Toon posts:

software RAID-1 of 5 onder Windows XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakertjes,

een tijdje geleden heeft Femme een artikel geschreven over "software hack" voor windows xp. Met de hack zou men Raid1 en Raid5 onder windows 2000 en Xp kunnen activeren.

reviews: Hardware en software RAID 5 performance in Windows XP

Het gaat om volgende stappen:

Het uitvoeren van de Windows XP RAID 5 patch is tamelijk eenvoudig. Het benodige gereedschap bestaat enkel uit een hexeditor. Het idee achter de patch is om Windows XP te laten geloven dat de RAID partitioneringsmogelijkheden van de serverversies toebehoren aan de desktopversies en vice versa. Daartoe moet in een aantal bestanden de string 'SERVERNT' vervangen worden door 'WINNT' en de originele verschijningen van 'WINNT' vervangen worden door 'SERVERNT'. Het stappenplan is als volgt:

1) Kopieer de volgende bestanden uit de Windows subdirectories naar een andere plaats om ze daar vervolgens met een hexeditor te lijf te gaan:

\system32\drivers\dmboot.sys
\system32\dmconfig.dll
\system32\dmadmin.exe

Verzeker je jezelf ervan dat je een backup hebt van de bovenstaande drie bestanden, voor het geval de wet van Murphy toeslaat.

2) Open de bestanden in een hexeditor en vervang 'SERVERNT' of 'servernt' door 'WINNT' / 'winnt' en vice versa ('WINNT' vervangen door 'SERVERNT'). Zorg ervoor dat de lengte van de files niet verandert. Het verschil in lengte tussen de string SERVERNT en WINNT moet opgevuld worden met nulbytes.

3) Kopieer de drie aangepaste bestanden naar hun oorspronkelijke locatie. Dit kun je doen vanuit de recovery console, maar admins mogen het ook direct vanuit Windows doen. Zorg er in dat geval voor dat de installatie cd van Windows XP zich niet in de CD-ROM speler bevindt. Geef niet toe aan het geklaag van Windows dat een paar gewijzigde systeembestanden vervangen moeten worden door hun originelen.

copy dmboot.sys system32\drivers
copy dmboot.sys system32\dllcache
copy dmconfig.dll system32
copy dmconfig.dll system32\dllcache
copy dmadmin.exe system32
copy dmadmin.exe system32\dllcache

4) Reboot de computer.

Je moet een exe, sys en dll file editten met een hexeditor. Er zou na editten onder Xp de extra raid opties moeten krijgen, echter na het omzetten van 'winnt' naar 'servernt' en vice versa, krijg ik nog steeds geen optie 'mirrored' en 'Raid-5'.

Tipje van mede-tweaker:

Tip voor degene die de patch willen uitvoeren: In totaal moet je 5 maal servernt of winnt omsmurfen. De vervangende waarde moet op precies dezelfde positie beginnen als waar de oude waarde stond. Hierdoor zal er op bepaalde plaatsen geen '00' bit meer tussen de waarde staan.

Ik heb nog steeds geen extra raid opties. Ik kan alleen verwijzingen op de volgende adressen vinden bij originele bestanden;

dmboot.sys
000f1f0 'winnt'
000f200 'servernt'

dmconfig.dll
00005140 'servernt'
00005150 'winnt'

dmadmin.exe
00001c30 'servernt'

Waarom werk de hack niet?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Controleer eens opnieuw de datums van de bestanden op desbetreffende locaties :)

Verwijderd

de hack werkt wel degelijk voor mij. win2000 trouwens. Hierna kun je nog proberen met MakeCab om de bestanden te comprimeren en vervolgens in te voegen in je Windows installatiecd.

Wat lukt je niet?
*install recovery console, en vervang daarin elk gehacked bestand 2 keer (feitelijke locatie en dllcache). Vervanging kan niet in Windows dankzij SFC (dllcache/windows file protection).

*maak meerdere disks Dynamic. Geen partities erop.
*Kies ervoor een Volume aan te maken (RAID1 bijvoorbeeld, of RAID5).

In Vmware is het gemakkelijk om disks toe te voegen. Daardoor heb ik dit in actie gekregen.

je hebt toch wel hoofdletters gebruikt he bij de vervangende namen?

Verwijderd

Topicstarter
modded files zijn precies ondersom, dus het zou goed moeten zijn. Aleen ik vind raar dat servernt en winnt aanelkaar staan onder dmboot.sys;
0000F1F0 t.T.Y.P.E...SERV
0000F200 ERNETWINNT.......

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03 15:37
Dit is uit mijn hoofd maar ik meen dat deze hack alleen werkt onder Windows XP proffesional en niet met de Home edititie.

Hans van Zijl

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb proffesional. Als je admin-rechten heb, kan je toch gewoon sleuren en pleuren naar de betreffende folders, of niet dan?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 00:30

Jimbolino

troep.com

neen, je moet een batch bestand gebruiken, anders worden de bestanden meteen vervangen door WFP (Windows File Protection)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
OK dan, ik heb het nu via recovery console van XP gedaan! Yep, ik heb nu raid-1 optie erbij. Ik ga een partitie op de raid0-array softwarematig mirroren met een fysieke schijf. Op dit moment is Xp de software array aan het formateren.

Eigenlijk wilde ik raid5 bouwen met mijn HPT374 raidcontroller op mijn AT7-max2, maar deze raid5 draait echt als een drol. Op het internet zijn meer topics te lezen over brakke performance. Het schrijven gaat echt mega traag. ik wil toch wat redundancy. Weet iemand hoe dit opgelost kan worden/ zal worden opgelost?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Met dank aan mij om deze hack (Oorspronkerlijk afkomstig uit de duitse C't) als eerste op het forum te zetten :)

[rml][ TIP] Software RAID5 onder windows XP Pro[/rml]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Yup, dit topic staat overigens ook gewoon in de FAQ van dit subforum gelinkt onder "Een aantal interessante topics met betrekking tot RAID" :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Zou het mogelijk zijn om bv;

1X 80Gb+2X 60Gb schijven te gebruiken in raid5? Ik wil dan 3 parities maken op 80 Gig schijf; 20 Gb en 2 van 30Gig. Op 20 Gb windows installeren en op 2 van 30Gig in software raid5 zetten met andere 60Gb (ook 2 partities van 30Gb)schijfies.

Ik ben nu bezig met formateren van software raid1 op een fysieke 80Gb-schijf als single drive en een partitie van 80Gb binnen een raid0-array op mijn HPT374-controller.

Wat denken jullie?

Verwijderd

Dat gaat zelfs trager worden dan je die losse schijven zou hebben. Hij wil bij raid 5 namelijk tegelijk wegschrijven naar alle partities maar aangezien je op elke schijf 2 partities hebt gaat dat weer heel traag want hij kan maar 1 tegelijk per schijf schrijven.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

RAID draaien over partities op eenzelfde schijf is onmogelijk :+
Maar ik denk eender dat Jambek het volgende bedoelt:

80GB schijf20GB Win30GB RAID530GB RAID5
60GB schijf30GB RAID530GB RAID5
60GB schijf30GB RAID530GB RAID5
Totaal20GB ruimte60GB ruimte60GB ruimte

Zo ja, dan is dat gewoon met SWRAID mogelijk :) Je hebt een enorm vrijheid in het indelen van de schijven. Zie ook mijn schijfconfig:

Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl:8003/GOT/Schijfbeheer-Atlas15K4.gif

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 23-06-2003 19:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp je niet. Het kan dus wel, zie:

http://www.windows2000faq...Index.cfm?ArticleID=14675

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat begrijp je dan niet? Er staat wel méér dan een woordje in mijn reply ..

En ja, ik had dus ook verteld dat dit gewoon met SWRAID kan :)

Verwijderd

Topicstarter
Balus C, klopt excact wat jij post, ik poste wat te laat, DUS!!

Wat is beter alles via de 4channel raid-controller of ook via je Southbridge IDE?
Pagina: 1