Zoals je hieronder kunt lezen ben ik dus net begonnen, ja ik heb een aantal boeken helemaal doorgelezen en nee ik heb nog niet overal verstand van 
Het gaat om het volgende. In een functie buiten de klasse TForm1 doe ik dit:
===
TForm1 *t;
t->WerkBij(1);
===
In de klasse TForm1 staat de functie WerkBij. Deze ziet er zo uit:
===
void TForm1::WerkBij(int waarde)
{
if (waarde == 1)
{
CheckBox5->Checked = true;
}
}
===
Dit werkt allemaal nog goed (waarde = 1 wordt doorgegeven aan de functie) en bij de vergelijking gaat het fout. Het programma geeft een foutmelding op " CheckBox5->Checked = true" en wel deze:
===
E2208, Cannot access an inactive scope
===
CheckBox5 is een member van TForm1. De functie WerkBij heb ik in de header als volgt gedeclareerd:
===
void TForm1::WerkBij(int waarde);
===
als public van TForm1.
Wat betekent dit? En vooral, wat doe ik verkeerd?
Ik heb op de Builder site gekeken en daar wordt niets verteld. Het enige wat ik heb kunnen vinden is deze site: http://forum.born2program...wtopic.php?t=1822&start=0
Maar dat is niet echt mijn probleem volgens mij.
Zet dit topic aub niet direct op slot, ook al is het misschien een beginnersvraag. Ik heb echt een paar uur zelf geprobeerd... en ik ben ook geen beginner die dit probeerd te leren door maar wat in te vullen.
Het gaat om het volgende. In een functie buiten de klasse TForm1 doe ik dit:
===
TForm1 *t;
t->WerkBij(1);
===
In de klasse TForm1 staat de functie WerkBij. Deze ziet er zo uit:
===
void TForm1::WerkBij(int waarde)
{
if (waarde == 1)
{
CheckBox5->Checked = true;
}
}
===
Dit werkt allemaal nog goed (waarde = 1 wordt doorgegeven aan de functie) en bij de vergelijking gaat het fout. Het programma geeft een foutmelding op " CheckBox5->Checked = true" en wel deze:
===
E2208, Cannot access an inactive scope
===
CheckBox5 is een member van TForm1. De functie WerkBij heb ik in de header als volgt gedeclareerd:
===
void TForm1::WerkBij(int waarde);
===
als public van TForm1.
Wat betekent dit? En vooral, wat doe ik verkeerd?
Ik heb op de Builder site gekeken en daar wordt niets verteld. Het enige wat ik heb kunnen vinden is deze site: http://forum.born2program...wtopic.php?t=1822&start=0
Maar dat is niet echt mijn probleem volgens mij.
Zet dit topic aub niet direct op slot, ook al is het misschien een beginnersvraag. Ik heb echt een paar uur zelf geprobeerd... en ik ben ook geen beginner die dit probeerd te leren door maar wat in te vullen.