Toon posts:

Piepende Abit-NFS-7 v2.0

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen. Ik heb sinds een paar weken een Abit NFS-7 v2. Het bevalt me prima.
Gisteren echter, toen ik mijn pc opstarte, begon het te piepen als een gek. Het leek wel een sirene! Eerst hoog, dan laag, hoog, laag etc en heel snel.
Dit gebeurde dus na het posten. Het begon toen windows XP aan het opstarten was. Ik schrok me rot en reboote meteen. Hij starte probleemloos op. Ik dacht, ach misschien was het maar niks. Pc werkte perfect de hele dag. PRocessor was ongeveer 39 idle en 43 stressed. Het is een Athlon TB 1.2 @ 1.3 of soms @1.4 .
Hij loopt meestal op 6.5x200, gesyncd met mijn gehuegen die ook op 200MHZ loopt. De timings zijn niet al te strak, 2-3-3-7, en het is dus Corsair XMS PC3200 512 MB Cas 2.
Maar vanmorgen toen ik mijn pc opstarte gebeurde dit weer! die mooie sirene.........
Ik heb echt geen idee wat er aan de hand is. Ik heb een beetje op de website van ABIT rondgekeken maar kon nergens echt wat vinden over specifiek die piepjes. Mijn pc werkt verder prima en als ik hem gewoon reboot tussendoor dan gaat het perfect. Wat kan er aan de hand zijn?

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Starten je coolers wel goed op :?, misschien is het zo dat je proc in het begin heel heet wordt, en dat daardoor die sirene begint, als je dan reboot dat dan je koolers het wel goed doen, en dat daarom je proc minder warm wordt :)

heb je onlangs nog hardware toegevoegd :? of verwijderd :?

Verwijderd

Dit is een bekend euvel , je moet in de bios shutdown if cpu fan fail op disable zetten ;) daarna heb je nooit meer last van de piepjes, bij een cold boot

Ik heb zellf nog steeds het probleem dat hij rond de 50 graden ineens uitknald met die piepjes, ongeacht hoe hoog ik de warning temps instel in de bios, maar dit is volgens mij een bios 1.4 euvel en wacht dan ook met smart op het volgende bios, heb geen zin om terug te flashen naar oudere versies, maar het is wel irritant, het lijkt wel alsof hij vind dat het systeem te heet word, en daineens uitknalt terwijl hij bij lange na niet in de buurt komt van 85 graden of zo

het is een 1700+ dlt3c die nu @ 2300 mhz draait vcore 1.675, maar @ 1.750 haalt hij ook 2400 en blijft onder de 50graden idle, maar is dan misschien niet 100% stabiel, als ik echter de vcore dan nog iets hoger instel, dan knalt hij uit met piepjes, ook al zit ik dan in de bios in te stellen, dus ik moest heel vlot zijn met het terugzetten naar 1.675 voordat het systeem uitknalde !!! dus er is iets goed mis met die 1.4 bios, misschien in combinatie met bepaalde onderdelen maar ik gebruik zelf kingston mem van Gistron.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2003 00:14 . Reden: aanvulling ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 00:12:
Dit is een bekend euvel , je moet in de bios shutdown if cpu fan fail op disable zetten ;) daarna heb je nooit meer last van de piepjes, bij een cold boot
Ik heb zelf ook af en toe last van die piepjes, maar bij mij staat de optie die je noemde al op disabled. Ik vermoed dat dit probleem wordt veroorzaakt door de warmte van de Northbridge. Wanneer je de pc even uit laat staan, en dan weer aanzet start deze bij mij weer normaal.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 00:12:

Ik heb zellf nog steeds het probleem dat hij rond de 50 graden ineens uitknald met die piepjes, ongeacht hoe hoog ik de warning temps instel in de bios, maar dit is volgens mij een bios 1.4 euvel en wacht dan ook met smart op het volgende bios, heb geen zin om terug te flashen naar oudere versies, maar het is wel irritant, het lijkt wel alsof hij vind dat het systeem te heet word, en daineens uitknalt terwijl hij bij lange na niet in de buurt komt van 85 graden of zo

het is een 1700+ dlt3c die nu @ 2300 mhz draait vcore 1.675, maar @ 1.750 haalt hij ook 2400 en blijft onder de 50graden idle, maar is dan misschien niet 100% stabiel, als ik echter de vcore dan nog iets hoger instel, dan knalt hij uit met piepjes, ook al zit ik dan in de bios in te stellen, dus ik moest heel vlot zijn met het terugzetten naar 1.675 voordat het systeem uitknalde !!! dus er is iets goed mis met die 1.4 bios, misschien in combinatie met bepaalde onderdelen maar ik gebruik zelf kingston mem van Gistron.
Ik denk dat dit het wel zal zijn! Ja, fan fail dingetje staat op enabled. Maar ik begrijp niet waarom hij zou piepen. Als hij opstart is het namelijk tussen de 20 en 29 graden. Als mijn windows helemaal opgestart is, is de processor meestal 29 graden. En de temperatuur die ik gebruikt heb in de bios om de computer automatisch uit te doen is ongeveer 85 graden? 8)7 Misschien een bios fout of zo?
Nou in ierder geval bedankt voor dit advies Darkamn ;)
Vanmorgen had ik het dus weer bij een coldboot. Maar ja, morgen hopelijk niet :+

• Mandor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 09:40

Mandor

Lord of Chaos

De fail is niet voor de temperatuur voor whatever er onder die fan zit... je fan spint waarschijnlijk gewoon te langzaam op, en dan vindt je NF7-S de RPM van de fan te laag, en gaattie piepen.

And isn't it appealing to recline? Get blinded and to go into the light again...

Verwijderd

Topicstarter
Te langzaam? Hij draait denk ik meteen 2900rpm. Het is een vrij stille fan, 8cm, op een whisperrock III. Hij werkt perfect. Het duurt zeker 8 sec of zo voordat Windows begint met opstarten dus hij zal wel tot minimaal 2500 rpm zitten of zo.. maar misschien heb je gelijk en vindt hij het gewoon te laag.

Verwijderd

Mandor schreef op 23 June 2003 @ 13:10:
De fail is niet voor de temperatuur voor whatever er onder die fan zit... je fan spint waarschijnlijk gewoon te langzaam op, en dan vindt je NF7-S de RPM van de fan te laag, en gaattie piepen.
zou kunnen maar de optie uitschakelen lost het in ieder geval op, maar het schijnt dat de 1.4 er ook voor zorgt dat sommige mensen de 200 fsb niet meer stabiel halen, maar bij mij maakt het niet uit of ik 166 of 200 ddr draai, hij slaat uit en gaat piepen, zal het nog lang duren tot er een volgend bios uit komt ? anders zal ik toch even terug moeten flashen, het wordt nu wel erg irritant dat je niet eens normaal een spelletje kunt spelen

Verwijderd

Topicstarter
Jij hebt iets anders. Ik krijg het dus namelijk alleen na het booten/posten. Ik kan urenlang gamen zonder problemen. En ik haal de 200 zonder problemen. Kan nog veel hoger, maar dan trekt mijn Athlon niet. ;)

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Is het al opgelost?
Zo nee, het is alleen bij booten toch.
Hij piept niet omdat de temp te laag is maar ik denk dat je een TC cooler (met 3 aansluitdraden) hebt of niet?
Zo ja zet je kast maar eens open en zet je pc aan , dan zie je dat je fan stil staat en af en toe een slag maakt.
Als je cpu het daarna echt warm gaat krijgen en dus je cooler ook dan gaat hij steeds sneller draaien en is het gepiep weg.
In de bios dus die optie uitzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door makkie op 23-06-2003 21:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij is het wel opgelost :D. Bij darkman dus niet of nog niet. En mijn cooler start op en blijft constant draaien: hij stopt niet.. of tot de pc uit is dan :D

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 21:13:
Bij mij is het wel opgelost :D. Bij darkman dus niet of nog niet. En mijn cooler start op en blijft constant draaien: hij stopt niet.. of tot de pc uit is dan :D
Ik heb dan wel een R 1.2 met de nieuwste bios, maar weten jullie ook dat je op 2 plaatsen in de bios de temp. shutdown kan inschakelen?
1- SOFTMENU III setup en dan onderaan bij CPU over temp. protect
2- PC Health status
hierin zit cpu shutdown temp.
shutdown when CPUFAN Fail.
Cpu warning temperature

Mijn ram is van met Hynix chips ofzoiets brand/brand

[ Voor 23% gewijzigd door makkie op 23-06-2003 21:41 ]

Verwijderd

ja dat weten we en zolang mijn temp onder de 49 graden blijft is mijn systeem ook rock solid, maar bij de 50 grarden slaat ie ineens uit met de piepjes, misschien is het combinatie van componenten met de 1.4 bios, maar iemand anders had hetzelfde probleem op GOT dus ik neem aan dat een bios update dit probleem gewoon gaat verhelpen ;) wat voor MEM gebruiken jullie allemaal ? ik kingston pc3200 mem 2x 256 dual channel en een radeon 9700 van club 3d. xp1700+ @ 2333 maar die trekt het gewoon lijkt me het probleem niet.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb Corsair XMS 512MB @Cas2 3-3-7.. verder niet echt veel getweaked in bios. en mijn cpu wordt niet warmer dan 42 graden.
Pagina: 1