• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:48
Ik heb voor mijn notebook ( Aldi Medion 2ghz P4, dus een stroom verbruikertje!) via de importeur een 12volts lader gekocht.

Dit vooral om er op de boot mee te werken.

Nu stak ik hem daar in de sigarettenplug en dan begon het icoontje van de batterij te knipperen naar werken op de accu, en dan weer laden, en dan weer werken op de accu. Lijkt me dus niet echt bevoordelijk voor de accu duur.
Dit was dus tijdens werken me de accu.
Ik zag dan ook mijn scherm wat flikkeren, want die wordt wat doffer als je op de accu gaat werken ipv netspanning.

Ik heb de plug goed aangedrukt! dus een los contact kon het niet zijn.

Nu probeerde ik het in de auto, en daar was totaal geen probleem, gewoon werken en laden tegelijk. En het scherm was helder.

Vreemd, want hij doet het in de auto zowel met motor aan als motor uit.
In de boot doet het het ook niet met motor aan.
En dat is toch een dikke 3 cylinder diesel met een vette dynamo en daar 2 gel accu's op aangesloten die 100% zijn geladen.

Ik vraag me dus af wat het het kan zijn?
Ik heb het op 2 verschillende pluggen aan boort geprobeerd. Telkens hetzelfde dat die begon te knipperen.

American Express vraagbaak

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

The Wrecker

Networking Rulez

* The Wrecker denkt aan onstabiele stroomtoevoer. Kan niet iets anders zijn lijkt me. Of levering van spanning is te laag.

• Stinger_Ventura
Ik vind een onstabiele stroomtoevoer juist vreemd.
Ten eerste draaid de dynamo en laad daarmee de accu.
Ten tweede hebben we 2 accu's aan boord, een voor de netspanning en 1 voor de startmotor.

En ten derde hebben we een zonnepaneel waar ik de spanning van het net kan aflezen, en dit is minstens 13.8V.
En de accu meter geeft dan 100% aan.

Ik snap er werkelijk niets van.

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

kan zijn dat ie het aantal ampere niet kan leveren . aantal volt doet er dan niet toe.
^ is het dus ook niet

geen dank. :)

[ Voor 20% gewijzigd door The Wrecker op 22-06-2003 19:54 ]

• Stinger_Ventura
Zit minstens 2 x 100 Ah accu's in.

In ieder geval ZEKER meer dan in een auto zitten. Dus dat kunnen we ook uitsluiten ( bedankt voor het mee denken trouwens ).

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Je zegt dat je de plug goed aandrukt... Ik neem aan dat de plug van de laptop zowiezo wel goed zit.
Is de plug op de boot misschien anders dan die van de auto? (helpt het als je eraan rommelt, heb ervaring met universele aansluitingen).

Heb je een multimeter bij de hand? misschien kan je er iets mee nameten.

Misschien iets anders. Ik weet niet of die laders enige fluctuaties opvangen in het stroomnet, maar zou dit er mee te maken kunnen hebben?

* The Wrecker heeft geen ideeen meer

[ Voor 7% gewijzigd door The Wrecker op 22-06-2003 20:06 ]

• Stinger_Ventura
Okay, heel erg vreemd

Werk nu weer aan boord.
Ik dacht eerst dat het aan de te dunnen draadjes van de 12 volt unit lag.
Want laden doet die wel, maar laden en werken tegelijk is net iets te veel.

Het volgende:
Ik sluit walstroom aan ( omvormer van 220 naar 12 volt die de accu's laad ) en sluit vervolgens mijn notebook op het 12 volts boordnet aan. Wonderwel werkt dit gewoon! ik krijg op de unit van de zonnepanelen dna 14.4 volt te zien als spanning op de accu's.

Doe ik de omvormer uit, dan gaat het scherm per direct vaag knipperen ( net niet genoeg spanning om te laden en te werken dus ).

Zitten 2 accu's in, 1 accu voor de startmotor en 1 voor het boordnet die aan een diodebrug zitten ( los van elkaar dus)
Beide zijn 125Ah, dus dat moet genoeg zijn!? Het is een normale accu ( geen gel -accu).

Wie weet raad?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Accu is niet het probleem, het vermogen van die omzetter wel denk ik.

Laptop trekt net iets meer dan die omzetter kan leveren: spanning zakt in hierdoor, en komt net onder de drempelspanning, waardoor ie precies op z'n kantelpunt blijft "knipperen"

Verwijderd

Probeer eens ENKEL de laptop aan te sluiten op het batterij net.
Dus -> alle andere apparatuut uit (koelkast,licht,radio,...) werkt hij dan wel ben je bijna zeker dat het probleem ligt bij het maximale vermogen van je batterijen.

Werkt hij dan kan je proberen alles geleidelijk weer in te schakelen tot je ziet dat het probleem er weer is

• Stinger_Ventura
DJSmiley schreef op 16 July 2003 @ 18:10:
Accu is niet het probleem, het vermogen van die omzetter wel denk ik.

Laptop trekt net iets meer dan die omzetter kan leveren: spanning zakt in hierdoor, en komt net onder de drempelspanning, waardoor ie precies op z'n kantelpunt blijft "knipperen"
Euh, dit kan dus niet.
De omzetter is officieel van de maker van de notebook af ( dus van 12 V boordnet naar notebookstroom ).
In de auto werkt de lader wel gewoon, zowel met motor aan als uit.
Op de boot werkt die niet naar behoren , zowel met motor aan als uit !(!)

• Stinger_Ventura
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 21:24:
Probeer eens ENKEL de laptop aan te sluiten op het batterij net.
Dus -> alle andere apparatuut uit (koelkast,licht,radio,...) werkt hij dan wel ben je bijna zeker dat het probleem ligt bij het maximale vermogen van je batterijen.

Werkt hij dan kan je proberen alles geleidelijk weer in te schakelen tot je ziet dat het probleem er weer is
Dat werkte dus ook niet, zelfs niet met de motor aan (dikke dynamo!)
Met de motor aan en volle accu's heb ik zo'n 14,2 op het boordnet, met 220v aansluiten is dat 14,4 a 14,5v, en dan werkt het dus wel.
Heel vreemd.

In de auto perfect :-(

Verwijderd

heb je al eens een ander 12 volt toestel op die aansluiting gebruikt ?

• Stinger_Ventura
Ja, heb 2 12v aansluitingen.
Daar werken de volgende aparaten naar behoren op.

Handheld Garmin GPS
Nokia laders.
Frigobox koelbox ( waarbij verbruik 4A - 5A ) staat.

Maarja, dat soort dingen kunnen ook half laden, notebook is wat gevoeliger voor laden.
Heel vreemd.

Pagina: 1