brakke voeding of te hoge temp?

Pagina: 1
Acties:

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
Sinds kort heb ik ter vervanging van m'n GF4MX440 videokaart een Radeon 9700 Pro gekocht.
Minder leuke bijkomstigheid, tijdens spellen hangt m'n pc regelmatig, beeld bevriest en geluid blijft hangen in een loop.
Als ik prime95 draai reboot m'n pc spontaan na een uurtje.
In Asus Probe kan ik de volgende gegevens terug vinden van vlak voor de reboot:
temps: CPU - 64 graden Mobo - 28 graden
voltage: +12 - 12,736 +5 - 4,703 +3,3 - 3,232 vcore - 1,712

Het lijkt me dus dat de voeding hier de boosdoener is, een 340W Chieftec.
M'n pc is overclocked van 2800+ naar 3200+ waarbij de vcore is verhoogd van 1,65 naar 1,725.
Als ik m'n pc terug zet naar default settings gaat alles goed (uren lang prime95 zonder prob's) en heb ik geen vastlopers, dit zou dan waarschijnlijk komen omdat de cpu dan ook minder stroom nodig heeft?

Duiden de soort vastlopers inderdaad op een brakke voeding of zijn het toch hitte problemen?
Is 340W gewoon niet voldoende voor mijn systeem? of is het toevallig een brakke?
Nu m'n videokaart is vervangen treden de problemen op, maar tijdens prime95 wordt m'n videokaart toch niet belast? of krijg die altijd hetzelfde voltage ongeacht de belasting?

specs: 2x HD, brander, cd-rom, 2x casefan, overige specs zie sig.

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:26

JF_

Een 9700 geeft flink wat meer warmte af dan een mx440 (ook als 'ie 'niets' doet), dus ik gok erop dat je al op het randje zat met je case-ventilatie, en dat je nu net over dat randje bent gegaan. 64 graden is ook vrij warm als je een processor buiten z'n specs wilt draaien, maar hoe heet werd 'ie met de mx440?
Ik zou om te beginnen zorgen voor betere airflow in je systeem, en/of een betere koeler voor je CPU.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
DyStiC schreef op 23 June 2003 @ 08:50:
Sinds kort heb ik ter vervanging van m'n GF4MX440 videokaart een Radeon 9700 Pro gekocht.
Minder leuke bijkomstigheid, tijdens spellen hangt m'n pc regelmatig, beeld bevriest en geluid blijft hangen in een loop.
Als ik prime95 draai reboot m'n pc spontaan na een uurtje.
In Asus Probe kan ik de volgende gegevens terug vinden van vlak voor de reboot:
temps: CPU - 64 graden Mobo - 28 graden
voltage: +12 - 12,736 +5 - 4,703 +3,3 - 3,232 vcore - 1,712

Het lijkt me dus dat de voeding hier de boosdoener is, een 340W Chieftec.
M'n pc is overclocked van 2800+ naar 3200+ waarbij de vcore is verhoogd van 1,65 naar 1,725.
Als ik m'n pc terug zet naar default settings gaat alles goed (uren lang prime95 zonder prob's) en heb ik geen vastlopers, dit zou dan waarschijnlijk komen omdat de cpu dan ook minder stroom nodig heeft?

Duiden de soort vastlopers inderdaad op een brakke voeding of zijn het toch hitte problemen?
Is 340W gewoon niet voldoende voor mijn systeem? of is het toevallig een brakke?
Nu m'n videokaart is vervangen treden de problemen op, maar tijdens prime95 wordt m'n videokaart toch niet belast? of krijg die altijd hetzelfde voltage ongeacht de belasting?

specs: 2x HD, brander, cd-rom, 2x casefan, overige specs zie sig.
ALs je er bij die gf4mx nog geen last van had, geef je eigenlijk zelf het antwoord al.
Op zich zou het met een mooie 340 watt moeten kunnen, maar misschien is ie toch niet helemaal goed. Een radeon 9700 pro pakt een flinke puist stroom hoor.

Ik denk idd dat je het daarin moet zoeken.

400 Watt PSU zou moeten voldoen. ;)

/Edit: die 64c is idd ook wel aan de hoge kant, heb je je pasta goed verdeeld?
En wat voor koeler gebruik je? misschien zou je een voltmod truukje kunnen
doen met je cpu koeler, wil ook wel eens helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Banshee op 23-06-2003 08:59 ]

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
JF_ schreef op 23 June 2003 @ 08:56:
Een 9700 geeft flink wat meer warmte af dan een mx440 (ook als 'ie 'niets' doet), dus ik gok erop dat je al op het randje zat met je case-ventilatie, en dat je nu net over dat randje bent gegaan. 64 graden is ook vrij warm als je een processor buiten z'n specs wilt draaien, maar hoe heet werd 'ie met de mx440?
Ik zou om te beginnen zorgen voor betere airflow in je systeem, en/of een betere koeler voor je CPU.
Qua CPU temp is ie hetzelfde gebleven, die werd met de mx440 ook al 64 graden stressed. Alleen m'n mobo temp is wat omhoog gegaan, van 25 naar 28, maar dat lijkt me niet zo'n probleem.
Banshee79 schreef op 23 June 2003 @ 08:56:
[...]
/Edit: die 64c is idd ook wel aan de hoge kant, heb je je pasta goed verdeeld?
En wat voor koeler gebruik je? misschien zou je een voltmod truukje kunnen
doen met je cpu koeler, wil ook wel eens helpen.
Ik heb er gewoon zo'n standaard boxed coolertje. En erh.. voltmod met m'n cooler? wat bedoel je daarmee.
Dus het is bij jullie ook niet echt duidelijk of het nou aan m'n voeding ligt of aan de temps.
Beetje jammer als ik zo een voeding koop van 100€ en m'n problemen zijn er nog steeds ;( zelfde geld trouwens voor een cooler welke ook al snel 40€ kost :'(

• JF_

JF_

DyStiC schreef op 23 June 2003 @ 09:11:
[...]

Qua CPU temp is ie hetzelfde gebleven, die werd met de mx440 ook al 64 graden stressed. Alleen m'n mobo temp is wat omhoog gegaan, van 25 naar 28, maar dat lijkt me niet zo'n probleem.
Mij ook niet, dus dan denk ik toch aan een voedingsprobleem. Hoeft btw niet de voeding zelf te zijn, 't zou ook kunnen dat de vr's op 't moederbord te heet worden en daardoor wat steekjes laten vallen - dus een gecombineerd warmte/voedingsprobleem :-)
Probeer eens de kast open te zetten, en er zo'n groot model tafel-ventilator doorheen te laten blazen. Blijft 'ie dan wel stabiel dan zou ik voor betere case-ventilatie gaan (let wel - dat is niet hetzelfde als stomweg meer fans aansluiten), gaat 'ie niet stabiel dan zou ik de voeding vervangen. Gewoon bij een lokale PC-boer het probleem uitleggen (behalve dat stukje van 't overklokken - dat vinden ze vaak niet zo leuk), goede voeding meenemen, en afspreken dat je 'm mag terugbrengen als 't niet helpt.

[edit: verrek, zie nu pas dat je al wat spanningen had gemeld... Yikes. Die hoge 12V is geen punt (mag volgens specs tot 13.2), maar die lage 5V (4.70) zou ik absoluut niet willen zien in mijn systemen :-) Je weet niet toevallig wat die spanningen deden met de mx440, en of ze erg fluctueren onder fullload/idle?

[ Voor 16% gewijzigd door JF_ op 23-06-2003 10:15 ]

• Banshee
DyStiC schreef op 23 June 2003 @ 09:11:
[...]

[...]

Ik heb er gewoon zo'n standaard boxed coolertje. En erh.. voltmod met m'n cooler? wat bedoel je daarmee.
Dus het is bij jullie ook niet echt duidelijk of het nou aan m'n voeding ligt of aan de temps.
Beetje jammer als ik zo een voeding koop van 100€ en m'n problemen zijn er nog steeds ;( zelfde geld trouwens voor een cooler welke ook al snel 40€ kost :'(
Hoe heb je je cpu koeler aangesloten op je mobo? met een stekkertje in je bord, of zitten het rode en zwarte draadje in een molex vast(bij een hd/cdrom)?

Sommige koelers kan je op een hoger RPM laten lopen (dan verplaatst ie meer lucht; cpu wordt dus koeler) dan kan je doen door het stekkertje van je mobo te halen, uit het stekkertje haal je het rode en zwarte draadje eruit (blauwe laat je zitten, die geeft in een programma als aida32 of sandra je toerental) en stop die zwarte en rode in een molex.

Als je de rode draad op een gele draad in een molex stopt, en die zwarte gewoon op een zwarte (in molex) dan gaat je fan op 12V lopen, draait ie dus een flink stuk harder, je temps nemen dan dus af, MAAR gaat daardoor ook weer wat meer lawaai maken.

Ik zou zeggen probeer dat even, neemt je cpu temp idd af daardoor, dan kan je een andere koeler gaan kopen (zallman waaier of een thermalright slk600 doet het perfect), er van uit gaande dat je airflow in kast goed is.

;)

/Edit: je hebt hetzelfde mobo en een boxed cpu als een maatje van mij, en die komt nooit over de 48C heen (stressed) die loopt ook op 3200+
Ook met een boxed koelertje en artic silver.
Toch vreemd. Staat je core voltage goed ingesteld?

[ Voor 9% gewijzigd door Banshee op 23-06-2003 09:40 ]

• Banshee
Laat anders je kast even open staan, en kijk wat je temperaturen dan doen.
Lopen ze terug is je airflow niet goed.
Probeer met je cpu koeler te spelen kwa toerental (zie hierboven) hij maakt dan wel even wat meer lawaai, maar als je lockups dan wegzijn, weet je iig zeker dat het niet aan je voeding ligt.

Als je tijdens het spelen van een game een lockup krijgt, zou het kunnen zijn dat je cpu heel even tegen de 70c heeft gezeten (kan je niet meer bijtijds meten om dat te zien), dat kan voor je cpu net een kritiek punt zijn om heel even of blijvend te locken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Banshee79 schreef op 23 June 2003 @ 09:36:
[...]

Sommige koelers kan je op een hoger RPM laten lopen (dan verplaatst ie meer lucht; cpu wordt dus koeler) dan kan je doen door het stekkertje van je mobo te halen, uit het stekkertje haal je het rode en zwarte draadje eruit (blauwe laat je zitten, die geeft in een programma als aida32 of sandra je toerental) en stop die zwarte en rode in een molex.

Als je de rode draad op een gele draad in een molex stopt, en die zwarte gewoon op een zwarte (in molex) dan gaat je fan op 12V lopen, draait ie dus een flink stuk harder, je temps nemen dan dus af, MAAR gaat daardoor ook weer wat meer lawaai maken.
:?
als die fan al 12v is zal er niks veranderen
als die fan 5v is, dan zal ie op deze methode binnen een maand doorbranden..........
(das nog even afgezien van de tering herrie die die dan gaat maken ...........

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
Banshee79 schreef op 23 juni 2003 @ 09:36:
[...]
/Edit: je hebt hetzelfde mobo en een boxed cpu als een maatje van mij, en die komt nooit over de 48C heen (stressed) die loopt ook op 3200+
Ook met een boxed koelertje en artic silver.
Toch vreemd. Staat je core voltage goed ingesteld?
Ik heb geen artic silver gebruikt, onder m'n boxed coolertje zat zo'n stripje. M'n vcore staat op 1,725v om hem op 3200+ te kunnen laten lopen.
Hmm ik dacht dat 64 graden nog wel toelaatbaar was voor m'n cpu, ga vanavond iig eens even m'n case openzetten en m'n cpu wat beter proberen te koelen. Kijken of dat het probleem verhelpt, maar het rare is dat ik hier met mn mx440 geen last van had van vastlopers op dezelfde temp.

Ik zie nu in andere topics dat m'n voltlijnen ook alles behalve goed te noemen zijn :/
Als ik dit zo lees denk ik dat het zelfs een nieuwe voeding EN een beter cooler wordt :'(

• Banshee
DyStiC schreef op 23 juni 2003 @ 09:50:
[...]

Ik heb geen artic silver gebruikt, onder m'n boxed coolertje zat zo'n stripje. M'n vcore staat op 1,725v om hem op 3200+ te kunnen laten lopen.
Hmm ik dacht dat 64 graden nog wel toelaatbaar was voor m'n cpu, ga vanavond iig eens even m'n case openzetten en m'n cpu wat beter proberen te koelen. Kijken of dat het probleem verhelpt, maar het rare is dat ik hier met mn mx440 geen last van had van vastlopers op dezelfde temp.

Ik zie nu in andere topics dat m'n voltlijnen ook alles behalve goed te noemen zijn :/
Als ik dit zo lees denk ik dat het zelfs een nieuwe voeding EN een beter cooler wordt :'(
Die koeler moet goed zijn denk ik (tenminste; bij dat maatje van mij is ie goed zat 48c max)

Maar je voltages zijn wel erg vaag. Je 3.3 = 3.232 dat gaat nog wel
je +12v is veel te hoog (mag max 10% afwijken), en je +5 klopt ook niet (4.703)
beetje aan de lage kant (mag ook max 10% schelen)

Wat waren btw je waardes voordat je die radeon erin stopte?
Heb je trouwens die aparte molex in je radeon gestopt? anders kan die stroom tekort komen bij full load.
Dan kan je gelijk zien of je voltages aan het schommelen zijn gegaan.
Waren ze toen beter, dan is het idd toch je psu.

[ Voor 7% gewijzigd door Banshee op 23-06-2003 09:59 . Reden: Typo´s ]

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
Banshee79 schreef op 23 June 2003 @ 09:57:
Die koeler moet goed zijn denk ik (tenminste; bij dat maatje van mij is ie goed zat 48c max)

Maar je voltages zijn wel erg vaag. Je 3.3 = 3.232 dat gaat nog wel
je +12v is veel te hoog (mag max 10% afwijken), en je +5 klopt ook niet (4.703)
beetje aan de lage kant (mag ook max 10% schelen)

Wat waren btw je waardes voordat je die radeon erin stopte?
Heb je trouwens die aparte molex in je radeon gestopt? anders kan die stroom tekort komen bij full load.
Dan kan je gelijk zien of je voltages aan het schommelen zijn gegaan.
Waren ze toen beter, dan is het idd toch je psu.
Hoeveel volt heeft die maat van je op z'n CPU staan? als ik hem op stock voltage zet word ie ook een stuk minder warm, 57 graden max. Denk dat daar het verschil ligt.

Hoe m'n voltages eerst waren weet ik helaas niet, nu er wat mis is bven ik eigenlijk pas gaan kijken :/
Heb inderdaad m'n radeon aangesloten op een molex, anders doet ie het niet eens volgens mij.
En inderdaad die afwijkingen van de voltages zijn te groot ( de max. toelaatbare afwijking is trouwens 5% ipv 10% dacht ik), denk dat ik eerst eens een nieuwe voeding koop, want deze is hoe dan ook niet goed.
Mocht hierna nog steeds het probleem optreden dan ook maar een nieuw coolertje.

ps: bedankt voor jullie reply's

• Banshee
DyStiC schreef op 23 June 2003 @ 10:11:
[...]

Hoeveel volt heeft die maat van je op z'n CPU staan? als ik hem op stock voltage zet word ie ook een stuk minder warm, 57 graden max. Denk dat daar het verschil ligt.

ps: bedankt voor jullie reply's
Oh, wacht even bij hem is het even anders. Hij heeft een Barton 2500+ @ 3200+ op 11x200 @ 1.75 V (en dan wordt ie 48C stressed met een boxed koeler)
Als airflow: 1 intake voorkant, 1 outtake achterkant onder voeding, 1 intake (80mm) in sidepanel recht op de cpu gemikt.

• JF_

JF_

DyStiC schreef op 23 June 2003 @ 10:11:
[...]
En inderdaad die afwijkingen van de voltages zijn te groot ( de max. toelaatbare afwijking is trouwens 5% ipv 10% dacht ik), denk dat ik eerst eens een nieuwe voeding koop, want deze is hoe dan ook niet goed.
+12 mag 10% afwijken, de 3.3 en 5 max. 5%. Maar eerlijk gezegd vind ik dat vrij veel, ik vind 5% voor de 12V, en 3% voor de overige al een stuk netter. Waarbij te hoog minder erg is dan te laag :-)
Succes met shoppen, en laat even weten hoe 't afloopt.

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
Nou heb net ff gestressed met mn pc-tje en hij wordt nu 58 graden.
Toen ff case geopend en toen gestressed en toen werd ie nog 'maar' 52 graden, uurtje prime95 gedraaid geen problemen.
Vervolgens ff Wolfenstein:ET spelen, en ja hoor na ong. een uurtje een spontane reboot.
Kijk ik in m'n Asus Probe history, temps CPU 54 graden, en Mobo 24 (kan het dus niet aan liggen lijkt me).
Voltlijnen 5v: 4,703 en m'n 12v: 12,762 en m'n 3,3v: 3,2
Dus die 5v lijn is gewoon brak, althans dat moet haast wel de oorzaak van m'n reboots zijn.
Hmm dan maar ff een nieuwe voeding bestellen :'(
Pagina: 1