Toon posts:

[erd]hulp gevraagd ²

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
update: heb picture aangepast met entiteit werkuren

ik heb voor het school de volgende opgave gekregen (van examen): >> zijn oefeningen die we moeten kunnen voor het examen

Automatisering van een bedrijf dat temperatuurregulatoren maakt. Zo een temparatuurding wordt opgemaakt uit verschillende onderdelen.

Het bedrijf kent drie groepen van klanten.
Deze groepen kunnen eerst een bestek laten opmaken waar ze de verschillende onderdelen op aanduiden. Ook de werkuren worden hier al vastgelegd. De werkuren kunnen verschillen, er is een weektarief en een weekendtarief.

Wanneer de klant koopt wordt het bestek bevroren en wordt er een factuur aangemaakt met dezelfde gegevens als het bestek + de installatiedatum + betalingsschema.
Het betalingsschema bevat de betalingswijze (zoveel % bij levering betalen en zoveel bij afwerking), er zijn slechts een aantal schema's beschikbaar.
Dit is mijn oplossing.
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/sgweb/erd.jpg
vragen: waar moet ik de bedragen van die werkuren plaatsen en hoe los ik dat op met "bestek wordt bevroren"? trigger plaatsen in entiteit bestek: bevroren niet bevroren? is die entiteit factuur op zich een goed idee?

groetjes
S-man

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 23:22 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je zou hier eens kunnen kijken: Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!
en anders de mod die je topic heeft gesloten ff kunnen mailen (nick_van_de_mod_in_kwestie@tweakers.net). Zomaar een tweede openen is not done.

Wat had je zelf in gedachten voor de werkuren en het "bestek word bevroren"?
Ik gok dat je aan je ERD alleen niet genoeg hebt maar dat je een paar constraints zult moeten maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Creepy op 22-06-2003 22:48 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Excuseer mij.
Heb nog een oplossing gevonden voor die werkuren:
elk onderdeel heet een aantal werkuren
bvb
uitlaat = 5 uren montage (voorbeeld uit autosector)
in bestek staat dan een verwijzende sleutel naar het tarief (Werkuren entiteit) met volgende atributen: WerkurenId,prijs,omschrijving
vb:
1| 50€| nachttarief
2| 30€| dagtarrief

dat van die constraints >> wat is dit juist? moet dit in een ERD of in een DFD?

alvast bedankt om mij TOCH voor te helpen en ik zal dit in het vervolg niet meer doen!