Wachten op blue-ray?

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03 23:45
Haai,

Ik wil spoedig mijn cd brander gaan vervangen. Dit om de reden dat ik wat snellers wil, en waar eventueel méér op past. Nu zit ik te twijfelen tussen de aankoop van een Plextor Premium cd brander, of een NEC 1100A dvd+rw brander. Ik kan eigenlijk niet kiezen omdat ik mij afvraag of het nog de moeite is om NU een dvd brander te kopen terwijl er over een tijdje blue-ray komt. Is het de moeite om daar op te wachten en dan nu eerst nog maar even mijn cd brander te upgraden naar een snellere variant, die tevens 1,4 GB op een 99 min cd krijgt, of gewoon een dvd+rw brander kopen, want voorlopig komt er nog geen blue-ray? Het is voor mij ook belangrijk dat wát ik brand, ook bij vele mensen te lezen is. Zijn er dan meer mensen die cd's met 1,4 GB kunnen lezen, of DVD's?

Graag uwer reactie ;)

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Ik zou zelf voor de DVD brander gaan.... Het duurt nog wel even voordat blue-ray uitkomt.

En ik betwijfel of iedere cd speler die opgefokte cd's zal lezen. Denk van niet eigenlijk :P

• Z-Dragon
Maar er kan GEEN cd speler DVD's lezen. Hebben de meeste mensen al DVD?

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Ik neem aan van wel. In mijn kennissen kring heeft iedereen er één.
Z-Dragon schreef op 22 June 2003 @ 19:39:

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-03 09:55
je DVD brander kan altijd eventueel ook CD branden geloof ik ?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-03 19:41
Probleem met zoiets is, dat als je wacht tot de bleu-ray, je waarschijnlijk tegen jezelf zecht dat je beter eventjes een half jaartje zou moeten wachten op de opvolger (pink-ray :P), en als die uit is weer een half jaar voor de...

Net zoals al die mensen die nu zeggen dat ze wachten op de nieuwe generaties videokaarten, terwijl ze dan juist weer zeggen dat ze wachten op de volgende generatie...

Ik zelf zou voor een dvd brander gaan, liefst eentje die de + en de - standaart aankan, door dat veel standalone dvd spelers nog over verschillende standaarts beschikken. Voordeel van de dvd is dat re veel oppast, vrij weinig kost per lege dvd en dat je ze overal kan afspelen, want bijna iedereen heeft wel een dvd speler thuis :)

• Z-Dragon
In dat van het altijd blijven wachten ben ik het met je eens, maar het gaat mij erom dat blue-ray niet binnen 3 maanden op de stoep ligt en ik niets meer aan m'n dvd fikkertje heb.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Z-Dragon schreef op 22 juni 2003 @ 19:58:
In dat van het altijd blijven wachten ben ik het met je eens, maar het gaat mij erom dat blue-ray niet binnen 3 maanden op de stoep ligt en ik niets meer aan m'n dvd fikkertje heb.
je hebt nu toch ook nog een cd brandertje dat blijft toch ook gewoon?
gewoon de dvd brander halen daar heb je nog jaren plezier van _/-\o_

• RepoMan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 12:26
Als ik jou was kocht ik lekker zo'n NEC 1100A. Als je even in de pricewatch kijkt dan vind je hem al voor rond de 160 €. Echt geen geld vind ik!
Als het nog goedkoper moet zou je eventueel nog voor de NEC 1000A kunnen gaan, die schrijft DVD op 2.4x en kost nog geen 130 €.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-03 10:52
wat heb je nou aan blue-ray?
al komt dat binnenkort uit, sta je daar lekker bij iemand met je blue-ray schijfje. geen hond die zo'n speler heeft....

ik ga lekker binnenkort zo'n nec 1100a halen.

Verwijderd

Z-Dragon schreef op 22 June 2003 @ 19:58:
Even wezen zoeken op de frontpage:

De AOD-technologie zal in het tweede of derde kwartaal van 2004 op de markt komen, prijzen worden echter niet genoemd.

AOD = De AOD-technologie is gebaseerd op een blauwe laser = Blue Ray?

Verwijderd

De nieuwe cd writer van plextor voor 1.4 gb kan door bijna alle cd spelers gelezen worden die niet ouder zijn dan twee jaar. Dit geld voor de eerste 1gb. Als je de volledige 1.4 gb wilt lezen moet de lezer niet ouder zijn dan 1 jaar.

• Z-Dragon
Dat laatste maakt mijn keuze dus weer wat moeilijker. Met enerlaatste bericht ben ik erg blij. Ik hoef dus geen blue ray te verwachten voor het uiterste eind van 2004. Verder, is het enige verschil tussen de 1000A en de 1100A de snelheid van het branden, dus 2.4/4x? En tuurlijk kan een DVD brander ook cd's fikken, maar dan niet zo gigantisch overburnen, en het gaat een HEEL stukkie trager.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Voor data opslag zal Blu-ray (niet blue ray) wel interessant worden maar als media opslag zal het nog heel lang gaan duren als het er al ooit van komt , de meeste mensen hebben nu pas een dvd speler in huis gehaald en zitten echt niet te wachten op nu al een nieuwe standaard .

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op 22 June 2003 @ 20:04:
[...]

Even wezen zoeken op de frontpage:

De AOD-technologie zal in het tweede of derde kwartaal van 2004 op de markt komen, prijzen worden echter niet genoemd.

AOD = De AOD-technologie is gebaseerd op een blauwe laser = Blu Ray?
AOD is een directe concurent van Blu-ray. Beide zijn gebruiken een blauwe laser, maar zijn verschillend. Blu-ray is een formaat dat ontwikkeld en ondersteund wordt door Sony Corp., Hitachi Ltd., LG Electronics Inc., Matsushita Electric Industrial Co. (Panasonic), Philips Electronics NV, Pioneer Electronics Corp., Samsung Electronics Co., Sharp Corp. en Thomson Multimedia SA. AOD wordt ontwikkeld door Toshiba en NEC.
Zie ook: http://www.computerworld....ory/0,10801,81095,00.html

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Z-Dragon
Oftewel: De nieuwe standaardenrace?

^ Wat hij zegt.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:53
Zer0 schreef op 23 June 2003 @ 09:30:
[...]

AOD is een directe concurent van Blu-ray. Beide zijn gebruiken een blauwe laser, maar zijn verschillend. Blu-ray is een formaat dat ontwikkeld en ondersteund wordt door Sony Corp., Hitachi Ltd., LG Electronics Inc., Matsushita Electric Industrial Co. (Panasonic), Philips Electronics NV, Pioneer Electronics Corp., Samsung Electronics Co., Sharp Corp. en Thomson Multimedia SA. AOD wordt ontwikkeld door Toshiba en NEC.
Zie ook: http://www.computerworld....ory/0,10801,81095,00.html
Dus naar alle verwachting wordt AOD de nieuwe standaard :X

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

Croga

The Unreasonable Man

Maeslant schreef op 23 June 2003 @ 09:49:
[...]

Maar natuurlijk joh... Eerdere vindingen van Philips hebben het natuurlijk ook niet gehaald.... zoals de CD en de DVD...... </sarcasme>

Zelfs al komt Blu-ray of AOD morgen op de markt, dan kost de schrijver nogsteeds zoveel geld dat je dat niet wilt uitgeven. DVD schrijvers zijn nu wel op een redelijk interessant prijs niveau aanbeland....

De keuze tussen de 1.4G CD schrijver, of een DVD schrijver zou ik altijd gaan voor de DVDs.... Dat is in ieder geval een algemeen geaccepteerde standaard.....

Verwijderd

EEn weetje van de zomer komt lite-on met een dvd/cd brander die alles schrijfty jah ook Ram als je dat zou willen!!

Verwijderd

http://www.dwteck.com/
Hier is ie al te bestellen zo te zien .
Geen DVD Ram ondersteuning en met $339.00 ook niet echt goedkoop !

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-03 15:51

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

ja maar waarom zou je DVD ram willen?
ga gewoon voor de nec nd-1100a (of 1300 als je het ervoor over hebt)
de brand je dvd+jes fantastisch en hij fikt ook nog cd's op 16X
(voor die mensnen in je omgeving die geen dvd hebben)

trouwens een beetje vreemd dat je het ontbreken van DVD-spelers in je omgeving als bezwaar ziet terwijl je een formaat CD wilt branden waarbij ook maar een klein deel van de bestaane spelers dit ondersteund.

blue ray verschijnt eind 2004 op de (computer) markt en reken dan nog op driekwart jaar voordat de prijzen enigzins acceptabel zijn.
wachten kan wel, maar lijkt me onzinnig

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Z-Dragon schreef op 22 juni 2003 @ 19:39:
Ik heb een DVD-speler... en een DVD-ROM speler :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:12

Remy

I usually get 100% accuracy

Voorlopig zijn er nog niet eens zo extreem veel dvd-fikkers op de markt, en ze zijn geen van allen nog echt goedkoop. Pas als Lite-on met z'n DVD-brander komt, zullen de prijzen waarschijnlijk wat dalen. En dan zijn we alweer een aantal maanden verder.

En voordat Blu-ray en de bijbehorende brand-media gemeengoed zijn (lees: betaalbaar), kunnen we gerust een jaar verder zijn. Dus heb je nu of binnenkort snel wat brandcapaciteit nodig, ga dan voor een DVD-brander. Kan je het best nog een jaartje rekken, wacht dan op de Blu-ray :)

LinkedIn
Instagram

• Z-Dragon
Bedankt voor de tips :) _/-\o_ ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Z-Dragon op 23-06-2003 19:19 ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

De Lite-On kan je in Amerika bestellen voor 339 $ , niet echt goedkoop als je hier een Nec Combo brander kan krijgen voor rond de 250 € .

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Als je voor opslag een branddrive wilt kopen dan lijkt me 4.3 GB meer dan 1.4 per schijfje. Ik heb zelf die 1100 van NEC en ben er erg blij mee!! En het fikt inderdaad op 16x die CDtjes...maar DVD wordt toch steeds meer gebruikt...dus Y not?

reserveringshouder Tesla Model 3

• tweakerbee
  • Laatst online: 21-03 20:52

tweakerbee

dus..?

Helaas worden de DVD+RW's niet door alle DVD-ROM drives gelezen. Aopen drives (oudere) doen erg moeilijk, en ook verschillende (iets oudere) notebook (slim)drives doen moeilijk.
DVD+R is eigenlijk altijd wel te lezen.

Op Blu-Ray wachten is idd onzin. Dan kun je ook beter op de Pentium 5, GeForce FX 6900 en SATA 300 wachten. :P

You can't have everything. Where would you put it?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Z-Dragon schreef op 22 juni 2003 @ 22:48:
En tuurlijk kan een DVD brander ook cd's fikken, maar dan niet zo gigantisch overburnen
Niet overburnen, voer hem een DVD schijfje en je fikt er zo 4.5 GB op. Moet de CD nog zien die dat haalt.

Voor het geld zou ik het niet meer laten, enige vraag is wat je er mee wil doen. Voor het maken van backups en eigen gebruik zou ik zeker niet te lang nadenken. Alleen als je veel audio fikt of 90% compatible moet zijn heeft een CD voordelen.

de betaler vervuilt

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01-2025

Paitor

rages doen :P

Maeslant schreef op 23 June 2003 @ 09:49:
[...]

Betamax is een fout waar Philips heel goed van geleerd heeft (zie de cd, als eerder vermeld).
Ik zou, zoals eerder gezegd, nooit wachten op de Blu-ray.
Waarom niet?
Ten eerste omdat je dan nog lang moet wachten totdat de techniek beschikbaar is.
Ten tweede zal de introductieprijs van die branders ook nog vrij hoog liggen en kan je dus nog een beetje extra wachten, ik heb tenminste het idee dat je neit direct teveel geld eraan wilt uitgeven ;).

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Paitor schreef op 24 June 2003 @ 01:53:
[...]
Ten eerste omdat je dan nog lang moet wachten totdat de techniek beschikbaar is.
Ten tweede zal de introductieprijs van die branders ook nog vrij hoog liggen en kan je dus nog een beetje extra wachten, ik heb tenminste het idee dat je neit direct teveel geld eraan wilt uitgeven ;).
Wie weet er nog wat de eerste consumenten-CD / DVD brander gekost heeft! :P

de betaler vervuilt

• b0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 20:00

b0p

[...]

Betamax is een fout waar Philips heel goed van geleerd heeft (zie de cd, als eerder vermeld).
Ooit van DCC (Digital Compact Cassette) gehoord... :p

En betamax is idd geen uitvinding van Philips zoals in onderstaande post te lezen valt (was mijzelf in eerste instantie niet eens opgevallen >> ach ja, het is al laat)

[ Voor 25% gewijzigd door b0p op 24-06-2003 03:48 ]

• UnderClock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10-2025

UnderClock

Enjoy the silence!

[...]

Philips en Betamax? Je bedoelt Philips en V2000. neem ik aan? ;) Betamax was/is van Sony.

In de Nederlandse C'T van juni 2003 (nu nog te koop in de winkel) staat een aardig achtergrondartikel over Blu-Ray en AOD.

Wat ik er zelf van opgestoken heb:
- De conglomeraten achter beide standaarden (allebei hebben filmmaatschappijen als deelnemers) hebben niet zoveel haast om DVD overbodig te maken. Men wil eerst DVD zijn normale levenscyclus geven voordat beide nieuwe standaarden marketingtechnisch gesteund worden door het uitbrengen van films op die media;
- Een tegenkracht hierbij (juist wel haast maken) is uiteraard de vraag vanuit de computerwereld, waarbij grotere opslag altijd gewenst is. Verder zijn in markten als de VS en Japan de HDTV-consumenten (een nog kleine, maar groeiende) factor van belang (voor kunnen opnemen van High Definition-uitzendingen).
- Blu-Ray is minder tot niet geschikt voor toepassing in laptops en kleine loopwerken. Op dit punt is AOD in het voordeel.

Vooral dat laatste was nieuws voor mij. Ik had mijn kaarten op Blu-Ray gezet, maar AOD heeft dus wel een streepje voor, juist voor toepassingen op de computermarkt.

• Z-Dragon
GA!S schreef op 24 June 2003 @ 01:53:
[...]
Voor het geld zou ik het niet meer laten, enige vraag is wat je er mee wil doen. Voor het maken van backups en eigen gebruik zou ik zeker niet te lang nadenken. Alleen als je veel audio fikt of 90% compatible moet zijn heeft een CD voordelen.
Mij gaat het om de compitabeliteit (als dat tenminste een goed Nederlands woord is). Voor back-ups en ander mega-datavervoer heb ik een externe hdd.

^ Wat hij zegt.

• b0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 20:00

b0p

Z-Dragon schreef op 24 June 2003 @ 11:38:
[...]

Mij gaat het om de compitabeliteit (als dat tenminste een goed Nederlands woord is).
Compatibiliteit :)
Pagina: 1