Toon posts:

Routerings vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem

ik heb hier een Lan en nu wil ik gaan meten hoeveel internetverkeer mijn server verbruikt in de maand. Ik heb reeds snmp geinstalleerd maar nu wil ik dus alleen het internet verkeer monitoren en niet het LAN verkeer.

Opstelling

mijn server hangt net als alle clients achter een router zonder snmp helaas. in de server zittten 2 netwerkkaarten INTERN en EXTERN .

Geprobeerde oplossingen.

Ik heb geprobeerd om de netwerkkaart EXTERN alleen een default gateway te geven maar dan gaat toch nog het verkeer via INTERN en INTERN heeft geen default gateway dus is er dan geen internet vanaf de server zelf.

Vraag

is er een truuk om dus alleen het internet verkeer te krijgen over EXTERN en al het LAN traffic over INTERN ?

gegevens:

servernaam = Terrabyte
ip INTERN = 192.168.0.2
ip EXTERN = 192.168.0.100
ip router = 192.168.0.1

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 22:23 . Reden: layout en vraagstelling ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Het zal wel aan mij liggen , maar ik snap geen hout van je post (ef en toe een linebreak zou al schelen :Z)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en twee netwerkkaarten in hetzelfde subnet is ook al vrij nutteloos
(Neem ok ook maar aan, omdat er geen subnet is vermeld)

du meter ... zocht je dat woord mischien ?

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 22-06-2003 23:16 ]

Iperf

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
nou op de manier dat jij het wilt heb je misschien wel 3 netwerk kaarten nodig

1 voor je internet,
1 voor ja lan verkeer
1 voor je server naar je router,

of lees ik nou heel krom :?

het programma dat je moet installeren op je server is waarschijnlijk DU meter,
dit is makkelijk te vinden op www.google.nl :)

verder is het niet heel duidelijk, maar zoals ik het lees staat het er zo....

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Wat is nu eigenlijk je bedoeling ?
Wil je het verkeer van je clients door de server hebben, dus iets als :
internet - router - server - clients
(je server is dan ook een router) of moet het parallel lopen :
internet - router - server & clients
waarbij dan je server een verschillende netwerk-kaart gebruikt voor router en clients ?

In het eerste geval moet je (aannemende dat je het default netmask 255.255.255.0 gebruikt) je ip INTERN en het ip-adres je clients op 192.168.1.x zetten (i.p.v. 1 is alles van 2 tot 254 ook acceptabel). Je zet dan het ip INTERN als default-router op je clients.

In het tweede geval moet je ook het ip INTERN op iets anders dan 192.168.0.x zetten, maar je moet dan op elk van je clients een alias-IP-adres zetten in datzelfde 192.168.<niet 0>.x. Je default-router is de router naar het internet. Elke client heeft dan 2 IP-adressen (en dus ook 2 sets hostnames), eentje om met de router te praten, eentje om met de server te praten.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

code:
1
ipfw add 1 count ip from server_ip to any via extern_nic

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
ik kan niet precies opmaken wat je wil doen, maar ik weet wel een softwarepakketje dat het kan :)

Ben zelf heel lang op zoek geweest, nog met SNMP aan het monitoren geweest, omdat ik bij klanten wilde weten wat hun upload was vanaf een specifieke server, naar het internet. Je kan dan wel de LAN interface meten, maar dat schiet niet op.

http://www.trafmeter.com/

als je dit programmaatje installeert, scant ie alle inkomende en uitgaande pakketjes, en kun je specifieke bestemmingen of bronnen opgeven. En er zelfs nog rapportjes in XML van laten genereren. No need voor hardware wijzigingen (extra NIC's of routers, etc)

Met firedeamon kun je'm ook nog als service laten draaien. Nu een maandje of twee in gebruik, en werkt perfect.

[ Voor 14% gewijzigd door axis op 23-06-2003 00:16 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
dankje, ik heb de tool gedownt en install nu sql server , dan ga ik verder prutsen, groeten van een andere msce prutser :-)
Pagina: 1