gesharede printer uit domein toevoegen op XPHome

Pagina: 1
Acties:

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ik weet dat je met XP home niet kan joinen op een domein, maar nu wil ik wel graag een printer die geshared wordt door ee PC op een domein kunnen toevoegen.

Is dit mogelijk? Ik heb al gekeken naar de security tab bij de betreffende printer maar ik weet niet of er een groep bestaat die iedereen toegang geeft tot de printer. Ik heb de groepen 'Interactive', 'network' en 'everyone' al geprobeerd maar geen van deze geeft het gewenste effect. Ik kan de printer niet toevoegen.

Wat ik dus doe is het volgende, add printer, network printer, browse, ik zie dan de pc die de printer shared, maar ik kan deze niet uitklappen.

De groep everyone zou imo iedereen toegang moeten geven toch?

Everyone:
Represents all current network users, including guests and users from other domains. Whenever a user logs on to the network, they are automatically added to the Everyone group.

In dit geval zou ik dan een guest zijn met mijn XP Home pc of is er dan weer iets anders dat roet in het eten gooit 8)7

Mijn rig

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

Everyone is zoals het zegt iedereen. Het vroegere domain users uit NT4 is vervangen door Authenticated Users. Er moeten nog wel wat dingen veranderd worden op je xphome machines alleen ik weet niet meer wat maar staat ergens in WOS.... ik heb het voorbij zien komen.

• marko77
Als je het tooltje bedoelt om toch een domein te joinen, dat heb ik al geprobeerd en dat werkte niet. Andere searches hier op GOT hebben niets opgeleverd.
Het rare is dat ik b.v. als ik wil internetten via het domein mijn username en password kan intoetsen en dat werkt. Met printen krijg ik dat helemaal niet.

Mijn rig

Verwijderd

De basis:
Wanneer een (Windows) PC over het netwerk communiceert naar een andere PC doet hij dit in eerste instantie met z'n eigen credentials.
Dus username/password.

Als Everyone bij de printer mag, dan mag hij dat ook.
Wat wel kan is, maar ik weet niet waarop je printservertje draait, dat je ooit een keer RestrictAnonymous hebt aangepast omdat een security tooltje dat zei.

Meer info op: http://support.microsoft.com/?kbid=246261

Uitgaande van een huis/tuin/keuken omgeving is het het meest eenvoudig om een printer op je XPHome te installeren en vervolgens als poort "netwerk" op te geven en vervolgens de sharenaam van je printer \\pc\printer

Het enige dat ik niet weet is of XPHome dat toestaat, want ik heb heen XP Home

:*)

• marko77
Dat heb ik gedaan, \\remotepc\printernaam

maar dan moet ik me alsnog authenticeren, en dat terwijl mijn lokale logincredentials gelijk zijn als die van mijn account op het domein.
Als ik dan als admin mezelf verifieer (admin v.d. server dus) dan kan ik de printer installeren, maar bij een reboot kan ik niet meer printen omdat ik dan ineens geen rechten meer heb (logisch op zich omdat ik het admin ww niet heb ingevoerd als ik opnieuw opstart).

Wie heeft een goede tip? of kan dit simpelweg niet?

Mijn rig

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
marko77 schreef op 23 June 2003 @ 16:14:
Dat heb ik gedaan, \\remotepc\printernaam

maar dan moet ik me alsnog authenticeren, en dat terwijl mijn lokale logincredentials gelijk zijn als die van mijn account op het domein.
Als ik dan als admin mezelf verifieer (admin v.d. server dus) dan kan ik de printer installeren, maar bij een reboot kan ik niet meer printen omdat ik dan ineens geen rechten meer heb (logisch op zich omdat ik het admin ww niet heb ingevoerd als ik opnieuw opstart).

Wie heeft een goede tip? of kan dit simpelweg niet?
Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met Windows 2000 pc+ printer en XP laptop die inlogt op een domein op mijn werk. Een handige oplossing heb ik nog niet gevonden. Je kunt wel naar een netwerk share op de pc met de printer oproepen. Dan kan je username en pwd opgeven en daarna kan ik wel printen.

FF gegoogled in de groepjes:
"You may try that: create a workgroup name to match your domain name first
and test all connect on the home network, then join the laptop to the
domain. You should be able to logon the domain at work and home, and the
laptop can access the workgroup resources too."

Kan je wel een Workgroup opgeven in XP Home, dan is dat de oplossing. Zo niet dan weet ik het niet.

[ Voor 19% gewijzigd door wokkie15620 op 23-06-2003 16:43 . Reden: Oplossinkie (hopelijk) ]

• marko77
workgroup kan wel idd, kzal t morgen even proberen

Mijn rig

Pagina: 1