve de een-na-laatste post... :? Maar goed, nou heb je twee keer dezelfde tip :)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 57309 op 27-06-2003 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 21-06 21:23

MBV

je zou iets met spiegels kunnen vogelen:

_____ //alles spiegel, O is sensor, ---=badge
/ \
| |
| O |
| --- |

Inkomend licht gaat dus altijd naar je sensor toe, die uiteraard naar achteren kijkt. Je zal een iets andere (rondere :)) opstelling willen aan de achterkant dan dit, maar ik kan niet beter werken met ascii :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06 13:06
misschien kan je met een simpele (goedkope) zonnebril kopen en daar de glazen uit halen en wat proberen te maken van de glazen. (je kan naturlijk ook eerst ff testen of spiegel glazen IR door laten als je thuis zon zonnebril heb:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31836

Volgens mij zijn de meeste donker rood of donker bruin (heet geloof ik rookglas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Het spul lijkt ondoorzichtig, maar is in werkelijkheid rood/paars.

Dit spul zit achter op m'n rekenmachine (HP48GX; infraroodcommunicatie 8)):

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/8085/full.jpg
met flits, bijna ondoorzichtig

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/8086/full.jpg
zonder flits, met veel tegenlicht doorzichtig

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

http://www.northcountryradio.com/Articles/irfltr.htm

Je probleem is

a) je infrarood is geen infrarood maar gemoduleerd licht met een golflengte tussen 38Khz en 42 Khz.
b) Je moet dus een filter inbouwen wat jouw specifieke spectrum doorlaat om te vermijden dat je toevallig met andere apparatuur signalen genereert. Dat zijn de filters die je op je TV, stereoketen etc vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 13:19

RBouman

René

Correctie
a) Het is infrarood licht gemoduleerd met een frekwentie die tussen de 36 en 42 khz ligt afhankelijk van de fabrikant/IR-Ontvanger

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85668

Wat je ook eens zou kunnen proberen is het glas uit een lasbril of laskap. Hier kun je normaal gesproken ook niet doorheen kijken maar het laat wel degelijk licht door. Dit is denk ik bij de Gamma of een ijzerwarenhandel wel te krijgen en ook nog wel vrij groot denk ik (3 bij 6 cm of zo). Ik weet alleen niet in hoeverre dit ook IR licht tegen houd maar dat zou je gewoon eens moeten proberen. Ander voordeel is dat het spul vast niet duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 14:22
Ik ben ook op zoek naar dat spul, maar dan voor een heel ander doeleind.

Ik heb een radardetector die ik voor Oktober in wil bouwen omdat deze dan verboden word. Ik heb mijn detector open gemaakt en daar zit ook een zwart stuk plastic voor de ontvanger.

Als je door het plastic kijkt tegen het licht dan is het heel donker paars van kleur.

Ik wil dus mijn detector in een plastic box maken en deze tussen mijn gril van de auto, maar de voorkant moet ook water dicht zijn, en dat wil ik met dat spul doen. Als ik gewoon plexiglas gebruikt valt het veel te veel op, maar al heb ik dat spul, dan lijkt het vanaf de voorkant of dat er niks zit, omdat je alleen maar zwart ziet.

Dus al hebben jullie een oplossing waar je dat kan kopen dan hoor ik dat graag!

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulienjo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06-2020
Er bestaat inderdaad infrarood/zwart filter folie.
In de jaren 80 heb ik het wel eens gebruikt.
Ik heb ook voor je gezocht, maar niks gevonden.
Je kunt wel lensfilters in infrarood krijgen of infrarood filmlampjes.
Kijk eens in die richting zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
(jarig!)
Paulienjo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:04:
Er bestaat inderdaad infrarood/zwart filter folie.
In de jaren 80 heb ik het wel eens gebruikt.
Ik heb ook voor je gezocht, maar niks gevonden.
Je kunt wel lensfilters in infrarood krijgen of infrarood filmlampjes.
Kijk eens in die richting zou ik zeggen.
Na 17 jaar verwacht dat hij hier wel een oplossing voor heeft bedacht 8)7 >:)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Denk t ook wel.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.